Views
4 years ago

2015-26

  • Text
  • Binnenvaart
  • Jaar
  • December
  • Binnenvaartkrant
  • Nieuwe
  • Schip
  • Rotterdam
  • Wensen
  • Kerst
  • Onze

De Binnenvaartkrant 24

De Binnenvaartkrant 24 Kerst 15 december 2015 DIT WAS 201 …Koningsdag werd gehouden in Dordrecht. Volgens sommige media werd Dordrecht hiermee ‘op de kaart gezet’. (We hebben echter geen kaart kunnen vinden van vóór 2015 waarop Dordrecht niet stond). Op deze foto ook de jubilerende vereniging die deze keer ook een beetje Koninklijk is geworden. (foto Leo Schuitemaker) …de Vereniging De Binnenvaart 25 jaar bestaat. 25 jaar pas? Het is alsof ze er altijd geweest is, met haar bijna 3.500 leden de grootste vereniging in de binnenvaart, waarvan het bestuur meent dat deze krant naar haar vernoemd is. Natuurlijk was de viering van dit jubileum georganiseerd op de duwboot René Siegfried, afgemeerd in het Dordtse Wantij. De vereniging werkt volledig dankzij de inzet van vele vrijwilligers, ontvangt geen cent subsidie en heeft intussen een enorm bestand opgebouwd van foto’s en scheepsinformatie, dat via de website van de vereniging te vinden is. Bij het jubileum werd een nieuw boek gepresenteerd: ‘Toekomst voor het Verleden’ (op de foto overhandigt Leo Schuitemaker het aan binnenvaartcoryfee Jan de Vries). Prachtige titel voor een prachtig boek. Met die 25 jaar heeft de vereniging zelf ook een verleden, en zeker toekomst. (foto Cees de Bijl) …een total make-over van De Wandelgang plaatsvond. Het nieuwe bestuur nam de sociëteit mee naar een nieuwe locatie. Het chique Gebouw De Maas aan de Rotterdamse Veerhaven was het hele jaar het decor van de bijeenkomsten. Ook waren dit jaar voor het eerst sprekers te beluisteren (rechts op de foto spreekt oud-wielrenner Gert Jakobs de leden van de sociëteit toe). …de ESO 40 jaar bestaat. In 1975 is de Europese Schippers Organisatie opgericht om de nationale schippersorganisaties internationaal te binden in de strijd tegen de afschaffing van de toerbeurt of soortgelijke marktordening. Ergens in die 40 jaar is dat doel verwaterd, verbreed, verruimd of gewoon verlaten en anno 2015 zet de ESO zich in voor de belangen van de binnenvaart in het algemeen en die van de particuliere schipper in het bijzonder. Er wordt samengewerkt met de EBU (European Barge Union). (foto Tekst & Toebehoren) …Koninklijke Schuttevaer zich aansloot bij BLN en een mooie bruidsschat meebracht. Nog afgezien van de duizenden leden bracht Schuttevaer voor BLN ook nog het predicaat ‘Koninklijk’ mee. Zeer uitzonderlijk voor een vereniging die nog geen jaar oud is. Een bijzonder eerste jaar dus voor de jonge, veelbelovende vereniging. (foto Michel Gonlag)

De Binnenvaartkrant 25 15 december 2015 5, WAARIN... …het Máximakanaal in maart in gebruik werd genomen. Na minstens 30 jaar discussie en een paar jaar graven lag de omlegging van de Zuid-Willemsvaart rond Den Bosch. Boze tongen beweren dat dit de enige nieuwe vaarweg in deze eeuw zal zijn, maar dat weet natuurlijk niemand. De binnenvaart wordt met het jaar belangrijker. Het nieuwe kanaal kreeg een Koninklijke Start. De naamgeefster – Koningin Máxima – voer zelf als één van de eersten over het officieel geopende kanaal. Tal van containerschepen en andere vaartuigen waren haar voorgegaan, want het Máximakanaal was al sinds december 2014 bevaarbaar. (foto Michel Gonlag) …de verkeersmanagementcentrale van morgen (VCM) operationeel startte, hoewel nog steeds in het experimenteerstadium vertoeft. Op enkele grote vaarwegen kan een aantal schepen al gebruik maken van het corridor management dat Rijkswaterstaat de scheepvaart aanbiedt. (foto Michel Gonlag) …in Veghel de containerkraan werd in gebruik genomen. Dankzij het Máximakanaal kunnen nu veel grotere (container)schepen in Veghel komen en dit geeft het stadje aan de Zuid-Willemsvaart een compleet ander aanzien (in meer dan één opzicht). (foto Michel Gonlag) …de binnenvaart werd geconfronteerd met extreem (lang) laag water tussen 1 september en 1 december. Een jaar met laag water is meestal een goed jaar. Dat was het dit jaar voor een groot aantal ondernemingen in de binnenvaart ook, vergeleken met enkele jaren voorafgaand aan 2015. Maar het duurde dit jaar bijna te lang. Inmiddels klotst het water alweer tegen de oevers van de Rijn. (foto Michel Gonlag) …de start van de Containerterminal Rotterdam-Oost plaatsvond, voor tijdreizigers uit het verleden: dat is het Transferium in Alblasseram. De beheerder is BCTN, exploitant van onder andere de containerterminals in Nijmegen en Den Bosch. Volgens BCTN-CEO Rien Geurts Is Containerterminal Rotterdam- Oost geen gewone inland terminal, maar Rien Geurts is inmiddels vertrokken bij BCTN. Vlak voor hij vertrok nam hij nog wel de totaal vernieuwde terminal in Nijmegen in gebruik. Die heeft nu een langere kade aan de rivierzijde. (foto Marius van den Ouden) …er kranen omvielen met een stuk wegdek in Alphen. Het was wereldnieuws, vooral dat er niemand gewond raakte. Dat is een wonder als je een stuk wegdek zomaar tegen een rijtje met huizen aan gooit. De scheepvaart op de Oude Rijn was geruime tijd gestremd. (foto still van Youtube) …Maasvlakte 2 in werking werd gezet door de Koning zelf, en meteen z’n naam verloor. Voortaan is het hele gebied (dus inclusief de ‘oude Maasvlakte’) gewoon de Maasvlakte. Twee gloednieuwe containerterminals beginnen zoetjesaan het totaal aantal containers dat in Rotterdam wordt overgeslagen, op te schroeven. …de Rotterdamse haven beseft dat de bomen ook voor de haven niet tot in de hemel groeien. De groeiprognoses worden bijgesteld, hoewel het optimisme blijft en dat kan ook niet anders. Anders zou Rotterdam Rotterdam niet meer zijn. (foto MGR) ...een voorzichtig eerste stapje werd gezet richting Nederland als één grote binnenhaven. Dordrecht, Papendrecht en Zwijndrecht zijn dit jaar bij Rotterdam/Vlaardingen/Schiedam getrokken voor betaling van het binnenhavengeld. Een voordeeltje voor schippers die beide havens aandoen. (kaart gemeente Dordrecht) …er nog een jubileum werd gevierd: het BVB bestaat 25 jaar. 1990 was kennelijk een vruchtbaar jaar voor nieuwe organisaties. Het BVB vierde het professioneel met de introductie van originele ‘awards’ voor verladers die kiezen voor vervoer over water. (foto Tekst & Toebehoren)

Binnenvaartkrant