Views
3 years ago

2016-05

  • Text
  • Nieuwe
  • Jaar
  • Binnenvaart
  • Maart
  • Onze
  • Schip
  • Binnenvaartkrant
  • Duitse
  • Goed
  • Komen

De Binnenvaartkrant 2 1

De Binnenvaartkrant 2 1 maart 2016 Verkoop en keuring van brandblusmaterialen RiBrandy Brandbeveiliging N.C.P. erkend REOB onderhoudsbedrijf Keuring brandblusser aan boord € 8,50 excl. BTW inclusief voorrijden en SI certificaat Ook keuringen van zwemvestjes. U belt en wij komen. Vierlinghstraat 12 e 4251 LC Werkendam tel. 0183 - 678030 of mob. 06-22248335 Help vluchtelingen hun dromen waarmaken! Giro 999 Den Haag www.vluchteling.org www.autena.nl RADARpilot 720° navigeert beter! De RADARpilot 720° combineert informatie van radar, GPS, AIS en elektronische kaart. Met aanvullende informatie, zoals de snelheid van andere radarecho’s of scheepsnamen van schepen met AIS, wordt de schipper zijn eigen verkeersbegeleider. RADARpilot 720° is de nieuwe dimensie in het navigeren! AIS gereed! St. Teunismolenweg 48F Nijmegen Tel +31 (0)24 355 94 17 E-mail info@autena.nl Kommen Sie an Bord als KAPITÄN oder Steuermann auf der Flotte der Reederei Somtrans! Reederei Somtrans ist: Eine Flotte von 30 modernen, gut gepflegten, ausschließlich eigenen Mega-Tankschiffen mit separater Wohnung und allem benötigten Komfort. Innerhalb des europäischen Binnenschiffahrtnetzwerkes transportieren wir minerale Ölprodukte und chemische Produkte. Wir bieten Ihnen Arbeitssicherheit, 100% Soziale Versicherung, Weiterbildungskurse ( Englisch, C-Zertifikat, ... ) und Aufstiegsmöglichkeiten für motivierte Mitarbeiter. Wir suchen motivierte Kapitäne und Steuermänner mit Rheinpatent bis Mannheim, Radarpatent und ADN-Zertifikat. Ein C-Zertifikat bietet einen Mehrwert. SOMTRANS NV Albertkanaalbaan 9 - B-2110 Wijnegem Tel: 0032(0) 3 355 16 88 www.somtrans.be Email: admin@somtrans.be ALTIJD SCHERPE PRIJZEN BIJ: Sinds haar oprichting ruim 67 jaar geleden is Lovers altijd een vooruitstrevend bedrijf geweest op de Amsterdamse grachten. Per maart 2015 is het bedrijf in trotse handen gekomen van Tours & Tickets en World of Delights. De missie is nu even helder als simpel. Wij bieden de beste rondvaarten in Amsterdam. En de gezelligste! Wij mogen met trots zeggen dat wij meer mensen een prachtige Amsterdamse belevenis bieden dan ooit tevoren. Om de kwaliteit verder vooruit te sturen zijn wij onze vloot aan het vernieuwen. Met onder andere een gepersonaliseerd GPS gestuurd gidsensysteem, nieuwe en comfortabele stoelen op de rondvaartboten en prachtige elektrische sloepen. Bijna 200 enthousiaste medewerkers verzorgen niet alleen onze rondvaarten, maar ook onze mooie producten. Rederij Lovers is een zeer dynamisch en gezellig bedrijf en wij zoeken flexibele, prettige persoonlijkheden met vakkennis en een vleugje humor om ons schippersteam te versterken. Wij zijn namelijk per direct op zoek naar enthousiaste: DOK 138 - Unit 4 . Boterhamvaartweg 2 B-2030 Antwerpen T +32(0)3-2251444 F +32(0)3-2906646 M +32(0)4-78656736 info@femm.be - www.femm.be www.phoenix-shipyard.be Herbekestraat 71 2620 Hemiksem (Antwerpen) 03/877 55 28 info@phoenix-shipyard.be Davy Cloostermans 0472/29 44 09 dc@phoenix-shipyard.be Jimmy Cloostermans 0475/83 11 73 jc@phoenix-shipyard.be Facebook facebook.com/phoenixshipyard • Algemene scheepsreparaties en nieuwbouw • Klasse • Hellingscapaciteit tot 6 schepen breed (max. 145 m l x 22 m b) • Industriële constructies: capaciteit hallen: L90 x B18 x H11 en L45 x B13 x H11 Vraag vrijblijvend een offerte op maat Schippers m/v Groot Vaarbewijs, fulltime en parttime De vacature Schipper Groot Vaarbewijs: Als Lovers Schipper Groot Vaarbewijs vaar je op vele rondvaartboten de diverse producten zoals de City Sight Seeing, de Reguliere Rondvaart, de Dinner Cruise, de Candlelight Cruise en de Beer & Burger/ Pizza Cruise. Je bent gastheer/gastvrouw en verantwoordelijk voor de goede staat van het schip en zorgt voor een prettige/ correcte uitvoering van de vaart. Tezamen met het team schippers vaar je 1 miljoen passagiers per jaar door de Amsterdamse grachten. Functie-eisen: Voor deze functie zijn wij op zoek naar kandidaten met een Groot Vaarbewijs, een Marifoondiploma en een flexibele instelling. Rederij Lovers vaart het gehele jaar door, ook in de winter. Ervaring op een type Amsterdamse rondvaartboot is een pre. Rederij Lovers biedt: • Een uitdagende werkomgeving. • Een goed arbeidsvoorwaardenpakket. • Prima secundaire arbeidsvoorwaarden. • Gezellig team. • Varen op verschillende type Amsterdamse grachten rondvaartboten/ sloepen. • Een uniek bedrijf met 120 km aan vaarwater om op te werken. Solliciteren: Indien u zichzelf herkent in de functie van schipper ontvangen wij graag uw motivatie en cv via pz@lovers.nl. U mag ook altijd bellen met de heer C. Herkert 020-5305425/ 020-4037079 (afd. personeelszaken) voor meer informatie. Kijk voor meer informatie op www.lovers.nl. Acquisitie naar aanleiding van deze advertentie wordt niet op prijs gesteld www.lovers.nl

De Binnenvaartkrant 3 1 maart 2016 Schuttevaer-leden gaan dit jaar al meer betalen Contributie versneld gelijkgetrokken Koninklijke BLN-Schuttevaer trekt de contributie voor de ledengroep Schuttevaer in het lopende jaar gelijk met die van de vroegere BLN-leden. Dat is tijdens een buitengewone algemene ledenvergadering van Schuttevaer besloten. Een meerderheid van de afgevaardigden was 22 februari voor onmiddellijke verhoging naar het Koninklijke BLN-Schuttevaer-niveau. De stemuitslag was 39 voor en 26 tegen, meldt Koninklijke BLN- Schuttevaer in haar nieuwsbrief van afgelopen vrijdag. “Dit betekent dat de contributie voor alle Duitse politici moeten ‘omdenken’ over goederenvervoer >> Vervolg van de voorpagina Daar worden met name spoor en binnenvaart de dupe van: zij hebben vaak geen alternatieve route als sluizen uitvallen of spoortrajecten gestremd zijn. Grondafvoer nieuwe Hasseltse wijk gaat over water De af te graven grond voor Quartier Bleu in Hasselt wordt over water afgevoerd. Het toekomstige stadsdeel komt aan de Kanaalkom, het voormalige haven- en industriegebied. Burgemeester Hilde Claes gaf woensdag 24 februari het startschot voor de aanleg van de nieuwe wijk. Er wordt zo veel mogelijk over het water getransporteerd. Dagelijks leden van Koninklijke BLN-Schuttevaer daarmee gelijk getrokken wordt en in 2016 voor de A-leden € 500,- + 50 cent per ton zal bedragen.” Geen verschil meer Daarmee volgt de vereniging het amendement dat vorig jaar juni tijdens de algemene vergadering van de ledengroep Schuttevaer was ingediend. Het doel daarvan was de voorgenomen gefaseerde contributieverhoging in één keer door te voeren, zodat alle leden van Koninklijke BLN-Schuttevaer hetzelfde betalen. Het verschil was ontstaan door Foto: Sarah De Preter Omdenken De BöB ziet in de ontwikkeling van het goederenvervoer een signaal dat verkeerspolitici moeten ‘omdenken’. Zo blijven bonds- en deelstaatregeringen eindeloos discussiëren over de verantwoordelijkheden voor transportinfrastructuur. Volgens de binnenhavens remt dit de efficiënte en snelle ontwikkeling van wegen, spoorwegen en waterwegen. Dat wordt ook in binnenvaartkringen gezegd. Omvangrijke vaarwegprojecten gaan in Duitsland traag. Werden bouwbesluiten vroeger vaak pragmatisch en op locatie genomen, tegenwoordig leggen ze een lange weg af door het ambtelijke bestuursapparaat. Ook moeten ingenieurs- en architectenbureaus vaak zo veel referenties voorleggen, dat het bijna onmogelijk wordt om nog een project te ‘scoren’. Binnenvaart- en havenvertegenwoordigers hopen daarom dat het nieuwe Bundesverkehrswegeplan (BVWP) “duidelijke uitspraken” bevat over de toekomst van de verkeersinfrastructuur. “Wij hebben een plan nodig dat het spoor- en binnenvaartvervoer sterkt”, aldus Hohls. Het BVWP, de leidraad voor infrastructuurinvesteringen in de komende 15 jaar, wordt deze maand door het Duitse verkeersministerie gepresenteerd. De deelstaten hebben een massa projecten aangedragen; verladers, vervoerders en havens zitten met spanning te wachten welke voorstellen geselecteerd zijn. Voor de binnenvaart is al duidelijk dat de verhoging van de bruggen over de West-Duitse kanalen niet is opgenomen in het plan, de verdieping van de Rijn waarschijnlijk wél. zullen 3 vrachtschepen de grond afvoeren. Per keer vervangt zo’n schip 66 vrachtwagenritten. Dat komt in totaal neer op 27.000 vrachtwagens minder op de weg tijdens de looptijd van het project. Tegelijkertijd komen de bouwmaterialen zo veel mogelijk over water naar de bouwlocatie. (tekst en foto Noud van der Zee) de fusie van BLN en Koninklijke Schuttevaer. Drastisch Rond de jaarwisseling is tijdens de afdelingsvergaderingen aan de varende leden gevraagd hoe zij erover denken. Een meerderheid was voor snelle gelijktrekking. “Tijdens de Buitengewone Algemene Vergadering is een warm pleidooi gehouden door afgevaardigden, namens de leden van de afdelingen Rijnstreek, Noord Holland en Noord Nederland, om toch te kiezen voor een gematigder ingroeimodel”, staat in de nieuwsbrief. Dit omdat de meerderheid niet Wat er met de Elbe gebeurt, die als enige Duitse vaarweg geen onderhoudsdoel heeft, is onduidelijk. In de la Het BVWP moet na de presentatie worden goedgekeurd door het Duitse parlement. Het zou nog dit jaar worden afgetikt, aangezien Duitsland volgend jaar naar de stembus trekt. Binnenvaartorganisaties zouden graag beter kunnen visualiseren hoe kwetsbaar het vaarwegennet door jarenlang gebrek aan onderhoud geworden is. Ze zouden dan beter kunnen beargumenteren waar investeringen het meest dringend overweldigend is...” en een flink aantal leden – ook van andere afdelingen – de verhoging als drastisch ervaren. Voorzitter Erik Schultz van de ledengroep Schuttevaer wijst erop dat het om een democratisch genomen besluit gaat. Het niet overgaan naar de contributie volgens het Koninklijke BLN-Schuttevaermodel zou oneerlijk zijn ten opzichte van de leden die deze contributie al wel betalen. Daarnaast zorgt de contributieverhoging voor meer inkomsten. Dat geld is nodig voor een professionele vertegenwoordiging van de branche, aldus het hoofdbestuur. en noodzakelijk zijn. Een wetenschappelijk onderbouwde ‘status quo’ van de Duitse vaarwegen bestaat, maar ligt al jaren in een la op het verkeersministerie. Een ander knelpunt is het gebrek aan (verbindende) wetgeving voor de uitbouw van Duitse vaarwegen. Voor spoor- en weginfrastructuur heeft Duitsland wél een Ausbaugesetz. Dit maakt de politieke ambities uit het BVWP hard en levert daarmee planningszekerheid voor verladers die in spoor- en wegvervoer willen investeren. Een investeringsperspectief, dat binnenvaartverladers vooralsnog vaak moeten ontberen. De wending Ga even mee terug naar de jaren ‘80 van de 20e eeuw. In het rokerige café overleggen een bevrachter en een schipper hoe ze buiten de beurs om kunnen varen voor een paar gulden onder het RVI-tarief. Met een dubbel connossement via Antwerpen naar Limburg, op een beurtvaartvergunning of ‘gewoon’ het boekje zegelen nadat de reis zo werd klaargemaakt dat alleen het schip van deze schipper erop kan reflecteren, hoewel hij net leeg is. Dat laatste is een beetje riskant, want voor hetzelfde geld (wat heet) pikt een duwbak die reis, omdat die al weken ‘op de beurs’ lag te wachten op kolen voor Geertruidenberg. In de 21e eeuw is dat niet meer voor te stellen, en niet alleen omdat ze in het café niet meer mogen roken en het straks einde verhaal is voor de kolencentrales. Een andere eeuw? Een andere planeet! Je werd toen uitgelachen als je ze had gevraagd of ze een foto met hun telefoon wilden maken. In die tijd kon je nog van huis gaan zonder telefoon en urenlang volledig buiten bereik zijn en in de binnenvaart zelfs dagenlang (hooguit een belletje van de sluis of in een noodgeval via Radio Scheveningen). We konden ons dagelijks focussen op de dingen die tastbaar om ons heen gebeurden. Nu onderbreken we die op het oog vanzelfsprekende routine door een nerveuze check via phone of sociale media hoe het met de niet-tastbare mensen gaat. En dan hyperwanhopig worden als iemand die phone niet beantwoordt. Dit hadden we in de vorige eeuw paranoia genoemd. Toen waren er nog geen websites (wat zijn dat?) waarop je alle scheepjes kan zien varen. En het Verenigd Koninkrijk maakte nog deel uit van de EG. Oké, ze zijn nog lid van de EU, maar het verlangen van de Britten naar de ‘splendid isolation’ van vroeger is groot. Als David Cameron oprecht zijn eiland in de EU had willen houden, dan had hij een andere datum moeten kiezen voor het Brexit-referendum. Of heeft hij zoveel vertrouwen in zijn nationale elftal dat ze iets presteren bij het EK? Alleen als ze winnen, zullen er net genoeg Britten zijn die pro-Europa zullen stemmen. Je zou kunnen zeggen dat het niet van deze tijd is om je af te willen splitsen van een grote samenwerking. Andersom kan het zomaar zijn dat je deze tijd een andere wending geeft, juist door een onverwachte zet. Dan wordt de 21e eeuw de eeuw van de onafhankelijke staatjes in Europa. Waar dat toe leidt zien we dan wel weer. Zo geredeneerd zou het modern kunnen zijn dat de overheid de vrachtverdeling in de binnenvaart (en de rest) in handen neemt. We zien wel. Maar die rokerige kroeg willen we niet terug. EÉN POT NAT door Michel Gonlag

Binnenvaartkrant