Views
2 years ago

2016-04

  • Text
  • Binnenvaart
  • Jaar
  • Februari
  • Nieuwe
  • Schepen
  • Onze
  • Binnenvaartkrant
  • Maas
  • Alleen
  • Schip

De Binnenvaartkrant 8 16

De Binnenvaartkrant 8 16 februari 2016 www.phoenix-shipyard.be Herbekestraat 71 2620 Hemiksem (Antwerpen) 03/877 55 28 info@phoenix-shipyard.be Davy Cloostermans 0472/29 44 09 dc@phoenix-shipyard.be Jimmy Cloostermans 0475/83 11 73 jc@phoenix-shipyard.be Facebook facebook.com/phoenixshipyard • Algemene scheepsreparaties en nieuwbouw • Klasse • Hellingscapaciteit tot 6 schepen breed (max. 145 m l x 22 m b) • Industriële constructies: capaciteit hallen: L90 x B18 x H11 en L45 x B13 x H11 Vraag vrijblijvend een offerte op maat 4 PERSONEN TE HUUR: DIRECTIEVAARTUIG Ook geschikt voor langere reizen (Frankrijk-Belgie), zowel in de zomer als in de winter. Telefoon: 06-51125174 BUYCK TECHNIEK B.V. HYDRAULIEK en slangenservice ONTWERP - INSTALLATIE - REPARATIE 0167 - 52 45 65 | Heijningen | info@buycktechniek.nl WWW.BUYCKTECHNIEK.NL Für unsere erfolgreich wachsende Reederei suchen wir Schiffsführer (m/w) mit Rheinpatent, Radarpatent, ADN Bescheinigung Steuerleute (m/w) mit Rheinpatent Wir bieten Ihnen: • Einen Arbeitsplatz auf unseren modernen Tankmotor-/ Containerschiffen • Ein Schichtsystem 1:1 (14 Tage - 14 Tage / 21 Tage - 21 Tage ) • Sozialleistungen nach Luxemburger Konditionen Das Fahrtgebiet unserer Schiffe erstreckt sich vom ARA-Raum über den Rhein bis zu den angrenzenden Wasserstraßen. Wir freuen uns auf Ihre Bewerbung! Bewerbungen an: Reederei Deymann Management GmbH & Co. KG Papenwiese 5 49733 Haren (Ems) info@reederei-deymann.de Tel. +49 (0) 172 5705178 Martin Deymann Tel. +49 (0) 172 2889169 Ralph van Beek

De Binnenvaartkrant 9 16 februari 2016 Venlo wil meer ruimte voor ‘Mooder Maas’ DOOR NOUD VAN DER ZEE Venlo wilde niet leven met de Maas. Jarenlang had de stad zich afgekeerd van de rivier. Het water vormde immers een bedreiging, zo ervaarden de bewoners met overstromingen in 1926, 1993 en 1995. Nu ligt dat heel anders. Ondanks de getroffen maatregelen sinds 1995 – de aanleg van keringen en dijken – bedreigt hoogwater anno 2016 nog steeds de bewoners en vitale delen van de stad. En op en rond de Maas in Venlo speelt zich tegenwoordig veel af:: goederenvervoer, natte industrie, en recreatie. De ogen sluiten kan niet; actie is geboden. Daarbij staat veiligheid voorop. Maar aan de andere kant mogen en kunnen de grote voordelen van de Maas niet vergeten worden. Koploperproject De gemeente Venlo ziet zich geconfronteerd met dijken die afgekeurd zijn op stabiliteit. Deze moeten zo snel mogelijk versterkt worden. Dit gegeven staat echter haaks op de ontwikkelingen om de Maas meer ruimte te geven in het stedelijk gebied. Zoals de uitbreiding van de barge terminal. Ruimtelijke ontwikkelingen dreigen op slot te raken door hoogwater- en klimaatopgaven. Hier komen diverse uitdagingen samen. Venlo moet deze complexe opgave van hoogwaterbescherming en de (ruimtelijke) ontwikkeling op en rond de Maas meer vorm gaan geven. De stad heeft gekozen voor het zogeheten Koploperproject. Dit project combineert de verbetering van de hoogwaterveiligheid met de ontwikkelingen op en rond de Maas. Het Koploperproject is onderdeel van het Deltaprogramma Maas. De opgave in Venlo richt zich op Venlo wil meer ruimte voor het goederenvervoer op de Maas. (foto Noud van der Zee) effecten die veel breder voelbaar zullen zijn dan in Venlo alleen. Daarom zoekt Venlo samenwerking met de Provincie Limburg, het Waterschap Peel en Maas, de gemeenten Horst aan de Maas en Peel en Maas, Rijkswaterstaat en het ministerie van Infrastructuur & Milieu. Het gezamenlijk belang van die samenwerking blijkt uit een door alle partijen ondertekende intentieovereenkomst. Koppelkansen Door provinciale en regionale samenwerking is het mogelijk in het Koploperproject koppelkansen te creëren. Er zijn rechtstreekse raakvlakken met de ontwikkeling van Venlo als logistiek centrum en het verbeteren van de structuur. Zoals het koppelen van vervoer over de Maas aan het industrieterrein. Enerzijds biedt de Maas door haar goede bevaarbaarheid een belangrijk voordeel van multimodale ontsluiting, maar anderzijds liggen veel bedrijven in het overstromingsgebied van de rivier. Het Koploperproject zal zich dan ook richten op verbetering van de vestigingsplaatsfactoren en de verbetering van de oevers, inclusief de daar gevestigde bedrijvigheid. Noorderbrug Venlo is een belangrijk vervoersknooppunt. In en rond de stad lopen drukke verkeersaders. Zo‘n verkeersader is de Maas en die heeft meer ruimte nodig, vindt Venlo. De gemeente heeft zijn zinnen gezet op een bredere doorvaart onder de Noorderbrug van de A67. Projectleider Michel van der Hagen: “Die doorgang moet toch al flink onder handen worden genomen. Het vele vrachtverkeer op de Maas zorgt vaak voor een probleem, maar dat hoeft zich na een opknapbeurt niet meer door een flessenhals te wurmen. Onder de brug ontstaat straks ook meer ruimte, zodat de Maas beter kan doorstromen.” “Door slim te combineren, lost men met één ingreep 2 grote problemen op. Dat is een win-winsituatie.” Nieuwe terminals De strategie van Venlo komt neer op een aantal maatregelen: - opgaven in één keer oppakken door slimme constructies - ruimte voor de Maas: meer en beter goederenvervoer - nieuwe terminals - nieuwe vestigingsmogelijkheden voor de natte industrie - de nieuwe jachthaven komt in de uiterwaarden tussen de bruggen Over enige tijd kan Venlo (opnieuw) leven met de rivier. Zoals in de Middeleeuwen, toen Venlo een belangrijke stapel- en tolrechtstad was dankzij de Maas. Venlo verdient dan weer geld aan de rivier en inwoners zullen dagelijks kunnen genieten van de kwaliteit die de Maas toevoegt aan de stad. Met recht spreekt de Venlonaar dan weer van Moeder Maas, of op z’n Limburgs: Mooder Maas. Doppelhüllenschiffsraum gesucht Zum Ausbau ihrer Flotte sucht die B. Dettmer Reederei Doppelhüllenschiffe zwischen 1.500 t. – 3.000 t. für langfristige Beschäftigung auf dem Rhein und den nordwestdeutschen Kanälen. Kontakt: Rob.Deleeuw@dettmer-group.com B. Dettmer Reederei GmbH & Co. KG Tiefer 5, 28195 Bremen Tel.: +49 (0) 421/3054 - 217 Banksstraße 4, 20097 Hamburg Tel.: +49 (0) 40/309649 - 0 info@dettmer-group.com www.dettmer-reederei.de ADVERTENTIE BVB lanceert nieuwe binnenvaartposters Zaterdag 13 februari vonden de open dagen op het STC in Rotterdam en het Maritiem College IJmuiden plaats. Het BVB heeft deze gelegenheid aangegrepen de eerste 3 exemplaren van een nieuwe serie binnenvaartposters te presenteren. De poster van het containerschip Nadorias is in IJmuiden officieel onthuld door directeur Nelie Groen. Op het STC onthulde René Overveld officieel de poster van de spits Veridis Quo. Deze 2 posters zijn samen met de diepzuiger Gaasterland de eerste VOORTOUW Nieuws van het BVB www.bureauvoorlichtingbinnenvaart.nl 3 posters die nu beschikbaar zijn. De serie posters met artist impressions van binnenvaartschepen zullen gebruikt worden om op opvallende wijze de binnenvaart te promoten. De nieuwe posters zijn meer dan alleen een mooie afbeelding op papier en bevatten de innovatieve augmented reality-techniek, oftewel een extra toegevoegde virtuele realiteit. Met de speciaal door het BVB ontwikkelde Blue Road-app kunnen de schepen op de poster bijvoorbeeld in 3D bekeken worden en komt extra informatie beschikbaar. Weten hoe de augmented reality-posters van het BVB eruit zien en werken? De posters zijn op te vragen bij het BVB of te downloaden van de website. The Blue Road-app is voor Android en Apple te downloaden in de Google Playstore en Appstore onder de naam ‘the Blue Road’. U heeft een afbeelding nodig om de app te bekijken. Dus of de poster zelf of een afbeelding daarvan. In de loop van het jaar zullen ook de andere posters beschikbaar komen. Er volgen nog een duweenheid, een tanker, een autoschip, een poedertanker en een zoutschip. De link naar de posters op de website is: www.bureauvoorlichtingbinnenvaart.nl/downloads/binnenvaartposters (Zie ook de voorpagina van deze krant over dit onderwerp.) Leerlingen nemen kijkje aan boord Het BVB kreeg een verzoek van Elma Geluk, die een project over ‘water’ op een basisschool in Veenendaal aan het organiseren was. Naast dat ze graag wat voorlichtingsmateriaal wilde ontvangen om de binnenvaart onder de aandacht te brengen, zou ze ook graag met een groep van 26 kinderen een bezoek brengen aan een binnenvaartschip. Na een oproep in de nieuwsbrief van de Koninklijke BLN-Schuttevaer meldde de familie Oosse van het ms Navicella zich. Zo kon de klas op 9 februari in 2 groepen een kijkje nemen aan boord bij de Navicella. De kinderen hebben erg genoten. Heel fijn dat de familie Oosse mee wilde werken om dit tot een onvergetelijke ervaring voor de kinderen te maken. Een schip bezoeken maakt zo veel meer indruk dan het van een plaatje bekijken. Franse tv-reportage Het BVB werd vorige week benaderd door een Franse journalist die voor de Franse televisiezender France 3 een tv-reportage wil maken over het vervoer van goederen via het water. Bijvoorbeeld achterlandvervoer vanuit Rotterdam naar Duitsland of Frankrijk. Hij wilde graag een keer meevaren met een schip dat een dergelijke reis maakt. Het BVB heeft hem in contact gebracht met het ms Anda, dat hier graag aan wilde meewerken. De journalist zal in maart een dag meevaren om opnames te maken aan boord. We houden u op de hoogte over de voortgang.

Binnenvaartkrant