Views
3 years ago

2016-06

  • Text
  • Maart
  • Nieuwe
  • Binnenvaart
  • Binnenvaartkrant
  • Jaar
  • Schepen
  • Onze
  • Moeten
  • Gaat
  • Tussen

De Binnenvaartkrant 14

De Binnenvaartkrant 14 15 maart 2016 Uw servicepartner 24/7 In verband met toenemende werkzaamheden zijn wij op zoek naar: Ervaren dieselmonteurs scheepsmotoren Functie-inhoud: • het verrichten van onderhouds- en revisiewerkzaamheden aan dieselmotoren van binnenvaartschepen op locatie in binnen –en buitenland • het oplossen van storingen • het betreft een fulltime functie Je: • hebt ervaring met Caterpillar, Cummins is een pre • kan zowel zelfstandig als in teamverband werken • bent klantgericht, communicatief en oplossingsgericht • bent inzetbaar in ons storingsdienstrooster • bent in het bezit van rijbewijs B Wij bieden u een uitdagende functie binnen een groeiende organisatie. Arbeidsvoorwaarden conform CAO-klein metaal en een volledig ingerichte service-auto staat ter beschikking. Bij gebleken geschiktheid, vast dienstverband. Contact: Stuur/mail je sollicitatie met CV naar: Technisch Buro H&U B.V. t.a.v. Walter Hasselmeijer Markweg Zuid 4-d 4794 SN Heijningen Email: w.hasselmeijer@technischburohu.nl Voor nadere informatie kunt u contact opnemen met Leo de Bruin, telnr. 06 – 2357 7117 • raadpleeg ook eens onze website: www.technischburohu.nl • u kunt ons ook bezoeken op onze stand tijdens de Maritime Industry te Gorinchem, 24 t/m 26 mei 2016. Technisch buro H&U b.v. Postbus 97 - 4670 AB Dinteloord . Markweg Zuid 4d - 4794 SN Heijningen Tel.: +31 (0)167 52 37 21 . Fax.: +31 (0)167 52 32 99 info@technischburohu.nl . www.technischburohu.nl DA-CAPO SPECIALIST IN SCHEEPSTIMMERWERK Rivierdijk 423a • 3372 BV Hardinxveld-Giessendam Tel. 0184-613150 • Fax 0184-618601 • www.da-capobv.nl • info@da-capobv.nl Meer informatie? Neem contact met ons op: Smallandlaan 12 2660 Hoboken (Antwerpen) Belgium T: +32 (0)3 500 95 35 +31 (0)10 8208669 team@anaco.be www.anaco.be like us: www.facebook.com/anaco.bvba

De Binnenvaartkrant 15 15 maart 2016 Meer ruimte voor de Maas DOOR NOUD VAN DER ZEE Op 1 maart is een nieuwe fase van de Maaswerken begonnen in Rotem en Dilsen-Stokkem (Belgisch Limburg). De maatregelen moeten meer dan 10.000 inwoners in het mijnverzakkingsgebied van Eisden, Leut, Meeswijk en Lanklaar in de toekomst beschermen tegen mogelijke overstromingen. Het gebied van Boyen-Veurzen, in totaal 70 hectare groot, wordt met 4 meter verlaagd. Ir. Herman Gielen, projectleider voor Boyen- Veurzen zegt: “Het is een werk van drieënhalf jaar. 6 miljoen kuub grond moet worden verplaatst, waarvan 3 miljoen wordt afgevoerd als grind en 3 miljoen weer wordt teruggeplaatst als het grind is afgegraven.” Zo krijgt de Maas meer ruimte. Het water zal minder hoog komen te staan bij een periode van lange en hevige regenval en het water in de Maas gaat dan ook minder snel stromen. Flessenhals In het verleden voerde NV De Scheepvaart al meerdere aanpassingen uit op de Maas. Zo werd de zomerdijk van de rivier verlegd om de Maas bij hoog water meer ruimte te geven. Het huidige winterbed van de Maas is bij Boyen-Veurzen erg smal. Deze flessenhals wordt nu aangepakt. Het is een prioriteit voor NV De Scheepvaart om in dit Er wordt 3 miljoen kuub grind en 3 miljoen kuub grond verplaatst. (foto Noud van der Zee) gebied de kans op overstromingen te verkleinen. De grootschalige maaiveldverlaging wordt gerealiseerd door het grind in de ondergrond van het winterbed te ontginnen. Steengoed Projecten vervoert het grind via een transportband naar het waterzuiveringsstation van Rotem. Daar wordt het grind overgeladen op vrachtwagens, die het dan over een nog aan te leggen weg naar het keerpunt op de Rijksweg brengen. Deze nieuwe weg moet er voor zorgen dat de vrachtwagens niet door de nabijgelegen dorpen hoeven te rijden. Om de overlast voor de omwonenden zo veel mogelijk te beperken wordt de weg onder het niveau van het bestaande maaiveld aangelegd en voorzien van geluidswallen. Bayernhafen wil meer vervoer over water Toerisme Het fietsveer van Rotem blijft tijdens de duur van de werkzaamheden ‘s zomers bereikbaar. Het toerisme wordt niet vergeten. Als het project klaar is, komt er over de nieuwe zomerdijk een extra fietsverbinding vanuit de Boyen naar de veerpont. Ook komen er verschillende wandelpaden in het gebied. Hiervoor heeft de gemeente Dilsen-Stokkem een samenwerkingsovereenkomst getekend met NV De Scheepvaart, die 1,5 miljoen euro oplevert voor de lokale overheid. Burgemeester Lydia Peeters: “Het is een project van groot maatschappelijk belang. Wij krijgen als return nieuwe toeristische wegen en een grotere veiligheid voor onze inwoners.” Voor het project Boyen-Veurzen werkt de Belgische NV De Scheepvaart nauw samen met de Nederlandse collega’s van Rijkswaterstaat. Zo hebben zij dit deel van de uit te voeren Maaswerken voor de komen de jaren gezamenlijk gepland. Rijkswaterstaat draagt ook 15% bij in de totale kosten van het project. Planning De eerste werkzaamheden worden uitgevoerd ter hoogte van Bichterweerd, nabij Rotem. Hier komt een tijdelijke weg ten zuiden van de plas om het natuurgebied te beschermen tijdens de activiteiten. In de loop van dit jaar nog volgen de werkzaamheden aan de Maasoever van Veurzen. Daarna zijn de afgravingen in het zuidelijk deel van Boyen aan de beurt, juist ten noorden van de plas van Negenoord. Ten slotte schuift de werklocatie terug richting Bichterweerd. De Maaswerken moeten in 2019 klaar zijn. Het gevecht tegen het water houdt nooit op. Dat was in het verleden zo en het zal in de toekomst niet anders zijn. De Maas blijft een grillige, soms tomeloze en onberekenbare regenrivier. De binnenhavens van de havengroep Bayernhafen hebben de overslag vorig jaar zien dalen naar 9,7 miljoen ton. Dat was zo’n 6% minder dan in 2014 en lag lichtjes onder het gemiddelde van de afgelopen 10 jaar. Vooral de binnenvaartoverslag ging hard achteruit in de Beierse havens. Dat was het gevolg van de langdurige laagwaterperiodes. De spooroverslag bleef ongeveer gelijk. De containeroverslag op de Beierse terminals groeide overigens wel: met een kleine 8%. Regensburg Bij transporten over langere afstanden zet Bayernhafen in op een modal shift naar spoor en water. Daartoe wordt geïnvesteerd in kade- en overslaginfrastructuur. Zo worden in de haven van Regensburg oude opslagloodsen gesloopt om de containerterminal uit te breiden en aan te sluiten op het water. Verder is in Regensburg een opslagloods voor per binnenvaart vervoerde massagoed in aanbouw. Containeroverslag in Aschaffenburg. (foto Bayernhafen) Binnenvaart ruim vertegenwoordigd in Gorinchem Enkele binnenvaartorganisaties uit Rotterdam, die nu gezamenlijk gehuisvest zijn op het Vasteland 78, zullen ook samen optrekken op de beurs Maritime Industry 2016. Het Expertise en InnovatieCentrum Binnenvaart, het CBRB, Binnenvaart Netwerk Diensten, VOORTOUW Nieuws van het BVB www.bureauvoorlichtingbinnenvaart.nl Bureau Telematica Binnenvaart en het BVB bundelen de krachten in een gezamenlijke binnenvaartstand waar u voor al uw binnenvaartvragen op het gebied van telematica, voorlichting, logistiek, nautisch-technische zaken, innovatie en sociaal-economische vraagstukken terecht kunt. De beurs vindt dit jaar plaats van 24 tot en met 26 mei. Diverse organisaties houden een (thema-) bijeenkomst. Hierover zullen we u later verder informeren. Sponsors van het BVB en relaties van de andere organisaties zullen te zijner tijd per e-mail een persoonlijke uitnodiging ontvangen. Toegang is na registratie gratis. De beurs is geopend van 13.00 uur tot 21.00 uur. We zien u graag in Gorinchem! On Stage Beroepenfeest Maandag 14 maart vond het vmboberoepenfeest plaats met de naam Grienden on Stage. Voorgaande jaren heeft de heer Boogerd van het ms Terra Maris deelgenomen aan Alblasserwaard on Stage. Alblasserwaard On Stage is een samenwerking tussen 3 vmboscholen in de Alblasserwaard. Helaas was hij dit jaar verhinderd; hij heeft het BVB gevraagd het deze keer te doen. Het BVB was namens de binnenvaart aanwezig en heeft leerlingen die midden in hun beroepenorientatie zitten meer verteld over carrièrekansen in de binnenvaart. We hopen natuurlijk weer wat jongeren enthousiast gemaakt te hebben om een scheepvaartopleiding te gaan volgen. Uiteraard konden ze ook divers foldermateriaal meenemen om de informatie later thuis nog eens na te lezen. Volgend op het beroepenfeest vindt op 31 maart de Doe Dag plaats. Leerlingen kunnen dan een paar uur ‘stage lopen’ in hun beroep naar keuze. Het BVB probeert proberen ook een binnenvaartgerelateerde stage aan te bieden. Mocht u hier aan willen meewerken, dan horen we dat graag. U kunt zich aanmelden bij info@ bureauvoorlichtingbinnenvaart. nl.

Binnenvaartkrant