Views
4 years ago

2016-02

  • Text
  • Jaar
  • Binnenvaart
  • Januari
  • Schip
  • Somtrans
  • Rotterdam
  • Nieuwe
  • Binnenvaartkrant
  • Grote
  • Moeten

De Binnenvaartkrant 8 19

De Binnenvaartkrant 8 19 januari 2016 ONLINE EXECUTIEVEILING 27 januari 2016 Zeilschip Hasselteraak ‘Fokkelina’ Afmetingen: 24,20 x 5,26 meter (LxB) Diepgang: 1,10 meter Bouwjaar: 1906 Bouwwerf: Mittendorf Dedemsvaart Hoofdmotor(en): DAF Type: DD 575 / 105 PK / Diesel Rotterdam l Hamburg l Basel l Antwerpen WE WANT YOU AS OUR CAPTAIN auf einem unserer 12 modernen Oil oder Chemie Rhein Tankmotorschiffe Wir suchen: Rheinpatent bis Mannheim / Basel Radarpatent ADN-Zertifikat Sprache: Deutsch und Niederländisch Wir bieten: Hohes Sicherheitsverständnis Attraktive Schweizer Arbeitskonditionen Permanente Weiterbildung Aufstiegschancen Gutes Arbeits-Freizeit-Verhältnis - 1:1 Gutes Betriebsklima Fluvia for Peak performance Wij zoeken: Rijn patent tot Mannheim / Basel Radarpatent ADN-Certificaat Taal: Nederlands en Duits Wij bieden: Veiligheid hoog in het vaandel Aantrekkelijke Zwitserse arbeidsvoorwaarden Mogelijkheden voor zelf ontplooiing Goede promotie kansen Comfortabele 1:1 verhouding van werktijd en vrije tijd Motiverende & inspirerende bedrijfscultuur Wir freuen uns auf Ihre Bewerbung – einfach bewerben über unsere Webseite! Sollicitaties eenvoudig via onze website! Notaris: mr. E.M. Dutmer • Nysingh advocaten - notarissen • Arnhem • 026 - 357 57 44 Ga voor meer informatie naar BVA-Nautic.com of neem contact met ons op via 033 - 460 00 76. BVA-NAUTIC.COM Bewerbungen an: Jesko Wehrt Human Resources Manager Fluvia AG Hafenstrasse 87 CH-4127 Birsfelden jesko.wehrt@fluvia.eu www.fluvia.eu/jobs tanker shipping | tank storage | tanker brokers DA-CAPO SPECIALIST IN SCHEEPSTIMMERWERK Rivierdijk 423a • 3372 BV Hardinxveld-Giessendam Tel. 0184-613150 • Fax 0184-618601 • www.da-capobv.nl • info@da-capobv.nl ALTIJD SCHERPE PRIJZEN BIJ: DOK 138 - Unit 4 . Boterhamvaartweg 2 B-2030 Antwerpen T +32(0)3-2251444 F +32(0)3-2906646 M +32(0)4-78656736 info@femm.be - www.femm.be

De Binnenvaartkrant 9 19 januari 2016 Kick-off van grensoverschrijdend Interreg-project MariGreen ‘Green shipping’ in 12 projecten DOOR JAN JOHAN TEN HAVE Een grensoverschrijdende, integrale aanpak van green shipping-technologieën en ontwikkelingen in Noord-Nederland en Noordwest-Duitsland. Dat is de insteek van het nieuwe project MariGreen, geïnitieerd door het Maritimes Kompetenzzentrum (Mariko) in Leer. Voor Interreg V Deutschland Nederland project – opvolger van Interreg IV-project Maritime – ondersteunt de Europese Unie MariGreen met subsidie uit het Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling (EFRO). De kick-off vond plaats op woensdag 13 januari bij Mariko. Binnen MariGreen werken 58 bedrijven en kennisinstellingen uit Nederland en Duitsland aan 12 deelprojecten voor schonere scheepvaart. “Het gaat tot eind 2018 om 6 innovaties in de ontwikkelingsfase en 6 marktintro-ducties van innovaties”, vertelt Katja Baumann van Mariko. “Daarnaast zetten wij met MariGreen in op het versterken van samenwerkingsverbanden binnen de maritieme sector in Nederland en Duitsland en willen wij jongeren interesseren voor opleidingen en werk in de maritieme sector.” Voor gedeputeerde Patrick Brouns van de Provincie Groningen is het creëren van werkgelegenheid de belangrijkste drijfveer voor ondersteuning van MariGreen. “Innovaties zijn van levensbelang voor Deurganckdoksluis heet nu Kieldrechtsluis De kogel is door de kerk: de Deurganckdoksluis in de haven van Antwerpen heet voortaan Kieldrechtsluis. Een jury heeft die naam 13 januari gekozen. Vlnr Hermann Wessels, Harald Krebs, Franz-Josef Sickelmann, Patrick Brouns en Katja Baumann van Mariko. behoud van krachtig bedrijfsleven. Aan beide kanten van de grens is de maritieme sector sterk. Daarom moeten we over onze eigen grenzen heen kijken.” Volgens Harald Krebs van het Amt für Wirtschaftsförderung in Landkreis Leer is het belangrijk om over cultuurverschillen tussen beide landen heen te stappen. “Dat vergt veel communicatie; het is een grote uitdaging om zaken op elkaar af te stemmen.” De maritieme sector biedt kansen voor innovaties, vindt Franz-Josef Sickelmann, commissaris voor regionale ontwikkeling Weser-Ems. “Vanwege de sterke aanwezigheid van de maritieme sector in onze regio’s is maritieme innovatie onze predestinatie.” Gedeputeerde Brouns benadrukte het belang van het vermarkten van innovaties: “Het houdt niet op bij onderzoek en ontwikkeling. Het gaat erom dat innovaties ook daadwerkelijk hun weg vinden naar de markt.” Het Havenbedrijf Antwerpen liet burgers meedenken over een naam voor de nieuwe sluis die in aanbouw is op Linkeroever. De tot nu toe als ‘Deurganckdoksluis’ aangeduide sluis is zo goed als klaar en wordt op 15 april officieel ingehuldigd. In september, tijdens de Vlaamse Havendag, startte het Havenbedrijf de campagne “Sluis zonder naam”. Eerst mocht het publiek Wolfgang Hintzsche van het Verbond van Duitse Reders (VDR) vraagt Brussel om een grotere subsidiepot en minder bureaucratie bij maritieme innovaties. “De EU noemt LNG de brandstof van de toekomst, maar financiering van innovaties is erg lastig. Banken zijn sinds de crisis zeer terughoudend. Dat maakt een Europees subsidieprogramma essentieel voor maritieme innovaties. Ook de enorme toename van milieuregels de afgelopen 13 jaar werpt een drempel op voor ontwikkelingen.” MariGreen is in dit opzicht een stap in de goede richting. Een van de 4 clusters binnen MariGreen is de marktintroductie van LNG, waarbij deelprojecten moeten zorgen voor onder meer training in technologie, ontwikkeling van een methaankatalysator en bunkeroplossingen. Directeur Arjen Mintjes van Maritieme Academie Holland sprak over de ontwikkeling van een plug-and-play energypack suggesties doen voor een nieuwe naam. Vervolgens belandden de populairste inzendingen op een shortlist waarop het publiek zijn voorkeurstem kon uitbrengen. voor de aandrijving van binnenvaart- en shortsea-schepen met turbinetechnologie met LNG als brandstof. Bij dit project zijn 14 partijen betrokken. Volgens Bram Kruyt van motorenfabrikant Wärtsilä is er tot 30 procent kostenbesparing te realiseren door standaardisering van het ontwerp van LNG-schepen – een besparing die noodzakelijk is om de komende jaren volume in de LNG-vloot te realiseren. Zijn bedrijf is een van de 8 partijen die betrokken zijn bij deze standaardisering. Ook gebruik van windaandrijving in de commerciële scheepvaart is een cluster binnen MariGreen. Deelproject Windship engineering & design zet in op gebruik van de bijna 100 jaar oude techniek van de Flettner-rotor in een innovatief jasje. Met deze 18 meter hoge zuil met een diameter van 3 meter is naar verwachting 10 tot 20% brandstofbesparing te realiseren. Deelgemeente Beveren De naam ‘Kieldrechtsluis’ was veruit de populairste. Bovendien wilde de jury rekening houden met de ligging van de sluis, op Waas' grondgebied. Kieldrecht is een deelgemeente van Beveren. Ook de Kallosluis is vernoemd naar een deelgemeente van Beveren. Overigens kreeg de Kieldrechtsluis flink wat concurrentie van de inzending ‘Eugeen Van Mieghem’. Berekening van het rendement is nogal lastig. Hiervoor wordt een softwaretool ontwikkeld, eveneens onder de vlag van MariGreen. En voor complementaire aandrijving door wind en zon op kleine schepen werken 4 partijen aan project Green Water Taxi. Onnodig onderhoud Green Shipping heeft niet alleen te maken met het varen zelf. Ook logistieke processen kunnen groener. Voor optimalisatie van die processen, met onder meer inzet van de meest rendabele transportmiddelen, wordt gewerkt aan de bouw van een simulatiemodel. Daarnaast heeft de staat van onderhoud – bijvoorbeeld pokken op de romp en de conditie van de schroeven – invloed op het verbruik en de uitstoot. Voor het in kaart brengen en analyseren van verbruik en uitstoot met moderne meettechnologie (sensoren) is condition-based onderhoud een methode die wordt ontwikkeld onder de vlag van MariGreen. Doelstelling is onnodig scheepsonderhoud voorkomen en maximaal rendement in verbruik door tijdig en doelgericht onderhoud. Projectmanager Leo van der Burg van LNG Passenger Vessel en LNG WattenStart dat de lat behoorlijk hoog ligt. “Of we alle doelstellingen halen, moeten we nog zien. Maar zeker is dat er zeer goede partijen achter zitten. En Mariko is een initiatiefnemer met lef.” Heel wat mensen zijn deze Antwerpse schilder duidelijk genegen. De jury heeft daarom besloten om de bezoekers- en tentoonstellingsruimte in het sluisgebouw van de Kieldrechtsluis te vernoemen naar de kunstenaar. BDB's reactie op instellen Innovatieplatform door Duitse verkeersminister Dobrindt: “Innoveren? Begin met de vaarwegen” De Duitse verkeersminister Alexander Dobrindt heeft een innovatieplatform voor de vervoerssector opgericht. Dat moet meedenken over vernieuwende oplossingen om de concurrentiepositie van de sector te versterken. Binnenvaartorganisatie BDB maakte bij de lancering duidelijk dat de binnenvaart al heel vernieuwend bezig is – de grote bottleneck vormen de vaarwegen. Naast de BDB nemen onder andere het spoor en de bonden voor industrie, verkeer, logistiek en de automobielsector deel aan het Innovatieplatform, waarmee Dobrindt een ‘moderniseringsslag’ in de Duitse transportinfrastructuur hoopt te maken. Die is nodig om economische groei en daarmee werkgelegenheid en welstand te borgen. Duitsland trekt hiervoor een budget uit van 14 miljard euro. Dobrindt mikt met name op de digitalisering van het vervoer. De oplossingen hiervoor moeten uit eigen land komen, aldus de minister. Duitsland is immers ‘mobiliteitsland nummer 1’. In binnenvaartoren klinkt dat laatste een beetje wrang. BDBvicepresident Dirk Gemmer (Rhenus PartnerShip) wees de minister erop dat de binnenvaart al volop aan het innoveren en vergroenen is en dat vooral de vaarwegen de bottleneck zijn. De helft van alle sluizen in Duitsland is ouder dan 80 jaar en 30% zelfs ouder dan 100 jaar. Onredelijk Te lage bruggen, te korte sluiskamers en defecte sluizen maken het binnenschippers bijzonder moeilijk. “Wachttijden van 20 tot wel 70 uur voor een defecte sluis zijn onredelijk”, aldus Gemmer. Hij kreeg bijval van Hans-Joachim Welsch, voorzitter van de vervoerscommissie in de Wirtschaftsvereinigung Stahl. Welsch gaf aan dat de binnenvaart een aandeel van 29% heeft in de staallogistiek. Het spoor zit op 51% en het wegvervoer op 20%. Doorgeschoten Gemmer vroeg minister Dobrindt ook om steun inzake de NRMMrichtlijn. De door de Europese commissie beoogde emissiegrenzen voor binnenvaartmotoren gaan de BDB veel te vér. Ook over de toekomstige ontwikkeling van de vaartrechten maakt de sector zich zorgen. ADVERTENTIE WAALHAVEN PIER 8 . ROTTERDAM 010-4290888 Dwarshellinglengte 90 m. WWW.HOOGERWAARD.COM

Binnenvaartkrant