Views
3 years ago

2016-06

  • Text
  • Maart
  • Nieuwe
  • Binnenvaart
  • Binnenvaartkrant
  • Jaar
  • Schepen
  • Onze
  • Moeten
  • Gaat
  • Tussen

De Binnenvaartkrant 6 15

De Binnenvaartkrant 6 15 maart 2016 SCHEEPSMAKELAAR Te huur gevraagd voor enkele maanden MVS min. 1200 ton op 2,50 m diepgang Gegevens aan Theo Moons E-mail: theomoons49@gmail.com Mob: +32 475 499448 - +31 611 370447 vanaf 2.499 Ongestoord satelliet TV-ontvangst Televisiekijken aan boord kan ook zonder onderbreking! Het EPAK satelliet TV-ontvangstsysteem houdt de kwaliteit van het signaal constant. De UV- en zeewaterbestendige ‘dome’ schermt de schotelantenne veilig af, op binnenwater of zeegaand. Voor ieder schip of jacht, met 1 tot 99 ontvangers, heeft EPAK een passende oplossing. Gezocht Machinist voor het VOC replicaship Halve Maen Tijden in overleg. Kennis van elektronica is een pre. De werkzaamheden vinden voornamelijk in Hoorn plaats. Reiskosten vergoed. T: 06-46374059 HOLLAND SHIP CLEANING Scheepsruimen 500BAR+verven Hydrojetten 2500BAR Tel: 0617324458 BEMANNING NODIG? Gerwil Crewing Letland SIA biedt u per direct aan : (licht) matroos/ goede condities. Email: office.nl@gerwil.com T. 0527-690032 St. Teunismolenweg 48F Nijmegen Tel +31 (0)24 355 94 17 E-mail info@autena.nl Zin in lading die een praatje Roemeens én Filipijns met je maakt? dekspersoneel Bel ons dan snel! Wij zoeken vanaf 115 Euro per dag. schippers en schippersparen Johnny Saija – 06 52688252 die in Brussel en Vlaanderen www.alfuru.com op onze passagiersschepen komen werken. Volmatroos gevraagd www.rivertours.be MS Willy-N Weekend vrij tel. 0032 475 25 24 65 Tel. 06-21518783 E: gerardnout@live.nl Te Koop gevraagd : Aggregaten, NIEUW! Scheepsmotoren etc. www.gezondgewichtcoach. Contante betaling en snelle com afwikkeling. 078-6104454 E:vemodieselmotoren@live.nl Gratis Begeleiding T: 0031-6551 868 23 Upstream Crew B.V. Uw betrouwbare bemiddeling voor Poolse bemanning. e: info@upstreamcrew.com t: 085-877 2324 Hallo beste single schippers in de binnenvaart! Ik ben Mechteld en ben op zoek naar een leuke spontane lieve stoere schipper tussen de 40 en 50 jaar. Ik ben zelf een lieve spontane leuk uitziende vrouw van 41 jaar, die ook nog eens goed kan aanpakken. In het verleden ben ik wel eens mee geweest op een schip op zee en in de binnenvaart. Ik heb het eigenlijk nooit los kunnen laten en zou het graag weer willen oppakken, graag samen natuurlijk. Ik heb trouwens een klein hondje waar ik zielsveel van houd, die hoort bij me en die is net zo lief als ik. Mocht je interesse hebben dan hoor ik dat erg graag. Je kunt mij mailen met foto naar: montensmechteld@gmail.com Groetjes Mechteld VOOR : Gezocht Kapitein tankvaart minerale oliën, ARA en estuaire vaart Belgische kust, ADN, radar vaarbewijs. Tel. +31 642 147 361 • alle onderhoudswerkzaamheden • alle scheepsreparaties • verlengingen / inkortingen • hellingdok tot 60 meter Veerweg 59A - H.I. Ambacht Tel. 078-6812551, b.g.g. 078-6822742, Fax 078-6821446 w.buitendijk@scheepswerfhetanker.nl - www.scheepswerfhetanker.nl KICKERS Kleine advertentie met een verzoek, een aanbod of een mededeling. Kicker plaatsen? Mail naar klantenservice@binnenvaartkrant.nl of geef uw tekst direct op via onze website Rhein-Main-Donau Schifffahrtsagentur GmbH Vermittlung von Lotsen und Ablösern in der Binnenschifffahrt Wir bieten Ihnen selbständige Kapitäne an und suchen Kapitäne die auf selbständiger Basis arbeiten möchten. Kontakt: rhein-main-donau@t-online.de Tel.Nr: 0049 (0)1715482268 Beurs-World Trade Center Beursplein 37, Rotterdam Telefoon: 010 - 405 2000 E-mail: casco@gebrsluyter.nl www.gebrsluyter.nl ADVERTEREN IN DE CRUISE SPECIAL 30 MAART 2016 MELD U AAN VIA sales@binnenvaartkrant.nl +31 (0)10 4140060

De Binnenvaartkrant 7 15 maart 2016 NYK benoemt Contargo tot Captain Eco Containeroperator Contargo heeft van NYK Line de Captain Eco Award 2015 ontvangen. De Japanse rederij schenkt dit houten beeldje in de vorm van een wereldbol met een kapiteinsuniform ieder jaar aan logistieke dienstverleners die helpen bij de verduurzaming van haar transportketen. “De Captain Eco Award is al de tweede onderscheiding voor onze activiteiten op het vlak van duurzaamheid in de laatste 12 maanden”, zei Contargo-directeur Heinrich Kerstgens bij de prijsuitreiking. “Dit bewijst dat we op de goede weg zijn met ons concept om de ecologische, economische en sociale aspecten van het containervervoer in evenwicht te brengen.” Met een jaarlijks transportvolume van 2 miljoen TEU behoort Contargo tot de grote logistieke containernetwerken in Europa. Contargo verzorgt containervervoer tussen de westelijke zeehavens, de Duitse Noordzeehavens en het Europese achterland. De onderneming heeft in Duitsland, Frankrijk, Zwitserland en Tsjechië 25 containerterminals. Op nog eens 7 locaties in Duitsland, Nederland en België is Contargo met een kantoor vertegenwoordigd. Ook exploiteert de onderneming eigen scheeps- en spoorlijnen. De 800 medewerkers realiseerden in 2014 een jaaromzet van 410 miljoen euro. Afdeling ‘duurzame oplossingen’ NYK prees het duurzaamheidsconcept van Contargo, waarin aandacht voor het milieu zit ingebakken door de trimodaliteit van de vervoersactiviteiten. “Wij waarderen met name IMTIS, de rekenmodule van Contargo, die wij benutten voor de calculatie, het berekenen van routes en de CO 2 -uitstoot van onze transporten”, zei Thorsten Kröger, general manager van NYK Line in Hamburg. Heinrich Kerstgens en Sandra Hollweg van Contargo ontvangen de prijs uit handen van van NYK Line’s Torben Stecher (rechts). (foto Contargo) Contargo traint zijn medewerkers voortdurend voor duurzaamheidsvraagstukken. Op elke vestiging is een contactpersoon voor duurzaamheid aanwezig. Voor de bundeling en coördinatie van de activiteiten heeft het bedrijf een afdeling ‘duurzame oplossingen’, die ook ideeën van medewerkers omzet. Om de medewerkers te betrekken bij dat beleid heeft Contargo onder meer een mousepad van gerecycleerd papier met daarop milieu tips laten maken. Door gebruik van ledverlichting in de gebouwen en het terugwinnen van energie op de terminals reduceerd het bedrijf zijn stroomverbruik. Lessen om zuinig te rijden en het gebruik van hybride reachstackers zijn bedoeld om het brandstofverbruik terug te dringen. NMT verwerpt aantijgingen FNV over “malafide inzet” Roemeense lassers Tientallen Nederlandse scheepswerven zetten volgens de FNV op grote schaal werknemers uit Roemenië in, “die via de achterhaalde Europese A1-regeling veel goedkoper worden gemaakt dan collega’s van om de hoek”. Op die manier zou onterecht minder belasting worden betaald en zouden Nederlandse werknemers hun baan verliezen doordat ze 3 keer duurder zijn dan de Roemeense collega’s. FNV spreekt van arbeidsbemiddeling op een “volstrekt malafide manier”. De vakbond eist modernisering van de Europese A1- regeling, nabetaling én wil dat de Roemenen voortaan via de CAO worden betaald. “Medewerkers worden via allerlei trucs tegen elkaar uitgespeeld. Laat de Nederlandse en Roemeense werkers op de scheepswerven gewoon collega’s zijn en geen concurrenten”, aldus Masja Zwart van team Naleving FNV. Uit een rapport van de Inspectie SZW zou blijken dat de CAO met trucs wordt omzeild. De FNV schrijft op zijn site:: “Het extreem lage bruto uurloon van de Roemenen wordt flink opgeplust met een netto dagvergoeding. De mannen en vrouwen werken 56 uur per week. Daarmee zou een Nederlandse lasser 4.300 euro verdienen, de Roemenen ontvangen er 2.100 euro netto voor. Belastingen en sociale premies worden voor de Roemenen nauwelijks afgedragen, dankzij de A1-regeling.” De FNV wil dat de Roemeense werknemers nabetaald krijgen. De bond heeft de schijnconstructie gemeld bij de autoriteiten, en gaat ook de scheepswerven op hun aansprakelijkheid wijzen. “De Wet Aanpak Schijnconstructies, die sinds 1 juli 2015 van kracht is, maakt opdrachtgevers immers aansprakelijk voor onderbetaling bij onderaannemers.” Onterecht Netherlands Maritime Technology vindt de aantijgingen onterecht. De brancheorganisatie stelt in een reactie dat de gewraakte A1- regeling breed toegepast wordt. “Niet alleen voor Roemenen in de scheepsbouw, maar Oost-Europese werknemers in het algemeen en in alle sectoren, waaronder de bouw, land- en tuinbouw en transportsector. Dit past bij de afspraken tussen EU-lidstaten. De regeling is niet illegaal.” Het is volgens NMT niet gepast om individuele bedrijven hier op aan te spreken. “Voor handhaving van de regels rond arbeid is de overheid, in dit geval de Arbeidsinspectie, verantwoordelijk. Voor aanpassing van wetten en regels moet de FNV bij de overheid zijn in Den Haag of Brussel.” De Europese A1-regeling is legaal, stelt NMT, en zorgt “nu eenmaal voor een groot verschil tussen het brutoloon van een ingehuurde Roemeense werknemer en dat van een Nederlandse, ook al verdienen ze netto hetzelfde”. De werkgeversorganisatie pleit voor duidelijke regels omtrent de tewerkstelling van buitenlandse werknemers. Verdienmodel Volgens de FNV is de A1-regeling “met de beste bedoelingen opgezet om werknemers te beschermen”, maar is die inmiddels verworden tot “een verdienmodel op de Europese arbeidsmarkt”. De vakbond geeft een voorbeeld hoe dat werkt: een Nederlands uitzendbureau besteedt een klus uit aan een buitenlands zusterbedrijf zodat het geen sociale premies in Nederland hoeft te betalen. De bedrijven zeggen dat er sprake is van een tijdelijke klus in Nederland en vragen via hun buitenlandse vestiging een zogenaamde A1-verklaring aan voor de ‘gedetacheerde werknemers’. Sociale premies worden betaald over het veel lagere minimumloon in bijvoorbeeld Roemenië of Polen. “Premieshoppen is populair”’, aldus Masja Zwart. “Logisch, want het scheelt enorm veel loonkosten. Ik schat dat er dankzij deze schijnconstructie over een kleine 100.000 banen in Nederland nauwelijks belasting en premie wordt betaald. Daarmee ondermijnen bedrijven ons sociale vangnet, niet alleen in Nederland maar in heel Europa.” “Meer binnenvaart over zee naar Zeebrugge” De Belgische staatssecretaris voor Noordzee Bart Tommelein wil het Koninklijk Besluit voor de estuaire vaart aanpassen om meer binnenschepen over zee naar de haven van Zeebrugge te laten varen. ADVERTENTIE vooruitgang door dbhdiesel.com T. 088 0040484 De binnenvaart heeft momenteel een klein aandeel in het goederenvervoer van en naar Zeebrugge. De verbinding met het achterland is dan ook niet optimaal. Aangezien de verbreding van het Schipdonkkanaal op dit moment geen haalbare kaart is, zijn de ogen gericht op de estuaire vaart. Vlaanderen werkt aan plannen om voor de kust kleinere eilanden aan te leggen en zo een veilige binnenvaartroute te realiseren tussen Zeebrugge en de Westerschelde. De Noordzee is echter federale materie – Vlaanderen kan dus niet op eigen houtje kusteilanden realiseren. Staatssecretaris Tommelein (Open VLD) vraagt zich af of ze wel nodig zijn om meer binnenschepen op zee te kunnen laten varen. “Een aantal kusteilanden maken van de Noordzee nog geen binnenwater”, stelt Tommelein. “In het Marien Ruimtelijk Plan (MRP) voor de Noordzee is ook geen plaats voor eilanden voorzien.” Tommelein pleit al sinds zijn aantreden voor een samenwerkingsakkoord met Vlaanderen op de Noordzee. Het aanpassen van het MRP heeft voor hem echter geen prioriteit. Hij wil in de eerste plaats het Koninklijk Besluit aanpassen dat regelt in welke gevallen binnenschepen op de Noordzee mogen varen. Bart Tommelein: “Kusteilanden maken van de Noordzee nog geen binnenewater.” (foto Open VLD)

Binnenvaartkrant