Views
1 year ago

2016-03

  • Text
  • Binnenvaart
  • Jaar
  • Februari
  • Akte
  • Nieuwe
  • Moeten
  • Mannheim
  • Schepen
  • Binnenvaartkrant
  • Platform

De Binnenvaartkrant 4 2

De Binnenvaartkrant 4 2 februari 2016 Rotterdam l Hamburg l Basel l Antwerpen WE WANT YOU AS OUR CAPTAIN auf einem unserer 12 modernen Oil oder Chemie Rhein Tankmotorschiffe Wir suchen: Rheinpatent bis Mannheim / Basel Radarpatent ADN-Zertifikat Sprache: Deutsch und Niederländisch Fluvia for Peak performance Wij zoeken: Rijn patent tot Mannheim / Basel Radarpatent ADN-Certificaat Taal: Nederlands en Duits www.phoenix-shipyard.be Herbekestraat 71 2620 Hemiksem (Antwerpen) 03/877 55 28 info@phoenix-shipyard.be Davy Cloostermans 0472/29 44 09 dc@phoenix-shipyard.be Jimmy Cloostermans 0475/83 11 73 jc@phoenix-shipyard.be Facebook facebook.com/phoenixshipyard • Algemene scheepsreparaties en nieuwbouw • Klasse • Hellingscapaciteit tot 6 schepen breed (max. 145 m l x 22 m b) • Industriële constructies: capaciteit hallen: L90 x B18 x H11 en L45 x B13 x H11 Wir bieten: Hohes Sicherheitsverständnis Attraktive Schweizer Arbeitskonditionen Permanente Weiterbildung Aufstiegschancen Gutes Arbeits-Freizeit-Verhältnis - 1:1 Gutes Betriebsklima Wir freuen uns auf Ihre Bewerbung – einfach bewerben über unsere Webseite! Bewerbungen an: Jesko Wehrt Human Resources Manager Fluvia AG Hafenstrasse 87 CH-4127 Birsfelden jesko.wehrt@fluvia.eu www.fluvia.eu/jobs Wij bieden: Veiligheid hoog in het vaandel Aantrekkelijke Zwitserse arbeidsvoorwaarden Mogelijkheden voor zelf ontplooiing Goede promotie kansen Comfortabele 1:1 verhouding van werktijd en vrije tijd Motiverende & inspirerende bedrijfscultuur Sollicitaties eenvoudig via onze website! tanker shipping | tank storage | tanker brokers M EJANA ARAJO Vraag vrijblijvend een offerte op maat Gevraagd nette kapitein/stuurman containervaart i.b.v. rijnpatent tot min. Mannheim 2 weken op / 2 weken af Inl.: 06-10562437 drenth-meinen@solcon.nl Voor onze business Unit Shipping in Druten zoeken wij zo spoedig mogelijk een MARINE SUPERINTENDENT (WALKAPITEIN) WIE ZIJN WIJ Als 100% dochter van de Zuidafrikaanse IMPERIAL Holdings Ltd is IMPERIAL Logistics International B.V. & Co. KG verantwoordelijk voor de coördinatie en controle van alle internationale logistieke bedrijven van IMPERIAL Holdings behalve in Afrika. De ondernemingsgroep is met 7.500 werknemers op 150 locaties wereldwijd actief. FUNCTIEOMSCHRIJVING Je ondersteunt de walorganisatie bij nautische vraagstukken en ondersteunt de bemanning bij praktische vraagstukken. Als Marine Superintendent voer je inspecties uit op het gebied van wettelijke-, nautische-, bemannings-, vetting- (EBIS) en ladingeisen (gevaarlijke stoffen) en de bijbehorende documentatie. Ook ben je medeverantwoordelijk voor het uitvoeren van trainingsprogramma’s. UW PROFIEL Voor deze functie zoeken wij een kandidaat met een MBO+ werk- en denkniveau. Je hebt praktijkervaring in de chemie tankvaart (zee- of binnenvaart). Je hebt kennis van de relevante wet- en regelgeving. Je bent intuïtief, gedreven, flexibel, klantgericht, stressbestendig en je hebt overtuigingskracht. Uiteraard kun je prioriteiten stellen en goed organiseren en plannen. Je kunt zowel zelfstandig als in groepsverband werken. Je hebt goede communicatieve en rapportagevaardigheden en bent bereid om ook buiten kantooruren te werken. Beheersing van de Nederlandse, Engelse en Duitse taal in woord en geschrift is een must. WIJ BIEDEN U • Fulltime functie met uitzicht op een vast dienstverband • Een 5-daagse werkweek van 37,5 uur • Een goed bij de functie passend salaris • Goede secundaire arbeidsvoorwaarden, waaronder een bedrijfsauto • Een dynamische functie in een uitdagende technologische internationale omgeving SOLLICITEREN Uw schriftelijke sollicitatie kunt u sturen naar: Wijnhoff & Van Gulpen & Larsen B.V. T.a.v. mevrouw B. van Dorst Postbus 24, 6650 AA DRUTEN Tel: +31 487 587-634 b.vandorst@wijgula.nl www.imperial-international.jobs, 2015-60 Voor nadere inlichtingen kunt u contact opnemen met de heer E.S. Knol: e.knol@wijgula.nl www.imperial-international.com Nehmen Sie Platz als KAPITÄN auf der Flotte der Reederei Somtrans! Reederei Somtrans bietet Ihnen eine Flotte von 30 modernen, ausschliesslich eigenen Tank- und Mega-Tankschiffen, die innerhalb des europäischen Binnenschiffahrtnetzwerkes minerale Ölprodukte, als auch chemische Produkte transportiert. Wir bieten Ihnen Arbeitssicherheit, 100% Soziale Versicherung, Weiterbildungskurse und Aufstiegsmöglichkeiten. Wir suchen motivierte Kapitäne mit Rheinpatent bis Mannheim,Radarpatent und ADN-Zertifikat. Ein C-Zertifikat bietet einen Mehrwert. SOMTRANS NV Albertkanaalbaan 9 - B-2110 Wijnegem Tel: 0032(0) 3 355 16 88 www.somtrans.be Email: admin@somtrans.be

De Binnenvaartkrant 5 2 februari 2016 Duitse overheid wil binnenvaart versterken, maar sector vindt plannen niet concreet genoeg Wat brengt het Nationale Havenconcept? DOOR SARAH DE PRETER De Duitse overheid geeft in haar Nationale Havenconcept aan de binnenvaart te willen versterken, maar is vaag over maatregelen om dat doel te bereiken. Het nieuwe Nationale Havenconcept, een leidraad voor de Duitse haven politiek in de komende 10 jaar, werd vorige week in Berlijn gepresenteerd. Het heeft betrekking op zee- en binnenhavens. De overheid schrijft in het plan dat binnenvaart een grotere rol in het vervoer moet gaan spelen. Daartoe moeten rivieren en kanalen worden uitgebouwd. Prioriteiten Door het tekort aan plancapaciteit in de WSV schiet dit momenteel niet echt op. De regering gaat daarom maatregelen nemen om investeringen in de vaarwegeninfrastructuur sneller te kunnen omzetten. Als basis voor die investeringen gebruikt het verkeersministerie de vaarwegenclassificatie die onder de vorige verkeersminister, Peter Ramsauer, is uitgewerkt. Ze is gebaseerd op vervoerde tonnage. Vaarwegen van klasse A, zoals de Rijn, worden zo snel mogelijk verruimd. Klasse-B-vaarwegen, waaronder de Weser, worden geoptimaliseerd. De C-vaarwegen worden onderhouden. Het komt er in principe op neer dat vooral in het westen van de Bondsrepubliek geïnvesteerd wordt in het vaarwegennet. Havens ten oosten van Maagdenburg, maar ook in het noorden en zuidwesten van Duitsland, kunnen er maar beter niet van uitgaan op middenlange termijn beter bereikbaar te worden voor binnenschepen. Vaartrechten Om de financiering van vaarwegen op lange termijn te borgen, wil de overheid gebruikers meer laten meebetalen. Zo start binnenkort een onderzoek naar de (verhoging van?) de vaarrechten. Binnenvaartorganisatie BDB zegt in een reactie op het Havenconcept dat niet alleen naar de binnenvaart mag worden gekeken, maar dat ook andere gebruikers van de vaarwegen moeten meebetalen. De overheid gaat ook in kaart brengen welke gevolgen de aanpassing van de vaarrechten heeft voor binnenhavens. Maar het zijn volgens de BDB niet alleen havens, die de gevolgen van de nieuwe financiering zullen ondervinden. De bond dringt er bij de overheid op aan om óók de concurrentiepositie van de binnenvaart t.o.v. andere transportmodi moet onderzoeken. Op dit vlak had de BDB in het Havenconcept een “nauwkeurige omschrijving van de doelen en maatregelen” willen teruglezen. Het Havenconcept blijft vaag over de lange wachttijden voor binnenschepen in zeehavens. Er is sprake van “ondersteuning voor gecoördineerde havenontwikkeling”, maar wat dat betekent, is onduidelijk. De overheid legt de verantwoordelijkheid bij de havens neer. Zij moeten oplossingen vinden om de binnenvaart sneller te bedienen. Hiaten Waar nodig, zo geeft de overheid aan, moet de zeehavensector speciale overslaginfrastructuur voor binnenschepen realiseren. Ze laat in het midden hoe en óf deze maatregelen worden omgezet. Wat vergroening betreft, zet Duitsland in op LNG als brandstof voor zee- en binnenschepen. Het verkeersministerie wil een strategie (laten) ontwikkelen om het uitrollen hiervan te versnellen. Over steunmaatregelen wordt in het Havenconcept niet gesproken. Wel gaan de bondsregering en de deelstaatregeringen eind 2016 een Nationale Strategie presenteren voor de uitbouw van infrastructuur voor alternatieve brandstoffen. Voorts wil de overheid de lawaaihinder door binnenschepen aanpakken. Die moet in 2020 zo’n 30% lager liggen dan in 2008. Over maatregelen wordt niets gezegd. Nog flink wat hiaten dus, in het Nationale Havenconcept. De BDB noemt het echter een inhoudelijke en strategische actualisering van het vorige concept uit 2009. Ook de Duitse binnenhavenbond BöB lijkt met het plan te kunnen leven. Een “wellness-pakket” is het volgens BöB-directeur Boris Kluge niet. Maar het bevat wel de juiste onderwerpen en heeft kritische vragen niet buiten beschouwing gelaten. Volgens Kluge zijn de zorgen en behoeften van de binnenhavens in het plan meegenomen. “We zien hierin de bevestiging dat binnenhavens door de bondsregering en de deelstaten worden ondersteund.” En nu snel in daden omzetten, stelt de BöB. Val in ruim zet Frits Hardeman aan tot zoektocht naar veiliger trappen Bij een val van circa 6 meter brak Frits Hardeman 9 ribben en een schouder. Ook hield hij er een wond aan zijn been aan over. Het ongeval gebeurde vrijdag 22 januari in Nijmegen, toen de directeur van FKH Batterijen van de Waalkade aan boord van een schip wilde stappen maar in het ruim belandde. “De batterijen en nog wat spullen waren net aan boord gebracht en m’n collega’s waren al begonnen”, blikt Hardeman terug. “Ik wilde ook aan boord gaan. Dat moest via zo’n onhandige trap in de kademuur.” Hulpdiensten “Bovenaan op de kade zitten van die olifantsoren waaraan je je vast kunt houden. Daar stond echter met tie raps een hek aan vast, dat om een gat in de kade stond. Ik dacht dat ik me daarom beter vast kon houden aan dat hek. Niet dus: dat hek viel om en ik viel naar beneden.” Alle hulpdiensten rukten uit. De traumahelikopter bleek niet nodig. De brandweer hees Hardeman aan wal en een ambulance bracht hem naar het Radboud Ziekenhuis. Na behandeling moest hij ter observatie een paar dagen blijven. ’s Maandags mocht hij naar huis. Onveilig De ondernemer zit nu thuis. Zijn revalidatie duurt naar schatting 6 tot 10 weken. Ondertussen heeft hij volop tijd om na te denken. “In de eerste plaats over het geluk dat ik heb gehad dat ik die val kan navertellen. Het had ook slechter kunnen aflopen.” Maar hij wil ook iets doen aan de vaak slechte voorzieningen om aan en van boord te gaan. “Zoals de trappen aan de Waalkade. Maar er zijn er veel meer.” “Dat klimmen en klauteren is dagelijkse praktijk. Voor schippers en hun gezinnen en medewerkers – en ook voor monteurs en leveranciers die aan boord moeten zijn. Door heel het land heb je allerlei van die onveilige voorzieningen. Moet de binnenvaart het daar maar mee doen of maken we er werk van?” Oplossing zoeken Hij erkent geen kant-en-klare oplossing te hebben, maar wil daar graag over nadenken. Hij hoopt dat anderen met hem willen meedenken. Bijvoorbeeld het Platform Zero Incidents. “Het gaat er niet om met de beschuldigende vinger te wijzen naar instanties. Ik hoop dat we het veiliger kunnen maken.” Eerst wacht hij het rapport van de Inspectie SZW (voorheen Arbeidsinspectie) af. Die doet onderzoek naar het ongeval. De uitkomsten en aanbevelingen geven wellicht een richting aan voor de door Hardeman beoogde oplossing. Bijna net zo hoog als de Euromast Toen de Patrijs in de takels van de Matador 2 door de lucht zweefde, leek de duwboot naar de hoogte van de Euromast te willen vliegen. Maar even later landde het 26 meter lange gevaarte toch veilig in het water van de Maashaven. Het was lang geleden dat er een casco werd gebouwd in Rotterdam. De imposante duwboot is bestemd voor VKV Service. Hij wordt gebouwd door Shipyard Trico. De Patrijs is zo groot dat hij niet in Trico’s eigen hal aan de Sluisjesdijk paste. Het bedrijf week daarom uit naar een hal aan de nabijgelegen Doklaan. Daar werd het casco vrijdag 29 januari te water gelaten. Bonn & Mees zette voor de zwaargewicht (223 ton schoon aan de haak) de Matador 2 in, geëscorteerd door twee boten van VKV Service zelf: de Anna Marie en de Walvis. Die laatste is overigens ook door Trico gebouwd (in 2013). Onder grote belangstelling verrichtte de moeder van VKV-directeur Bert Vos de doop. De wind verhinderde dat de champagnefles in één keer kapotsloeg. Bij de derde poging was het raak. Daarna verliep de tewaterlating feilloos. De Walvis bracht het casco vervolgens naar de werf. Daar werkt Trico nu aan de afbouw. Over circa 2 maanden is de proefvaart. De moeder van VKV-directeur Bert Vos (rechts) verrichtte de doop.

De Binnenvaartkrant