Views
3 years ago

2016-04

  • Text
  • Binnenvaart
  • Jaar
  • Februari
  • Nieuwe
  • Schepen
  • Onze
  • Binnenvaartkrant
  • Maas
  • Alleen
  • Schip

De Binnenvaartkrant 16

De Binnenvaartkrant 16 16 februari 2016 Wij feliciteren Robani Rederij bvba van harte met mts Coccinella Maritieme betimmeringen en interieurbouw Non Ferro bv maritiem werkendam DE BINNEN VAART KRANT

De Binnenvaartkrant 17 16 februari 2016 VEKA bouwt Coccinella voor Belgische rederij Robani DOOR JAN HOEK Volgens cijfers van Werkendam Maritime Industries is het aantal schepen dat de haven van Werkendam bezocht vorig jaar met 13% gegroeid ten opzichte van 2014. De economie trekt aan, en dat is zeker bij VEKA te merken. Naast de nodige opdrachten voor onderhoud, reparaties en schadeherstel is ook de orderportefeuille voor nieuwbouw goed gevuld. Dat is onder meer te danken aan een opdracht van Plouvier Transport en diens zusteronderneming Intertrans voor de bouw van 15 binnenvaarttankers die op LNG gaan varen. Deze tankers, die tot en met 2018 gefaseerd op de markt komen, worden gecharterd door Shell Trading Rotterdam. De casco’s worden gebouwd op de VEKA-werf Centramost in het Poolse Plock. 81,30 meter Voor de Belgische rederij Robani uit Dilsen heeft VEKA de circa 1.550 ton metende tanker Coccinella (type C) afgebouwd. Dat casco is gebouwd in Tsjechië en heeft als afmetingen 81,30 x 9,60 meter. “Ik was eigenlijk op zoek naar een casco met een lengte van 80 meter”, begint Rob Jongboer, medeeigenaar van Robani zijn verhaal. “Dat was op redelijke termijn echter niet leverbaar. Bij VEKA lag dit iets langere casco, waarvan de kwaliteit mij aansprak. Daarop ben ik gaan onderhandelen met de Werkendamse scheepsbouwer.” Robani De gesprekken resulteerden in een turn-key afbouw mét de nodige inbreng van de opdrachtgever. Jongboer vervolgt zijn verhaal: “We hebben goede afspraken kunnen maken en die is VEKA allemaal nagekomen. We zijn ook tevreden over de onderaannemers, die stuk voor stuk weten waarmee ze bezig zijn.” “Naast VEKA wil ik met name SKB, die het leidingwerk in de machinekamer heeft verzorgd, en Hoo gendoorn scheepsbetimmering, noemen. Ook vermeldenswaard is KBC, het bankbedrijf waarmee we al sinds de oprichting van Robani in 1986 een prettige samenwerking hebben.” “Ik was voordien zetschipper op een tanker en ontmoette in die tijd Annie De Schepper, die op een bevrachtingskantoor in Willebroek werkte. In 1982 vertelde ze mij dat er op een werf een schip lag waarvoor een kapitein werd gezocht. (foto’s Jan Hoek) We besloten samen te gaan werken en 4 jaar later, in 1986, werd Robani rederij en bevrachting opgericht.” Kevers en kanalen Het eerste schip werd een tanker met een lengte van 80 meter, dat de naam Scarabee kreeg. Dat is, evenals Coccinella (lieveheersbeestje) de naam van een kever. Schepen met namen als Aphodius en Corylophida zijn andere voorbeelden. Door de jaren heen heeft Robani een 15-tal tankers gehad. Op dit moment beschikken Rob Jongboer en Annie de Schepper nog over 5 schepen. Daaronder 3 enkelwandige tankers die met de tijd ook zullen worden afgestoten. Dan bestaat de vloot nog uit twee ‘kevers’: de 1.700 ton metende Corylophida van 86 x 9,60 meter, die momenteel vooral te vinden is op de kanalen in Noord-Frankrijk, en de nieuwe Coccinella. Dit schip heeft 5 gecoate centertanks van 350 kuub elk, die voorzien zijn van spiralen. Het schip is ook voorzien van een verwarmingsketel. “Aan boord van de Corylophida staat een hoofdmotor van bijna 1.300 pk.” Lees verder op pagina 18 >> MTS COCCINELLA VEKA WENST ROBANI REDERIJ BVBA EN DE BEMANNING VAN MTS COCCINELLA EEN BEHOUDEN VAART. VEKA SHIPBUILDING LEVERDE HET COMPLETE SCHIP. VEKA WENST GENERAL BUNKERING SERVICES BVBA EN DE BEMANNING VAN MTS CHOPIN EEN BEHOUDEN VAART. VEKA SHIPBUILDING LEVERDE HET COMPLETE SCHIP. VEKA Shipbuilding bv | T: +31 (0)183 505 230 | info@vekagroup.com | www.vekagroup.com

Binnenvaartkrant