Views
1 year ago

2015-24

  • Text
  • Jaar
  • November
  • Schepen
  • Binnenvaart
  • Schip
  • Nieuwe
  • Marine
  • Veth
  • Onze
  • Binnenvaartkrant

De Binnenvaartkrant 22

De Binnenvaartkrant 22 17 november 2015 Uw servicepartner 24/7 Vakmanschap & Service is onze kracht! • Uw specialist in Caterpillar, Cummins, Deutz/ MWM. • Alle ijzerwerkreparaties boven de waterlijn. • Leverancier smeermiddelen & filters. Technisch buro H&U b.v. Postbus 97 - 4670 AB Dinteloord . Markweg Zuid 4d - 4794 SN Heijningen Tel.: +31 (0)167 52 37 21 . Fax.: +31 (0)167 52 32 99 info@technischburohu.nl . www.technischburohu.nl Werkendam staat voor u klaar Reparatie, onderhoud, equipment, nieuwbouw en verbouw – het Werkendamse cluster biedt alles wat er bij het wereldwijd in de vaart brengen én houden van vaartuigen nodig is. Van roeren tot radars, van vloerbedekking tot verzekeringen, van bergingsvaartuigen tot betimmeringen – ‘Werkendam’ levert het allemaal. www.werkendammaritimeindustries.nl piping | construction | repair | pumps & supplies | design T +31 (0)183 505868 www.skb-group.nl T +31 (0)183 501811 www.dewaalbv.nl T +31 (0)887 877799 www.huchem.nl Mob. +31 (0)6 53365022 T +31 (0)183 40 41 13 www.electronic-service.nl T +31 (0)183 509618 www.lasertech.nl T +31 (0)183 501420 www.shipyardjooren.nl T +31 (0)183 500015 www.voordendagvdstelt.nl T +31 (0)183 301940 www.maksordiving.com T +31 (0)183 503291 www.descheepsbouwers.nl T +31 (0)183 502688 www.werkina.nl T +31 (0)183 505733 www.europeatwork.nl KIEBOOM - WERKENDAM SCHEEPS- EN AANNEMERSMATERIALEN T +31 (0)183 500413 www.paansstoffering.nl T +31 (0)181 712314 www.cuneuscrew.com Bunkerboot “Cornelis” 06-53396410 T +31 (0)183 503300 www.kieboomwerkendam.nl REINIGEN, STRALEN, CONSERVEREN T +31 (0)183 505475 www.cornetgroep.nl T +31 (0)184 611322 www.windex.net MACHINEFABRIEK EN SCHEEPSREPARATIES T +31 (0)183 502088 www.vanwijkwerkendam.nl ACCUVERKOOP T +31 (0)183 505230 www.vekagroup.com T +31 (0)183 501016 www.daveco.nl T +32 3 3532689 www.blommaertalu.be T +31 (0)183 507600 bedrijven@altena.rabobank.nl T +31 (0)183 308383 www.hoogendoorn-mbi.nl T +31 (0)183 66 31 59 www.dikdenhollander.nl T +31 (0)183 503111 www.instalho.nl GROUP T +31 (0)183 600391 www.concordiagroup.nl T +31 (0)183 501707 www.dacomwerkendam.nl T +31 (0)10 2973999 www.oechies.nl VAN WIJK STUURHUIZEN T +31 (0)183 502184 www.vanwijkstuurhuizen.nl

De Binnenvaartkrant 23 17 november 2015 DOOR JOHAN DE WITTE Middagpauze. Peter Geven loodst zijn 12 pupillen naar de wc. ‘Handen wassen en aan tafel, jongens. Er is maar 50 minuten tijd. Een kruisje maken en eten!’ De gemengde groep van 6- en 7-jarigen staat op zenden, met verschillend nieuws op stadionvolume. De boterpot en hagelslag overleven de aanslag ternauwernood. ‘Meneer, wilt u de kaas doorgeven, meneer de melk en daar… kijk dan aub…de pindakaas.’ De focus op worst is sober. Wat staat hier, check ik bij mijn buurman? ‘Melk’, leest hij en bewijst even later, zomaar uit the blue, met ‘I love you’ zelfs het Engels te beheersen. ‘Als er geen vork naast je bord ligt, mag je boterhammen dubbel doen en met je handen eten’, is de info van de overkant.’ Wat een leuk internaat, en hebben jullie ook mooie kamers? ‘Jaaahaa, maar we zijn toch liever nog bij papa en mama. Vanavond ga ik naar boord in Dorderecht.’ ‘Ikke morgen, weet u hoe ons schip heet? Magic.’ ‘Mag ik de pindakaaslepel aflikken’, vraagt een slimmerik. Spijkerhoek Het is de horizontale opstart- Krekel-groep. Ze zitten pas 8 weken op school. Meneer Peter maant om stilte. Als de decibels zich normaliseren, meldt hij: ‘Volgende week starten we in de “spijkerhoek” van het Atrium met het timmeren van een pennenbakje. Wie wil zelf zo’n bakje timmeren met echte spijkers?’ 12 vingers gaan omhoog. ‘Oké, we Wijken voor woningen DOOR EVERT BRUINEKOOL Charterschepen moeten voorlopig wijken voor de bouwplannen in de Houthaven. Haven Amsterdam heeft het onderzoek naar vervangende, tijdelijke ligplaatsen voor charterschippers negatief afgerond. BBZ-directeur Paul van Ommen is teleurgesteld in de handelwijze van het Havenbedrijf. ‘Het lijkt er op dat de meerwaarde van klassieke schepen over het hoofd gezien wordt.’ ‘Er is besloten de bruine vloot van winter 2016 tot eind 2017 niet te faciliteren’, stelt een woordvoerster van het Havenbedrijf. ‘Alternatieve locaties in het havengebied zijn onderzocht en afgevallen, doordat dit ‘Wij willen die schepen niet kwijt’ Met de Krekels aan de lunch De 12 Krekels hebben het naar hun zin. (foto Johan de Witte) gaan weer handen wassen, tanden poetsen en verzamelen op de bank voor de foto in de krant, voordat Nicole jullie naar school brengt.’ Juffrouw Nicole werkt reeds 20 jaar met kinderen, heeft er zelf 3 thuis en is dienovereenkomstig ervaringsdeskundige. ‘Kleintjes zijn onbevangen en zo puur, daar kunnen groten zelfs van leren,’ volgens Nicole. Prille vriendschap ‘Kom op’, zegt Peter, ‘wij gaan naar mevrouw Van Berkel’. ‘De baas van een grote familie’, aldus de definitie van één van de Krekels. Voordat we aankloppen bij de directeur, antwoordt Peter Geven op de vraag hoe lang hij al met kinderen werkt: ‘Ik mág dit al 25 jaar doen.’ 12 nieuwe kinderen, is dat niet veel? ‘Ja, zeker als je bedenkt dat het alleen schipperskinderen betreft. We zijn daar gelukkig mee. Het is opvoedkundig waardevol om met een heel nieuwe “horizontale groep” te kunnen starten. Die prille onderlinge vriendschap blijft kinderen bij! Eerst als ze – afhankelijk van hun ontwikkeling – naar een “verticale groep” overgaan is de leeftijd gemengd.’ ‘Dikwijls komen ze dan bij een broer, zus, neef of nicht in de groep en dat vinden ze, evenals de ouders, héél fijn. De gezinssituatie wordt hierbij een beetje hersteld en als aanbod ten koste zou gaan van de binnenvaart. Ook bleken deze alternatieve locaties niet geschikt doordat er voor bevoorrading geen ruimte is, ze tot verkeersoverlast leiden of er geen huisvuilafgiftepunt aanwezig is. Eind 2017 komt er een nieuwe pontsteiger: deze biedt dan opnieuw plaats aan de bruine vloot.’ leiding heb je dan met één gezin te maken.’ ‘Naast de groepsopvoeding blijft individuele aanpak belangrijk zodat je voor ieder kind een andere groepsleider bent. Je ziet dat kleintjes na een lesjaar en vakantie al Julia Internaat is blij met 12 nieuwkomertjes veel volwassener zijn geworden. Dat blijft bijzonder om waar te nemen.’ Ouders Had u 12 nieuwkomertjes verwacht? vragen we Karin van Berkel. ‘Je hoopt het en we doen er met het hele team erg ons best voor. Een Keuzes Op 16 november 2016 moeten de schepen die nu nog in de Houthaven liggen, vertrokken zijn. ‘De zeilvloot is in Amsterdam onbelangrijk, het Havenbedrijf kiest altijd ten gunste van vrachtschepen en cruisevaart’, aldus Van Ommen. ‘Waarom ze die keuze maken en door wie ze gestuurd worden, is ons onbekend. Het heeft vast met geld te maken. Onze winterligplaatsen gaan dus nu weg.’ ‘We begrijpen dat de ligplaatsen beperkt zijn in Amsterdam; we willen graag creatief meedenken. Een traditionele vloot is niet alleen maar een boekhoudkundige optelsom maar straalt ook iets uit’, vindt Van Ommen. goede bezetting betekent ruimere financiële middelen en dat werkt door in faciliteiten, zoals een verkeersplein of trapauto’s, en in de inrichting. Ook kunnen we hierdoor onze personele bezetting in stand houden en zelfs nieuwe medewerkers aannemen.’ ‘We hebben een actieve oudercommissie waarmee we soms echt nieuw beleid, wensen of verbeteringen realiseren. Die enthousiaste aanpak hoort bij maritieme saamhorigheid. Tevreden ouders zijn ook onze ambassadeurs!’ Wat doet u aan werving naast het gebruik van social media? ‘De open dag is moeilijk; ouders zijn vaak ver weg. Daarom zeggen we tegen ouders: “Pak de telefoon en kom langs voor kennismaking en een eigen impressie. We leiden u rond in ‘de hectiek van de dag’. Dan pas ervaart u of het een geborgen omgeving is voor u en uw kind(eren). Wij weten maar al te goed dat u de meeste moeite heeft om uw eerste op een internaat te plaatsen.”’ Als een kapitein houdt de directeur koers en ze heeft met haar hele team visie en gedrevenheid in de organisatie gemanaged. Overrompeld door zo’n uitspraak benadrukt Van Berkel: ‘Alleen maar mét elkaar!’ Twee maal per maand legt het Julia ook nog eens de loopplank uit voor de BinnenvaartSoos en haar geïnteresseerden. www.juliainternaat.nl ‘Wij zouden graag willen weten of de burgers van Amsterdam er net zo over denken. Onlangs waren er nog 2,5 miljoen bezoekers voor oude bootjes in de stad.’ Andries de Weerd, regiovertegenwoordiger van Koninklijke BLN- Schuttevaer, betreurt de gang van zaken. ‘De schepen horen bij Amsterdam en er moet op korte termijn een oplossing voor gevonden worden, met een win-win-situatie. Het beleid van Amsterdam is voor toeristen: Bezoek Amsterdam en beleef Holland; daar horen deze schepen bij.’ Bewoners rond de Houthaven willen de charterschepen helemaal niet zien vertrekken. Dat schrijft Agnes van den Andel in reactie op eerdere berichtgeving over de plannen in deze krant. ‘Ik ben een bewoner van de Oude Houthaven en ik wil BBZ-directeur Paul van Ommen laten weten dat de huidige omwonenden en omwerkenden van de oude Houthaven momenteel in een strijd verwikkeld zijn om ligplaatsen voor de binnenvaart te behouden. Wij leven al jaren op een locatie waar binnenvaartschippers kunnen aanmeren en dat willen we graag zo houden.’ Ze vervolgt: ‘De werkende binnenvaartschepen horen bij de identiteit van de buurt en bij de historie van de Houthaven. Het is altijd een werkhaven geweest en geen woonhaven, en dat willen we graag zo houden. Dus laat de BBZ weten dat ze de steun hebben van zo’n 200 huidige omwonenden/omwerkenden van de Houthaven.’ (foto E.J. Bruinekool Fotografie)

De Binnenvaartkrant