De Binnenvaartkrant 2 1 december 2015 COLOFON De Binnenvaartkrant is een vakblad voor de Rijn- en Binnenvaart met een oplage van 23.000 exemplaren, verspreid in Nederland, België, Duitsland, Oostenrijk en Frankrijk, op plaatsen waar ze binnen bereik liggen van opvarenden van binnenvaartschepen. Een uitgave van Riomar BV Uitgever: Michel Gonlag Adres redactie en sales ‘s-Gravenweg 37A 2901 LA Capelle aan den IJssel T +31(0)10 414 00 60 F +31(0)84 88 44 671 klantenservice@binnenvaartkrant.nl www.binnenvaartkrant.nl Redactie Martin Dekker (Hoofdredacteur) M 06-22871516 Michel Gonlag (Eindredacteur) M 06-53244445 Sarah de Preter redactie@binnenvaartkrant.nl A breath of fresh air... SCHROEFASSEN TOT 12 METER Het vervaardigen en monteren van complete schroefasleidingen is al jaren één van onze specialismen. Assen worden in opdracht gefabriceerd op draaibanken van respectievelijk 8 en 12 meter lengte. Vakmanschap zorgt er voor dat dit tot op 1/100 millimeter nauwkeurig gebeurt. Montage kan plaatsvinden op locatie of in één van onze dokken. Eerste klas kwaliteit is verzekerd. www.breejen-shipyard.nl ACCU’S VARTA 230 Amp. 96801 pr. op aanvr. DAVECO 120 Amp. 94,- 150 Amp. 114,- 200 Amp. 151,- 230 Amp. 171,- Optima 815 175,- TRACTIEBATTERIJEN 520 Amp. 1315,- 620 Amp. 1475,- 720 Amp. 1695,- 820 Amp. 1830,- 920 Amp. 1975,- 1040 Amp. 2180,- 1160 Amp. 2375,- Prijzen gelden bij inlevering van gelijkwaardige oude accu, anders lood toeslag. excl. BTW Bezorging door geheel Nederland en in Antwerpen DAVECO Leeghwaterstraat 19 4251 LM Werkendam Tel. 0183-501016 www.daveco.nl Sales Johan Burggraaf (Sales Manager) Vanessa Lingsveld Ken Rijkers sales@binnenvaartkrant.nl Secretariaat Karin Hell (Office Manager, Boekhouding) Mariska Doornkamp (Administratief medewerker) klantenservice@binnenvaartkrant.nl Lay-out Steven Chiang San Lin opmaak@binnenvaartkrant.nl Aan dit blad werken mee Ken Rijkers Frank Antonie van Alphen Evert Bruinekool Jan Johan ten Have Jan Hoek Johan de Witte Druk Koninklijke BDU Grafisch Bedrijf bv, Barneveld Verspreidingspunten U kunt onze verspreidpunten vinden op onze site; www.binnenvaartkrant.nl Advertenties worden geplaatst volgens onze leveringsvoorwaarden, gedeponeerd bij de KvK te Rotterdam onder nr. 24241388. Wij zijn niet verantwoordelijk voor eventuele fouten in de geplaatste advertentie bij telefonisch doorgegeven teksten. Tevens dragen wij niet de verantwoording voor foutieve of onvolledige informatie vermeld in de leverancierslijsten. Volg ons via: for Peak performance www.autena.nl AIS –transponder kapot of nieuwe nodig? Wij repareren of regelen snel een vervangende transponder zodat u snel weer door kunt. Autena is door de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) erkend voor het leveren, installeren en keuren van uw AIS -transponder". Rotterdam l Hamburg l Basel l Antwerpen WE WANT YOU AS OUR CAPTAIN auf einem unserer 12 modernen Oil oder Chemie Rhein Tankmotorschiffe Wir suchen: Rheinpatent bis Mannheim / Basel Radarpatent ADN-Zertifikat Sprache: Deutsch und Niederländisch Wir bieten: Hohes Sicherheitsverständnis Attraktive Schweizer Arbeitskonditionen Permanente Weiterbildung Aufstiegschancen Gutes Arbeits-Freizeit-Verhältnis - 1:1 Gutes Betriebsklima Wir freuen uns auf Ihre Bewerbung – einfach bewerben über unsere Webseite! Wij zoeken: Rijn patent tot Mannheim / Basel Radarpatent ADN-Certificaat Taal: Nederlands en Duits Wij bieden: Veiligheid hoog in het vaandel Aantrekkelijke Zwitserse arbeidsvoorwaarden Mogelijkheden voor zelf ontplooiing Goede promotie kansen Comfortabele 1:1 verhouding van werktijd en vrije tijd Motiverende & inspirerende bedrijfscultuur Sollicitaties eenvoudig via onze website! Bewerbungen an: Jesko Wehrt Human Resources Manager Fluvia AG Hafenstrasse 87 CH-4127 Birsfelden www.fluvia.eu jesko.wehrt@fluvia.eu tanker shipping | tank storage | tanker brokers St. Teunismolenweg 48F Nijmegen Tel +31 (0)24 355 94 17 E-mail info@autena.nl ALTIJD SCHERPE PRIJZEN BIJ: DOK 138 – Unit 4 Boterhamvaartweg 2 B-2030 Antwerpen Tel. +32(0)3-2251444 . Fax +32(0)3-2906646 Mobiel +32(0)4-78656736 info@femm.be . www.femm.be Nehmen Sie Platz als KAPITÄN auf der Flotte der Reederei Somtrans! Reederei Somtrans bietet Ihnen eine Flotte von 30 modernen, ausschliesslich eigenen Tank- und Mega-Tankschiffen, die innerhalb des europäischen Binnenschiffahrtnetzwerkes minerale Ölprodukte, als auch chemische Produkte transportiert. Wir bieten Ihnen Arbeitssicherheit, 100% Soziale Versicherung, Weiterbildungskurse und Aufstiegsmöglichkeiten. Wir suchen motivierte Kapitäne mit Rheinpatent bis Mannheim,Radarpatent und ADN-Zertifikat. Ein C-Zertifikat bietet einen Mehrwert. SOMTRANS NV Albertkanaalbaan 9 - B-2110 Wijnegem Tel: 0032(0) 3 355 16 88 www.somtrans.be Email: admin@somtrans.be
De Binnenvaartkrant 3 1 december 2015 ESO en EBU zitten op één lijn voor Europees Binnenvaart Platform Sterkere stem voor beter beleid DOOR MARTIN DEKKER Er is een betere vertegenwoordiging van de binnenvaart nodig; in Brussel en op andere plaatsen waar (Europees) beleid wordt gemaakt. Nu worden te vaak wetten gemaakt en beslissingen genomen die nadelig zijn voor de branche. Dat is mogelijk doordat die haar stem niet – voldoende – heeft laten horen. Dat stellen ESO en EBU, die nu de handen ineenslaan. Op 18 november gaven ze in Rotterdam uitleg over hun plannen voor een Europees Binnenvaart Platform. Op één thema staan de Europese Schippers Organisatie en de Europese Binnenvaart Unie lijnrecht ASV: steek 10 miljoen euro in markttransparantie Als geld wordt uitgekeerd uit het Reservefonds, dan wil de ASV dat 10 miljoen euro wordt besteed aan een markttransparantieplatform om schippers meer inzicht te geven in de marktsituatie. Daarover wil de Nederlandse schippersvereniging overleggen met de Europese Commissie. De ASV wil ook met de EVO en de nationale overheden afspreken ‘om de voordelen van dit systeem te belichten. Het markttransparantieplatform moet vervoerszekerheid bieden tegen een stabiele prijs.’ Zo’n platform voor markttransparantie zal extreme schommelingen in transportprijzen kunnen voorkomen, stelt de ASV. Dus ook de hoge kosten voor verladers tijdens een langdurige periode met lage waterstand. ‘Met stabiele prijzen is het ook mogelijk een reservecapaciteit in stand te houden die dus, zoals nu blijkt, hoognodig is. Met bijna een half jaar laag water blijkt dat er geen vervoerscapaciteit genoeg is, waardoor de prijzen sterk stijgen.’ Volgens de ASV kan men in tijden dat er scheepsruimte over is, rustiger gevaren worden mits de prijs stabiel blijft en dus niet ver onder kostprijs duikt. In de optiek van de vereniging ontstaat er met markttransparantieplatform wederzijds respect voor het transport en zal de prijs minder fluctueren. ADVERTENTIE INNOVATIE ONDERNEMER innovatiezoektondernemer.nl tegenover elkaar: de marktwerking en de totstandkoming van vervoerstarieven. Dat heeft alles te maken met hun achterban: grofweg kan gesteld worden dat de vervoerders bij de ESO zitten en de bevrachters en ladingbelanghebbenden bij de EBU. Maar over vrijwel alle andere onderwerpen zijn de koepelorganisaties en hun leden het wél eens. Voor datgene wat hen bindt, willen de ESO en de EBU een Europees Binnenvaart Platform oprichten. Invloed Als er voldoende geld is voor de inzet van deskundigen uit de binnenvaart, hoeven de organisaties geen meeting te missen en kunnen ze invloed uitoefenen op het beleid, zo is de redenering. Voor de financiering krijgen ze steun van de Europese Commissie: die is bereid 10 jaar lang 600.000 euro per jaar te betalen. Dat geld, bij elkaar 6 miljoen euro, is afkomstig uit het Reservefonds. In dat fonds zit circa 34 miljoen euro. Het is geld door de binnenvaart zelf bijeengebracht voor de Europese sanerings- en oud-voornieuwregeling van ruim 20 jaar geleden. Het is alleen onder voorwaarden beschikbaar voor de branche. In eerste instantie alleen voor crisisbestrijding, maar dankzij een aanpassing in 2014 ook voor de versterking van de Europese binnenvaartorganisaties en voor vergroening van de sector. Experts inschakelen Op 18 november presenteerden de secretarissen-generaal Resi Hacksteiner (EBU) en Hester Duursema (ESO) de plannen voor het Europees Binnenvaart Platform. Dat gebeurde in een grotendeels lege zaal bij het Scheepvaart en Transport College. Met 40 mensen was de opkomst bedroevend. Die lage opkomst legden de aanwezige leden van de ASV – die niet is aangesloten bij ESO of EBU – uit alsof er geen steun is voor het nieuwe Platform. Hacksteiner en Duursema wezen er echter op dat de lidorganisaties van de ESO en de EBU ermee hebben ingestemd. ‘Dat was Dinsdagmiddag 17 november is op de Maas, even boven Sluis Linne, de duwboot Dennis F gekapseisd en gezonken. De 2 opvarenden en hun honden konden zwemmend de oever Resi Hacksteiner geeft namens de EBU uitleg over het Platform. Ze deed dat samen met haar ESO-collega Hester Duursema (links). In het midden topambtenaar Dimitrios Theologitis van de Europese Commissie. Schipper overlijdt na val in Sliksloot Duwboot zinkt op Maas bereiken. De boot is eigendom van Fransbergen Trading & Shipping uit Maasbracht. De boot, die midden in de vaarweg lag, stak nog een stukje boven het water uit. een democratisch proces.’ Het geld is bestemd voor de vergoeding van experts die het platform gaat inhuren om de binnenvaart te vertegenwoordigen tijdens bijeenkomsten van onder meer de Europese Commissie, de Rijnvaartcommissie, UNECE, en het nieuwe orgaan Cesni dat technische standaarden gaat harmoniseren. De vijf thema’s waarop het platform zich met evenveel commissies wil richten zijn: - innovatie & vergroening - milieu & veiligheid - sociaal & opleidingen - milieu & techniek - infrastructuur Het overige geld uit het reservefonds willen EBU en ESO benutten als katalysator om meer geld van de Europese Commissie en nationale overheden los te krijgen. Voor projecten en investering die vallen binnen de 5 thema’s. De Europese Commissie juicht de stap van ESO en EBU toe. Dimitrios Theologitis, de hoogste ambtenaar voor de binnenvaart op het verantwoordelijk Directoraat- Generaal MOVE, was naar Rotterdam gekomen om toe te lichten waarom dat zo is: ‘We hebben behoefte aan de inbreng van experts uit de binnenvaart om goede wetgeving te maken. Wij willen vervoer over water versterken, maar dat kan alleen als de branche zelf aangeeft wat ze nodig heeft.’ Bezwaren De bezwaren van de ASV’ers uit de zaak haalden niets uit. Zij willen dat het geld besteed wordt aan verbetering van de markt. Theologitis stelde klip en klaar dat marktingrijpen verboden is en dus voor de Europese Commissie onbespreekbaar. Het is niet wenselijk ook, legde hij uit: ‘Als je het vervoer over water duurder maakt, verdwijnt lading naar andere vervoersvormen en daar schieten we niets mee op.’ In Krimpen aan den IJssel is zaterdagavond 28 november een binnenvaartschipper overleden nadat hij in de Sliksloothaven was gevallen. De man viel door onbekende oorzaak in het water. Omstanders wisten hem snel op de kade te trekken, aldus de politie. Vervolgens startten zij meteen met reanimeren. De gearriveerde hulpdiensten namen de de reanimatie over. Het slachtoffer bleek echter niet meer te redden en overleed ter plekke. Vrijdag 20 november is de duwboot geborgen. De oorzaak van het kapseizen is onbekend. Het onderzoek naar de toedracht loopt nog. (foto Jo Bindels) Doorzichtig Markttransparantie is al zeker 20 jaar zo’n toverwoord waarmee je de discussie op slot kan gooien. Een dooddoener zoals duurzaamheid of samenwerken tussen concurrenten. Samenwerken met je concurrent klinkt In theorie prachtig maar zo gauw je de deur van de kroeg achter je dichttrekt, maakt de ontwapenende glimlach plaats voor een verbeten grijns. Hoe kun je je concurrent nog verder tackelen? De dooddoeners hebben het ver geschopt, tot in Brussel zeg maar. Hoewel…Na wat nogal krampachtige ondersteuning van samenwerkingsverbanden in de jaren ‘90 heeft samenwerking verder geen rol meer gespeeld in het beleid, al wordt het tot vervelens toe aanbevolen en overgelaten aan de markt. Doet die markt daar een serieuze poging toe, zoals de EUBO vlak na de crisis van 2008, dan wordt dat zo snel mogelijk afgebrand, angstig schuilend achter de brede rug van de mededingingsautoriteit. Duurzaamheid heeft zoveel betekenissen dat eigenlijk alles wat je doet wel duurzaam moet zijn; anders kun je het maar beter laten. Het is in de plaats gekomen van efficiency. Maar dat is te duidelijk, of te transparant. O ja, het toverwoord ‘transparantie’. Hoe moeilijker iets te realiseren is, hoe aantrekkelijker om het te roepen en erom te vragen (bedelen, smeken). Markttransparantie is tot heus Brussels beleid verheven. Vervolgens word je afgescheept met rapporten over hoe de markt precies in elkaar stak, anderhalf jaar geleden. Wil je daar iets mee kunnen, dan moet je eerst een tijdmachine uitvinden. De banken helpen al iets beter, die wagen zich aan een toekomstvisie. Maar dat is geen transparantie, dat is koffiedikkijken. Banken hebben namelijk ook geen tijdmachine en kunnen net zo min als jij en ik in de toekomst kijken. (Weleens een beleggingsrekening geprobeerd?) Transparantie betekent dat je in het heden kan zien hoe in het heden de vlag erbij hangt en de kaarten geschud zijn. Een beetje Stratego met omgekeerde stukken. Wie dan nog op een bom loopt, is wel heel dom of suïcidaal. Maar goed, Stratego speel je alleen tegen een klein kind met omgekeerde stukken. In het artikel op pagina 5 geeft Henk Schipper van de ELV kernachtig aan waarom transparantie voor volwassenen onmogelijk is: ‘Informatie is geld waard.’ Dan ben je eigenlijk klaar. In een ideale wereld werken concurrenten samen en vertelt iedereen aan iedereen wat hij doet, wil en van plan is en is iedereen goed voor het milieu, zelfs als het niet efficiënt is. Maar we leven niet in een ideale wereld. Voor de één z’n brood moet die ander dood. Maar dat is dan weer zo doorzichtig. EÉN POT NAT door Michel Gonlag
Loading...
Loading...
Loading...
De Binnenvaartkrant is hét vakblad met het grootste bereik in Rijn- & binnenvaart, passagiersvaart, recreatievaart, visserij en dredging. De oplage van 23.000 exemplaren ligt op circa 650 plaatsen in Nederland, België, Duitsland, Oostenrijk en Frankrijk binnen het bereik van opvarenden van binnenvaartschepen.
Neem contact met ons op: klantenservice@binnenvaartkrant.nl