Views
2 years ago

2016-03

  • Text
  • Binnenvaart
  • Jaar
  • Februari
  • Akte
  • Nieuwe
  • Moeten
  • Mannheim
  • Schepen
  • Binnenvaartkrant
  • Platform

De Binnenvaartkrant 8 2

De Binnenvaartkrant 8 2 februari 2016 NAVMATE ontwikkelt, installeert en onderhoudt: > nautische apparatuur > elektrische installaties > stuurmachines > besturingsapparatuur voor o.a.: dieselmotoren boegschroeven generatorsets ladingpompen stuurmachines Wij zijn op zoek naar nieuwe collega’s: elektricien / service-onderhoudsmonteur Indien u geïnteresseerd bent, kunt u een solicitatiebrief met CV sturen naar info@navmate.eu NAVMATE marine innovations | lr. Blankenstraat 1d 4251-NR, Werkendam | I : www.navmate.eu T : +31 183 501795 Scheepselektro - Meet - en regeltechniek Gespecialiseerd in Tankmeet- en Tankalarminstallaties o.a. Saab, Krohne, Brooks en Heinrichs. Ook leveren wij dek PC met ons nieuwe Green Light automatische pompbedieningssysteem. 24 uur service, 7 dagen per week! Reigersingel 10 2922 GP Krimpen a/d IJssel Tel. werkplaats: 0180 - 551731 Mobiel: 06 - 53164125 06 - 53561008 Fax : 0180 - 599727 Voor de eigen vloot (mineraal & chemie) zijn wij op zoek naar enthousiaste: (Licht)matrozen In het bezit van een geldig dienstboekje en bezig met binnenvaart gerelateerde opleiding. Aan boord van onze schepen wordt gewerkt TE WEINIG RUIMTE? Om jezelf te ontwikkelen en te ontplooien. onder Luxemburgse arbeidsvoorwaarden zoals een uitstekende vrijetijdsregeling op basis van 25 weken varen en 27 weken vrij per jaar. INTERSTREAM BARGING, ÉÉN VAN DE GROOTSTE BINNENVAARTBEVRACHTERS IN EUROPA MET KANTOREN IN GEERTRUIDENBERG, DUISBURG, MANNHEIM, HAMBURG EN LUXEMBURG, VERVOERT VOOR HAAR OPDRACHTGEVERS IN DE PETROCHEMISCHE INDUSTRIE VLOEIBARE CHEMICALIËN, MINERALE OLIËN, EETBARE OLIËN EN VETTEN OVER DE EUROPESE BINNENWATEREN. MET 250 GOED GETRAINDE EN GEMOTIVEERDE MEDEWERKERS EN EEN GEAVANCEERDE, VOORNAMELIJK DUBBELWANDIGE VLOOT VAN MEER DAN 150 SCHEPEN BEANTWOORDT INTERSTREAM VOLLEDIG AAN DE HOGE STANDAARDEN VAN HAAR OPDRACHT- GEVERS OP HET GEBIED VAN VEILIGHEID, MILIEU EN KWALITEIT. Durf je de verantwoordelijkheid en de uitdaging aan, wil je graag verder groeien, studeren en bovenal een goed salaris? Neem dan telefonisch contact op met Raymon Berkhout (+352 2786 1331). Of mail je brief met CV naar crewing@interstreambarging.lu www.interstreambarging.com Wij bieden jou: Aqua Barging Holland is een jong en dynamisch bevrachtingskantoor te Zwijndrecht en concentreert zich op allerlei transporten op alle Europese binnenwateren. Wegens uitbreiding van onze werkzaamheden zijn wij op zoek naar een Bevrachter (full time) Verantwoordelijkheden: -Bevrachten van schepen -Administratieve afhandeling -Klantcontacten -Goede salariëring en secundaire arbeidsvoorwaarden -Een afwisselende functie met ruimte voor eigen initiatieven -Een prettige werksfeer in een informeel bedrijf Ben jij stressbestendig, bekend met de binnenvaart en hou je van een uitdaging stuur dan jouw CV op ter attentie van René de Goeij naar info@aquabarging.nl of bel naar 078-3040111 Aqua Barging Holland B.V. - Scheepmakerij 152 - 3331 MA Zwijndrecht – www.aquabarging.nl

De Binnenvaartkrant 9 2 februari 2016 3,3 miljoen euro voor Maasplassen DOOR NOUD VAN DER ZEE Ondernemers die op en langs de Maas en de Maasplassen opereren, kunnen een beroep doen op geld dat de Provincie Limburg beschikbaar stelt voor de periode 2016-2020 voor de ontwikkeling van watersport, recreatie en toeris me in Midden- Limburg. Het gaat om een totaalbedrag van 3,3 miljoen euro. Ook het bedrijfsleven in Noord- Limburg pikt een graantje mee: dat wordt nadrukkelijk gevraagd mee te doen. Het Nautisch Program ma van Eisen uit 2013 wordt verlengd tot 2020. Dit bleek tijdens de commissievergadering van Financiën, Economische Zaken en Bestuur van de Provincie Limburg. Die behandelde het initiatiefvoorstel Maasplassen 2.0 van de VVD-Statenleden Van den Akker en Kirkels. Fractievoorzitter Joost van den Akker zag zijn voorstel als een bouwsteen voor de ontwikkeling van de waterrecreatie in Midden- Limburg. Het VVD-plan kon, wat hem betreft, opgenomen worden in het provinciaal investeringsprogramma voor toerisme. Rondvaartboot Deputé Eric Geurts (PvdA) omarmde het voorstel van de VVD. Hij deelde mede dat hij in gesprek is met ondernemers, verenigingen en gemeenten in Midden-Limburg en met belanghebbenden in Duits - land en België. Zo wil hij een goed beeld krijgen van het Maasplassengebied. De portefeuillehouder sprak in dit verband van het succes van de De jachthaven in Wessem. (foto Noud van der Zee) eerste tranche van het Nautisch Programma van Eisen van 2013 tot 2015. Het provinciebestuur zocht toen al nadrukkelijk samenwerking met ondernemers. Die voelden zich uitgedaagd en hapten toe. Uiteindelijk zijn 15 projecten op en langs de Maasplassen gerealiseerd. Eén daarvan was de bouw van de rondvaartboot De Gouverneur van Limburg van het Maas Binnenvaartmuseum in Maasbracht. Vernieuwend Ook in de periode 2016-2020 zullen de ondernemers, verenigingen en gemeenten fungeren als co-financiers. Bij Maasplassen 2.0 moeten zij zelf tenminste 5 miljoen euro steken in nieuwe projecten. De provincie stelt extra eisen: de projecten moeten vernieuwend zijn en gericht op verjonging van het vergrijzend toeristenbestand in Midden-Limburg. De subsidie van 3,3 miljoen euro voor Maasplassen 2.0 maakt deel uit van een groter bedrag van 12 miljoen euro, dat Limburg zal uitgeven voor de ontwikkeling van het toerisme. De 3,3 miljoen euro is geoormerkt. Dat wil zeggen dat het geld alleen besteed mag worden voor projecten in het Maasplassengebied. Een ander aspect van het initiatiefvoorstel, dat uitvoerig aan de orde kwam in de commissievergadering, was de regelgeving in Midden- Limburg. De VVD-Statenfractie stelde voor om de planologische regels voor de Maasplassen te schrappen. Volgens de partij ligt de bal bij Rijkswaterstaat. Die instantie zou haar knellende regelgeving moeten versoepelen. Van den Akker: “Ik wil met betrekking tot de regelgeving een convenant, laten we zeggen een soort provinciaal waterstaatplan, met Rijkswaterstaat sluiten.” Staat in de staat Statenlid Jos van Rey (LVP) geloofde niet in een goede afloop. Hij oordeelde dat Rijkswaterstaat “een staat in de staat” is. Hij plaatste ook kanttekeningen bij de opstelling van portefeuillehouder Eric Geurts, die bekendmaakte dat hij samen met collega Daan Prevoo ( SP) de kar trekt in dit dossier. Prevoo richt zich dan op de regelgeving. Van Rey pleitte voor één specifieke portefeuillehouder voor het Maasplassengebied. Dan kunnen de inspanningen volgens hem wel succes opleveren. Amsterdam wil weer goederenvervoer over grachten Amsterdam wil goederenvervoer over de grachten mogelijk maken. “Goederenvervoer over water wordt een steeds beter alternatief voor het wegverkeer.” Dat staat in de Concept-Watervisie Amsterdam 2040. Het college van burgemeester en wethouders zet in op “het meer toegankelijk en beleefbaar maken van het Amsterdamse water en de oevers, meer dynamisch en multifunctioneel gebruik van de beschikbare ruimte en op een betere spreiding van het gebruik van het water over stad en regio”. “Het wegverkeer loopt tegen zijn grenzen aan”, constateert de gemeente. “We krijgen te maken met steeds strengere regelgeving voor vrachtverkeer en met steeds hogere milieu- en geluidseisen voor woonmilieus. Verder passen grote vrachtwagens steeds minder in het straatbeeld en wordt de openbare ruimte als ontmoetingsplek met een hoge verblijfskwaliteit steeds belangrijker.” Dat schept kansen voor de binnenvaart. Dit geldt dan vooral voor locaties die direct aan het water liggen, zoals het Food Center Amsterdam. Ook denkt het gemeentebestuur aan volumineuze lading: vooral afval en bouwmaterialen. Een bijkomend voordeel is dat veel grote bouwlocaties in de hoofdstad aan het water liggen. Het is de markt die het moet doen. Maar, realiseert Amsterdam zich: “Als goederenvervoer over water concurrerend wordt en er komen exploitanten die het aandurven, dan moeten wij operationele knelpunten opruimen. Dit betreft vooral het gebrek aan ligplaatsen en kades met ruimte voor aanmeren en overslag.” Er wordt gedacht aan een overslagpunt in Amsterdam-Noord. Die zou dan als hub voor afval en bouwmaterialen kunnen fungeren. De gemeente heeft al een locatie op het oog: het Cornelis Douwesterrein aan de Noordelijke IJ-oevers. Passagiersvaart De gemeente werkt samen met andere partijen aan nieuwe recreatieve verblijfsplekken, zwemplekken en watersportvoorzieningen bij de Amsterdamse stadsplassen en de Amstel. Bij de verdere transformatie van de IJ-oevers en de ontwikkeling van IJburg komen er nieuwe publieke voorzieningen, jachthavens en woonplekken aan en op het water. Maar op het IJ blijft de beroepsvaart prioriteit, zo staat in de Watervisie te lezen. “De gemeente faciliteert de groei van de passagiersvaart en cruisevaart, juist buiten de drukke binnenstad en het centrale deel van het IJ.”

De Binnenvaartkrant