Views
3 years ago

2016-05

  • Text
  • Nieuwe
  • Jaar
  • Binnenvaart
  • Maart
  • Onze
  • Schip
  • Binnenvaartkrant
  • Duitse
  • Goed
  • Komen

De Binnenvaartkrant 4 1

De Binnenvaartkrant 4 1 maart 2016 Fluvia for Peak performance Rotterdam l Hamburg l Basel l Antwerpen WE WANT YOU AS OUR CAPTAIN KAPITÁNkormidelník! SOMTRANS NV Albertkanaalbaan 9 - B-2110 Wijnegem Tel: 0032(0) 3 355 16 88 www.somtrans.be Email: admin@somtrans.be auf einem unserer 12 modernen Oil oder Chemie Rhein Tankmotorschiffe Wir suchen: Rheinpatent bis Mannheim / Basel Radarpatent ADN-Zertifikat Sprache: Deutsch und Niederländisch Wir bieten: Hohes Sicherheitsverständnis Attraktive Schweizer Arbeitskonditionen Permanente Weiterbildung Aufstiegschancen Gutes Arbeits-Freizeit-Verhältnis - 1:1 Gutes Betriebsklima Wir freuen uns auf Ihre Bewerbung – einfach bewerben über unsere Webseite! Bewerbungen an: Jesko Wehrt Human Resources Manager Fluvia AG Hafenstrasse 87 CH-4127 Birsfelden jesko.wehrt@fluvia.eu Wij zoeken: Rijn patent tot Mannheim / Basel Radarpatent ADN-Certificaat Taal: Nederlands en Duits www.fluvia.eu/jobs Wij bieden: Veiligheid hoog in het vaandel Aantrekkelijke Zwitserse arbeidsvoorwaarden Mogelijkheden voor zelf ontplooiing Goede promotie kansen Comfortabele 1:1 verhouding van werktijd en vrije tijd Motiverende & inspirerende bedrijfscultuur Sollicitaties eenvoudig via onze website! tanker shipping | tank storage | tanker brokers Voor de eigen vloot (mineraal & chemie) zijn wij op zoek naar enthousiaste: (Licht)matrozen In het bezit van een geldig dienstboekje en bezig met binnenvaart gerelateerde opleiding. Aan boord van onze schepen wordt gewerkt TE WEINIG RUIMTE? Om jezelf te ontwikkelen en te ontplooien. onder Luxemburgse arbeidsvoorwaarden zoals een uitstekende vrijetijdsregeling op basis van 25 weken varen en 27 weken vrij per jaar. INTERSTREAM BARGING, ÉÉN VAN DE GROOTSTE BINNENVAARTBEVRACHTERS IN EUROPA MET KANTOREN IN GEERTRUIDENBERG, DUISBURG, MANNHEIM, HAMBURG EN LUXEMBURG, VERVOERT VOOR HAAR OPDRACHTGEVERS IN DE PETROCHEMISCHE INDUSTRIE VLOEIBARE CHEMICALIËN, MINERALE OLIËN, EETBARE OLIËN EN VETTEN OVER DE EUROPESE BINNENWATEREN. MET 250 GOED GETRAINDE EN GEMOTIVEERDE MEDEWERKERS EN EEN GEAVANCEERDE, VOORNAMELIJK DUBBELWANDIGE VLOOT VAN MEER DAN 150 SCHEPEN BEANTWOORDT INTERSTREAM VOLLEDIG AAN DE HOGE STANDAARDEN VAN HAAR OPDRACHT- GEVERS OP HET GEBIED VAN VEILIGHEID, MILIEU EN KWALITEIT. Durf je de verantwoordelijkheid en de uitdaging aan, wil je graag verder groeien, studeren en bovenal een goed salaris? Neem dan telefonisch contact op met Raymon Berkhout (+352 2786 1331). Of mail je brief met CV naar crewing@interstreambarging.lu www.interstreambarging.com

De Binnenvaartkrant 5 1 maart 2016 2015 was “uitzonderlijk veilig” jaar voor Rotterdamse haven Is haven digitaal weerbaar? Drukte op het Calandkanaal. (foto Havenbedrijf Rotterdam) Voor het eerst sinds 2007 nam het aantal schepen in de Rotterdamse haven toe, al was de stijging minimaal. In 2015 kwamen 29.122 zeeschepen aan, tegen 29.014 in 2014. Het is nog altijd veel minder dan pakweg 10 jaar geleden. In 2007 arriveerden er namelijk nog 37.097 zeeschepen. Het aantal significante ongevallen daalde het afgelopen jaar van 12 naar 7. Bij 3 daarvan waren pleziervaartuigen betrokken. Dit maakte (rijks)havenmeester René de Vries donderdag 25 februari bekend. Hij presenteerde toen de nautische jaarcijfers. Dat gebeurde in het World Port Center, het hoofdkantoor van het Havenbedrijf Rotterdam. De Vries benoemde 2015 als “uitzonderlijk veilig”. Digitale haven Hij belichtte verder onderwerpen als waterverontreinigingen, havenbeveiliging, beveiliging van de terminals, vluchtelingenproblematiek en vaarsnelheid. De Vries bleef extra stil staan bij de vooren nadelen van de verbeterde nautische informatievoorziening: “Steeds makkelijker informatie uitwisselen is goed voor de doorvoersnelheid van ladingstromen, maar het vraagt ook wat van de digitale weerbaarheid van de gebruikers van de haven en die krijgt in 2016 extra aandacht.” Het afgelopen jaar is in internationaal verband hard gewerkt aan de verbetering van de nautische informatie. Zo zijn standaarden vastgesteld voor dieptes en toelatingsbeleid. Deze standaarden wordt nu digitaal toegankelijk gemaakt in het Avanti-project. Dynar-project Dezelfde standaarden zijn ook nodig voor getijde-informatie: het Dynar-project. Dynar geeft aan de hand van actuele dynamische informatie onder andere advies over de mogelijke diepgang voor vertrekkende en aankomende schepen. Dan is er ook nog Pronto: het communicatieplatform voor de havengemeenschap. Dat helpt agenten en andere operators helpt de planning van diensten aan schepen. Pronto brengt alle tijden van services aan het schip (zoals loodsdienst, bunkers, roeiersdiensten, ladingafhandeling) samen op één tijdbalk. Het delen van deze informatie verbetert de veiligheid en efficiëntie van elke dienst, legde De Vries uit, en leidt tot een vlottere port call. Waalse taskforce voor Seine-Schelde De Waalse minister van Openbare Werken Maxime Prévot heeft een taskforce opgericht voor de werkzaamheden die op Waals grondgebied nodig zijn voor het Seine-Scheldeproject. Wallonië, Frankrijk en Vlaanderen krijgen Europese subsidie voor het voorbereiden en uitvoeren van de nieuwe vaarroute naar Parijs. In Wallonië ligt de focus op 3 assen. De Leie tussen Wervik en Komen en het Canal du Centre, de kanalen Nimy-Blaton en Charleroi-Brussel moeten op een gabariet van 4.500 ton worden gebracht. Dit geldt ook voor de Schelde-doorgang in Doornik, al is het nog onduidelijk hoe men dit gaat aanpakken. Het knelpunt daar is de monumentale Pont des Trous. Deadline De taskforce gaat alle betrokken partijen coördineren om ervoor te zorgen dat Wallonië de deadline haalt die de Europese Commissie heeft gekoppeld aan het verstrekken van de co-financiering. Diverse Waalse ministeries, havens, vaarwegbeheerders en lokale besturen zijn bij het project betrokken. Wallonië verwacht een economische impuls van Seine-Schelde. Door de realisatie van het project zou het binnenvaartvervoer op Waalse vaarwegen met 20% kunnen groeien. Ondertussen protesteert in Frankrijk wegvervoerdersorganisatie OTRE tegen de aanleg van het Seine-Noordkanaal, die zo’n 4,5 miljard euro gaat kosten en waarvoor Frankrijk 40% Europese subsidie krijgt. De werkzaamheden moeten volgend jaar starten en gaan naar verwachting 6 jaar duren. Wie profiteert? OTRE gelooft niet dat de Franse zeehavens van het nieuwe kanaal Informatiebeveiliging Parallel daaraan is ook Portbase met een nieuwe service gekomen: Melding Schip 2.0. Daarmee kan een agent veel eenvoudiger schepen aanmelden in Rotterdam. Deze service is ontwikkeld met de havenmeesters van Rotterdam en Amsterdam, de Douane en het bedrijfsleven. Doordat er steeds eenvoudiger informatie wordt uitgewisseld, moet er ook extra aandacht komen voor de beveiliging van die informatie. De Vries noemde dat “de digitale weerbaarheid”. In 2015 heeft het Havenbedrijf zich gericht op de bewustwording omtrent dat thema. Zo heeft het intern onlangs de informatiebeveiligingscampagne ‘Onze informatie; weet hoe je die beveiligt’ gevoerd. De gemeente Rotterdam, Deltalinqs, Politie, Openbaar Ministerie, Douane en Havenbedrijf werken samen aan een actieplan. gaan profiteren. Volgens de wegvervoerders zijn het vooral de havens van Antwerpen en Rotterdam die hun marktaandeel hierdoor verder kunnen uitbouwen. Eerder had ook al de burgemeester van Le Havre aangegeven dat het kanaal een bedreiging vormt voor de havens van Le Havre, Duinkerke en Calais én het Franse wegvervoer. Hij stelde dat een nieuwe spoorweg tussen Le Havre en Centraal-Europa een betere optie zou zijn. www.verbekeshipping.be B-de Bouwellei 27 2900 – Schoten België GEZOCHT Kapitein voor tankschip In bezit van: • Vaarbewijs of Rijnpatent • Radarpatent • ADN Certificaat • Taal Nederlands Vrijetijdsregeling: 2 weken dienst / 2 weken vrij Contact : Ryan Verbeke Tel: +32 470 10 66 60 E-mail :info@verbekeshipping.be NAVMATE ontwikkelt, installeert en onderhoudt: > nautische apparatuur > elektrische installaties > stuurmachines > besturingsapparatuur voor o.a.: dieselmotoren boegschroeven generatorsets ladingpompen stuurmachines Wij zijn op zoek naar nieuwe collega’s: elektricien / service-onderhoudsmonteur Indien u geïnteresseerd bent, kunt u een solicitatiebrief met CV sturen naar info@navmate.eu NAVMATE marine innovations | lr. Blankenstraat 1d 4251-NR, Werkendam | I : www.navmate.eu T : +31 183 501795

Binnenvaartkrant