Views
1 year ago

2015-24

  • Text
  • Jaar
  • November
  • Schepen
  • Binnenvaart
  • Schip
  • Nieuwe
  • Marine
  • Veth
  • Onze
  • Binnenvaartkrant

De Binnenvaartkrant

De Binnenvaartkrant 24 17 november 2015 Wij zijn voor het mts RICKY-M op zoek naar een MATROOS en STUURMAN ibv een geldig dienstboekje, voor de functie STUURMAN is ervaring in de chemie vereist, wij bieden goede salariëring, 7-7/14-14, reizen en menage vrij. Bij serieuze interesse bel +31(0)614794196 of mail naar info@chemtrans.nl KAPITEIN / STUURMAN MET PATENT In bezit van Rijnpatent Mannheim . ADN – Chemie. Andere nodige documenten. Werken met jonge, moderne schepen en aangename collega´s! Reageren naar : symphony@ pt.lu - 0031 621-850912 Wir sind ein internationaler Betrieb und bieten qualifizierte und solide Personal für Ihr Schiff in dieser Fache: Deckmann, Matrose. Lichtmatr. Steuermann. kvknr 63323281 Nehmen Sie jederzeit Kontakt mit uns auf: Schippers.sk@gmail.com 00421-944966116 Gemotiveerde kapitein of koppel in aflossysteem. Loon overeen tk. Rijnpatent tot Karlsruhe. Eventueel Belg. ingeschreven of zzp. Wesleyderoeck@hotmail.com 0032478711717 Gezocht Matroos voor mbs Variatie Maandag t/m vrijdag, kost en inwoning vrij en reizen vrij. Eigen woning voorop van alle gemakken voorzien. Loon in overleg. Contact : Gerrit Visser 06-12629843 Verfügbare Schiffsbesatzung für Rhine/Donau : Kapitän mit A/B Patent, Steuermann, Matrose, Decksmann. Kontakt : Gezocht kapitein tel. 0040724363747, Email : voor duwboot Orida. office@navigofirst.com Havenwerk Antwerpen, loon en vrijetijd n.o.t.k. BEMANNING NODIG? Tel : + 0032-475-728161 Gerwil Crewing Letland SIA biedt u per direct aan: Upstream Crew B.V. (licht)matroos/goede condities Uw betrouwbare bemiddeling Email: office.nl@gerwil.com, voor Poolse bemanning. T. 0527-690032 e: info@upstreamcrew.com t: +31 (0)858772324 Gezocht: Schippers(echt)paar Ruimen 500Bar + verf Voor mvs Amstelland 85*9,5m spuiten. 1700ton Vaargebied: NL, Hydrojetten 3000Bar BenedenRijn DldKanalen Paans komt naar u toe! Ma t/m vrijdag. Bel 06-54340087 Nadere info. Vonk bv Tel 026-4432402 Te koop: mbs Fortuna 842 t 63x7,12m, CvO 2019, Filipijnse stuurman, achter 3 slk, 2 spudpalen, 600 arbeid vrij, lange contracten, Cummins 09-’15 gereviseerd. € 126,80 per dag (incl. Tel. 0653-501411 voeding) www.oceanrivercontractors. HOLLAND SHIP CLEANING com - email : sales@ Scheepsruimen oceanrivercontractors.com 500BAR+verven Hydrojetten 2500BAR Stuurman duwboot Odessa, Tel: 0617324458 containervaart Meerhout - Antwerpen, 1 op/1 af, minimum vaarbewijs + ervaring 6,60 breed, 2,70 diepgang, TE KOOP M/S 55 lang, duwvaart. 653 ton, bouwjaar 1965. olivieride@yahoo.com, Tel. 0622-944381 +32476676822 ALTIJD SCHERPE PRIJZEN BIJ: DOK 138 – Unit 4 Boterhamvaartweg 2 B-2030 Antwerpen Tel. +32(0)3-2251444 . Fax +32(0)3-2906646 Mobiel +32(0)4-78656736 info@femm.be . www.femm.be vanaf 2.499 Ongestoord satelliet TV-ontvangst Televisiekijken aan boord kan ook zonder onderbreking! Het EPAK satelliet TV-ontvangstsysteem houdt de kwaliteit van het signaal constant. De UV- en zeewaterbestendige ‘dome’ schermt de schotelantenne veilig af, op binnenwater of zeegaand. Voor ieder schip of jacht, met 1 tot 99 ontvangers, heeft EPAK een passende oplossing. St. Teunismolenweg 48F Nijmegen Tel +31 (0)24 355 94 17 E-mail info@autena.nl • Branderketels 230 en 24v (tevens met voorziening voor tapwater) • Vergassingsketels (met carburateur) • Rookgasafvoeren en schoorsteenkappen • Boilers (direct of indirect gestookt) • Alle aanverwante artikelen voor C.V. installaties • Electrische verwarming (oliegevulde wandconfectoren) Tevens specialist voor uw Gaskeuringen volgens S.I., Hydroforen, drinkwaterfilters, Electrotechniek, Non food scheepsbenodigdheden en Aandrijftechniek (roerwerk kettingen, V-snaren, kogellagers, tandwielen enz.enz). Geyssendorfferweg 61 - 3088 GJ Rotterdam Tel.: 010 - 414 90 55 - fax 010 - 414 93 33 - info@troost-rotterdam.nl 6OCM HDTV ANTENNE + GRATIS TUNER! Intellian i6 inland LEASE/KOOP INRUIL MOGELIJK +31 (0)183 401025 INFO@OCEANSAT.COM WWW.OCEANSAT.COM NIEUW! € 3495, 00 Keep in touch_

De Binnenvaartkrant 25 17 november 2015 Nu ook wifi in Krimpen aan den IJssel In oktober 2013 verzocht Bert Luijendijk, gemeenteraadslid voor de lokale partij Stem van Krimpen het vorige college van B&W van Krimpen aan den IJssel om aanleg van wifi voor de binnenvaart mogelijk te maken. Twee jaar later is het zo ver. De wisselbeker van het EOC Dekatel zaalvoetbaltoernooi ging 7 november weer mee terug naar Zwolle. Net als vorig jaar was Prinses Margriet Internaat zaterdag 7 november de sterkste in sportcomplex Valkenhuizen in Arnhem. Duitse vaartrechten: erop of eronder Een audit moet de nautische keten in de haven van Antwerpen voorbereiden op de toekomst. Dat stellen ondernemers in de haven naar aanleiding van de stiptheidsacties van de loodsen vorige week. Vlnr: Bert Luijendijk, Nico Stam (voorzitter Koninklijke BLN-Schuttevaer Ouderkerk), Gerrit Boudesteijn en havenmeester Peter Hazenbroek. (foto Stem van Krimpen) Sinds maandag 9 november is de wifi-verbinding voor de binnenvaart in de Sliksloot in de lucht. De symbolische handeling werd door Luijendijk zelf verricht, samen met wethouder Gerrit Boudesteijn (onder andere havenzaken). Ze deden dat bij een wifi-mast aan de Poldersedijk, gelegen langs de Sliksloot in Krimpen aan den IJssel. ‘Ik ben zeer blij dat het nu toch gelukt is om deze draadloze verbinding voor de binnenvaart tot stand te brengen, waardoor het schippers Wisselbeker blijft nog een jaar in Zwolle De belangstelling voor de parlementaire avond van de Duitse binnenvaartbond BDB is dit jaar zeer groot. Ruim 190 personen hebben zich aangemeld voor de bijeenkomst op 24 november in Berlijn. Het hoofdthema, de herziening van de vaartrechten in Duitsland, is dan ook een netelig dossier. De Duitse overheid werkt aan een nieuwe vaartrechtenwet. Het verkeersministerie geeft binnenkort De Beroepsvereniging van Loodsen (BvL) voerde actie uit ergernis over het feit dat de bevoegdheden van het Nautisch Diensthoofd - Verkeersbegeleider Schelde (VBS) nog steeds niet zijn vastgelegd. De VBS speelt een belangrijke rol in de begeleiding van grote containerschepen. Het is een zeer ervaren loods, die vanaf begin volgend jaar vanuit de controletoren van de sluizen Zandvliet/Berendrecht de scheepsbewegingen gaat volgen om de sluisplanning en het verkeer naar Linkeroever in goede banen te leiden. De loodsen willen dat de VBS niet alleen een adviserende rol krijgt, maar alle bevoegdheden van een verkeersleider. Anders zouden schepen niet per se naar hem hoeven luisteren. Betrouwbare haven Bedrijven in de Antwerpse haven keurden de stiptheidsacties af waarmee de loodsen vorige week hun standpunt kracht bijzetten. Oponthoud als gevolg van acties schaden volgens Alfaport en de Antwerpse Scheepvaartvereniging (ASV) de reputatie van Antwerpen als een mogelijk wordt gemaakt om onbeperkt toegang te hebben tot het internet’, aldus de initiatiefnemer. Het was de 15e editie van het toernooi voor schippersinternaten. Dit jaar deden 19 teams mee. Niet zo veel als voorgaande jaren, maar de gezelligheid was er niet minder om. Er werd sportief gespeeld en de liefhebbers hadden veel te genieten. De eerste finalewedstrijd ging tussen Prins Hendrik en Julia 2. Met een 5-0 overwinning voor Julia 2 was duidelijk wie de beste in de categorie gemengd 6 t/m 10 jaar was. Daarna volgde de meidenfinale met dezelfde teams als vorig jaar. Ook toen stonden Prinses Margriet en De Singel 1 tegenover elkaar. En net als toen trok De Singel 1 aan het langste eind: 1-0. Vervolgens was het de beurt aan de jonge jongens van Julia en Prinses Margriet. Prinses Margriet was net wat scherper in de afronding waardoor de eindstand 2-0 werd. Het slotstuk vormde de finale van de oudere jongens. Die ging tussen Prinses Margriet en De Prinsenvaart. Er werd op het scherpst van de snede gespeeld. Prinses Margriet kreeg de meeste kansen, maar wist ze niet te benutten. Uiteindelijk moesten er penalty’s aan te pas komen. De Prinsenvaart miste de laatste penalty. Prinses Margriet schoot ze allemaal raak en was daarmee kampioen. Op basis van alle prestaties in alle categorieën werd Prinses Margriet de overall winnaar. De wisselbeker ging dus voor de tweede keer op rij naar Zwolle. De sportiviteitsprijs was voor team Julia 3 (gemengd). De meiden van De Singel troefden in hun finale Prises Margriet af. opdracht voor een voorbereidend onderzoek. De sector is niet gerust op de uitkomst. Er is immers nog veel onduidelijkheid over de manier waarop de vaartrechten in de toekomst worden berekend en hoe hoog ze zullen zijn. Geen mens kan Havenondernemers willen audit nautische keten Antwerpen betrouwbare haven. ‘Grote containerrederijen willen in Antwerpen groeien en investeren. Onze dienstverlening moet dan ook top en betrouwbaar blijven.’ Alfaport en de ASV maken zich sterk voor audit naar alle publieke en private schakels in de nautische keten, om die keten klaar te maken voor de toekomst. Het zou ook een signaal van vertrouwen naar de markt zijn, geven beide organisaties aan. In de audit moeten volgens Alfaport en de ASV alle invalshoeken, zorgen en ideeën van de spelers in de keten worden meegenomen. ‘De resultaten kunnen een basis zijn voor een strategisch gesprek over hoe wij de nautische keten in de toekomst zien.’ Als vicevoorzitter van de Nederlandse Vereniging van Binnenhavens had Luijendijk zelf in juni 2013 uit handen van minister Melanie Schultz van Haegen op het Schuttevaer-congres in Sliedrecht het eerste wifikastje van BinnenvaartNet in ontvangst genomen. ‘Inmiddels zijn met geld van het ministerie in tientallen binnenvaarthavens wifi-hotspots gerealiseerd. Krimpen aan den IJssel kan als thuishaven voor de binnenvaart en mijn woonplaats natuurlijk niet achterblijven’, zo benadrukt Luijendijk zijn inspanningen als gemeenteraadslid van Stem van Krimpen, de partij die hij in 2008 oprichtte. daar op dit moment een zinnig woord zeggen. De toelichting die een ambtenaar van het verkeersministerie onlangs in Duisburg gaf, bracht weinig helderheid. De tijd dringt Enkele maanden geleden gaf het verkeersministerie nog aan een ‘adviesraad’ in te stellen om het studiewerk te begeleiden. Onder meer de BDB zou deel uitmaken van deze raad. Inmiddels lijkt de adviesraad van de baan. De Duitse binnenvaartvertegenwoordigers vragen zich af hoe ze dan wél hun stem kunnen inbrengen. ADVERTENTIE In de Sliksloot is ruimte voor ongeveer 15 binnenvaartschepen, die naast walstroom nu ook kunnen beschikken over wifi. ‘Betrouwbare datacommunicatie op binnenvaartschepen wordt van steeds groter belang. Wifi biedt voordelen voor het uitwisselen van elektronische informatie, downloaden van grote databestanden en updaten van software op afstand. Het biedt een breedbandige en laagdrempelige internettoegang en er is sprake van een gekoppeld netwerk van wifihotspots op ligplaatsen in binnenhavens.’ Eén ding is zeker: de tijd dringt. Als de nieuwe wet niet klaar is vóór 2018, valt de binnenvaart in de toekomst onder de nieuwe Bundesgebührengesetz, het wettelijk kader voor federale heffingen. Volgens BDB-directeur Jens Schwanen betekent dat einde verhaal. ‘De vaartrechten zouden dan zo sterk stijgen, dat verladers hun goederen gaan overhevelen naar het spoor en de weg.’ ‘We moeten er dan ook minimaal voor zorgen dat er vóór 2018 een juridische basis ligt voor de vaartrechtenwet. Over de concrete invulling kan men later verder praten.’ ONNODIG STILLIGGEN KOST GELD Bel van Andel 010 4293316 Topkwaliteit tractieaccu’s, scheepsaccu’s, dynamo’s en startmotoren Uit voorraad geleverd en vakkundig gemonteerd Dealer voor Mastervolt en Victron omvormers en laders Van Andel zorgt al ruim 80 jaar voor de juiste spanning aan boord! www.vanandel-rotterdam.nl | info@vanandel-rotterdam.nl

De Binnenvaartkrant