Views
3 years ago

2016-06

  • Text
  • Maart
  • Nieuwe
  • Binnenvaart
  • Binnenvaartkrant
  • Jaar
  • Schepen
  • Onze
  • Moeten
  • Gaat
  • Tussen

De Binnenvaartkrant 12

De Binnenvaartkrant 12 15 maart 2016 Lady Ariëtte: achtste sea-riverliner voor Wijnne Barends DOOR JAN JOHAN TEN HAVE Met de Lady Ariëtte nam rederij Wijnne Barends nummer 4 van een serie van 8 nieuwe sea-riverliners in gebruik. Enkele jaren geleden liet Wijnne Barends al een serie van 4 soortgelijke zee-rivierschepen bouwen. De bouw van in totaal 12 seariverliners is een uitvloeisel van een enigszins gewijzigde strategische koers van de Delfzijlster reder, onderdeel van de Spliethoff Groep. Want Wijnne Barends vaart van oudsher veelal met schepen met een hoge ijsklasse. Nu bestaat de vloot ook voor een aanzienlijk deel uit schepen met andere kwaliteiten, zoals schepen die zowel geschikt zijn voor de kustvaart als de grootste rivieren. Projectlading Ook het kunnen bereiken van (ondiepe) tijhavens met maximale tonnage speelt een belangrijke rol. De Lady Ariëtte en haar zusterschepen kunnen met geringe diepgang maximaal 3.700 ton lading transporteren. Met deze serie krijgt de toch wat verouderde Europese vloot van zeerivierschepen een ingrijpende im- Het stuurhuis van de tweede serie kan, met het oog op projectlading, een meter hoger. (foto’s Jan Johan ten Have) puls met kwalitatief hoogwaardige en moderne tonnage. De Lady A-serie was in eerste instantie vooral beoogd voor houttransport. In de praktijk worden deze schepen echter vaker dan verwacht ingezet voor vervoer van projectlading. Daarom is de maximale hoogte van het hefbare stuurhuis op de nieuwe serie van 3,50 meter, waar die bij de eerste serie 2,50 meter omhoog konden. Het nieuwe kwartet is net als de eerste serie van 4 volledig gebouwd aan de oevers van het Winschoterdiep, bij GS Yard onder de rook van Groningen. Positieve ervaringen betreffende het kennisniveau, nakomen van afspraken en kwaliteit van werk waren belangrijke drijfveren om opnieuw de onderhandelingen in te gaan met de Groninger werf. Een prima snelheid, voldoende tonnage en laag brandstofverbruik dankzij onder meer relatief gering motorvermogen maken de schepen uit de Lady A-serie interessant voor de markt. Het 746 kW vermogen van de Caterpillar 3508-hoofdmotor heeft nog een bijkomend voordeel: er mag worden gevaren zonder een HWTK (machinist). Lees verder op pagina 13 >> Wij feliciteren Wijnne Barends van harte met sea-river vessel Lady Ariëtte Non Ferro bv DE BINNEN VAART KRANT

De Binnenvaartkrant 13 15 maart 2016 8e Open Havendag is op zaterdag 2 juli Werkendam viert Dag van de Scheepsbouw Ook dit jaar organiseert Werkendam een Open Havendag. De achtste editie van het 2-jaarlijkse evenement in en rond Beatrix en Biesboschhaven vindt plaats op zaterdag 2 juli. De organisatiecommissie is al druk bezig met de voorbereidingen en vergunningaanvragen. Ook dit jaar zijn er meerdere optredens van shantykoren. Vrijdag 11 maart presenteerde de commissie, die voor het eerst onder de paraplu van Werkendam Maritime Industry opereert, de plannen voor dit jaar aan de pers. Wat goed is moet je niet veranderen. En dus keert een groot aantal succesvolle onderdelen van voorgaande jaren ook in 2016 terug, vertelde commissievoorzitter Dick Hoogendoorn. Zoals de braderie, de optredens van shantykoren, de speeltoestellen voor kinderen, de helikoptervluchten, de Bedrijven Zeskamp, de taptoe, de schepen die bezichtigd kunnen worden en het afsluitende vuurwerk om 23.00 uur. “En ook de vlootshow, die voor de officiële opening zorgt. Er komen weer allerlei typen vaartuigen die in Nederland rondvaren. Zo promoten we ook de scheepvaart.” Techniek Naast de scheepsbouw, bedoelt Hoogendoorn, het vakgebied waar Werkendam een prominente plaats inneemt. De opzet is dat nog meer bedrijven dan twee jaar terug hun deuren openzetten en demonstraties geven. “Bijna iedereen doet altijd mee; alleen ontvangen veel bedrijven de bezoekers op hun buitenterrein. Daar organiseren ze van alles. Maar we hopen dat mensen ook op meer plaatsen naar binnen Veel van de schepen ontvangen bezoekers aan boord. mogen. Zodat ze een kijkje achter de schermen krijgen. Dan kunnen we mensen nog meer interesseren voor techniek.” Hij begrijpt wel dat daar veel bij komt kijken voor de ondernemers: van veiligheidsmaatregelen tot het inzetten van extra personeel. Aan de andere kant is de Open Havendag een mooie gelegenheid voor bedrijven om zich te presenteren aan eventuele toekomstige werknemers. School Boat Challenge Het thema van de Open Havendag is Dag van de Scheepsbouw en dat wordt serieus aangepakt. Onder meer met een wedstrijd voor de basisscholen uit Werkendam (in samenwerking met de gemeente en het Gilde Vakcollege Techniek uit Gorinchem). Bij deze School Boat Challenge gaan leerlingen van groep 7 een modelboot ontwerpen en bouwen. Daarvoor krijgen ze de beschikking over een professionele gereedschapskist. Op de Havendag presenteren ze hun werkstuk. Het bootje met de beste vaareigenschappen, wint. Er is ook een app in de maak. Daarmee kunnen kinderen op hun smartphone een moderne speurtocht doen langs de bedrijven in de Werkendamse havens. Bij de deelnemende bedrijven moeten ze vragen beantwoorden en zo een puzzel oplossen. Kijk voor meer informatie en het programma op www.havendagwerkendam.nl. Weyts: meer binnenvaart naar en van watergebonden terreinen In Voka Tribune, het maandblad van de Vlaamse Kamers van Koophandel, doet minister van Mobiliteit Ben Weyts een oproep aan ondernemers om meer gebruik te maken van de binnenvaart. Het Belgisch Federaal Planbureau verwacht dat het vrachtverkeer in België tot 2030 zou kunnen verdubbelen, en het wegvervoer blijft maar groeien. Investeringen in het weggennet blijven dan ook cruciaal, zegt Weyts in het interview met Voka Tribune. Daarnaast moet er ook meer naar alternatieve transportwegen worden gekeken. Volgens Weyts zouden bedrijven in Vlaanderen vaker vervoer over water in overweging moeten nemen. Dit staat nu nog te weinig top of mind. Hoewel 8 op de 10 bedrijven vlak bij een vaarweg gevestigd zijn, maken ze weinig gebruik van de mogelijkheden die binnenvaart biedt. Om dit te veranderen wil Weyts onder meer dat elk bedrijfsterrein aan het water over minimaal één gemeenschappelijke kade beschikt. De cover van het maartnummer van Voka Tribune, met Ben Weyts oproep: “Ondernemers, vergeet de waterwegen niet.” Nieuwe website VDJS Varen Doe Je Samen (VDJS) krijgt een nieuwe website waarop alle informatie over veilig varen gebundeld is. Deze week staat Varen Doe Je Samen op de HISWA Amsterdam Boat Show in de RAI. De watersportbeurs start woensdag 16 maart. Die dag wordt de nieuwe website direct na de opening van de beurs op de stand gelanceerd. Varen Doe Je Samen is het landelijke samenwerkingsproject van Rijkswaterstaat, de provincies, Koninklijke BLN-Schuttevaer, de watersportsector en de Unie van Waterschappen. Naast voorlichting over de veiligheid óp het water, wordt aandacht besteed aan de reisvoorbereiding en de (technische) preventie. Daarnaast zijn er zogeheten knooppuntenboekjes gemaakt met adviesroutes voor gevaarlijke kruisingen en vaarwegen. HISWA De HISWA Amsterdam Boat Show is tot en met 20 maart. De stand van Varen Doe Je Samen (07.103D) staat op het Veiligheidseiland. Watersporters kunnen daar terecht voor praktische tips en kunnen op een (interactieve) vaarkaart hun knelpunten aangeven. Ook worden er filmbeelden getoond van gevaarlijke situaties op het water. www.varendoejesamen.nl Prima concept met toegevoegde waarde >> Vervolg van pagina 12 Wijnne Barends maakt gebruik van deze mogelijkheid en anticipeert hierop met een crewing-concept: de door de reder zelf opgeleide bemanning kan in de machinekamer diagnoses stellen, zodat zij storingen aan boord en met ondersteuning van de wal kunnen oplossen. Caterpillar Shoresupport Zij krijgen hierbij ondersteuning van Caterpillar Shoresupport, 24/7 online monitoring van de hoofdmotor via V-satelliet door leverancier Pon Cat. Bij het verhelpen van problemen in de machinekamer krijgt het personeel aan boord bovendien hulp van de technische dienst van Wijnne Barends. Deze dienst heeft online continu toegang tot beelden van de motor en alle relevante data: onder meer toerental, motorbelasting, brandstofverbruik, turbodruk, koelwatertemperatuur, smeeroliedruk en uitlaatgassentemperatuur. Het economisch eigendom van deze schepen is in handen van een CV. In deze vennootschappen neemt Wijnne Barends, samen met bestaande en nieuwe kapiteinseigenaren, deel. Wat de reder betreft is dit een prima concept met toegevoegde waarde voor alle partijen, “waarbij het voldoen aan de wensen van de klant centraal staat”. Aan SEA-RIVER VESSEL Ariëtte leverden onder andere: GS Yard B.V. Bouw casco en levering stuurmachine BST 064-45 plug-and play compleet schip (Turn-key project) met hydraulic powerpack HPP-280/0-2- Wijnne Barends Bevrachting 2/7,5 kW/LS, stuurmachine-aandrijving Lloyd’s Register EMEA Classificatie 1DW45 en 1 stuks Barke(r) high lift flaproer NNAM Noord-Nederlandse type 260 BRA 22-26-10-CC-LRS Assurantiemakelaars B.V. Verzekeringen Blokland Non-Ferro B.V. Pon Power B.V. 1x Caterpillar 3508B Beunkoelers en warmtewisselaars voortstuwingsmotor 746 bkW@1600 rpm. Veth Propulsion B.V. 1x Caterpillar C6.6 generatorset 125 ekW / 1 Veth-Jet type 4-K-1000V (265 kW / 1800 50 Hz. 1x Caterpillar C4.4 rpm) en 1 Veth Generatorset noodgeneratorset 69 ekW / 50 Hz. 1x Pon Eekels Elektrotechniek B.V. Power Insight telemetie system Electrische installatie Reintjes Benelux bvba RH Marine Group Nautische apparatuur Reintjes keerkoppeling type WAF 572 / Tischlerei und Alubau Wessels GmbH 7,474:1 Betimmering, accommodatie en stuurhuis Van der Velden Marine Systems Bebeka U.A. Brandstoffen NFU bedieningssysteem en alarmpaneel incl. roerstandaanwijzers, Ram type DE VOLLEDIGE LIJST VINDT U OP VLOOTSCHOUW.NL

Binnenvaartkrant