Views
3 years ago

2016-05

  • Text
  • Nieuwe
  • Jaar
  • Binnenvaart
  • Maart
  • Onze
  • Schip
  • Binnenvaartkrant
  • Duitse
  • Goed
  • Komen

De Binnenvaartkrant 8 1

De Binnenvaartkrant 8 1 maart 2016 S V O GEVRAAGD: MATROOS op mcs Navitas, vaartraject Rotterdam-Köln. Vrijetijdsregeling 14 dagen op - 14 dagen af. T: 06-51838726 E: JISKOOT@VAART.NET 4 PERSONEN TE HUUR: DIRECTIEVAARTUIG Ook geschikt voor langere reizen (Frankrijk-Belgie), zowel in de zomer als in de winter. Telefoon: 06-51125174 BUYCK TECHNIEK B.V. HYDRAULIEK en slangenservice ONTWERP - INSTALLATIE - REPARATIE 0167 - 52 45 65 | Heijningen | info@buycktechniek.nl WWW.BUYCKTECHNIEK.NL Gevraagd Kapitein op Duwboot Voor inlichtingen: parabelbarging@vo.lu of +352 26705264 of +31 653145095 Princess Rivercruises AG zoekt voor MS Rhine Princess en MS Rhein Prinzessin: Stuurman met Patent Machinist, Matrozen Vaargebied: Nederland, België, Rijn en Moezel. Wij bieden: Uitstekende arbeidsvoorwaarden, Zwitsers arbeidscontract en vrijetijdsregeling. Wij verwachten van U: Prettige omgangsvorm en een representatief uiterlijk, goede communicatieve vaardigheden, kennis van Duitse en/of Engelse taal en ervaring in vergelijkbare functie. In het bezit van een geldig dienstboek Rijnvaart. Uw schriftelijke sollicitatie: kunt U sturen naar nautisch@live.nl Voor meer informatie: www.rivercruise-line.eu of bel tijdens kantooruren met Dhr. De Berg +31 613121609 Rederij Ringoot nv Patent minimaal tot Mannheim voorkeur Iffezheim ADN minimaal basis voorkeur G Week op/ Week af of 2 weken op / 2 weken af Om onze vloot uit te breiden zijn wij op zoek naar particuliere ondernemers met motortankschepen: Laadcapaciteit vanaf 1.000 Ton tot 3.000 Ton, Dubbelwandig, ARA-vaargebied. Wir suchen private Unternehmer mit Motortankschiffe um unsere Flotte aus zu breiten: Tragfähigkeit von 1.000 Tonnen bis 3.000 Tonnen, Doppelhülle. Wir führen vor allem Transporte im ARA-Fahrgebiet aus. Voor verdere informatie kan u terecht op onderstaand adres: Für weitere Informationen bitte kontaktieren Sie uns: Dhr. Ringoot Philippe Metropoolstraat 1 . 2100 SCHOTEN + (32) (0)3 235 75 75 . rederij@ringoot.be SHIPPING-TECHNICS-LOGISTICS DE ENIGE VAKBEURS VOOR DE BINNENVAART IN DUITSLAND! Op 27 en 28 september 2016 organiseert Messe Kalkar opnieuw de Nederlands-Duitse vakbeurs SHIPPING-TECHNICS-LOGISTICS. Hier presenteren ca. 200 exposanten uit heel Europa hun nieuwste producten, trends, innovaties en diensten aan geïnteresseerde vakbezoekers. Twee dagen lang is Messe Kalkar dé ontmoetingsplek voor professionals in de maritieme branche. SHIPPING-TECHNICS-LOGISTICS brengt vraag en aanbod in een aangename, gastvrije ambiance bijeen en biedt volop kansen waardevolle contacten te leggen en onderhouden. Is uw interesse gewekt? Wij informeren u graag nader! Party ”Dock & Rock“ met live muziek Dinsdag 27 september - vanaf 21.00 uur in de Scheepsbar Uw contactpersoon: Leon Westerhof E-mail: leon. westerhof@messekalkar.de Tel: 0049-(0)2824-910 149 Mob: 0049-(0)15-526 631 29 27 EN 28 SEPTEMBER 2016 www.messekalkar.de

De Binnenvaartkrant 9 1 maart 2016 Amsterdam pakt vooral rondvaartbedrijven harder aan ‘Three strikes out’ op de grachten DOOR EVERT BRUINEKOOL Om overlast op het Amsterdamse binnenwater te beteugelen is Amsterdam voor de rondvaartbranche gestart met het toepassen van het ‘three strikes out’-principe. Dit houdt in dat reders die de regels overtreden – zoals geluidsoverlast veroorzaken, te snel varen of de veiligheid in gevaar brengen – na drie waarschuwingen hun exploitatievergunning kunnen kwij traken. Waternet handhaaft in opdracht van de gemeente en de stadsdelen Centrum en West bij overtredingen door vergunninghouders. Bij geluidsoverlast bijvoorbeeld wordt dezelfde aanpak gevolgd als bij de aanpak van de horeca in Amsterdam. Klachten Na een derde overtreding geldt ‘three strikes out’ en wordt de betreffende vergunning voor bepaalde of onbepaalde tijd ingetrokken. In 2015 zijn er 6 strikes uitgedeeld voor een eerste overtreding – 1 daarvan had geen betrekking op de rondvaart. Het grootste deel van de klachten heeft betrekking op watersporters. De rondvaartsector werd er op aan gekeken. (foto E.J. Bruinekool Fotografie) Sinds 2014 is het aantal klachten door burgers sterk toegenomen. In 2015 waren er 426 meldingen over te hoge snelheid, waarvan 162 door de beroepsrondvaart, en 597 over geluidsoverlast. Geluidsoverlast wordt volgens de rondvaartschippers vooral door de pleziervaart veroorzaakt. De toename is mogelijk te verklaren doordat sinds mei 2014 de snelheid van de rondvaart kan worden gevolgd op Marinetraffic. com. De meldingen betreffen overigens ‘te hard varen’ en niet ‘overlast’, stelt de gemeente. ‘Mensen weten Waternet beter te vinden en op Marinetraffic kun je zien of er te hard gevaren wordt’, stelde wethouder Udo Kock, die verantwoordelijk is voor waterbeheer, op Radio Amsterdam FM. Bij een melding doet waternet achteraf onderzoek. Wordt er een overtreding vastgesteld, dan krijgt de overtreder een boete. Meerdere Evenementenhal Gorinchem start Duitse Maritime Industry Maritime Industry breidt uit. De in Gorinchem groot geworden vakbeurs wordt dit jaar ook in Duitsland gehouden. Op 19, 20 en 21 april vindt de Duitse editie plaats in Bad Salzuflen, vlak bij het Mittellandkanaal en de Weser. “Omdat de vakbeurs al jarenlang een vast begrip is in Nederland, spreekt deze Duitse editie ondernemers uit beide landen aan”, stelt Evenementenhal Gorinchem. “In de Duitse binnenscheepvaart staan twee regio’s in het middelpunt van de aandacht: het kusten Elbegebied en het Rijngebied. Daarom leent de locatie Bad Salzuflen zich uitermate goed voor dit evenement, want het ligt in het noordoosten van Noordrijn- Westfalen. En dat gebied fungeert als knooppunt tussen de twee regio’s.” De jaarlijkse Nederlandse Maritime Industry in Evenementenhal Gorinchem vindt op 24, 25 en 26 mei plaats. De beurs staat dit jaar nog meer dan voorheen in het teken van duurzaamheid. Daarvoor werkt de beursorganisatie samen aan met het Expertise- en Innovatie- Centrum Binnenvaart. Aandacht is er vooral voor het EICB Innovation Lab: het samenwerkingsverband om bestaande scheepsmotoren met gestandaardiseerde technieken en tegen acceptabele investeringen duurzamer te maken. De partners van het EICB Innovation Lab zijn op de beurs herkenbaar door opvallende borden op hun stand. Nieuwe A-sponsor: Scheepvaartbedrijf Fixut Maris rondvaartschippers geven aan dat zij zijn aangehouden door Waternet. Zij kregen de opdracht AIS aan te zetten, omdat zij niet zichtbaar waren op Marinetraffic. Leny van Toorenburg van Koninklijke BLN-Schuttevaer is helder over het gebruik van AIS-gegevens door opsporingsambtenaren. “Er zijn met het ministerie duidelijke afspraken gemaakt bij invoering van AIS: not done. Alleen de Officier van Justitie kan AIS-gegevens gebruiken.” Cowboys De jaarlijkse Grachtenmonitor van Waternet is een gedegen onderzoek. Alleen is de scheiding en verduidelijking van de overtredingen en cijfers in watersport en beroepsvaart niet altijd duidelijk. Dat geldt ook voor de strikes. Al ADVERTENTIE met al lijken de meeste overtredingen voor rekening van de watersport te komen en niet van de rondvaartbedrijven. 5 processenverbaal voor de beroepsvaart is relatief weinig. De rondvaartondernemers voelen zich als cowboys afgeschilderd door een persbericht van de gemeente Amsterdam over de Grachtenmonitor. De cijfers wijzen uit dat het grootste deel van de overtredingen niet door de beroepsvaart is gemaakt. De strikes gelden overigens zijn alleen voor de bedrijven; watersporter kunnen gewoon blijven varen. De ondernemers juichen controle toe, omdat de scheepvaart op de grachten daardoor veiliger wordt. Felix Guttmann, directeur van de Canal Company, vindt het jammer dat het gedegen onderzoek, waar enkele details missen, met eenzijdige berichtgeving over de beroepsmatige rondvaart de wereld is ingestuurd. “Het is een goed zakelijk verslag en heeft uitstekende doelstellingen. Over de klachten zou ik graag duidelijkheid willen hebben: op welke en voor welke plaatsen deze zijn gedaan. Daarnaast is het van belang om te weten of er mensen zijn die veel meldingen doen. Dat heb je bij Schiphol ook: er zijn enkele mensen die het grootste deel van de meldingen doen.” Ondanks herhaalde vragen (telefonisch en per mail) heeft wethouder Udo Kock niet gereageerd op de commotie. ONNODIG STILLIGGEN KOST GELD Bel van Andel 010 4293316 • Topkwaliteit tractieaccu’s, scheepsaccu’s, dynamo’s en startmotoren • Uit voorraad geleverd en vakkundig gemonteerd • Dealer voor Mastervolt en Victron omvormers en laders Van Andel zorgt al ruim 80 jaar voor de juiste spanning aan boord! www.vanandel-rotterdam.nl | info@vanandel-rotterdam.nl Na jarenlang al trouw sponsor van het BVB te zijn geweest, heeft Scheepvaartbedrijf Fixut Maris bv nu besloten dit om te zetten in een A-sponsorschap. Dit betekent onder andere een vermelding op de sponsorlijst. Deze sponsorlijst wordt bijgesloten bij uitingen van het BVB en is opgenomen op de website. Het BVB bedankt de familie Schapers voor hun steun. Met de steun VOORTOUW Nieuws van het BVB www.bureauvoorlichtingbinnenvaart.nl van onze sponsors kunnen we de binnenvaart op een professionele manier blijven promoten. We hebben nog vele plannen om de promotie verder uit te breiden. Wilt u dit mede mogelijk maken en ook sponsor worden van het BVB of A-sponsor worden? Bekijk de mogelijkheden op bijdrage.bureauvoorlichtingbinnenvaart.nl. Oproep voor Bliksemstage Het BVB is met een verzoek benaderd door JINC. JINC helpt jongeren van 8 tot en met 16 jaar op weg naar een goede start op de arbeidsmarkt. Dit doen zij onder andere door het mogelijk maken van bliksemstages. Het BVB ondersteunt dit initiatief en zou het leuk vinden als deze jongeren ook kennis kunnen maken met de binnenvaart. Vandaar dat we hun oproep graag bij u onder de aandacht brengen: De binnenvaart is onmisbaar in onze samenleving. Nergens anders in Europa is het aandeel van de binnenvaart in deze keten zo groot als in Nederland. Ook voor jongeren biedt de binnenvaart een interessant per spectief in deze sector. Helaas maakt onbekend onbemind en kiezen weinig jongeren voor een opleiding in deze richting. En dat is jammer, want de binnenvaart biedt kansen voor iedereen, ook als je opgroeit in een omgeving waar het afmaken van school of het vinden van een baan niet vanzelfsprekend is. Vindt u het belangrijk dat jongeren in contact komen met de binnenvaartsector? Mogen ze een ochtend of middag in uw onderneming of schip meekijken om te ervaren of de binnenvaart wat voor ze is? Doe dan mee met het project Bliksemstage van JINC. Een Bliksemstage is een bedrijfsbezoek van één dagdeel waarbij basisschoolleerlingen (groep 7 en 8) of vmbo-leerlingen (klas 1 en 2) een kijkje mogen nemen achter de schermen. De leerlingen zien welke beroe pen en bedrijven er zijn, waardoor ze beter in staat zijn een juiste keuze te maken voor een vervolgopleiding. U ontvangt gedurende 2,5 uur een groepje van 8 leerlingen (met een leerkracht). JINC helpt u met het samenstellen van een programma, waarbij u de leerlingen vertelt en laat zien hoe het is om in de binnenvaartsector te werken. Ze mogen ook even praktisch aan de slag. Het bezoek wordt in de klas voorbereid met lesmateriaal van JINC. Meer informatie www.jinc.nl Bent u geïnteresseerd en wilt u zich aanmelden of wilt u meer informatie? Neem dan contact op met het BVB: (010) 412 91 51 of info@bureauvoorlichtingbinnenvaart.nl.

Binnenvaartkrant