Views
3 years ago

2016-06

  • Text
  • Maart
  • Nieuwe
  • Binnenvaart
  • Binnenvaartkrant
  • Jaar
  • Schepen
  • Onze
  • Moeten
  • Gaat
  • Tussen

De Binnenvaartkrant 10

De Binnenvaartkrant 10 15 maart 2016 Uw servicepartner 24/7 Sinds de oprichting, in 1988, is VEKA Group uitgegroeid tot een begrip in de scheepsbouw. De klanten worden door het unieke turnkeyconcept ontzorgt; van ontwerp en bouw tot en met advies in wet- en regelgeving en subsidies. Op het gebied van zee- en binnenvaart kan VEKA voorzien in een veelvoud aan in eigen huis ontworpen scheepstypes en innovatieve oplossingen. Met professionele medewerkers in binnen- en buitenland bouwt de organisatie aan haar toekomst die gericht is op groei. Key Accountmanager Scheepsbouw Vakmanschap & Service is onze kracht! • Uw specialist in Caterpillar, Cummins, Deutz/ MWM. • Alle ijzerwerkreparaties boven de waterlijn. • Leverancier smeermiddelen & filters. Ervaring met uitdagende projecten in de scheepsbouw In nauw samenspel met de directie ben je richtingbepalend voor de commerciële strategie. Als Key Accountmanager ben je verantwoordelijk voor de verkoop van schepen en de daarbij behorende service binnen de gehele maritieme sector. De bestaande, bescheiden basis bouw je verder uit door gericht en grondig marktonderzoek. Met een positief kritische blik inventariseer je de vervoersbehoefte over water van de klant en vertaal je deze naar een passende innovatieve oplossing van VEKA. Je klanten in Nederland en de omringende landen zijn met name corporateof grotere familiebedrijven, naast de eigenaren van één of enkele schepen. Door je commerciële en gestructureerde instelling voorzie je de interne en externe klanten op het juiste moment van informatie en advies. Wat maakt jou succesvol? • Kennis van en ervaring in de zee- en binnenvaart • Analytisch sterk, kennis van scheepsbouw en werktuigbouw • Communicatief vaardig, ook in het Engels en Duits • Hoge leerbereidheid en gestructureerde werkwijze Waarom kies jij voor VEKA Group? • Werken voor een stabiel en ambitieus familiebedrijf • De kans om vorm te geven aan de verdere groei van de organisatie • Professionele ondersteuning, zowel technisch als commercieel • No-nonsense, directe en betrokken werksfeer Geïnteresseerd? Reageer dan via www.velde.nl. Voor meer informatie over deze vacature (VEKA161), neem dan contact op met Wilko van der Velden of Geert Scheepers, telefoon (088) 607 01 00. Kijk ook op www.vekagroup.com Technisch buro H&U b.v. Postbus 97 - 4670 AB Dinteloord . Markweg Zuid 4d - 4794 SN Heijningen Tel.: +31 (0)167 52 37 21 . Fax.: +31 (0)167 52 32 99 info@technischburohu.nl . www.technischburohu.nl Kommen Sie an Bord als KAPITÄN oder Steuermann auf der Flotte der Reederei Somtrans! Reederei Somtrans ist: Eine Flotte von 30 modernen, gut gepflegten, ausschließlich eigenen Mega-Tankschiffen mit separater Wohnung und allem benötigten Komfort. Innerhalb des europäischen Binnenschiffahrtnetzwerkes transportieren wir minerale Ölprodukte und chemische Produkte. Wir bieten Ihnen Arbeitssicherheit, 100% Soziale Versicherung, Weiterbildungskurse ( Englisch, C-Zertifikat, ... ) und Aufstiegsmöglichkeiten für motivierte Mitarbeiter. REINTJES Keerkoppelingen De beste keuze voor Uw schip! Al ruim 75 jaar verzorgt REINTJES Benelux vanuit Antwerpen de verkoop en service van REINTJES tandwielkasten en keerkoppelingen voor de Belgische en Nederlandse scheepvaart, voor binnenvaart, visserij, offshore, bagger, patrouilleschepen, yachten, kustvaart en zeevaart. Op onze service afdeling kunt u terecht voor zowel alle onderdelen als reparaties. Of het nu gaat om een inspectie of een reparatie, ons team van ervaren monteurs staat altijd voor u klaar en verzekert u de betrouwbaarheid en kwaliteit waar REINTJES voor staat. Bezoek ons op Open Scheepvaartdagen 2016 Standnummer 656 Wir suchen motivierte Kapitäne und Steuermänner mit Rheinpatent bis Mannheim, Radarpatent und ADN-Zertifikat. Ein C-Zertifikat bietet einen Mehrwert. SOMTRANS NV Albertkanaalbaan 9 - B-2110 Wijnegem Tel: 0032(0) 3 355 16 88 www.somtrans.be Email: admin@somtrans.be WAF 763 L 1.250 kW bij 1.600 min -1 REINTJES Benelux BVBA | Luithagen Haven 2 | Unit F | 2030 Antwerpen Tel +32 (0)3 541 92 33 | Fax +32 (0)3 541 02 12 | www.reintjes.be

De Binnenvaartkrant 11 15 maart 2016 Duitse scheepvaartinspectie ZSUK vraagt om begrip: ‘We kunnen niet altijd en overal aanwezig zijn’ De ZSUK, de Zentrale Schiffsunter suchungs kommission, die in Duitsland scheepsinspecties uitvoert, certificaten en meetbrieven aflevert, vraagt de sector om mee te werken aan kortere doorlooptijden bij inspecties en certificeringen. De binnenvaartorganisaties hebben hierover een brief ontvangen. Werven en rederijen in Duitsland klagen al geruime tijd over de trage gang van zaken bij de ZSUK. Ze moeten vaak maanden wachten op een inspectie door de ZSUK, die een onderdeel is van de Wasser- und Schifffahrtsverwaltung (WSV). Volgens binnenvaartorganisatie BDB en de Vereniging voor Scheeps bouw en Maritieme techniek (VSM) remt dit onder meer de vernieuwing in de scheepsbouw, aangezien juist schepen met alternatieve voortstuwingssystemen of andere duurzame technologie maar moeilijk een certificaat krijgen. Ook leiden de voorlopige certificaten die de ZSUK steeds vaker uitgeeft, regelmatig tot problemen in het buitenland of bij het afsluiten van een verzekering. Bureaucratie De ZSUK heeft complexe inspectieprocedures. Een volledige scheepsinspectie moet worden uitgevoerd door een 3-koppig deskundigenteam, bestaande uit een scheepsbouwer, een machinebouwer en een nautisch expert. De ‘voorzitter’ van dit team (de scheeps- of machinebouwer) moet op de loonlijst staan bij de WSV en ook moet een van de teamleden zijn aangesloten bij de beroepsvereniging. Alleen de nautisch expert mag een extern deskundige (niet- WSV) zijn. In de praktijk betekent dit dat in veel gevallen 4 agenda’s op elkaar moeten worden afgestemd: die van de WSV, de beroepsvereniging, een extern deskundige én de scheepseigenaar. Zoals zich laat raden, gaat dit uiterst moeizaam. Tegen die achtergrond drongen de BDB en VSM enige tijd geleden aan op meer flexibiliteit, klantgerichtheid en minder bureaucratie binnen de ZSUK. Toelatingscriteria voor inspecteurs zouden versoepeld moeten worden. Scheepsinspecties zouden ook buiten de kantoortijden mogelijk moeten worden. De inspectieteams moeten kleiner worden. De bonden opperden om, naar Nederlands voorbeeld, vaker externe inspecteurs in te zetten. Net als andere onderdelen van de WSV kampt de ZSUK met een tekort aan ingenieurs. De benodigde extra mankracht kan niet van vandaag op morgen worden aangetrokken. Beperkte dienstverlening In een brief aan de bonden vraagt de ZSUK de sector om medewerking bij het verkorten van de doorlooptijden voor inspecties en certificering. De inspecteurs geven aan steeds langere reizen te maken, doordat scheepseigenaren inspecties vaak inplannen op een buitenlandse werf waar ze toch al liggen voor onderhoud. In combinatie met de vraag van de sector naar kortere doorlooptijden kan de ZSUK momenteel alleen nog inspecties uitvoeren op basis van de Binnenschiffsuntersuchungsordung (BinSchUO). De dienst wijst erop dat een deel van deze inspecties, namelijk die voor de vaart in de zones 3, 4 en op de Rijn, ook door buitenlandse inspectie-instanties mogen worden uitgevoerd. Alleen voor de vaart in zones 1 en 2 is certificatie door de ZSUK zelf verplicht. Scheepseigenaren moeten 3 maanden vóór het verstrijken van hun certificaat een afspraak maken. Inspecties dienen plaats te vinden in de buurt van een ZSUK-vestiging. Het schip moet tijdens de inspectie leeg en gereinigd zijn. Als een voorlopig certificaat verstrijkt, is een nieuwe keuring noodzakelijk. De ZSUK schrijft verder in haar brief zichzelf als een dienstverlener voor de binnenvaart te zien. Zo bevinden de ZSUK-locaties zich in de buurt van havens en vaarwegen. “Maar de verwachting dat een inspectieteam altijd en overal aanwezig moet kunnen zijn, kunnen wij niet inlossen.” ADVERTENTIE WAALHAVEN PIER 8 . ROTTERDAM 010-4290888 Dwarshellinglengte 90 m. WWW.HOOGERWAARD.COM www.dewandelgang.nl Aan allen die de binnenvaart een warm hart toedragen Beste Wandelgangers en Wandelgangsters, In mei verhuist “De Wandelgang” naar The Boathouse aan de Kralingse Plas. U en wij hebben dus nog twee bijeenkomsten tegoed in Gebouw De Maas: de eerste op 17 maart en de tweede op 21 april. Waarom? Vraagt u zich af. Dat is een goede vraag. Maar er zijn nog dringender kwesties. Zo is er het probleem van de valuta. Wat te doen met de muntjes die al in De Maas zijn gekocht? U heeft dus nog twee gelegenheden om die om te zetten in consumpties (‘rondjes geven’ kan heel leuk zijn). En mocht u voortdurend door uw vrienden en relaties van natjes en droogjes worden voorzien en er blijven nog steeds wat muntjes aan de strijkstok hangen, dan kunt u die inwisselen tegen de vigerende koers bij een minimum van 4 munten (à € 2,50), waarbij de groene munten hun waarde behouden op de nieuwe locatie. U ziet het wel: er komt heel wat kijken bij zo’n organisatie als “De Wandelgang”. Zo zijn we ook al enige tijd in de weer met de interessante combinatie van modernisering met een efficiencyslag (lees: besparing of bezuiniging of hoe u het noemen wilt als we geld proberen over te houden). U raadt het al: we gaan gefaseerd over op de uitnodiging verzenden per e-mail. Een majeure operatie omdat volgens sommigen één van de fundamentele waarden van “De Wandelgang” juist ligt in die zachte plof van de uitnodiging op de deurmat, tien keer per jaar. Het verwachtingsvol openscheuren van de envelop en altijd weer die verrassing dat je tot de uitverkorenen behoort, die op de telkens weer feestelijke bijeenkomst welkom zijn. In maart en april voeren we een tweesporenbeleid: de uitnodiging komt zowel per post als per e-mail tot u, om vervolgens in mei – inderdaad met die belangrijke mededeling dat “De Wandelgang” voortaan in The Boathouse zal plaatsvinden – louter en alleen per e-mail te worden verzonden. Wees ervan bewust dat er geen weg terug is. Wie begin mei geen geldig e-mailadres heeft doorgegeven via de website www.dewandelgang.nl ontvangt geen uitnodiging meer. Laten we het maar gauw weer over vrolijker dingen hebben: Voel u weer welkom op de bijeenkomst van “De Wandelgang” op donderdag 17 maart in Gebouw De Maas aan de Rotterdamse Veerhaven, kortom: in “De Wandelgang”.

Binnenvaartkrant