Views
2 years ago

2015-24

  • Text
  • Jaar
  • November
  • Schepen
  • Binnenvaart
  • Schip
  • Nieuwe
  • Marine
  • Veth
  • Onze
  • Binnenvaartkrant

De Binnenvaartkrant 4 17

De Binnenvaartkrant 4 17 november 2015 Bedroefd, maar ook dankbaar dat hem verdere pijn bespaard is gebleven, laten wij u weten dat is overleden mijn lieve man, onze vader, schoonvader en opa Hij is 78 jaar geworden. Bertus Kerkhof Engelbertus Christoffel echtgenoot van Jopie Kerkhof-Sep voorheen schipper van ms Osar Jopie Christof en Anita Tijmen, Fenna Rinaldo en Bianca Lennert, Remco De crematieplechtigheid heeft donderdag 12 november plaatsgevonden. Correspondentieadres: Dommer van Poldersveldtweg 23c, 6521 NC Nijmegen. B UYCK T ECHNIEK B.V. HYDRAULIEK en slangenservice ONTWERP - INSTALLATIE - REPARATIE 0167 - 52 45 65 | Heijningen | info@buycktechniek.nl WWW.BUYCKTECHNIEK.NL GEVRAAGD: AFLOSKAPITEIN (ZZP) 4 PERSONEN op ms Taling Patent tot Mannheim 14 dgn op/14 dgn af Zondags niet varen. Tel. +31(0) 654 95 76 45 TE HUUR: DIRECTIEVAARTUIG Help vluchtelingen hun dromen waarmaken! Giro 999 Den Haag www.vluchteling.org W.L.A. de Bot & Dtr. Voor betrouwbaarheid Beëdigd Scheepsmakelaar & Taxateur Tel.010-4667106 Fax.010-4669664 info@debotshipbrokers.nl GEVRAAGD: BUNKERBOOT 100/120 t www.debotshipbrokers.nl Toermalijnring 1000, Dordrecht www.adejongth.nl Vraag naar de speciale actieprijs 078-6552031 of info@adejongth.nl Gebruik hiervoor de actiecode: 15BVK Toftejorg tankwasmachine type TZ82 Nehmen Sie Platz als KAPITÄN auf der Flotte der Reederei Somtrans! Ook geschikt voor langere reizen (Frankrijk-Belgie), zowel in de zomer als in de winter. Telefoon: 06-51125174 Flexibele schipper gezocht met Rijnpatent (Bazel), rijbewijs, ADN(c), per direct beschikbaar. Jonge tankervloot, Luxemburgse condities. Geïnteresseerden mogen mailen naar christophe@shipping.lu Reederei Somtrans bietet Ihnen eine Flotte von 30 modernen, ausschliesslich eigenen Tank- und Mega-Tankschiffen, die innerhalb des europäischen Binnenschiffahrtnetzwerkes minerale Ölprodukte, als auch chemische Produkte transportiert. Wir bieten Ihnen Arbeitssicherheit, 100% Soziale Versicherung, Weiterbildungskurse und Aufstiegsmöglichkeiten. Wir suchen motivierte Kapitäne mit Rheinpatent bis Mannheim,Radarpatent und ADN-Zertifikat. Ein C-Zertifikat bietet einen Mehrwert. SOMTRANS NV Albertkanaalbaan 9 - B-2110 Wijnegem Tel: 0032(0) 3 355 16 88 www.somtrans.be Email: admin@somtrans.be TE KOOP M.T.S. VA-BANQUE Bouwjaar 2004 • Lloyds klasse tot 25-06-2019 Lengte 135 mtr • Breedte 16,80 max. diepgang 4 mtr • 6.356 ton Laad 5.200 ton op 3,50 mtr. Hoofdmotoren: 2 x Cat. 3512 B a-1521 PK 20 laad tanks maximaal 7600 m 3 Lospompen: 10 x Borneman type W6 Bronzen Green Award Direct leverbaar, verdere informatie: B. de Leeuw van Weenen 06-53-118 757 P.J. de Jonge 030-60194 35 J.R.de Jonge 020- 6450786

De Binnenvaartkrant 5 17 november 2015 Advies EC-topman Theologitis aan binnenvaart: ‘Maak duurzaamheidsbehoefte concreet’ DOOR SARAH DE PRETER Dimitrios Theologitis opende vorige week het binnenvaartbanket in Duisburg met een duidelijke boodschap aan de Europese binnenvaart: ‘Maak inzichtelijk wat je als sector nodig hebt voor verduurzaming. Anders kunnen we geen passende ondersteuning bieden.’ De Vereniging voor Europese Binnenvaart en Waterwegen (VBW) organiseerde haar banket dit jaar voor het eerst in samenwerking met Inland Navigation Europe (INE). De organisaties hebben verschillende leden, maar wel gezamenlijke belangen, stelden INE-secretaris Karin De Schepper en VBW-voorzitter Heinz-Josef Joeris. VBW en INE willen hun samenwerking in de toekomst verder uitbouwen. Mythologie Theologitis, hoofd havens en binnenvaart op het Directoraat-Generaal MOVE van de Europese Commissie, opende op luchtige wijze. Dat een Griek geen verstand van binnenvaart zou hebben, weerlegde hij vanuit de mythologie. Het waren de Oude Grieken, zo grapte Theologitis, die als eersten binnenvaart bedreven: in de figuur van Charon, de veerman die de doden naar de overkant van de rivier Styx bracht. Op serieuze toon vervolgde hij zijn uiteenzetting over NAIADES II. Het Europese actieprogramma voor binnenvaart zet in op kwaliteit van infrastructuur, bestuur, verduurzaming en marktwerking. Kwalificaties en technische voorwaarden worden op Europees niveau gelijkgetrokken. Ook komt er een (online) platform om meer inzicht te krijgen in de marktwerking. Niet om prognoses te maken, zei Theologitis. ‘Dat is niet onze taak.’ Lat ligt hoog Wat de uitstoot van schadelijke stoffen betreft, wil de Commissie de achterstand die binnenschepen hebben opgelopen ten opzichte van het wegvervoer niet groter laten worden. De lat wordt hoog gelegd. Motoren van nieuwe schepen moeten vanaf 2020 aan de strengste emissie-eisen voldoen. Theologitis vindt het beter om in één keer een grote stap vooruit te zetten dan stap voor stap te verduurzamen. ‘Niemand wil investeren in een nieuwbouw als de motor na 5 jaar alweer verouderd is.’ De Europese motorenfabrikanten zijn volgens hem prima in staat een hoge standaard voor scheepsmotoren neer te zetten. Doorpakken dus bij nieuwbouw. ‘En dan laten we de scheepseigenaren de volgende jaren ook gewoon met rust’, beloofde hij. Milder Bij bestaande schepen gaat de Commissie ‘milder’ te werk. Eigenaren worden niet gedwongen de motor te vervangen maar (financieel) gestimuleerd om filters en katalysatoren te plaatsen. De Commissie verwacht dat deze technologie, naarmate ze meer wordt afgenomen, goedkoper zal worden. De eigenaren van kleinere schepen krijgen minder strenge Dimitrios Theologitis op het binnenvaartbanket in Duisburg. (foto: Sarah De Preter) emissie-eisen opgelegd. De gesprekken tussen de Commissie en de Europese binnenvaartbonden EBU en ESO noemde Theologitis productief. Hij hoopt dat de bonden ook zonder aanwezigheid van de Commissie met elkaar om de tafel gaan. Naar analogie met de zeevloot wil de Commissie ook de binnenvaartvloot verduurzamen via een Innovatiefonds. Ze wil precies weten hoeveel geld de sector hiervoor nodig heeft. ‘In de zeevaart hebben we dit helder in beeld’, aldus Theologitis. ‘In de binnenvaart hoorden we tot nu toe vooral wat de sector níét kan betalen. Daar kunnen wij niets mee. De sector moet concretiseren hoeveel geld wél nodig is om te vergroenen.’ EBU en ESO brengen dit in kaart via een enquête. Theologitis spoorde binnenvaartondernemers aan om hieraan deel te nemen. Vaarwegprojecten Inmiddels is de tweede call gelanceerd voor Connecting Europe Facility (CEF), het Europese subsidiefonds voor transportinfrastructuur. Voor de eerste call werden enorm veel projecten ingediend. De aangevraagde subsidie was drie keer hoger dan het beschikbare budget van 13 miljard euro. Ongeveer een tiende van dit bedrag gaat naar vaarwegprojecten. Theologitis is aangenaam verrast door de kwaliteit van de ingediende vaarwegprojecten. Vroeger viel de helft af bij gebrek aan kwaliteit. ‘Dat was deze keer beslist niet het geval, wat de keuze extra bemoeilijkte.’ De grote “verliezers” van de eerste call waren de sluizen. Zo verstrekt de Commissie geen subsidie voor de sluizen op de Tsjechische Elbe, de Moezel en de Bovenrijn. Volgens Theologitis komen sluisprojecten in aanmerking voor alternatieve financieringsvormen. Heinz-Josef Joeris betwijfelt dit. De VBW-voorzitter maakte duidelijk dat de sector niet blij was met de overheveling van een deel van het CEF-budget naar EFSI, het Europese Fonds voor Strategische Investeringen. EFSI-projecten moeten mede gedragen worden door private investeerders. Volgens Joeris zijn vaarwegenprojecten minder geschikt voor dit model. Zo twijfelt hij aan de haalbaarheid van PPSconstructies voor de bouw en het beheer van sluizen. Meer geld Voor de tweede call stelt Europa 7,56 miljard euro ter beschikking. In het CEF blijft dan nog een restbedrag van 5,5 miljard euro over. Theologitis: ‘We geven het grote geld liever nu uit dan pas over enkele jaren, om de economie te stimuleren.’ De zorg van de binnenvaart dat er te weinig geld is voor infrastructuur zwakte hij af door te verwijzen naar Europese fondsen die nauwelijks gebruikt worden. ‘Wellicht kunnen we een deel van deze budgetten overhevelen naar infrastructuurfondsen.’ Duitse interesse voor Binnenvaart 3.0 Henk van Laar (rechts) en Wolfgang Hönemann. (foto: Sarah De Preter) Henk van Laar, manager van Bureau Telematica Binnenvaart, overhandigde vorige week in Duisburg het rapport Binnenvaart 3.0 aan dr. Wolfgang Hönemann, directeur van RhenusPartnership en actief binnen de VBW. Binnenvaart 3.0 werd een week eerder officieel gepresenteerd tijdens Europort in Ahoy. Het staat voor een visie op het slim inzetten en combineren van nieuwe technologieën in de binnenvaart. Om het project op gang te trekken, wordt een internationaal consortium gevormd van (markt)partijen uit relevante sectoren. De Deutsche Vereniging voor Europese Binnenvaart en Waterwegen (VBW) organiseerde vorige week een workshop over kansen om de binnenvaart economisch sterker en duurzamer te maken. Meeuwis van Wirdum (MARIN) hield daar een presentatie over CoVadem, de coöperatieve vaardieptemetingen waaraan inmiddels 54 binnenschepen deelnemen. Volgens dr. Hönemann heeft de sector veel belang bij en belangstelling voor het verder ontwikkelingen van technologische oplossingen. Heinz-Josef Joeris herkozen als voorzitter van VBW Heinz-Josef Joeris is door de leden van de Vereniging voor Europese Binnenvaart en Waterwegen (VBW) in Duisburg herkozen tot voorzitter. Hij staat daarmee ook de komende drie jaar aan het hoofd van de vereniging. Zijn plaatsvervangers zijn de vicevoorzitters Patricia Erb-Korn en professor Dr. Christoph Heinzelmann. Tot vicevoorzitters herkozen zijn Jörg Becker, Martin van Dijk (Koninklijke BLN-Schuttevaer), Pieter Janssen (Rijkswaterstaat) en Volker Seefeldt. Joeris, hoofd van de afdeling vaarwegen bij de WSV, had tijdens de algemene ledenvergadering goed nieuws: de VBW heeft ondanks de moeilijke economische situatie het ledenaantal stabiel kunnen houden. ADVERTENTIE Niuewe leden Dit was onder meer te danken aan een promotiecampagne van de vereniging. Als nieuwe leden kwamen er dit jaar bij: MARIN, de haven van Wenen, Niedersachsen Ports, Schweizerische Rheinhäfen, rederij Deymann en Hülskens Wasserbau. De VBW hoopt dat het aantal leden volgend jaar verder zal toenemen. De VBW heeft dit jaar een omvangrijk programma uitgevoerd. De vakcommissies besteedden aandacht aan thema’s als het versnellen van infrastructurele werken, walstroom voor de cruisevaart, het reduceren van brandstofverbruik, elektronisch melden en de nieuwe Duitse vaartrechtenwet. Na de ledenvergadering van 10 november vond de laatste themaworkshop van het jaar plaats. ’s Avonds was er het traditionele binnenvaartbanket, dat de VBW dit jaar voor het eerst organiseerde in samenwerking met Inland Navigation Europe (INE). www.vbw-ev.de Speedheat is de beste verwarming voor aan boord ! onze ervaring meer dan 620 binnenvaartschepen | vakkundige installatie :2008 onze organisatie 25 jaar beproefde kwaliteit, landelijk werkend netwerk Meer weten ? Bel +31 (0)117 40 15 00 of +31 (0)6 202 507 29 www.speedheat.nl

Binnenvaartkrant