Views
4 years ago

2016-06

  • Text
  • Maart
  • Nieuwe
  • Binnenvaart
  • Binnenvaartkrant
  • Jaar
  • Schepen
  • Onze
  • Moeten
  • Gaat
  • Tussen

De Binnenvaartkrant 4 15

De Binnenvaartkrant 4 15 maart 2016 Meer dan 35 jaar uw duwbakkenspecialist. Biedt te koop, te huur of te vercharteren aan: DUWBAKKEN met luiken 1 stks 110,00 x 11,40 x 4,30 mtr. – 4650 ton, bj. 1992 1 stks 130,50 x 11,40 x 4,00 mtr. – 3850 ton, bj. 1973 1 stks 76.50 x 11,40 x 4,30 mtr. – 3550 ton, bj. 2003 5 stks 76.50 x 11,40 x 4,00 mtr. – 2780 ton, bj. 1973/’80 2 stks 76.50 x 11,40 x 4,00 mtr. – 2750 ton, bj. 1971 2 stks 70,00 x 10,50 x 2,50 mtr. – 1250 ton, bj. 1973 5 stks 76,50 x 11,40 x 3,50 mtr. – 2500 ton, bj. 1978 4 stks 76,50 x 11,40 x 4,00 mtr. – 2750 ton, bj. 1982 TE HUUR Standaard duwbak + container duwbakken. Nieuwbouw 88 mtr. duwbak, 88 x 11,45 x 4,3 mtr., 3500 ton, in Polen gebouwd. INTERESSANTE AANBIEDING: Nieuwbouw duwbak: 110 x 11,40 x 4,30 mtr., met verf en certificaat; geleverd te NL. OOK NIEUWBOUW DUWBAKKEN OF PONTONS IN DIVERSE MATEN Tevens te koop GEVRAAGD: Duwbakken 76.50/90/110 mtr. alle leeftijden. T: 010-2847848 / F: 010-2847839 . sales@kamar.nl . www.kamar.nl 4 PERSONEN TE HUUR: DIRECTIEVAARTUIG Ook geschikt voor langere reizen (Frankrijk-Belgie), zowel in de zomer als in de winter. Telefoon: 06-51125174 BAS SHIPPING Sàrl LUXEMBOURG GEVRAAGD voor diverse tankers, KAPITEINS EN 2DE KAPITEINS i.b.v. van de benodigde papieren Voor info bel naar: 0035-2661280243 of mail naar: leon@basshipping.eu Princess Rivercruises AG zoekt voor MS Rhine Princess en MS Rhein Prinzessin: Stuurman met Patent Machinist, Matrozen Vaargebied: Nederland, België, Rijn en Moezel. Wij bieden: Uitstekende arbeidsvoorwaarden, Zwitsers arbeidscontract en vrijetijdsregeling. Wij verwachten van U: Prettige omgangsvorm en een representatief uiterlijk, goede communicatieve vaardigheden, kennis van Duitse en/of Engelse taal en ervaring in vergelijkbare functie. In het bezit van een geldig dienstboek Rijnvaart. Uw schriftelijke sollicitatie: kunt U sturen naar nautisch@live.nl Voor meer informatie: www.rivercruise-line.eu of bel tijdens kantooruren met Dhr. De Berg +31 613121609 BUYCK TECHNIEK B.V. HYDRAULIEK en slangenservice ONTWERP - INSTALLATIE - REPARATIE 0167 - 52 45 65 | Heijningen | info@buycktechniek.nl WWW.BUYCKTECHNIEK.NL Gevraagd Kapitein op Duwboot Patent minimaal tot Mannheim voorkeur Iffezheim ADN minimaal basis voorkeur G Week op/ Week af of 2 weken op / 2 weken af Voor inlichtingen: parabelbarging@vo.lu of +352 26705264 of +31 653145095 Fluvia for Peak performance Rotterdam l Hamburg l Basel l Antwerpen WE WANT YOU AS OUR CAPTAIN auf einem unserer 12 modernen Oil oder Chemie Rhein Tankmotorschiffe Wir suchen: Rheinpatent bis Mannheim / Basel Radarpatent ADN-Zertifikat Sprache: Deutsch und Niederländisch Wir bieten: Hohes Sicherheitsverständnis Attraktive Schweizer Arbeitskonditionen Permanente Weiterbildung Aufstiegschancen Gutes Arbeits-Freizeit-Verhältnis - 1:1 Gutes Betriebsklima Wir freuen uns auf Ihre Bewerbung – einfach bewerben über unsere Webseite! Bewerbungen an: Jesko Wehrt Human Resources Manager Fluvia AG Hafenstrasse 87 CH-4127 Birsfelden jesko.wehrt@fluvia.eu Wij zoeken: Rijn patent tot Mannheim / Basel Radarpatent ADN-Certificaat Taal: Nederlands en Duits www.fluvia.eu/jobs Wij bieden: Veiligheid hoog in het vaandel Aantrekkelijke Zwitserse arbeidsvoorwaarden Mogelijkheden voor zelf ontplooiing Goede promotie kansen Comfortabele 1:1 verhouding van werktijd en vrije tijd Motiverende & inspirerende bedrijfscultuur Sollicitaties eenvoudig via onze website! tanker shipping | tank storage | tanker brokers KAPITÁNkormidelník! SOMTRANS NV Albertkanaalbaan 9 - B-2110 Wijnegem Tel: 0032(0) 3 355 16 88 www.somtrans.be Email: admin@somtrans.be

De Binnenvaartkrant 5 15 maart 2016 Schultz wijst Duitsland op tekort autoafzetplaatsen op Rijn “Navraag bij het Duitse ministerie leert dat men zich bewust is van het probleem.” Dat schrijft minister Schultz van Hagen (I&M) als antwoord op vragen van Lutz Jacobi (PvdA) over het tekort aan autoafzetplaatsen op de Rijn. Het Tweede Kamerlid verwees daarbij naar een artikel met open brief aan de directeur van het Bundesanstalt für Wasserbau, van de hand van Johan de Witte. Die verschenen in De Binnenvaartkrant van 16 december 2014. De minister heeft de kwestie naar aanleiding van de Kamervragen aan de orde gesteld in een gesprek met het Bondsministerie voor Verkeer en Digitale Infrastructuur. “Men heeft mij meegedeeld dat er een programma loopt ter uitbreiding van het aantal ligplaatsen.” CCR Schultz weet echter ook te melden: “De aanleg van dergelijke voorzieningen stuit vaak op bezwaren van omwonenden en gaat daarom langzamer dan gepland.” “Ik heb mijn contactpersoon bij de federale overheid ook gevraagd de signalen door te geleiden naar de verantwoordelijke regionale autoriteiten.” Daarnaast zegt ze toe het belang van voldoende autoafzetplaatsen en ligplaatsen langs de Rijn in de CCR en de EU naar voren te brengen. Veiligheid Jacobi vroeg de minister of het steeds verder toenemende tekort aan autoafzetplaatsen voor de binnenvaart inderdaad problemen met zich meebrengt voor de veiligheid aan boord, bemanningswisselingen, alsook het tijdig bedienen van bedrijven langs de Rijn, zoals Johan de Witte schreef. “Als de sector een toenemend tekort aan autoafzetplaatsen in Duitsland constateert, is het goed dat men zich tot de betreffende autoriteiten richt en met concrete voorbeelden komt”, vindt Schultz. Maar ze voegt eraan toe: “In de Europese TEN-corridorstudies zijn geen specifieke Duitse ligplaatsknelpunten op de Rijn aangegeven, afgezien van Lobith op de Nederlands-Duitse grens.” Historische havenkraan gaat op reis Belemmering Schultz onderschrijft het belang van voldoende autoafzetplaatsen en ligplaatsen. Zelf pakt ze geconstateerde ligplaatstekorten in Nederland aan. “Een tekort aan autoafzetplaatsen kan, zoals ook aangegeven in de open brief, voor bemanningswisseling of om sociale redenen een belemmering vormen voor de binnenvaart.” De minister verwacht dat de binnenvaart het tekort aan ligplaatsen ook zelf in Duitsland en bij de Europese Commissie in Brussel aankaart. Als het gaat om ligplaatsen en autosteigers in binnenhavens moeten de internationale binnenvaartorganisaties zich richten tot de betreffende deelstaten. Hoe verhuis je een havenkraan? Nou, over het water, zwevend door de lucht. De historische havenkraan American Revolver ging 3 maart vanuit Hendrik-Ido-Ambacht op reis naar Dordrecht. Eindbestemming was het Wervenpark bij de nieuwe woonwijk Stadswerven. Het transport werd verzorgd door Sarens, waar ze wel gewend zijn aan bovenmaatse lading en vreemde attributen. Datzelfde geldt voor Bonn & Mees, dat de drijvende bok Matador voor de klus inzette. (foto Ries van Wendel de Joode) Europese Commissie wil in zeehavens belastingen gelijktrekken >> Vervolg van de voorpagina ADVERTENTIE vooruitgang door dbhdiesel.com T. 088 0040484 De Europese Commissie werkt aan een uitbreiding van de algemene groepsvrijstellingsverordening (AGVV) om ‘niet-problematische investeringen’ in havens te vergemakkelijken en strategische investeringen in infrastructuur te bevorderen. Die herziening staat op de planning voor het voorjaar van 2017. Mede aan de basis van dit beleid lag een position paper van de Europese organisatie voor binnenhavens European Federation of Inland Ports. EFIP stelt onder andere dat binnenhavens een belangrijke rol voor de regio kunnen spelen, maar daarbij wel afhankelijk zijn van de aanwezigheid van goede vervoersinfrastructuur. Onderlinge concurrentie tussen binnenhavens is beperkt. Er zijn daarom ook vrijwel geen specifieke problemen met staatssteun, die doorgaans goed verenigbaar is met de geldende regels. De vrijstelling zou in overeenstemming zijn met het overige beleid van de Europese Unie voor vervoer, emissiereductie en modal shift. Secretaris Lijdia Pater-De Groot van de Nederlandse Vereniging van Binnenhavens legt op de website van de NVB uit waarom: “EFIP is van mening dat investeringen in binnenhaveninfrastructuur, zoals de algemene toegang tot havens en bepaalde voorzieningen, niet het potentieel hebben om binnen de EU concurrentie tussen de binnenhavens te beïnvloeden. Dit moet daarom niet worden beschouwd als staatssteun, mits de infrastructuur op open, transparante en niet-discriminerende wijze beschikbaar is voor geïnteresseerde gebruikers.” Hierdoor zou het voor binnenhavens mogelijk worden om voor kleinere projecten steun te ontvangen tot een bedrag van 10 miljoen euro. Vestager vindt dat verzelfstandigde havenbedrijven in de zeehavens vennootschapsbelasting moeten afdragen. Tegen Nederland neemt ze daarom krachtig stelling. Nederland verleent de zeehavens ontheffing. Vestager wil dat dit ongedaan gemaakt wordt. Dat moet 1 januari 2017 geëffectueerd zijn. Vestager heeft ook aan Frankrijk en België dringend gevraagd maatregelen te nemen tegen hun steun aan havens. Maar zij krijgen meer tijd. De situatie in Duitsland wordt ook onderzocht door de Europese Commissie. Volgens een onderzoek van RHV- Erasmus Universiteit en Ecorys in opdracht van het Nederlandse ministerie van I&M ondersteunen de overheden van België en Duitsland hun zeehavens door investeringen in haveninfrastructuur en het afdekken van tekorten. Rotterdam zou als gevolg daarvan – volgens dit onderzoek – jaarlijks een miljoen TEU aan lading mislopen.

Binnenvaartkrant