Views
3 years ago

2016-06

  • Text
  • Maart
  • Nieuwe
  • Binnenvaart
  • Binnenvaartkrant
  • Jaar
  • Schepen
  • Onze
  • Moeten
  • Gaat
  • Tussen

De Binnenvaartkrant 18

De Binnenvaartkrant 18 15 maart 2016 Wilhelminakanaal gaat een maand dicht Oude situatie Nieuwe situatie (na sloop Sluis II) Voordelen Dwarsdoorsnede kanaal 28m Dwarsdoorsnede kanaal 41m Waterkrachtcentrale van Sluis III levert energie voor 250 huishoudens 2,30m 3,80m Klasse II-schepen 22 Klasse IV-schepen 70 Tilburg is beter bereikbaar over water voor grotere schepen vanuit de Rotterdamse haven. 250 655 ton 1350 ton Veel files, uitstoot fijnstof en CO2 CO2 fijnstof CO2 CO2 fijnstof fijnstof Minder files, uitstoot fijnstof en CO2 CO2 fijnstof Drie sluizen sluis II sluis III (=dubbele) Eén sluis, 30 minuten minder vaartijd sluis III Met een infographic maakt Rijkswaterstaat duidelijk wat de verruiming van het kanaal inhoudt. Frankepad 1 3341 LV Hendrik-Ido-Ambacht Tel.: 078 6813127 E-mail: info@koedood.nl Op maandag 2 mei begint aannemerscombinatie Heijmans-Boskalis in opdracht van Rijkswaterstaat met werkzaamheden op het Wilhelminakanaal in Tilburg. Het werk vindt plaats van Sluis II tot en met de brug Heikantsebaan en duurt tot en met maandag 5 september. Van half mei tot half juni is het Wilhelminakanaal geheel gestremd en moeten schepen omvaren. De werkzaamheden zijn nodig om het kanaal geschikt te maken voor klasse IV-schepen (85 x 9,50 meter). Vaarweggebruikers moeten in deze periode rekening houden met extra wachttijden. In de bouwvakantie wordt er niet gewerkt en kunnen schepen ongehinderd varen. maandag 2 mei 00.00 uur tot en met maandag 16 mei 24.00 uur Tijdens deze periode is vrije doorvaart mogelijk, maar moeten vaarweggebruikers wel rekening houden met een wachttijd van maximaal 2 uur per dag. In deze fase graaft Heijman-Boskalis een heisleuf gegraven en brengt de aannemerscombinatie een gedeelte van de damwanden aan. dinsdag 17 mei 00.00 uur tot en met zondag 19 juni 24.00 uur In deze periode is het Wilhelminakanaal in Tilburg geheel gestremd voor vaarweggebruikers. Omvaren kan via het Máximakanaal en de Zuid-Willemsvaart. Deze omleidingsroute is geschikt voor schepen met een breedte tot 7,20 meter. De omleiding is 120 kilometer. De stremming is nodig om damwanden, buispalen en geleidewerk in het kanaal aan te brengen. maandag 20 juni 00.00 uur tot en met zondag 24 juli 24.00 uur Schepen hebben vrije doorvaart in deze periode. Ze dienen wel rekening te houden met een wachttijd van maximaal 2 uur per dag. In deze fase wordt het geleidewerk verder afgebouwd. Ook wordt het kanaal dieper gemaakt en wordt er bodembescherming aangebracht. maandag 25 juli 00.00 uur tot en met zondag 21 augustus 24.00 uur De vaarweg is gedurende deze periode geheel vrij voor de scheepvaart, omdat er niet gewerkt wordt vanwege de bouwvakantie. maandag 22 augustus 00.00 uur tot en met maandag 5 september 24.00 uur In deze laatste fase is vrije doorvaart mogelijk, waarbij de scheepvaart wel rekening moet houden met een wachttijd van maximaal 2 uur per dag. In dit stadium worden de laatste werkzaamheden verricht. 1x Mitsubishi S16R-C2MPTK 1250 kW @ 1600 rpm. 1x Masson marine W7350 red. 5,031:1 incl. ingebouwde schroefasrem WIJ WENSEN CFT EEN BEHOUDEN VAART MET MTS DARTIMON Wij leverden Stuurhuis met hefkolom. Ankerlieren, ankers en kettingen. GEFELICITEERD.. met mts Dartimon WILT U OP DE HOOGTE BLIJVEN VAN ONZE DUURZAME INNOVATIES? Kijk eens op www.koedood.nl of volg ons op Biesboschweg 5 ∙ 4926 SJ Lage Zwaluwe Tel.+31(0) 168-484555 ∙ Fax.+31(0) 168-484224 www.ebr-bv.nl

De Binnenvaartkrant 19 15 maart 2016 “Met bouw woonwijk Quartier Bleu verheft Hasselt water tot delicatesse” Waterweg = hinder weg DOOR NOUD VAN DER ZEE De grondafvoer per schip speelt een cruciale rol in het ambitieuze bouwproject Quartier Bleu in de hoofdstad van Belgisch Limburg: Hasselt. Op woensdag 24 februari startte burgemeester Hilde Claes op symbolische wijze de werkzaam heden in dit project. De eerste vrachtwagen stortte de grond in een vrachtschip van vervoerder Voets uit Maasbracht. Het Gelatinegebied aan de Kanaalkom gaf een troosteloze aanblik: leegstaande gebouwen en braakliggende terreinen. Lang geleden was dit deel van Hasselt een bloeiende economische buurt. Maar sinds de sluiting van de Gelatinefabriek ligt het gebied er verlaten bij. Hasselt staat met de rug naar het water. Droom Maar het stadsbestuur besefte dat het zo niet langer kon. Met een jaloerse blik keken de Hasselaren naar de ontwikkeling van Maastricht en Antwerpen. Hasselt droomt van Barcelona en de Ramblas, van Parijs en zijn oevers langs de Seine, van New York en Broadway. Burgemeester Hilde Claes: “Onze ligging langs het Albertkanaal is een troef, die we tot dusver De geladen vrachtwagen stort de grond in het ruim van het vrachtschip. (foto Noud van der Zee) amper hebben uitgespeeld op recreatief en toeristisch gebied.” In 1997 wordt met de voorbereidingen begonnen. De plannen worden groots aangepakt. De stad trekt de Milanese architect Alfredo De Gregorio aan om een visie te ontwikkelen voor dit stadsdeel. “De verlaten en vervallen Gelatine-site nieuw leven inblazen. Want architectuur gaat over leven en niet over mooie plaatjes”, zegt De Gregorio. Het oude Gelatinegebied krijgt binnen de bestaande stadswijk De Blauwe Boulevard een nieuwe naam: Quartier Bleu. Minder hinder De Gregorio: “We zoeken naar de eigenheid van de stad. We behandelen de stad als een levend wezen. Wij kijken naar de Kanaalkom als een geheel.” Het kanaal is daarbij een ‘identiteitsbepalend element’ en vormt de binding met de binnenstad. Burgemeester Claes: “We waren al de ‘Stad van de Smaak’, maar met Quartier Bleu bewijzen we dat een echte Hasselaar zelfs zo iets gewoons als water tot delicatesse kan verheffen.” Hasselt heeft een overeenkomst gesloten met vaarwegbeheerder NV De Scheepvaart. Er geldt een ‘minder hinder’-filosofie voor het bouwproject. Er wordt zo veel mogelijk over water getransporteerd. Dagelijks zullen 3 binnenschepen of duwbakken de afgegraven grond afvoeren. Dat is niet alleen een stille oplossing, maar ook een investering in duurzaamheid. Elk schip vervangt 66 vrachtwagens. Dit komt neer op 27.000 vrachtwagentransporten minder tijdens de totale looptijd van het project. Er is een special laadbrug gebouwd. (foto Impuls Communicatie) Laadbrug Ter hoogte van het voormalige Sanibri is een 21 meter lange laadbrug gebouwd die 5 meter over de Kanaalkom steekt. Vrachtwagens rijden daar achterwaarts op en lossen hun lading grond in het ruim van het eronder afgemeerde schip. Hierdoor worden het doorgaande verkeer op de Slachthuiskaai en de rust van de buurtbewoners niet verstoord. Op deze manier zorgt Hasselt ervoor dat er geen vrachtverkeer op de Blauwe Boulevard en door de aangrenzende woonwijk nodig is. Het uitgraven van de bouwput duurt 9 maanden. Men werkt vanaf de Stadshaven richting het Gelatineterrein. De binnenschepen brengen de grond naar Nederland, waar die hergebruikt wordt voor de ophoging van dijken, en naar locaties in eigen land voor de verhoging van bruggen over het Albertkanaal. DE BINNENVAARTKRANT is een vakblad voor de Rijn- en Binnenvaart met een oplage van 23.000 exemplaren, verspreid in Nederland, België, Duitsland, Oostenrijk en Frankrijk, op plaatsen waar ze binnen bereik liggen van opvarenden van binnenvaartschepen. Een uitgave van Riomar BV Uitgever: Michel Gonlag ADRES REDACTIE EN ACQUISITIE ‘s-Gravenweg 37A 2901 LA Capelle aan den IJssel T +31(0)10 414 00 60 F +31(0)84 88 44 671 service@binnenvaartkrant.nl www.binnenvaartkrant.nl ACQUISITIE Johan Burggraaf (Sales Manager) Vanessa Lingsveld Ken Rijkers REDACTIE Martin Dekker Hoofdredacteur M 06-22871516 redactie@binnenvaartkrant.nl Michel Gonlag Eindredacteur M 06-53244445 redactie@binnenvaartkrant.nl LAYOUT Steven Chiang San Lin SECRETARIAAT Karin Hell (Office Manager, Boekhouding) Mariska Doornkamp (Administratief medewerker) AAN DIT BLAD WERKTEN MEE Frank Antonie van Alphen Evert Bruinekool Jan Johan ten Have Jan Hoek Sarah de Preter Johan de Witte Noud van der Zee DRUK Koninklijke BDU Grafisch Bedrijf bv, Barneveld VERSPREIDPUNTEN U kunt onze verspreidpunten vinden op onze site; www.binnenvaartkrant.nl Advertenties worden geplaatst volgens onze leveringsvoorwaarden, gedeponeerd bij de KvK te Rotterdam onder nr. 24241388. Wij zijn niet verantwoordelijk voor eventuele fouten in de geplaatste advertentie bij telefonisch doorgegeven teksten. Tevens dragen wij niet de verantwoording voor foutieve of onvolledige informatie vermeld in de leverancierslijsten.

Binnenvaartkrant