Views
2 years ago

2016-03

  • Text
  • Binnenvaart
  • Jaar
  • Februari
  • Akte
  • Nieuwe
  • Moeten
  • Mannheim
  • Schepen
  • Binnenvaartkrant
  • Platform

De Binnenvaartkrant 10 2

De Binnenvaartkrant 10 2 februari 2016 ALTIJD SCHERPE PRIJZEN BIJ: Interesse in de mens achter de cijfers? Dan verwelkomen wij jou graag als: ADMINISTRATIEF MEDEWERKER (m/v) Takenpakket: • Het boeken/coderen en verwerken van administraties; • Het doen van aangiften omzetbelasting; • Het doen van aangiften buitenlandse omzetbelasting; • Zorgen voor goede dossiers, conform richtlijnen kantoor. Profiel: Je bent in het bezit van een mbo-opleiding administratief of je studeert voor je praktijk Diploma Boekhouding. Ervaring in een soortgelijke functie is een pré. Je weet om te gaan met geautomatiseerde gegevensverwerking. Je hebt een grote belangbestelling voor de binnenvaart. Uiteraard bezit je goede communicatieve vaardigheden en kun je zowel zelfstandig als in teamverband werken. Geboden: Riegman en Klaverdijk biedt je een uitdagende functie die meer inhoudt dan het zorgen voor de juiste cijfers en correcte rapportages. Bij deze functie horen vanzelfsprekend een goede salariëring en bijpassende secundaire arbeidsvoorwaarden. Het volgen van een aanvullende opleiding wordt door ons gestimuleerd. Onze voorkeur gaat uit naar een minimale werkweek van 4 dagen. DOK 138 - Unit 4 . Boterhamvaartweg 2 B-2030 Antwerpen T +32(0)3-2251444 F +32(0)3-2906646 M +32(0)4-78656736 info@femm.be - www.femm.be Scheepsbenodigdheden Wenen Wittig GmbH Tel.: 0043(0)1 7262249 Service heeft een nummer: Enthousiast? Mail je sollicitatiebrief en CV naar t.starink@riegklav.nl. Kijk voor meer informatie over ons kantoor op onze website www.riegman-klaverdijk.nl T 0049 (0)2 03/93 27 30 F 0049 (0)2 03/93 27 3-66 I http://www.wi-du.de E info@wi-du.de www.autena.nl RADARpilot 720° navigeert beter! De RADARpilot 720° combineert informatie van radar, GPS, AIS en elektronische kaart. Met aanvullende informatie, zoals de snelheid van andere radarecho’s of scheepsnamen van schepen met AIS, wordt de schipper zijn eigen verkeersbegeleider. RADARpilot 720° is de nieuwe dimensie in het navigeren! binnenvaartkrant.nl/twitter AIS gereed! St. Teunismolenweg 48F Nijmegen Tel +31 (0)24 355 94 17 E-mail info@autena.nl Elcee is officieel distributeur van Wärtsilä’s afdichtingen en lagers. Deze hoogkwalitatieve producten zijn een mooie aanvulling op ons productassortiment van schroef- en roeraslagers. Gezocht 2 kapiteins voor ARA gebied. i.b.v. van Rijnpatent, ADN en vaarbewijs. 2 wk op / 2 wk af. Tel. 06-11597383 Gevraagd: 2e Kapitein/Schipper Type C tanker mts Emendo Systeemvaart 14/14 Nederlandse condities Tel. 0622698000 Email: dahliabv@planet.nl Elcee Holland B.V. Kamerlingh Onnesweg 28 3316 GL Dordrecht Tel: +31 (0)78-6544777 www.elcee.nl 10 nieuwe overalls € 99,00 Werkkleding vlamvertragend, Veiligheidsschoeisel, Regenkleding Werkjassen Prijzen excl. btw www.terwijn-zwolle.nl www.gratisborduren.nl tel. 038 4651728 TE KOOP Sleepduwboot afm. 23 x 5.70 x 2,10, 710PK Kijkhoogte 9 meter. Ruime financiering mogelijk. Tel. 06 -53153374

De Binnenvaartkrant 11 2 februari 2016 Meer rederijen en bevrachters sluiten zich aan bij initiatief Platform Zero Incidents pakt door Platform Zero Incidents groeit. Steeds meer bedrijven onderschrijven de doelstelling om het aantal milieu- en veiligheidsincidenten in de binnenvaart terug te dringen. “Sinds de start doen 10 tankvaartrederijen en -bevrachters mee,” vertelt voorzitter Erwin Tijssen. “Binnenkort groeit dat aantal naar 17.” Ook vanuit de droge lading neemt de belangstelling toe. In dat segment wil het platform dit jaar flink uitbreiden. “De tankvaartleden zijn niet alleen afkomstig uit Nederland; ook uit België en Duitsland hebben zich bedrijven aangesloten. In totaal vertegenwoordigen die 17 rederijen en bevrachters zo’n 900 tankschepen.” Aldus Tijssen, die als beleidsadviseur Milieu en Veiligheid in dienst is bij Koninklijke BLN-Schuttevaer. Platform Zero Incidents is een gezamenlijk initiatief van de brancheorganisatie en het Rotterdamse adviesbureau Emprove. BLN-KSV is ‘projecteigenaar’; Emprove verzorgt het secretariaat. Daar houdt vooral Maurits van der Linde zich met deze activiteiten bezig. De aanzet voor het platform ontstond in de tankvaart. Maar ook de drogeladingvaart doet inmiddels mee. De ideeën werden in 2014, na de aanstelling van Tijssen bij Koninklijke BLN-Schuttevaer, verder uitgewerkt. Vorig jaar werd BLIS: vrije openbare ligplaatsen in één oogopslag Weinig is zo vervelend als lang zoeken naar een ligplaats en dan ontdekken dat alles bezet is. Tijdverlies, extra brandstofverbruik, ergernis en als je pech hebt ook nog een boete voor een vaartijdovertreding. Zoiets moet toch anders kunnen? Er gloort hoop. Sterker nog, in de haven van Rotterdam werkt sinds eind 2014 het innovatieve Binnenvaart Ligplaats Informatie Systeem (BLIS). Daarmee kan een schipper in één oogopslag zien welke openbare ligplaatsen vrij zijn. Ook de haven van Amsterdam haakt in de loop van 2016 aan. Het Rijk geeft een financiële bijdrage aan BLIS via het Programma Beter Benutten, dat deel uitmaakt van de vaarwegprojecten binnen Blauwe Golf Verbindend. Hoe werkt BLIS? Werken met BLIS is niet moeilijk. INNOVATIEVE BINNENVAART door Frans de Mol Platform Zero Incidents tijdens de Gorcumse beurs Maritime Industry officieel gelanceerd. Near misses Het ultieme doel is 0 milieu- en veiligheidsincidenten per jaar in de hele West-Europese binnenvaart. Het gaat dan om alle incidenten: persoonlijke ongevallen, aanvaringen, morsingen bij laden en lossen, enzovoort. “Dat is het ideaal, maar we realiseren ons natuurlijk dat we dat doel nooit zullen halen. Maar je moet er wel naar blijven streven.” De bedoeling is dat deelnemende bedrijven en hun medewerkers alle incidenten, maar ook alle bijna-ongelukken (near misses, met goede afloop), melden bij het platform. “ “Niet om iemand er bij te lappen, maar om inzicht te krijgen in de aard van de incidenten en ervan te leren. Zo’n melding kan volledig anoniem. Indien we als branche alle incidenten registreren en documenteren, kunnen we ze ook analyseren en evalueren. Vervolgens zoeken we naar oplossingen om dergelijke ongelukken te voorkomen.” Het plaatje hiernaast illustreert dit. Danny de Roo, adviseur bereikbaarheid bij het Havenbedrijf: “Zodra je via internet op Blauwegolfverbindend.nl/kaart kijkt, kan je voor het hele havengebied zien welke ligplaatsen vrij zijn. Hiervoor gebruiken we de AIS-signalen die schepen tegenwoordig uitzenden. Op die manier weten we precies wáár een binnenvaartschip een openbare ligplaats heeft gekozen.” “We maken iedere vijf minuten een BLIS-update met een kaartoverzicht van al onze 600 openbare ligplaatsen. Schippers hoeven zich niet apart aan te melden. Anonimiteit is verzekerd. Als je op de BLIS-site kijkt dan zie je alleen dát er ergens een x-aantal schepen ligt heeft en wat de maten van de gecombineerde schepen zijn. Maar de scheepsnamen zie je niet.“ “Als je wil, kan je op de BLIS-kaart Dat is goed voor het personeel, voor de bedrijven, het milieu en de binnenvaart als geheel. De sector wordt er veiliger en milieuvriendelijker door. De kosten kunnen omlaag en het imago van de binnenvaart verbetert. We zorgen er voor dat die oplossingen wel praktisch zijn ” Voorbeeldfunctie “Iedereen heeft er belang bij. Alle reden dus om alles te melden. Daar leren we van. Dan kunnen we aanbevelingen doen en preventieve maatregelen treffen. Doordat we het als sector zelf aanpakken, kunnen we er meteen voor zorgen dat die oplossingen wel praktisch en werkbaar zijn.” Die aanbevelingen en instructies zijn niet alleen voor het management van de rederijen bestemd. “Nee, ze moeten niet op kantoor blijven, maar juist aan boord terechtkomen. De bemanning moet er mee aan de slag. Daarom is het belangrijk dat de kapiteins en schippers ermee aan de slag gaan. Zij zijn verantwoordelijk voor de dagelijkse gang van zaken op het schip én ze hebben een voorbeeldfunctie.” Als zij zich niet aan de regels en adviezen houden, hoe kun je dat dan van de matrozen wel apart bekijken waar nog plek is voor schepen met gevaarlijke lading.” Erwin Tijssen: We gaan niet met de beschuldigende vinger wijzen. Melden moet geen pijn doen.” verlangen. Als het Platform Zero Incidents trends signaleert of als de actualiteit daarom vraagt, geeft het een zogeheten safety alert uit: een waarschuwing met advies. De langdurige periode met laag water van afgelopen najaar, waarbij meerdere schepen aan de grond liepen, was bijvoorbeeld aanleiding voor zo’n safety alert met tips en adviezen. Tijssen benadruk nog maar eens dat het platform niet aan naming & shaming doet. “We gaan niet met de beschuldigende vinger wijzen. Dat zou de bereidheid om te melden de das om doen. Melden moet geen pijn doen.” Van zijn vorige baan weet hij dat deze aanpak werkt. Tijssen was vóór Koninklijke BLN-Schuttevaer Follow-up BLIS biedt ook winst voor havenen vaarwegbeheerder. Minder onnodige vaarbewegingen, minder uitstoot, betere benutting van ligplaatsen én de havenautoriteiten kunnen goed volgen waar het ligplaatsaanbod royaal of te krap is. Binnenvaartondernemer Ronald Versloot van mts Admiral: “Ook in de tankvaart scheelt BLIS ontzettend veel tijd. Vooral wanneer we een kegelligplaats moeten vinden. Ik maak bij mijn collega’s de nodige reclame voor BLIS en krijg veel enthousiaste reacties.” Het systeem is in Rotterdam sinds ADVERTENTIE als veiligheidsmanager werkzaam bij chemiebedrijf SABIC. In de petrochemische industrie wordt het melden van (bijna-)incidenten al jaren heel normaal gevonden. Ook droge lading Vandaar ook dat de tankvaart het voortouw heeft genomen voor het Platform Zero Incidents. Een voordeel is ook de structuur van de sector: via de deelnemende rederijen en bevrachters bereik je een groot deel van de vloot. In de droge lading zijn veel meer individueel opererende ondernemers actief. “Toch breidt ook die groep uit binnen het platform”, vertelt Tijssen. “Er is inmiddels een stuurgroep droge lading. Met kleine en grote schepen; de duwvaart doet mee, de containervaart ook. Er zijn natuurlijk risico’s die specifiek zijn voor de tankvaart, maar veel onderwerpen spelen in de droge lading net zo goed. Het overstappen van schip naar schip bijvoorbeeld.” Ook andere organisaties zijn geïnteresseerd of zelfs ook al betrokken. De onderwijsinstellingen die binnenvaartopleidingen aanbieden, havenbeheerders, Rijkswaterstaat, verzekeringsmaatschappijen enzovoort. “Iedereen die wil bijdragen aan de veiligheid van de binnenvaart is welkom. Laten we kennis delen en de sector veiliger maken.” www.platformzeroincidents.nl eind 2014 operationeel als pilot. De Roo: “We luisteren goed naar de gebruikerservaringen. Waar nodig zullen we BLIS verbeteren. Zo werken we mee aan het maken van een handige app.” Amsterdam volgt spoedig en ook Rijkswaterstaat is bezig met de voorbereidingen voor een gelijksoortig ligplaatsinformatiesysteem. Danny de Roo: “Duwbakken zitten nog niet in BLIS. Samen met de duwvaartsector doen we nu een technische proef om met een robuuste informatie-tag ook duwbakken zichtbaar te maken. Dat kan leiden tot een DIS (duwbakken informatiesysteem), wat geïntegreerd kan worden met BLIS.” ONNODIG STILLIGGEN KOST GELD Bel van Andel 010 4293316 • Topkwaliteit tractieaccu’s, scheepsaccu’s, dynamo’s en startmotoren • Uit voorraad geleverd en vakkundig gemonteerd • Dealer voor Mastervolt en Victron omvormers en laders Van Andel zorgt al ruim 80 jaar voor de juiste spanning aan boord! www.vanandel-rotterdam.nl | info@vanandel-rotterdam.nl

Binnenvaartkrant