Views
4 years ago

2016-02

  • Text
  • Jaar
  • Binnenvaart
  • Januari
  • Schip
  • Somtrans
  • Rotterdam
  • Nieuwe
  • Binnenvaartkrant
  • Grote
  • Moeten

De Binnenvaartkrant 4 19

De Binnenvaartkrant 4 19 januari 2016 Scheepselektro - Meet - en regeltechniek Gespecialiseerd in Tankmeet- en Tankalarminstallaties o.a. Saab, Krohne, Brooks en Heinrichs. Ook leveren wij dek PC met ons nieuwe Green Light automatische pompbedieningssysteem. 24 uur service, 7 dagen per week! Reigersingel 10 2922 GP Krimpen a/d IJssel Tel. werkplaats: 0180 - 551731 Mobiel: 06 - 53164125 06 - 53561008 Fax : 0180 - 599727 www.phoenix-shipyard.be Herbekestraat 71 2620 Hemiksem (Antwerpen) 03/877 55 28 info@phoenix-shipyard.be Davy Cloostermans 0472/29 44 09 dc@phoenix-shipyard.be Jimmy Cloostermans 0475/83 11 73 jc@phoenix-shipyard.be Facebook facebook.com/phoenixshipyard • Algemene scheepsreparaties en nieuwbouw • Klasse • Hellingscapaciteit tot 6 schepen breed (max. 145 m l x 22 m b) • Industriële constructies: capaciteit hallen: L90 x B18 x H11 en L45 x B13 x H11 Vraag vrijblijvend een offerte op maat Uw servicepartner 24/7 Vakmanschap & Service is onze kracht! • Uw specialist in Caterpillar, Cummins, Deutz/ MWM. • Alle ijzerwerkreparaties boven de waterlijn. • Leverancier smeermiddelen & filters. Technisch buro H&U b.v. Postbus 97 - 4670 AB Dinteloord . Markweg Zuid 4d - 4794 SN Heijningen Tel.: +31 (0)167 52 37 21 . Fax.: +31 (0)167 52 32 99 info@technischburohu.nl . www.technischburohu.nl

De Binnenvaartkrant 5 19 januari 2016 Ries Bode wil Wi-Fi-gebruik in binnenvaart een flinke slinger geven “Eind 2016 2.500 Wi-Fi-abonnees” In de binnenvaart kan veel meer met digitale communicatie. Daarvoor moet ook aan boord veel meer gebruik worden gemaakt van de mogelijkheden van Wi- Fi, onbeperkt internet tegen zeer lage kosten, in daarvoor geschikt gemaakte binnenhavens. Aan Ries Bode zal het niet liggen. Hij zet zich volledig in voor uitbreiding van het Wi-Fi-netwerk en gaat dit jaar ervoor om de hele professionele binnenvaart daar ook gebruik van te laten maken. Ries Bode volgde begin dit jaar Sijko Veninga op als voorzitter van Bureau Telematica Binnenvaart (BTB). Hij was al voorzitter van Binnenvaart Netwerk Diensten (BND) en ziet een toekomst voor zeer nauwe samenwerking tussen Bureau Voorlichting Binnenvaart, BTB, BND en het Expertise en Innovatie Centrum Binnenvaart (EICB). De bureaus die wel worden omschreven als de ‘satellietorganisaties’. “Ik spreek liever van ondersteunende operationele organisaties. Het lijkt mij efficiënter. Ik hoop met mijn andere achtergrond en netwerk waarde toe te kunnen voegen. Het lijkt mij het beste wanneer deze vier organisaties als één groot platform gaan opereren, ondersteunend aan de sociaaleconomische organisaties Koninklijke BLN-Schuttevaer en CBRB.” Kortom: meer bestuurlijke en operationele samenwerking in het belang van de binnenvaart. ADVERTENTIE Ambitie Het voornaamste onderwerp bij BND is het uitrollen van het Wi-Finetwerk voor de binnenvaart. “Er is nu Wi-Fi voor de binnenvaart beschikbaar op 27 plekken in Nederland en er is onlangs een overeenkomst gesloten met het Havenbedrijf Rotterdam om op diverse plekken in de Rotterdamse haven Wi-Fi te installeren. Ook Rijkswaterstaat is doende om, naast de overnachtingshavens ook op belangrijke kunstwerken Wi-Fi aan te leggen. Hiervoor wordt al gewerkt aan de installatie van Wi-Fi op de Kreekrak-, Krammer- en Volkeraksluizen.” De afgelopen twee jaar hebben zich ruim 200 schippers aangemeld om wi-fi te gebruiken. De ambities liegen er niet om. “Eind 2016 moeten dat er 2.500 zijn.” Daar zal BND dan ook flink campagne voor gaan voeren. De boodschap dat Wi-Fi heel veel toevoegt aan de communicatiemogelijkheden van een schip is nog niet doorgedrongen bij veel schippers. De meesten betalen kennelijk liever maandelijks tientallen euro’s extra voor meer gigabytes van hun 4G-abonnement dan dat ze Wi-Fi ernaast gebruiken. “4G is prima voor tijd-kritische, kleinschalige communicatie. Wi-Fi is voor niet-tijd-kritische, grootschalige communicatie. Als je dat goed verdeelt, dan kun je veel geld besparen. Via 4G 20 gigabytes per maand gebruiken is heel duur.” Zeker vergeleken bij het relatief goedkope abonnement op Wi-Fi van iets meer dan een euro per week. Zo zal het niet zelden voorkomen dat schippers per maand aan 4G betalen wat een Wi-Fi-abonnement per jaar kost. Met een Wi-Fi-abonnement neemt het ‘databundelgebruik’ voor 4G vanzelf af. Immers met Wi-Fi is datacommunicatie voor de grote hoeveelheid data in bijvoorbeeld navigatiekaarten, muziek, films, skype en grote foto’s veel goedkoper. “Ik heb ook van schippers gehoord, dat zij hun laptop mee naar huis nemen om daar de grote down- of uploads te doen, maar het is natuurlijk veel eenvoudiger als je dat met Wi-Fi in de havens kunt doen waar dat wordt aangeboden.” Ries Bode. “Ik denk dat wat in Binnenvaart 3.0 staat – een zelfsturend schip – helemaal niet zo ver meer bij ons vandaan is.” Vaarkaarten Dat geldt zeker ook voor de updates van navigatiekaarten. Ries Bode: “De leveranciers van navigatiekaarten sturen jaarlijks nog duizenden cd’s of dvd’s rond, terwijl dat veel gemakkelijker online zou kunnen, als je tenminste de beschikking hebt over Wi-Fi. Via 4G is dat te kostbaar.” De leveranciers van Ecdis-kaarten zitten echter niet stil en bieden de klanten al online updates aan. Sinds enkele maanden is bij Periskal uit Wuustwezel (B) de volledige update van de vaarkaarten online beschikbaar. De schipper kan aan boord een zip-file downloaden en uitpakken, waarmee de software volledig wordt geüpdate. Dan is het niet langer nodig om de door Periskal verspreide dvd te gebruiken. “Het gebeurt al wel”, vertelt sales manager Pim Faasse. “Maar sommigen zijn huiverig voor virussen. Wat overigens niet gebeurt. Het is wel anderhalve gigabyte om in één keer te downloaden, dus het zou zeker goed zijn als meer mensen gebruik maken van onbeperkt internet via Wi-Fi. In het kader van een RIS-project in Polen heeft Periskal een volledig Wi-Fi-netwerk gebouwd voor de overheid, evenals kleinere projecten zoals de Wi- Fi voor de VVW jachthaven van Blankenberge, dat werkt tot 2 kilometer uit de kust.” Minder bytes – en daarom al gebruikelijker om online te doen – tellen de tussentijdse kleine wijzigingen in de vaarkaarten, die schippers met een onderhoudscontract bij Periskal automatisch kunnen downloaden. Dat kan ook bij Tresco Engineering uit Antwerpen, dat sinds december 2015 tevens de volledige update online aanbiedt aan de schippers, eveneens via een zip-bestand. “Het begint langzaam te komen. Vooral grotere rederijen met onbeperkt internet, schakelen over op online updates”, aldus een woordvoerder van het bedrijf. “Schippers die online willen updaten, moeten wel zelf in de gaten houden of Wi-Fi beschikbaar is. Dat ziet het programma niet.” Bij PC-Navigo/Noordersoft is downloaden van de update al meer gemeengoed, hoewel niet bekend is of veel beroepsschippers daar gebruik van maken. Een woordvoerder van Noordersoft: Wij maken bij onze klanten geen onderscheid tussen beroepsvaart en pleziervaart. Dus helemaal zeker van het aantal schippers in de beroepsvaart dat via download bestelt zijn we niet. We merken wel dat verreweg de meeste mensen ervoor kiezen om de update als download te bestellen. Downloaden is bij ons de standaard. Dvd’s versturen we alleen als mensen daarom vragen en kost 10 euro extra. De update omvat ook een volledige update van alle kaarten die RWS en de verschillende overheden beschikbaar stellen.” Bode: “Het beste is om dezelfde systematiek te gaan gebruiken als in de luchtvaart, waar elke vier weken de (digitale) kaarten volledig online worden bijgewerkt.” Netwerk De voorzitter van BND/BTB is ook graag bereid zijn eigen netwerk in te zetten bij verbetering van de positie van de binnenvaart. Ries Bode (58) studeerde computertechniek aan de HTS en is actief in ADVERTENTIE Speedheat is de beste verwarming voor aan boord ! Onze ervaring Meer dan 620 binnenvaartschepen | vakkundige installatie Ons systeem 100 % veilig, flexibel, CE Certificering, fabricage volgens Iso 9001:2008 Onze organisatie 25 jaar beproefde kwaliteit, landelijk werkend netwerk Meer weten ? Bel +31 (0)117 40 15 00 of +31 (0)6 202 507 29 de internationale telecomwereld, met name het zakelijke segment. Onder zijn leiding werden in Den Haag en in de Rotterdamse haven datacommunicatie netwerken op basis van glasvezel aangelegd. Momenteel houdt hij zich als mede-eigenaar van Management in Motion bezig met ICT-vraagstukken en is hij commissaris van Portbase, het communicatiebedrijf van de havens Rotterdam, Amsterdam en Groningen. Voor hem staat vast dat de binnenvaart steeds meer de beschikking gaat krijgen over Wi-Fii-punten. “Het moet ook bij enkele grote bruggen op belangrijke vaarwegen beschikbaar komen. Ik stel me zo voor dat als een schip vanuit Duitsland Nederland binnen vaart, onder de brug bij Nijmegen de schipper op zijn computerscherm pushberichten te zien krijgt met informatie over navigatie, waterstanden, incidenten, omleidingen, havens, sluizen en andere voorzieningen. Rijkswaterstaat kan dan ook via dergelijke Wi-Fi DRIP’s informatie aanbieden aan de scheepvaart.” DRIP staat voor ‘Dynamisch Route- en Informatie Paneel’. “Dat maakt voor mij deel uit van Binnenvaart 3.0.” Met de introductie van corridormanagement – waar Rijkswaterstaat aan werkt – kan weer een belangrijke stap worden gezet, mits de schipper online is en onbeperkt kan downloaden op talrijke plaatsen. “Alle bijbehorende communicatie – inclusief kaarten van bijvoorbeeld corridormanagement, waarop men kan inzoomen om te zien wie waar vaart, hoeveel schepen ergens varen, waar het druk is, wat de wachttijden bij sluizen zijn – kan dan snel en veilig worden gedownload met een veilige verbinding. Want het gaat hier niet om openbare Wi-Fi-verbindingen. Men dient abonnee te zijn om er gebruik van te kunnen maken. Kortom: het is veilig.” Het BTB heeft volgens Bode hierbij een aanjaagfunctie om schippers erover te informeren dat al deze voorzieningen er zijn en welke communicatiemogelijkheden de schippers hierdoor krijgen. "Hoe beter je hiervan gebruik maakt, hoe voorspelbaarder een reis wordt en hoe beter de binnenvaart de klanten kan informeren. In de logistiek rond containerterminals kan ik me voorstellen dat de beschikbaarheid van Wi-Fi op de terminal voor de schippers een groot voordeel kan zijn bij de uitwisseling van ladinggegevens. Dat komt de voorspelbaarheid en dus de betrouwbaarheid van de binnenvaart absoluut ten goede. Er is bij de beschikbaarheid van Wi-Fi nog veel meer mogelijk op de terminals met alle moderne technieken die tegenwoordig beschikbaar zijn.” De mogelijkheden lijken oneindig en een ‘telecom- en ICT-man’ als Ries Bode schudt ze zonder problemen uit zijn mouw. “Ik denk dat wat in Binnenvaart 3.0 staat – een zelfsturend schip – helemaal niet zo ver meer bij ons vandaan is. We kunnen meer gebruik maken van de beschikbare real-time informatie en die ook beschikbaar stellen in de vervoersketen. We moeten de eerste officiële reacties op Binnenvaart 3.0 uit de bestuurlijke lagen nog krijgen, maar ik zal niet nalaten alles in het werk te stellen om bestuurders en ook bedrijven en universiteiten hiervoor te interesseren. Het is een realistisch denkmodel. Ik durf nog een stap verder te gaan: als de binnenvaart hier niet op intekent, dan verlies je de concurrentieslag in de logistieke keten.” www.binnenvaartnet.nl www.binnenvaart.org www.speedheat.nl

Binnenvaartkrant