Views
6 years ago

2015-25

  • Text
  • Binnenvaart
  • Nieuwe
  • Jaar
  • Schepen
  • Gaat
  • Onze
  • December
  • Schip
  • Gaan
  • Binnenvaartkrant

VAKBLAD VOOR RIJN- & BINNENVAART www.binnenvaartkrant.nl · www.vlootschouw.nl · tel. 010 414 00 60 · Oplage: 23.000 · Verspreidingspunten: 650 1 december 2015 - 15 december 2015 Editie 25 EBU en ESO op één lijn voor Europees platform 3 Rensen-Driessen Shipbuilding www.rensen-driessen.com Holland Diesel Maassluis Verkoop Inbouw Onderhoud Reparatie Revisie T 010 591 26 11 | www.hollanddiesel.nl VOORTVAREND VERZEKERD De onderlinge specialist in scheepsverzekeringen T. 088 6699500 | eoc.nl Officieel dealer van: E N G I N E S E R V I C E Officieel dealer van: Servicestation ABC, Brons, Bolnes en Stork +31 (0)10 258 02 80 oes@olthof.eu WWW.OLTHOF.EU power passion partnership Levering en installatie alle merken motoren Servicepunt Iveco en All Pumps Holland Tel. +31 (0) Tel. 184411922 +31 (0) 85-4861340 Fax. +31 (0) 184419565 Niet meer te stoppen Koninklijke BLN-Schuttevaer verhuist begin volgend jaar van het Vasteland in Rotterdam naar de Scheepmakerij 320 in Zwijndrecht. De organisatie is volop in beweging. Bij het jaarcongres afgelopen vrijdag (27 november) in Vianen werden het nieuwe logo onthuld, de nieuwe vlag gekozen (zie inzet) en de nieuwe campagne gelanceerd, die niet mis te verstaan is: Niet meer te stoppen. ‘Slechts 35,4% containers Maasvlakte gaat over water’ Containervervoer over water van en naar de Maasvlakte blijft ver achter bij het gewenste aandeel van de binnenvaart in de modal shift. Fred Hooft (Bavaria) ambassadeur Lean&Green 7 Hester Duursema en Roland Kortenhorst wijzen Koninklijke BLN- Schuttevaer de weg. De organisatie telt momenteel dankzij de integratie van Koninklijke Schuttevaer zo’n 2.500 leden. De exacte datum van de verhuizing is nog niet bekend. Die is afhankelijk van eventuele bouwkundige aanpassingen. Volgens BLN-voorzitter Roland Kortenhorst was de keuze voor Zwijndrecht zonder twijfel de beste: ‘Het was verreweg economisch de beste oplossing. We zitten er bovendien dichter bij de leden. We hebben de ledengroepen geraadpleegd en die stonden unaniem achter deze beslissing. De satellietorganisaties zijn welkom, kunnen er zelfs gratis bij. We zien Zwijndrecht als een onderdeel van Groot-Rotterdam.’ Niet alle leden in de zaal waren overtuigd. ‘Het Binnenvaarthuis aan het Vasteland was er om de organisaties allemaal dicht bij elkaar te huisvesten, gericht op samenwerking’, klonk het in de zaal. ‘Dit lijkt een omgekeerde beweging.’ De meeste geluiden waren echter positief en er gingen tijdens de besloten ledenvergadering bij de begrotingsbehandeling zelfs stemmen op om meer geld uit te trekken voor personeel bij BLN, gespecialiseerd in zowel de tankvaart als de droge lading. Voor Koninklijke BLN- Schuttevaer is een positieve houding van de leden een steun in de rug. Directeur Hester Duursema op de website van BLN: ‘Met de officiele toetreding van Koninklijke Schuttevaer tot BLN hebben we onze slagkracht weten te vergroten. Daarmee is wat ons betreft de starten opbouwfase definitief voorbij. In de volgende fase zetten we ons Dat was één van de conclusies van onderzoekwetenschapper Bart Kuipers. De haveneconoom aan de Erasmus Universiteit Rotterdam sprak op het congres van Koninklijke BLN-Schuttevaer, afgelopen vrijdag in Vianen. ‘Slechts 35,4% van de containers van en naar de Maasvlakte gaat over water. Afgesproken was dat dit tenminste 44% zou zijn.’ Hij kwam dus tot de harde conclusie dat de hoge eis die het Havenbedrijf Rotterdam had gesteld aan de containerterminals op de Maasvlakte, nog bij lange na niet wordt gehaald. Bart Kuipers liet er in zijn voordracht geen misverstand over bestaan dat de rol van de binnenvaart verre van uitgespeeld is. Hij rekende voor dat de toegevoegde waarde van de binnenvaart voor Nederland in de vele miljarden loopt (als je de juiste parameters gebruikt). maximaal in voor een duurzaam toekomstperspectief voor de binnenvaart. Daarbinnen stimuleren we onze leden om uit te gaan van hun eigen kracht.’ Vandaar: ‘Niet meer te stoppen’. ‘Ook de verhuizing past goed in dit plaatje. Met deze stap gaat Koninklijke BLN-Schuttevaer zelf ook uit van haar eigen kracht.’ Het nieuwe logo werd onthuld door een plaatsvervanger van de burgemeester van Zwijndrecht, Dominic Schrijer, die zelf onderweg naar Vianen in de file was blijven steken. Haveneconoom Bart Kuipers: Doelen Havenbedrijf nog niet gehaald Opvallend is de sterke groei in het binnenlands containervervoer over water. ‘En dat terwijl nog geen 20 jaar geleden de binnenvaart toch vooral voor het lange afstandsvervoer geschikt zou zijn. De groei is 5% per jaar, al 4 jaar lang, terwijl de Rotterdamse haven maar 2% groeit.’ Voor de Rotterdamse haven is Bart Kuipers niet zo optimistisch gestemd. Lees verder op pagina 5 >> WSV bekijkt bedieningstijden Midden-Weser 9 Uw motoren specialist! +31 (0)167 523721 technischburohu.nl OMVORMERS, ACCULADERS Tel. 0182 - 38 75 22 pay it forward on www.tenyearsteamco.com Frankepad 1 - Hendrik Ido Ambacht Tel. (078)6813127 - Fax (078)6812025 www.koedood.nl - info@koedood.nl Airconditioning Overdrukinstallaties Mechanische ventilatie Koel/vries installaties T 085 4861350 | E info@climalogic.nl (078) 682 12 14 WWW.ALUBOUWDEMOOY.NL Op zoek naar eiel personeel in de innenaart Bel 085 4840200 Voor de juiste match, www.swetsgroup.nl Service In binnen- en buitenland Officieel Cummins-dealer +31 (0) 85-4861360 info@marinepowerdrechtsteden.nl Scheepvaartweg 9 3356 LL Papendrecht +31 (0)78 641 68 68 E info@breko.com www.breko.com

Binnenvaartkrant