Views
2 years ago

2016-07-Cruise

  • Text
  • Schepen
  • Onze
  • Maart
  • Binnenvaartkrant
  • Nieuwe
  • Jaar
  • Marine
  • Boord
  • Schip
  • Eigen

De Binnenvaartkrant 29

De Binnenvaartkrant 29 Cruise 20 30 maart 2016 Seko BV Levert complete elektrische installaties aan boord van schepen. Installaties worden aangebracht volgens Scheepvaartinspectie, Lloyd’s Register en Bureau Veritas. Naast nieuwbouw verzorgen wij ook het elektrische onderhoud en reparaties. Koster Elektrotechniek BV Is een KIWA gecertificeerd, Komo Install BRL 6000 installateur en levert producten en diensten aan onder andere de woning-, utiliteitsbouw en industrie. Wij verzorgen complete elektrische-, brand-, inbraak- en data installaties. Tevens keuren en onderhouden wij bovengenoemde installaties volgens de nieuwste NEN normen. SAA Buitenweistraat 4 3372 BC Hardinxveld-Giessendam T. 0184-611166 E. info@sekobv.nl I. www.sekobv.nl

De Binnenvaartkrant 28Cruise 21 30 maart 2016 De Gerlien van Tiem: sterk in luxe maatwerk en ‘winterwerk’ cruiseschepen DOOR JAN HOEK 13 jaar geleden startte De Gerlien van Tiem in Druten met de (af) bouw van passagiersschepen. Sinds die tijd bouwt de scheepswerf in Druten gemiddeld één luxe cruiseschip per jaar. Van een 50 meter lang dagpassagiersschip tot en met spraakmakende projecten als de bouw van de Excellence Royal en Excellence Queen. Dat zijn 110 meter lange schepen met een opvallend geringe diepgang. Maar ook de 5-sterren superships Catherine en Maria Theresa: luxe dieselelektrische hotelschepen met een lengte van 135 meter die zich onderscheiden op het gebied van luxe, artisticiteit en technische innovatie. Inmiddels is gestart met de bouw van het derde 5-sterrenschip voor rederij Uniworld Boutique River Cruise: supership Joie de Vivre (wat levensvreugde betekent). Naast nieuwbouw van cruiseschepen verricht De Gerlien van Tiem steeds meer onderhoud aan dagpassagiers- en riviercruiseschepen. Dit ‘winterwerk’ wordt zowel op de eigen werf als op locatie verricht. Alles onder één dak De luxe dieselelektrische superships Catherine en Maria Theresa staan bekend als de mooiste en meest luxe hotelschepen die op de Europese binnenwateren varen. Van buiten en qua techniek supermodern en van binnen, zoals de Maria Theresa, een drijvend 18e-eeuws kasteel met een interieur dat geïnspireerd is op de barokstijl. De nieuw te bouwen Joie de Vivre wordt volgens projectleider Eric Rietveld qua inrichting weer een totaal ander passagiersschip. Hij zegt daarover: “Het interieur moet de sfeer van de jaren ‘30 krijgen. Dit supership wordt met 125 meter 10 meter korter dan de 2 voorgangers; dit is omdat het schip vanaf Parijs op de Seine gaat varen.” “Ook dit schip bouwen we geheel volgens de zeer hoge eisen van de klant. Ofwel: luxe maatwerk. De Joie de Vivre krijgt op meerdere plaatsen aan boord – ook op het achterschip – Franse balkons.” “Het grote voordeel is dat wij een onafhankelijke werf zijn en beschikken over vakkundig en gekwalificeerd personeel, dat werkt op onze eigen ‘alles-onderéén-dak-locatie’. Daarbij vormen wij samen met tal van gerenommeerde leveranciers een hecht team, waarbij het waarborgen van kwaliteit nooit te ver gaat. En bij alle opdrachten geldt: afspraak is afspraak!” Winterwerk Dat geldt uiteraard ook voor de werkzaamheden buiten het vaarseizoen van de cruiseschepen. Eric Rietveld, die samen met Marcel van Tiem het sales team vormt, constateert tot zijn tevredenheid dat De Gerlien van Tiem steeds meer opdrachten voor onderhoud en (grote) verbouwingen van passagiersschepen krijgt. Hij vertelt over dit winterwerk: “De werkzaamheden zijn zeer divers. 2 cruiseschepen hebben we voorzien van afvalwaterinstallaties. Verder hebben we vaste puien vervangen door verticaal schuivende puien, waardoor dat cruiseschip nu beschikt over de zogenaamde Franse balkons.” Op locatie “Ook hebben we meerdere schepen voorzien van liften en hebben we boegschroeven ingebouwd. Het zijn vaak ingewikkelde klussen, aangezien elke centimeter aan boord van een cruiseschip voor de passagiers bestemd is, waardoor er weinig ruimte overblijft voor techniek.” “Veel winterwerk hebben we verricht op onze eigen werf, maar ook op locatie in bijvoorbeeld Frankrijk, Duitsland en Oostenrijk. Wij bieden, en dat geldt voor alle type binnenvaartschepen, pasklare oplossingen om de schepen zo snel mogelijk in de vaart te hebben. Zonder daarbij het vereiste maatwerk en kwaliteit uit het oog te verliezen.” www.gerlienvantiem.com Varende dorpen van formaat DOOR PIET VAN DIJK De cruisemarkt is booming business en alle rederijen proberen een graantje mee te pikken. Het ene na het andere cruiseschip komt in de vaart; de schepen worden almaar groter. Het nieuwste schip van de Holland America Line, de Koningsdam, is dan ook het grootste van de rederij tot nu toe. Met 99.500 bruto ton en ruimte voor 2.650 passagiers valt het toch in het niet bij de veel grotere schepen van MSC of Royal Caribbean. Die laatste rederij brengt in mei de Harmony of the Seas in de vaart. Dat wordt het grootste varende vakantieparadijs ter wereld met een tonnage van 227.500 en een capaciteit van 6.400 passagiers. Met nog eens 2.300 bemanningsleden is het een varend dorp van formaat. Je moet er niet aan denken dat op zee brand uitbreekt of zich een andere ernstige calamiteit voordoet. De Koningsdam, gebouwd bij Fincantieri in Venetië, is wat bescheidener. Al zal het een imposant gezicht zijn als het schip op 19 mei in Rotterdam ligt en de volgende dag vertrekt naar Amsterdam. Hoewel Rotterdam als thuishaven op het schip vermeld staat, zal ‘020’ toch de vaste basis van de Koningsdam worden. Van daaruit worden cruises gemaakt naar de Middellandse Zee, de Oostzee, de Noorse fjorden en rond Engeland. Wat calamiteiten betreft is bij de Koningsdam aan alles gedacht: de technische installaties zijn allemaal dubbel uitgevoerd, zodat bij een black-out van de ene helft de andere helft het bedrijf over kan nemen. Jammer is wel dat de rederij het oude logo met de Nieuw Amsterdam en het zeilschip De Halve Maen vervangen heeft door een vereenvoudigd logo. Daarin herken je de Nieuw Amsterdam niet meer en is het zeilschip ten onder gegaan. De Koningsdam aan de afbouwkade bij Fincantieri in Venetie. (foto Martien Hoegen) WERELDSCHEPEN Deze rubriek wordt verzorgd door leden van de Rotterdam Branch, een afdeling van de World Ship Society. Zie www.wssrotterdam.nl Op proefvaart op de Middellandse Zee.

De Binnenvaartkrant