Views
3 years ago

2016-05

  • Text
  • Nieuwe
  • Jaar
  • Binnenvaart
  • Maart
  • Onze
  • Schip
  • Binnenvaartkrant
  • Duitse
  • Goed
  • Komen

De Binnenvaartkrant 6 1

De Binnenvaartkrant 6 1 maart 2016 FAMILIEBERICHTEN geboorte • verloving • huwelijk • overlijden • dankbetuiging • in memoriam Familiebericht plaatsen? Mail naar klantenservice@binnenvaartkrant.nl Scheepke onder Jezus’ hoede Wij ontvingen het overlijdensbericht van de voorzitter van onze afdeling KOOS KAMSTEEG Naast het verdriet voor zijn vrouw, kinderen en kleinkinderen heeft niet alleen de afdeling Hardinxveld-Giessendam in hem een bekwaam en aimabel bestuurder verloren maar ook in de gehele organisatie Koninklijke BLN-Schuttevaer zal zijn vakkundige inbreng gemist worden. KICKERS Kleine advertentie met een verzoek, een aanbod of een mededeling. Kicker plaatsen? Mail naar klantenservice@binnenvaartkrant.nl of geef uw tekst direct op via onze website Voor de vele en hartelijke blijken van medeleven, betoond tijdens de ziekte en na het overlijden van August Goyvaerts betuigen wij u onze oprechte dank. Renata Diana en Karel Kleinkinderen en achterkleinkind Henk en Margreet Johanna en Johan Dordrecht, februari 2016 U ZOEKT EEN KAPITEIN? INFORMEER NAAR DE ADVERTENTIE MOGELIJKHEDEN +31(0)10-414 00 60 ADVERTENTIE@BINNENVAARTKRANT.NL www.autena.nl AIS –transponder kapot of nieuwe nodig? Wij repareren of regelen snel een vervangende transponder zodat u snel weer door kunt. Autena is door de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) erkend voor het leveren, installeren en keuren van uw AIS -transponder". Koos getuigde vaak van zijn christelijk geloof. Wij wensen dat ditzelfde geloof een troost mag zijn voor de geliefden die hij achterlaat. Namens het bestuur van de afdeling Hardinxveld-Giessendam van Koninklijke BLN-Schuttevaer, Leendert de Ruijter, vice-voorzitter Wout Dreschler, secretaris. DE BINNEN VAART KRANT St. Teunismolenweg 48F Nijmegen Tel +31 (0)24 355 94 17 E-mail info@autena.nl HOLLAND SHIP CLEANING Gezocht Machinist voor het Scheepsruimen VOC replicaship Halve Maen 500BAR+verven Tijden in overleg. Kennis Hydrojetten 2500BAR van elektronica is een pre. Tel: 0617324458 De werkzaamheden vinden voornamelijk in Hoorn plaats. BEMANNING NODIG? Reiskosten vergoed. Gerwil Crewing Letland SIA T: 06-46374059 biedt u per direct aan : (licht) matroos/ goede condities. Roemeens én Filipijns Email: office.nl@gerwil.com dekspersoneel T. 0527-690032 vanaf 115 Euro per dag. Johnny Saija – 06 52688252 Upstream Crew B.V. www.alfuru.com Uw betrouwbare bemiddeling voor Poolse bemanning. Gevraagd Kapitein/Schipper e: info@upstreamcrew.com Mts Endeavour Systeemkaart t: 085-877 2324 14/14 Ned. Condities. Tel. 06-52304082 Gezocht kapitein E: navigomaritiem@gmail.com min. patent tot Mannheim, liefst Basel. Containervaart Volmatroos gevraagd Antwerpen, Strassburg en MS Willy-N Weekend vrij Kehl. Tel. 06-21518783 Tel. 06-51706823 E: gerardnout@live.nl VERM Services For steel and stainless steel Chemische en Mechanische reiniging - Beitsen / passiveren - Ketel reiniging - Polijsten van schroeven - Polijsten van tankcontainers - Schuur / slijpwerkzaamheden T : 0031 (0) 78 7503908 M: 0031 (0) 6 34304851 www.surfacetreatmentexpert.nl Zou je lading willen die Te Koop gevraagd zichzelf laadt en lost? Aggregaten, Bel ons dan snel! Wij zoeken Scheepsmotoren etc. schippers en schippersparen Contante betaling en snelle die in Brussel en Vlaanderen afwikkeling. op onze passagiersschepen E: vemodieselmotoren@live.nl komen werken. T: 0031-6551 868 23 www.rivertours.be tel. 0032 475 25 24 65 Gezocht kapitein/stuurman Patent min. tot Mannheim I.v.m. betere stroomlijn Tankvaart ARA-Basel, 2/2 Te Koop Veth-Jet-300. Tel. +31/6 20 25 12 16 of Bj 1990, 3500 draaiuur, 330 +32/13 67 49 53 (9-17u) Kw, 1800 rpm, slag 50 cm, incl. hydroliek, bedieningspaneel. Tel. 06-53684834 Gezocht 2 kapiteins voor op containerschip in ARA gebied. I.b.v. Rijnpatent, ADN en vaarbewijs. 2 wk op / 2 wk af. Tel. 06-11597383 GEVRAAGD STUURMAN EN KAPITEIN EVENTUEEL EEN KOPPEL, VOOR MOTORVRACHTSCHIP (VAST VAARTRAJECT) ERVARING VEREIST, GOEDE ARBEIDSCONDITIES CONTACT: +32 475 274 579 E-MAIL: INFO@VECO-TRANSPORT.COM Gevraagd: 2e Kapitein/Schipper Type C tanker mts Emendo Systeemvaart 14/14 Nederlandse condities Tel. 0622698000 Email: dahliabv@planet.nl Elcee is officieel distributeur van Wärtsilä’s afdichtingen en lagers. Deze hoogkwalitatieve producten zijn een mooie aanvulling op ons productassortiment van schroef- en roeraslagers. Scheepselektro - Meet - en regeltechniek Gespecialiseerd in Tankmeet- en Tankalarminstallaties o.a. Saab, Krohne, Brooks en Heinrichs. Ook leveren wij dek PC met ons nieuwe Green Light automatische pompbedieningssysteem. 24 uur service, 7 dagen per week! Elcee Holland B.V. Kamerlingh Onnesweg 28 3316 GL Dordrecht Tel: +31 (0)78-6544777 www.elcee.nl Reigersingel 10 2922 GP Krimpen a/d IJssel Tel. werkplaats: 0180 - 551731 Mobiel: 06 - 53164125 06 - 53561008 Fax : 0180 - 599727

De Binnenvaartkrant 7 1 maart 2016 Vlekkeloos en veilig vervoer De nieuwe opslagtanks voor bio-raffinaderij Alco Bio Fuel in Gent konden maar op één manier vlot en veilig worden aangevoerd: over water. Half februari brachten 4 binnenschepen de 30 meter lange tanks opslagtanks naar het Rodenhuizedok in de Gentse haven. De logistieke operatie verliep vlekkeloos. De schepen vervoerden elk één tank en arriveerden achter elkaar. Het lossen duurde 2 uur per tank. Daarna werden de tanks op hun plek en rechtop gezet. Alco Bio Fuel gaat de tanks, die in middels rechtop zijn gezet, gebruiken om CO 2 vloeibaar te maken. Ze kunnen elk 300.000 liter daarvan bevatten. Alco Bio Fuel en de gasleveranciers Messer Benelux en IJsfabriek Strombeek hebben 15 miljoen euro geïnvesteerd in de nieuwe installatie voor het vloeibaar maken van koolstofdioxide. Ze gaan jaarlijks 100.000 ton CO 2 verwerken, die vrijkomt bij de verwerking van biomassa tot bio-ethanol. De nieuwe installatie moet van de zomer operationeel zijn. Alco Bio Fuel verkleint op deze manier de CO 2 -voetafdruk van bio-ethanol en verlaagt ook de CO 2 -uitstoot in de haven. Vloeibare CO 2 (koolzuur) wordt onder meer gebruikt in frisdrank. (foto’s Havenbedrijf Gent) Kanaaloever Halle wordt rechtgetrokken Bij de spoorwegbruggen in Halle wordt de rechteroever van het Kanaal Brussel-Charleroi vernieuwd. Waterwegen en Zeekanaal (W&Z) is vorige week met de activiteiten begonnen. De huidige oeverconstructie is niet alleen oud, maar is ook verantwoordelijk voor een versmalling van de vaarweg, wat de doorvaart voor grote binnenschepen bemoeilijkt. Het tracé van de nieuwe oerver wordt rechtgetrokken en meer landinwaarts gebouwd, zodat de doorvaartbreedte op termijn naar 28 meter kan worden gebracht. De aanleg van de nieuwe oevermuur gaat tot de zomer duren, al is de duur van de werkzaamheden volgens W&Z moeilijk te voorspellen door de grillige en rotsachtige ondergrond. Als de nieuwe oever klaar is, wordt de oude uitgebroken en weggebaggerd. Twijfels bij Albert Al glijdend in de natheid, op leren zolen, half struikelend, via een nog groter schip, bereik ik een mooi 110-meter Rijnschip. De matroos kijkt verschrikt op van zijn schilderwerk, geeft een waarschuwing in het Duits en kijkt grijnzend naar mijn kleding. Schoenen uit en na een steile afdaling eindelijk veilig bij Albert aan de koffietafel. Zijn vrouw Annie is er niet, maar komt later met koekjes, zo belooft Albert. Wat is het probleem ook alweer? Een financieel gezond bedrijf, man/vrouw-firma, vroeger veel verdiend, nu wat minder, maar toch geen directe zorgen. De motor wordt nu gereviseerd. Dat kost wat, maar het kan geleden worden. En Albert was ziek geweest, erg ziek, de ziekte is weg en tot op heden is alles weer gezond. Albert lacht, een beetje afwachtend, maar hij is een aardige vent en bij de tweede kop koffie komen we tot de kern. Opletten nu. Scherp zijn. Goede vragen stellen. Geen verwachtingen wekken en de emoties eruit halen. Uit de doos komen, keurig gesorteerd en bijgehouden, 12 lijfrentepolissen, 6 van de man en 6 van de vrouw. Ooit betaald met koopsommen, nu een behoorlijke waarde vertegenwoordigend. Albert wil weten of het goed is zo: Moet hij iets veranderen? Wat vind ik er van? Tja…het antwoord is niet eenvoudig. De fiscus heeft er een behoorlijke chaos van gemaakt; een veelvoud aan fiscale regimes en veranderende regels maken het niet makkelijk. In de doos zitten 4 echt oude polissen en dat is goed zo: niets aan doen, een rendement van 6%…de goede oude tijd! Verder nog wat andere papieren; minder rendement maar toch ook goed. En natuurlijk, ook bij Albert en Annie, diverse beleggingspolissen. Als een jojo komen de goede en slecht jaren voorbij, 15% erbij, 10% eraf, nog een keer eraf, drama in het jaar 2001, daarna weer omhoog, dieptepunt 2009 en nu weer de vlag in top. Al met al een waarde net boven de inleg, op dit moment althans. Gemoedelijk en meelevend geef ik de schipper complimenten over PENSIOENPRAAT Stefan Lans is als pensioenspecialist verbonden aan Koninklijke BLN-Schuttevaer. Hij schrijft deze rubriek op persoonlijke titel en behandelt in Pensioenpraat onderwerpen en voorvallen uit de praktijk waarmee ondernemers, werkgevers en werknemers hun voordeel mee kunnen doen. De voorbeelden behelzen geen adviezen, maar zijn illustratief. Voor informatie in specifieke situaties kan men het beste een persoonlijk gesprek aangaan met een pensioenadviseur. de koopsommen, zijn goede keuzes en dan kom ik aan op het punt van de beleggingskoopsom. ‘Iedereen deed het zo’, roept Albert. Ik knik: iedereen. Zijn er nu nog opties? We spreken over omzetting, afkoop, banksparen, spaarrentes, kosten en de fiscus. We lachen allebei, weten waar we uitkomen en we zijn het eigenlijk wel eens. Ben ik iets vergeten? Annie natuurlijk; de polissen zijn ook van haar. Albert lacht nog harder en legt mij uit dat deze Annie heel veel verstand heeft van koekjes. Met een klop op de schouder, steile klim, schoenen aan en de matroos/schilder vergetend stap ik weer in de koets. Thuisgekomen gooi ik eerst mijn broek weg (goeie verf!) en maak een rapport voor deze schipper. Een kleine maand later geeft Albert aan dat zijn twijfels zijn opgelost.

Binnenvaartkrant