Views
3 years ago

2016-06

  • Text
  • Maart
  • Nieuwe
  • Binnenvaart
  • Binnenvaartkrant
  • Jaar
  • Schepen
  • Onze
  • Moeten
  • Gaat
  • Tussen

De Binnenvaartkrant 2 15

De Binnenvaartkrant 2 15 maart 2016 www.phoenix-shipyard.be Herbekestraat 71 2620 Hemiksem (Antwerpen) 03/877 55 28 info@phoenix-shipyard.be Davy Cloostermans 0472/29 44 09 dc@phoenix-shipyard.be Jimmy Cloostermans 0475/83 11 73 jc@phoenix-shipyard.be Facebook facebook.com/phoenixshipyard • Algemene scheepsreparaties en nieuwbouw • Klasse • Hellingscapaciteit tot 6 schepen breed (max. 145 m l x 22 m b) • Industriële constructies: capaciteit hallen: L90 x B18 x H11 en L45 x B13 x H11 Vraag vrijblijvend een offerte op maat Revisie en levering onderdelen van: DAF-. Scania-, Liebherr-, MAN-, Mercedes-, MTUen Volvo motoren www.KTBKoning.nl Koning Technisch Bedrijf B.V. • CCR fase 2 motoren • Ruil motoren • Revisie motoren • Onderdelen Prijzen CCR 2 motoren (meer types op aanvraag): Basis DAF KMD WS 315.2 315 PK / 242 kW € 17.800,- KMD WS 400.2 400 PK / 295 kW € 18.800,- KMD XF 450.2 450 PK / 335 kW € 21.300,- KMD XF 510.2 510 PK / 375 kW € 22.300,- Basis Scania KMD S14 450.2 450 PK / 335 kW € 21.700,- Basis Mercedes Mercedes V12 702 PK / 525 kW Op aanvraag Koning Technisch Bedrijf B.V. Eekhorstweg 20 T. +31 522 461 435 7942 KC Meppel F. +31 522 462 060 info@ KTBKoning.nl www.autena.nl Stuwen met ContainerPlanner Op elk schip dat containers vaart is ContainerPlanner het onmisbare gereedschap. Het stuwprogramma is ontwikkeld vanuit de binnenvaartpraktijk. Met de muis maak je eenvoudig het beste stuwplan. per 1 april 2008 St. Teunismolenweg 48F Nijmegen Tel +31 (0)24 355 94 17 E-mail info@autena.nl THE CONNECTING SPECIALIST Scheepsbouw vergt het uiterste. Opdrachtgevers willen het beste van het beste. Daar kunnen we ons bij TeamCo Shipyard helemaal in vinden. Want dat is nu juist waar wij ook naar streven. In de afgelopen jaren hebben we dat bewezen. In nieuwbouw en reparatie. Voor binnenvaartschepen, passagiersschepen en coasters. We noemen onszelf ‘Connecting Specialist’: specialist in het koppelen van uw wensen en doelstellingen aan slimme technische oplossingen. Op basis daarvan realiseren we hoogwaardige, veilige en rendabele schepen. Voor u, maar vooral samen mét u! TeamCo Shipyard BV Bakkersdam 1a 5256 PK Heusden T. +31 (0)416 665500 info@teamcoshipyard.nl www.teamcoshipyard.nl

De Binnenvaartkrant 3 15 maart 2016 Vlaanderen wil verder met afvaltransport over water Duur, maar niet onmogelijk In 2014 en 2015 zijn projecten uitgevoerd om te achterhalen of huishoudelijk afval in de provincie Vlaams-Brabant op grote schaal over water kan worden vervoerd en wat de financiële consequenties daarvan zijn. De kosten bleken hoger dan bij de inzet van wegvervoer, maar de betrokken partijen onderzoeken nu of het toch mogelijk is er op grotere schaal mee door te gaan. Dat blijkt uit de antwoorden van de Vlaamse minister Ben Weyts (onder meer verantwoordelijk voor Mobiliteit en Openbare Werken) op vragen die parlementslid Bert Maertens (N-VA) had gesteld. Die had verwezen naar het ADVERTENTIE vooruitgang door dbhdiesel.com T. 088 0040484 Masterplan voor de binnenvaart op de Vlaamse waterwegen - Horizon 2020, waarmee de Vlaamse waterwegbeheerders vervoer over water willen bevorderen. Onder andere het transport van afval. Hoge kostprijs Waterwegen en Zeekanaal, Indaver, de Vlaams-Brabantse afvalintercommunales en de betrokken gemeentebesturen (verenigd in IOK) willen verder gaan met het onderzoek. In speciale 30-voetscontainers met open top is met een pendel afval vervoerd van Mol naar de verwerkingsinstallatie in Geel. Dat ging om 12 containers per keer. Op het traject Grimbergen- Havenspoorlijn gaat over Rozenburgsluis heen Het Havenbedrijf Rotterdam gaat de Havenspoorlijn, het eerste deel van de Betuweroute, verleggen. Het nieuwe Theemswegtracé is 4 kilometer lang. De spoorlijn gaat straks niet meer over de Calandbrug. Zodoende hebben scheepvaart en spoorverkeer vanaf 2020 geen last meer van elkaar. Het nieuwe tracé loopt over een verhoogd spoorviaduct en kruist Kallo werd in totaal circa 13.000 ton huishoudelijk afval vervoerd. De kostprijs bedroeg 19,74 euro per ton. Dat is te duur, zo blijkt. Weyts: “Deze kostprijs is momenteel niet concurrentieel met afvaltransport op de weg als enkel de operationele kosten in rekening worden gebracht. Indien rekening wordt gehouden met de maatschappelijke kosten, wordt het verschil kleiner.” Hij rekent de extra operationele kosten om naar de prijs per vuilniszak van 15 kilo: 8,59 eurocent. Altijd nog 5,72 euro per ton. Maar dat kan nog lager worden. “Mits er bij alle betrokken partijen bereidheid bestaat om de de Rozenburgsluis bovenlangs. Het spoor krijgt twee boogbruggen en sluit ter hoogte van de A15 weer aan op de bestaande spoorbaan. De Calandbrug bij Rozenburg is een stalen hefbrug die in 2020 aan het eind van zijn technische levensduur is. Omdat het Rijk de komende jaren meerkost te reduceren, kan dit ook lukken. Verwacht wordt dat door verdere optimalisaties (o.a. meer tonnen per container laden) de thans nog bestaande meerkost nog verder kan dalen.” Kilometerheffing Ook de invoering van een kilometerheffing voor vrachtwagens, die voor 1 april gepland staat in België, helpt. Die verlaagt “de kostenkloof tussen watertransport en wegtransport voor het pilootproject met ca. 6,7%”. Aldus de minister. Weyts meldt ook: “In een volgende fase kan/zal ook worden nagegaan welke de mogelijkheden in andere provincies zijn.” Vertraging voor Green Deal COBALD Begin dit jaar werd nog aangekondigd dat de binnenvaart op korte termijn de Green Deal COBALD zou sluiten met de ministers van I&M en EZ. Daarmee zou de weg vrijkomen voor ‘meten aan pijp’. Nu blijkt toch meer tijd nodig te zijn. Birgit Gijsbers, directeur Maritieme Zaken van het ministerie van Infrastructuur & Milieu, zei afgelopen vrijdag bij de opening van het nieuwe kantoor van Koninklijke BLN-Schuttevaer dat de handtekeningen waarschijnlijk vóór de Volgende krant verschijnt een dag later: woensdag 30 maart Door Pasen kan de volgende editie van De Binnenvaartkrant niet op de vaste dag (maandag) worden gedrukt. Dat heeft tot gevolg dat de krant één dag later verschijnt dan gebruikelijk: woensdag 30 maart. Voor adverteerders betekent dit dat zij hun advertenties tot dinsdag 29 maart 10.00 uur nog kunnen doorgeven. Dat kan door te mailen naar sales@binnenvaartkrant.nl. zomer gezet kunnen worden. Er is echter geen kink in de kabel, zo verzekerde ze desgevraagd. “Het gaat om details: de precieze afstemming van de teksten en de criteria.” Afgelopen december werden de beoogde deelnemers aan de Green Deal COBALD (Continue Aan- Boord Analyse en Diagnose) het eens over de voorlopige tekst en de gekozen aanpak voor het meten van de daadwerkelijke uitstoot van binnenschepen. Nu wordt kennelijk nog met de ministeries gediscussieerd over de exacte voorwaarden. Maar I&M staat achter de plannen. Gijsbers noemde de Green Deal een eerste stap voor de vergroening van bestaande schepen. Binnen COBALD gaan partijen emissiegegevens on-board meten. Zodoende kan een scheepseigenaar de daadwerkelijke milieuprestaties van zijn motor aantonen. In het 2 jaar durende project wordt de bruikbaarheid van continue aan-boord analyse en diagnose getest. Birgit Gijsbers. (archieffoto) (illustratie: Havenbedrijf Rotterdam) onvoldoende geld beschikbaar heeft, heeft het Havenbedrijf besloten een groot deel van de kosten van het Theemswegtracé te betalen en het project zelf uit te voeren. De bouw kost ongeveer 275 miljoen euro. Het ministerie van Infrastructuur & Milieu draagt ruim 100 miljoen bij, de Europese Unie 62 miljoen. Bravoure Als ik ‘Thialf’ op de radio hoor noemen, krijg ik de slappe lach. De schaatstempel in Heerenveen is het symbool geworden van een toekomst die maar niet kwam. Eerst kampten ze met het klimaat en nu met de marke ting. Het schaatsen wil maar niet zo populair worden als het in de jaren ’60 was. Ard en Keessie waren amateurhelden die zich door de sneeuw buien over hobbelig ijs worstelden naar het wereldkampioenschap. De marketingafdeling van Thialf worstelt met de veel te goeie professional Sven Kramer, met het gebrek aan buitenlandse concurrenten en met de devaluatie van het allround schaatsen. Het schaatsen moet weer populair worden, dus gaan ze om publiek te trekken een mix maken van het steeds populairder wordende shorttrack schaatsen, ijshockey en het langebaanschaatsen. Ik mis nog kunstrijden op de schaats en Holiday on Ice. Met die mix krijg je het Thialf wel een dagje vol. En anders kunnen ze altijd Hester Duursema vragen om iets spectaculairs te bedenken. De baas van BLN en ESO kwam vrijdag over water aanvliegen bij de housewarming van het nieuwe kantoor van brancheorganisatie Koninklijke BLN-Schuttevaer. Ze trotseerde het koude water van de Oude Maas voor de ogen van honderden betrokkenen en straalde een zelfverzekerdheid en durf uit zoals de binnenvaart die nog niet vaak heeft gezien. Althans niet als branche. Dat is altijd een beetje de paradox geweest waar deze sector mee kampt. De professionele schipper die vol zelfvertrouwen de golven (en wat dies meer zij) trotseert, maar in de uitstraling naar ‘de wal’ toe nooit van dat timide, bescheiden, onzekere imago af lijkt te komen. Na de rellen over de toerbeurt in de vorige eeuw is het is een wonder dat – dankzij een breed gedragen imagocampagne en een imposante vloot nieuwbouwschepen – de binnenvaart deze eeuw serieus genomen leek te worden. Een schitterende toekomst gloorde met een groep zelfverzekerde ondernemers. Een toekomst die echter uit zicht raakte door een wereldwijde crisis die te vroeg kwam voor de pas herboren binnenvaart. Het oude beeld van een in zichzelf gekeerde sector werd niet tegengesproken door de ein deloze discussie over hoe de brancheorganisaties nou samen verder moesten. Is dat nu eindelijk afgelopen? Een mooie uitdaging is om met de bravoure waarmee Hester de housewarming van BLN inleidde, ook de degens te kruisen met de (internationale) concurrentie op de lange en korte baan en uiteindelijk zelfs met de global warming. Als dat lukt, huren we het Thialf af voor een feestje, op voorwaarde dat hun marketingafdeling zich nergens mee bemoeit. EÉN POT NAT door Michel Gonlag

Binnenvaartkrant