Views
1 year ago

2015-24

  • Text
  • Jaar
  • November
  • Schepen
  • Binnenvaart
  • Schip
  • Nieuwe
  • Marine
  • Veth
  • Onze
  • Binnenvaartkrant

De Binnenvaartkrant 8 17

De Binnenvaartkrant 8 17 november 2015 Uniek concept voor machinistloze zeevaart DOOR JAN JOHAN TEN HAVE De sea-riverliners uit de Lady A- serie van Wijnne Barends zijn uitgerust met een hoofdmotor die maximaal 746 kW vermogen op de schroef levert. Hiermee blijven zij onder de wettelijk toegestane grens van 750 kW, waardoor er zo mogelijk zonder een HWTK (machinist) gevaren kan worden. ‘Zeescheepvaart zonder machinist, dat was voor sommigen zeker even wennen’, vertelt Auke Douma, manager crewing van Wijnne Barends. Het leidde tot een uniek crewingconcept waarbinnen interne opleiding van eigen bemanning van de Lady A-serie een cruciale positie inneemt. ‘Wij leiden graag onze eigen mensen op zodat zij in de machinekamer diagnoses kunnen stellen en met ondersteuning van de wal problemen kunnen oplossen. Wij varen met een relatief klein, flexibel team waarbij de rollen niet heel strikt vastliggen. Het goed ingespeelde team knapt het werk aan boord samen op.’ Filippijnse zeevarenden De matrozen zijn veelal jongens van Filippijnse komaf, sowieso een sterk vertegenwoordigde groep onder matrozen in de internationale zeevaart. ‘ Werken op zee heeft daar aanzien. De werkethiek is prima en op de Filippijnen is goed onderwijs voor dit werk’, licht Douma toe. ‘Deze jongens worden opgeleid voor het matrozenvak en daar liggen de ambities van Nederlandse zeevarenden meestal niet. Het zijn over het algemeen prettige mannen om mee samen te werken, ze passen goed in de kleine en hechte teams aan boord van onze sea-riverschepen.’ Wijnne Barends maakt ook deel uit van een delegatie van de Nederlandse rederswereld die jaarlijks een wervingsbezoek brengt aan de zeevaartschool in Palompon, een van de armste delen van de Filippijnen, dat werd geteisterd door tyfoon Haiyan. Deze school wordt gesteund door de KVNR, het ministerie van Buitenlandse Zaken en vakinhoudelijk door de Rotterdamse zeevaartafdeling van het STC. Deze ondersteuning is structureel en draagt bij aan het bestrijden van armoede. Voor Wijnne Barends is deze vorm van maatschappelijk verantwoord ondernemen een extra drive. (foto’s: Jan Johan ten Have) Bemanning Onlangs nam Wijnne Barends nummer 6 in de reeks in gebruik: de Lady Ariane. Net als haar zusterschepen vaart Lady Ariane met een 6-koppige bemanning: een kapitein (varende participant, dus mede-eigenaar), een stuurman, een matroos/motorman, een stuurman in opleiding, een matroos/kok en een stagiair. In principe nemen de eerste drie het werk van de machinist aan boord voor hun rekening. Met ondersteuning van de wal kunnen zij de meeste problemen en calamiteiten onderweg oplossen. Zij worden hierbij ondersteund door Caterpillar Shoresupport, 24/7 online monitoring van de Caterpillar 3508 hoofdmotor door leverancier Pon Cat via V-satelliet. Pon is ervaren in motormonitoring op afstand, met name in de tuinbouw. Deze techniek wordt op de Lady A-serie dus ook maritiem toegepast. Ook de technische dienst van Wijnne Barends ondersteunt het machinekamerpersoneel bij het verhelpen van storingen. Die dienst heeft online continu toegang tot beelden van de motor en alle relevante data. Onder meer toerental, motorbelasting, brandstofverbruik, turbodruk, koelwatertemperatuur, smeeroliedruk en uitlaatgassentemperatuur. Varende participanten De kapitein van elk van de Lady A- schepen is als varende participant mede-eigenaar en daarmee medeverantwoordelijk voor de bedrijfsvoering. ‘De kapiteins varen op hun eigen onderneming, wat verantwoordelijkheidsgevoel en economisch meedenken stimuleert’, vertelt Douma. Het zijn niet alleen Nederlanders, maar ook Russische en Poolse mannen die hun sporen in de zeescheepvaart hebben verdiend en die hiermee de kans krijgen om zich te blijven ontwikkelen. Zo houden zij uitdaging in hun werk en kunnen ze uiteindelijk doorgroeien naar volledig zelfstandige ondernemers. Trainee mate Vanwege de afwezigheid van een machinist aan boord investeert Wijnne Barends extra in de technische knowhow van de crew. Zo is een van de matrozen vervangen door een stuurman in opleiding, een trainee mate. Ook is er op elk van de Lady A-schepen standaard een stageplek beschikbaar voor jongeren van de Nederlandse zeevaartopleidingen. ‘Het aantal leerlingen van zeevaartscholen stijgt sterker dan het aantal beschikbare stageplaatsen. Wijnne Barends vindt een gedegen >> Wij feliciteren Wijnne Barends van harte met Sea-River Vessel Lady Ariane.

De Binnenvaartkrant 9 17 november 2015 op Lady A-serie van Wijnne Barends >> opleiding van cruciaal belang voor het kennisniveau binnen de maritieme sector op lange termijn. Daarom zijn wij blij dat wij met deze serie schepen een groot aantal jongeren de kans kunnen geven om het vak in de praktijk te leren’, licht Douma toe. Het gaat hierbij om maritiem officieren, die worden opgeleid in zowel het stuurmans- als machinistenvak: ‘Wij leiden deze jongeren op tot stuurman met kennis van machinekamertechniek.’ De tweede matroos aan boord is matroos/kok. Op een bemanning van 6 man is het kokswerk geen fulltime job; vandaar deze combinatiebaan. De derde matroos is matroos/motorman. Dit zijn mannen met volop technische knowhow, met name praktijkervaring. Wijnne Barends wil in deze jongens investeren en gaat ze daarom trainingen bieden om hun praktijkervaring te onderbouwen met gerelateerde theoretische kennis. Trouwe medewerkers Met goede werk- en leefomstandigheden aan boord, bovengemiddelde primaire en secundaire arbeidsvoorwaarden – onder meer een ziektekostenverzekering voor het hele gezin van al het trouwe personeel aan boord – beperkte uitzendduur en opleidings- en ontwikkelingsmogelijkheden bindt Wijnne Barends medewerkers aan zich. Het varend personeel is daardoor loyaal en werkt er in veel gevallen langjarig. ‘Het mes snijdt aan 2 kanten. Want dat is niet alleen goed voor onze medewerkers, maar ook voor onze organisatie’, licht Douma toe. ‘Zo werken wij met mensen die onze schepen heel goed kennen, binding hebben, betrokken zijn en hart voor de zak hebben. Zekerheid zorgt voor stabiliteit en loyaliteit. En dat is voor iedereen goed!’ Wie leverden aan Sea-River Vessel Lady Ariane GS Yard B.V. 1x Caterpillar C6.6 generatorset 125 ekW / J.B. Isolatie B.V. Heat Protec Isolatie machinekamer Huizing Meubelstoffering Bouw casco en levering compleet schip 50 Hz. 1x Caterpillar C4.4 Isolatie uitlaatgassensystemen Veth Propulsion B.V. Stoffering (Turn-key project) noodgeneratorset 69 ekW / 50 Hz. 1x Pon Wärtsilä Netherlands B.V. Schroef, 1 Veth-Jet type 4-K-1000V (265 kW / 1800 Jotun BV Coating Groot Ship Design Power Insight schroefas, schroefasafdichting en straalbuis rpm) en 1 Veth Generatorset Winteb B.V. Design and engineering telemetie system Van der Velden Marine Systems De Haan Hoogezand Ontluchtingen Conoship International B.V. Leroy Somer NFU bedieningssysteem en alarmpaneel Airconditioning en overdrukinstallatie Datema Delfzijl b.v. Ontwerp rompvorm en waterdichte Generatoren incl. roerstandaanwijzers, Ram type Eekels Elektrotechniek B.V. Life Saving Equipment indeling Rubber Design B.V. stuurmachine BST 064-45 plug-and play Electrische installatie Ship’s Equipment Centre Groningen B. Wijnne Barends Flexibele opstelling hoofdmotor met hydraulic powerpack HPP-280/0-2- Victron Energy B.V. Omvormer/acculader V. (SEC Groningen) Bevrachting Machine Support 2/7,5 kW/LS, stuurmachine-aandrijving Reikon B.V. Pompen Ankerlieren, hekankerlier en kettingen Lloyd’s Register EMEA Uitlijnen voortstuwingsinstallatie 1DW45 en 1 stuks Barke(r) high lift flaproer Berg Armaturen Steuerungen GmbH & Coops & Nieborg B.V. Classificatie Reintjes Benelux bvba type 260 BRA 22-26-10-CC-LRS Co. KG Ballastpomp Luiken NNAM Noord-Nederlandse Reintjes keerkoppeling type WAF 572 / Blokland Non-Ferro B.V. Radio Holland Nautische apparatuur Bebeka U.A. Assurantiemakelaars B.V. Verzekeringen 7,474:1 Beunkoelers en warmtewisselaars Trinoxx B.V. Ramen Brandstoffen Pon Power B.V. 1x Caterpillar 3508B Axces B.V. Kroeze Maritiem Tischlerei und Alubau Wessels GmbH Schutte Metaal, Stadskanaal voortstuwingsmotor 746 bkW@1600 rpm. Uitlaatgassendemper hoofdmotor Complete levering appendages Betimmering, accommodatie en stuurhuis Levering staal www.dewandelgang.nl Aan allen die de binnenvaart een warm hart toedragen Beste Wandelgangers en Wandelgangsters, Als de dagen korter worden en het is buiten guur, dan wordt het tijd voor een dampende kop erwtensoep. Typisch “De Wandelgang” die zich gemakkelijk aanpast aan het jaargetijde en even verrassend als traditioneel de leden op 19 november trakteert op een originele Snertavond. Heerlijke erwtensoep met broodjes. Terwijl we dit schrijven krijgen we al trek. Zich aanpassen aan de omstandigheden, de tijdsgeest of een gril van het noodlot, voor “De Wandelgang” is niets te gek. Daarom heeft uw bestuur na ampel beraad besloten dat in die drukke maand december dit jaar geen bijeenkomst van uw sociëteit zal worden gehouden. Dat ontslaat u ook meteen van het zoeken van uitvluchten of voor verschrikkelijke keuzes gesteld worden van twee waardevolle afspraken op één avond in die drukke tijd voor de Kerst. “De Wandelgang” offert zich op: we slaan een keertje over, om vervolgens volgend jaar – we spreken dan van 2016, ofwel het begin van de tweede helft van het tweede decennium van deze eeuw – met een grootse bijeenkomst terug te keren op 7 januari: de nieuwjaarsbijeenkomst. Daar gaan we iets speciaals van maken dat ons allen nog lang zal heugen. Ook daarbij moeten we ons aanpassen, want het gebouw De Maas waar we in zetelen, wordt begin volgend jaar verbouwd, zodat het in perfecte conditie zal zijn voor latere bijeenkomsten van “De Wandelgang”. U hoort binnenkort van ons waar de nieuwjaarsreceptie en de februaribijeenkomst worden gehouden. Maar voel u allereerst welkom op de Snertavond, die donderdag 19 november plaatsvindt in Gebouw De Maas aan de Veerhaven in Rotterdam, in “De Wandelgang”. (De aanvangstijd is 18.00 uur; kijk voor gratis parkeermogelijkheden op http://dewandelgang.nl/parkeren+veerhaven/) Dirk Jan Bezemer Alexander Wanders Els Oosse Robbert Klaverdijk Twan de Goeij

De Binnenvaartkrant