Views
3 years ago

2016-05

  • Text
  • Nieuwe
  • Jaar
  • Binnenvaart
  • Maart
  • Onze
  • Schip
  • Binnenvaartkrant
  • Duitse
  • Goed
  • Komen

De Binnenvaartkrant 14 1

De Binnenvaartkrant 14 1 maart 2016 Wij feliciteren Archelle Scheepvaart van harte met mts Archelle. .GmbH Non Ferro bv DE BINNEN VAART KRANT

De Binnenvaartkrant 15 1 maart 2016 Zonnig perspectief met Sunrisetanker Archelle DOOR JAN JOHAN TEN HAVE Geen van beiden groeide op in de scheepvaart. En toch gaan Arjan en Michelle Frederiks al voor hun dertigste het avontuur aan op hun eigen nieuwe motortanker Archelle. Een zonnige toekomst gloort op hun Sunrisetanker, gebouwd bij GS Yard onder de rook van Groningen. Voor Arjan gaat hiermee een droom in vervulling die hij al vele jaren koestert. Michelle daarentegen had geen idee dat haar toekomst op het water zou liggen toen zij haar opleiding tot schoonheidsspecialiste volgde. Haar enige band met de scheepvaart komt van opa, die ooit voer op de Cimbria. Maar Michelle ontmoette Arjan en nu verruilt ze het leven aan de wal voor haar eigen, 85 meter lange tankschip. Bredero zei het al: het kan verkeren. Zeilen Sinds zijn jeugd is Arjan al verslingerd aan zeilen. En toen hij op het vmbo wat snuffelstages achter de rug had, was zijn keuze voor een beroepsrichting snel bepaald. Het zeilen vond hij geweldig; dus waarom zou hij van varen niet zijn beroep maken? Hij koos voor de opleiding tot matroos. Na die opleiding ging hij in de Rijnvaart aan de slag op een 110 meter lange tanker. Hij combineerde het werk aan boord met een vervolgopleiding en behaalde er zijn mbo-diploma Stuurman alle schepen en zijn Rijnpatent. Op dat schip bleken er geen doorgroeimogelijkheden voor de jonge en ambitieuze Frederiks, waarop hij zijn baan verruilde voor een betrekking als stuurman op een containerschip van 135 meter. Tankvaart “Zonder achtergrond in de scheepvaart deed ik mijn eerste ervaring op in de tankvaart. Ik wilde ook graag de vrachtvaart leren kennen en daarom was dit een prachtige volgende stap”, vertelt de kersverse Werfeigenaren Daniel Gausch en Christian Hochbein heffen bij de doop het glas met Michelle en Arjan Frederiks. (foto’s Jan Johan ten Have) kapitein-eigenaar. “Aan boord van dat containerschip kwam ik erachter dat mijn hart meer lag bij de tankvaart. Ik houd van de veelzijdigheid van het werk en vind de grote hoeveelheid techniek aan boord uitdagend.” Daarom maakte Frederiks na tweeenhalf jaar vrachtvaart de overstap terug naar de tankvaart. Vervolgens werkte hij als kapitein op diverse schepen; ook als zelfstandig afloskapitein. Voor hem was toen al lang duidelijk waar zijn ambities lagen: zelfstandig kapitein-eigenaar worden op een tankschip. GS Yard. Het uitgekiende concept leek hem wel wat, vanwege de gunstige verhouding snelheid/verbruik/laadvermogen en de lichte Volvo Penta-motoren, die qua onderhoudskosten zeer aantrekkelijk zijn. “Ook heeft dit schip achterop geen gangboord en dat spreekt mij Gausch en Christian Hochbein. De onderhandelingen hadden het gewenste resultaat, waarna Arjan en Michelle in september vorig jaar hun handtekeningen zetten onder het koopcontract voor het schip waarvan het casco al op 1 oktober te water ging bij Pattje Waterhuizen. Samenwerking De afbouw duurde bijna 5 maanden, onder meer door tegenvallende weersomstandigheden wat langer dan beoogd. De laatste 3 weken was het stel continu aanwezig voor de afronding van de afbouw. Arjan: “We zijn erg blij met het resultaat; het schip is een plaatje. En de samenwerking met deze werf is ons heel goed bevallen. Het is zeer prettig samenwerken met afbouwbegeleider John Mulder, zijn collega’s en de betrokken onderaannemers.” Michelle en Arjan gaan samen fulltime varen op hun Archelle, Ook de lichte Volvo Penta-motoren vond Arjan aantrekkelijk aan het Sunrise-concept. Zijn vriendin, inmiddels echtgenote, Michelle had een leven aan boord nog nooit overwogen. Ze groeide op aan de wal en volgde een opleiding tot schoonheidsspecialiste. Toen leerde ze Arjan kennen en kwam ze via hem in aanraking met de binnenvaart. Toen Arjan als afloskapitein werkte, ging Michelle regelmatig mee om te proeven van het leven aan boord. “Ik vond het gelijk hartstikke leuk, prachtig om onderweg te zijn en zo veel te zien”, vertelt ze. “Natuurlijk verandert je sociale leven wel. Maar wij hebben veel vrienden die in de binnenvaart werken; die weten wat het is om te varen.” Sunrise Terwijl hij als (aflos)kapitein werkte, ging Arjan zich oriënteren op de volgende stap in het bereiken van zijn doel: een eigen schip. Hoewel hij niet wist of nieuwbouw überhaupt direct een optie zou zijn, hield hij de ontwikkelingen goed in de gaten. In deze krant las hij eens een reportage over de Sunrisetanker van aan”, vertelt hij. “Ik zie dat als grotendeels verloren ruimte die zeer welkom is als extra woonruimte.” De eerste concrete stap was dat Frederiks zich meldde bij Kamphuis Scheepvaartadviseurs in Gorinchem – daar hadden ze een bevriende schipper eerder goed geholpen – om zich te laten voorlichten over de mogelijkheden om zelfstandig te worden. Die mogelijkheden bleken te bestaan. Zonder dat Frederiks zelf de naam Sunrise ook maar één keer had genoemd, vroeg Kamphuis hem of dit scheepstype niet wat voor echtpaar Frederiks zou zijn. Zo kwam de bal aan het rollen en belandde het jonge stel samen met de adviseur aan tafel bij de 2-koppige directie van GS Yard: Daniel waarvan de naam een samensmelting is van hun beider voornamen. Het is – voor zover bekend – een unieke naam in de binnenvaart. Michelle volgt hiervoor de praktijkopleiding matroos, waarna ze gaat doorleren voor stuurman en kapitein. Vol trots verrichtte zij op 23 februari – ruim een week na de vlekkeloos verlopen proefvaart – zelf de doop van de tanker. Het 85 meter lange schip met minerale oliën gaat varen voor bevrachter TPA. Het zal met name op de Duitse kanalen te vinden zijn. Op 26 februari vertrok de Archelle vanaf de werf richting Amsterdam voor de maiden trip naar Essen. De dageraad van een perspectiefrijke toekomst. Aan mts Archelle leverden onder andere: GS Yard B.V. Bouw casco en levering compleet schip (turn-key project) Maritiem Cluster Friesland B.V. Inbouw machinekamers Volvo Penta Europe, Office Benelux 2 x Volvo Penta type D13-500 en 1 x D9-355 Reintjes Benelux bvba 2 x Reintjes keerkoppeling, type WAF 164 / 5,044:1. Verhaar Omega B.V. Boegschroef kanalensysteem type 03800-4k elektrisch aangedreven 190 kW@1780 rpm. (Verticale opstelling). Incl. omschakelbediening (pomp/boegschoef gebruik). Blokland Non-Ferro B.V. Beunkoelers Promarin Propeller- und Marinetechnik GmbH 4-bladsschroef, diamtr. 1400 mm en high skew design van der Giessen OPTIMA® nozzle Alphatron Marine BV JMA-610 radar en nieuwe MFM-line instrumenten De Ruyter Dieseltechniek B.V. Voortstuwingsmotoren 2 x Volvo D13 - 368 kW ( 500 pk ), 2x hydraulische keerkoppelingen Reintjes WAF 164, generatorset Volvo D9 - 306 kVA voor boegschroef-ladingpomp bedrijf, generatorset John Deere 4045HFG82A – 86 kVA voor hulpbedrijf en een generatorset John Deere 4045TFU70 – 63 kVA voor hulpbedrijf All Pumps Holland B.V. Victor pompen pakket Minimax Brandbeveiliging B.V. Vaste brandblusinstallatie Machinefabriek en Scheepsreparatiebedrijf Van Wijk B.V. Ankerlieren, autokraan en stuurhuis en hefkolom Schreinerei Marcus Leder GmbH Volledige interieur, deuren en ramen DE VOLLEDIGE LIJST VINDT U OP VLOOTSCHOUW.NL

Binnenvaartkrant