Views
3 years ago

2016-05

  • Text
  • Nieuwe
  • Jaar
  • Binnenvaart
  • Maart
  • Onze
  • Schip
  • Binnenvaartkrant
  • Duitse
  • Goed
  • Komen

De Binnenvaartkrant 16 1

De Binnenvaartkrant 16 1 maart 2016 ADVERTEREN IN DE “Betere dienstverlening na fusie Vlaamse vaarwegbeheerders” CRUISE SPECIAL 30 MAART 2016 MELD U AAN VIA sales@binnenvaartkrant.nl +31 (0)10 4140060 De Vlaamse vaarwegbeheerders Waterwegen en Zeekanaal (W&Z) en De Scheepvaart gaan begin 2017 samen verder als ‘De Vlaamse Waterweg’. Door de fusie ontstaat een nieuwe organisatie met 1.400 medewerkers, die verantwoordelijk wordt voor het beheer van alle bevaarbare waterwegen in Vlaanderen. Op dit moment beheert De Scheepvaart het Albertkanaal en de Kempense kanalen en W&Z de overige vaarwegen. De organisatie beheren tevens de terreinen langs de kanalen en rivieren. Dampoortbrug II krijgt nieuwe cilinders De samenvoeging van W&Z en De Scheepvaart moet leiden tot meer efficiëntie en een betere dienstverlening aan de binnenvaart. Lading naar het water De Vlaamse minister van Mobiliteit Ben Weyts (foto) wil het vervoer per binnenschip stimuleren. Volgens Weyts gaat het vrachtvervoer op Vlaamse wegen de komende 15 jaar met 44% groeien. 8 van de 10 Vlaamse bedrijven is gevestigd op minder dan 10 kilometer van een vaarweg. Hier liggen dus kansen om lading naar het water te verschuiven. De Dienst Waterwegen en Zeekanaal voert deze week werkzaamheden uit aan het bewegingsmechanisme van Dampoortbrug II over het Kanaal Gent-Oostende in Brugge. De brug is volledig afgesloten voor alle landverkeer. Ze is in geopende stand vastgezet. De vaarwegbeheerder laat 1 van de 2 hydraulische cilinders vervangen. De tweede cilinder wordt begin april vervangen. Eerder dit jaar zijn al de hydraulische cilinders van de Dampoortbrug I en van de Steenbruggebrug vervangen. Later dit jaar zijn de Katelijnepoortbrug en de Boudewijnbrug aan de beurt. Het onderhoud moet onverwachte onderbrekingen of onveilige situaties zo veel mogelijk voorkomen om het wegvervoer en de scheepvaart niet te hinderen. Drijvende opvang voor asielzoekers Aan de Rigakaai in Gent ligt sinds kort een drijvend opvangcentrum voor asielzoekers. Op het 110 meter lange ponton Reno, dat voorheen in Nederland dienst deed als drijvende gevangenis, kunnen maximaal 250 personen verblijven. Op initiatief van het consortium Corsendonk/G4S is het ponton de afgelopen tijd grondig verbouwd. Het project wordt gesubsidieerd door Fedasil, het Belgische Federaal agentschap voor de opvang van asielzoekers. Het ponton zal minimaal 1 jaar aan de Rigakaai liggen, maar de uitbating kan met 3 jaar verlengd worden. Op de kade is een zone afgebakend waar de bewoners kunnen ontspannen en hun kinderen kunnen laten spelen. (foto Stad Gent)

De Binnenvaartkrant 17 1 maart 2016 Antwerpen is blij met Campus Leerhaven Meer slagkracht voor maritiem onderwijs Het Antwerps Gemeenschapsonderwijs heeft zijn maritieme opleidingen gebundeld op Linkeroever. Jong en oud, van kleuters tot volwassenen, kunnen er onderwijs volgen. Op het terrein van het Gemeenschapsonderwijs (GO!) aan de Thonetlaan, waar vroeger alleen basisschool TG De Spits en het schippersinternaat gevestigd waren, zitten nu ook binnenvaartschool Cenflumarin, twee maritiem-logistieke specialisatiejaren van het Koninklijk Atheneum Antwerpen en het Centrum voor Volwassenenonderwijs. Meteen aan de slag Door de bundeling op één locatie kunnen de onderwijsinstellingen beter gebruik maken van elkaars kennis en ervaring. Bovendien hoeven ouders van kinderen op de basisschool én de secundaire school nu niet meer heel de stad door te Oefenen in de moderne binnenvaartcockpit. (foto Campus Leerhaven) rijden om hun kroost naar school te brengen. Campus Leerhaven is meebetaald door het Havenbedrijf Antwerpen, dat belang heeft bij modern en kwalitatief maritiem onderwijs. Veel maritieme beroepen zijn knelpuntberoepen en ook het Havenbedrijf heeft het zelf soms moeilijk om maritieme vacatures in te vullen. Gezien de positieve ontwikkeling van de Antwerpse havenactiviteiten, zal de vraag naar personeel de komende jaren toenemen. Bij de opening van de nieuwe campus onderstreepte de Vlaamse minister van Mobiliteit Ben Weyts dan ook de goede beroepsperspectieven van jongeren met een maritieme opleiding. Zij kunnen na hun studie vrijwel meteen aan de slag, aldus Weyts. De minister ging ook in op de prognoses voor het goederenvervoer in Vlaanderen. Volgens het Planbureau nemen de goederenstromen op Vlaamse wegen tot 2030 toe met 40%. Om het wegennet te ontlasten wil de overheid ladingstromen overhevelen naar de spoor- en vaarwegen. Spoor en binnenvaart moeten hun aandeel in de modal split de komende 15 jaar met 30% uitbouwen. Ook de haven van Antwerpen zet in op deze modal shift. Moderne binnenvaartschool Als de goederenverschuiving lukt, krijgt ook de binnenvaart te maken met een stijgende personeelsbehoefte. De leerlingen van binnenvaartschool Cenflumarin treffen op de nieuwe campus een ideale Nieuwe examenlocatie In mei neemt de Vlaamse overheid de organisatie van binnenvaartexamens over van de FOD Mobiliteit. Syntra gaat de examens afnemen. De theoretische examens vinden plaats op Campus Leerhaven; de praktijkexamens op het opleidingsschip Themis 2. leeromgeving aan. Hun nieuwe schoolgebouw is modern en duurzaam, met eigentijdse leslokalen, werkplaatsen en een auditorium. In samenwerking met Syntra krijgt simulatoronderwijs een belangrijke rol. Naast het opdoen van praktijkervaring op de schoolschepen kunnen de leerlingen oefenen in een nagebouwde ‘binnenvaartcockpit’. Laatste lage brug op Elbe-Havelkanaal verdwijnt De oude voetgangersbrug over het Elbe-Havelkanaal in Genthin wordt de komende maanden vervangen door een nieuwe, hogere brug. De werkzaamheden maken deel uit van het Verkeersproject Deutsche Einheit 17, dat de verbinding voor de binnenvaart tussen de Rijn en Berlijn verbetert. De sloop van de brug, die met een doorvaarthoogte van 4,50 meter de laagste over het kanaal is, start deze week. In verband met de demontage is het kanaal bij Genthin tot het einde van de week gestremd. De nieuwe brug ligt al klaar op de oever. Ze heeft een doorvaarthoogte van 5,25 meter, waardoor binnenschepen tussen Maagdenburg en Berlijn grotere projectladingen en meer containers kunnen meenemen. De brug in Genthin is de laatste kanaalbrug die nog verhoogd moet worden. Naar verwachting wordt het project in de herfst afgerond. Oostenrijk investeert in duurzame binnenvaart Vlaey Express verbindt Antwerpen met Axelse Vlakte Transbox United is gisteren (maandag 29 februari) een nieuwe lijndienst gestart tussen Antwerpen en de Vlaeyterminal in Zeeuws-Vlaanderen. Deze Vlaey Express is een samenwerking met Rhenus, de terminal Vlaeynatie in Westdorpe en R. Swagemakers Transport. Transbox United zet een duwcombinatie van 176 TEU in en gaat een 2-wekelijkse vaste dienst verzorgen. De geplande afvaartdagen vanaf de Vlaeyterminal zijn dinsdag en donderdag. De in Antwerpen gevestigde binnenvaartoperator is een joint venture tussen Contargo Waterway Logistics en United Container Transport. De Vlaeyterminal ligt op de Axelse Vlakte. Dat is onderdeel van het Terneuzense havengebied en ligt aan het Kanaal Gent-Terneuzen. (foto Ennshafen) De Oostenrijkse regering lanceert volgende week een subsidieprogramma voor duurzame scheepstechnologie. In Oostenrijk gevestigde binnenvaartbedrijven kunnen tot 40% steun ontvangen voor bijvoorbeeld de inbouw van energiezuinige voortstuwingssystemen, de ombouw van schepen naar een dubbelwandige uitvoering en investeringen in veiligheidstechnologieën. Schepen waarvoor subsidie wordt aangevraagd moeten minimaal 10 reizen per jaar op de Donau in Oostenrijk doen. De overheid zet het steunprogramma om in meerdere calls. De eerste call opent op 7 maart en sluit op 13 mei. DE BINNENVAARTKRANT is een vakblad voor de Rijn- en Binnenvaart met een oplage van 23.000 exemplaren, verspreid in Nederland, België, Duitsland, Oostenrijk en Frankrijk, op plaatsen waar ze binnen bereik liggen van opvarenden van binnenvaartschepen. Een uitgave van Riomar BV Uitgever: Michel Gonlag ADRES REDACTIE EN ACQUISITIE ‘s-Gravenweg 37A 2901 LA Capelle aan den IJssel T +31(0)10 414 00 60 F +31(0)84 88 44 671 service@binnenvaartkrant.nl www.binnenvaartkrant.nl ACQUISITIE Johan Burggraaf (Sales Manager) Vanessa Lingsveld Ken Rijkers REDACTIE Martin Dekker Hoofdredacteur M 06-22871516 redactie@binnenvaartkrant.nl Michel Gonlag Eindredacteur M 06-53244445 redactie@binnenvaartkrant.nl LAYOUT Steven Chiang San Lin SECRETARIAAT Karin Hell (Office Manager, Boekhouding) Mariska Doornkamp (Administratief medewerker) AAN DIT BLAD WERKTEN MEE Frank Antonie van Alphen Evert Bruinekool Jan Johan ten Have Jan Hoek Sarah de Preter Johan de Witte Noud van der Zee DRUK Koninklijke BDU Grafisch Bedrijf bv, Barneveld VERSPREIDPUNTEN U kunt onze verspreidpunten vinden op onze site; www.binnenvaartkrant.nl Advertenties worden geplaatst volgens onze leveringsvoorwaarden, gedeponeerd bij de KvK te Rotterdam onder nr. 24241388. Wij zijn niet verantwoordelijk voor eventuele fouten in de geplaatste advertentie bij telefonisch doorgegeven teksten. Tevens dragen wij niet de verantwoording voor foutieve of onvolledige informatie vermeld in de leverancierslijsten.

Binnenvaartkrant