Views
1 year ago

2015-24

  • Text
  • Jaar
  • November
  • Schepen
  • Binnenvaart
  • Schip
  • Nieuwe
  • Marine
  • Veth
  • Onze
  • Binnenvaartkrant

De Binnenvaartkrant 20

De Binnenvaartkrant 20 17 november 2015 Verkoop en keuring van brandblusmaterialen RiBrandy Brandbeveiliging N.C.P. erkend REOB onderhoudsbedrijf Keuring brandblusser aan boord € 8,50 excl. BTW inclusief voorrijden en SI certificaat Ook keuringen van zwemvestjes. U belt en wij komen. Vierlinghstraat 12 e 4251 LC Werkendam tel. 0183 - 678030 of mob. 06-22248335 SCHEEPSSLOPERIJ TREFFERS BV 'für alle Ihre Abwrackschiffe, Abwracktonnage und andere treibende Objekte." +31(0) 23-5325211 +31(0) 6-53187317 Barzahlung E-mail: treffers@hetnet.nl Hendrik Figeeweg 35, 2031 BJ Haarlem airconditioning, koelinstallaties, centrale verwarming, luchtbehandeling, scheepsventilatie, sanitaire installaties, meet- en regeltechniek Passagiersschepen U vindt ons aan de Waal bij kilometerpaal 903 Flexibele Klimaatregeling Voor al uw wensen op het gebied van airconditioning hebben wij het juiste antwoord. Flexibiliteit is ons devies. Zo bieden wij naast daikin koudwater-machines ook het daikin multisplit-systeem: efficiënt te installeren en met een dito energieverbruik tot 5 binnendelen zijn op één buitendeel aan te sluiten. Daarbij is ieder element individueel regelbaar. Plaatsing door geheel Nederland! Ook voor service, onderhoud en reparaties. Nijverheidsstraat 31 Hardinxveld-Giessendam T.: (+31) 184 613911 www.klimaatservice.nl info@klimaatservice.nl Wij hebben alles in eigen huis om uw project vakkundig, volledig naar uw wens en binnen de afgesproken termijn uit te voeren. Zonder vervelende verrassingen achteraf. Met uw riviercruiseschepen kunt u bij ons terecht voor: • Complete turnkey levering • Aouw van casco in samenwerking met gespecialiseerde toeleveranciers • Reparaties • Verbouwingen • (winter)onderhoud • Droogdok geschikt voor schepen tot maximaal 1150 ton en 110 meter lang De Gerlien van Tiem, voor schippers die de vaart erin willen houden. Waalbandijk 129, 6651 KB Druten T +31 487 51 55 44 F +31 487 51 59 42 E info@gerlienvantiem.com Beurs-World Trade Center Beursplein 37, Rotterdam Telefoon: 010 - 405 2000 E-mail: casco@gebrsluyter.nl www.gebrsluyter.nl Help vluchtelingen hun dromen waarmaken! Scheepselektro - Meet - en regeltechniek Gespecialiseerd in Tankmeet- en Tankalarminstallaties o.a. Saab, Krohne, Brooks en Heinrichs. Ook leveren wij dek PC met ons nieuwe Green Light automatische pompbedieningssysteem. 24 uur service, 7 dagen per week! Reigersingel 10 2922 GP Krimpen a/d IJssel Tel. werkplaats: 0180 - 551731 gerlienvantiem.com Mobiel: 06 - 53164125 06 - 53561008 Fax : 0180 - 599727 VOOR : • alle onderhoudswerkzaamheden • alle scheepsreparaties • verlengingen / inkortingen • hellingdok tot 60 meter Veerweg 59A - H.I. Ambacht Tel. 078-6812551, b.g.g. 078-6822742, Fax 078-6821446 w.buitendijk@scheepswerfhetanker.nl - www.scheepswerfhetanker.nl DA-CAPO SPECIALIST IN SCHEEPSTIMMERWERK Rivierdijk 423a • 3372 BV Hardinxveld-Giessendam Tel. 0184-613150 • Fax 0184-618601 • www.da-capobv.nl • info@da-capobv.nl

De Binnenvaartkrant 21 17 november 2015 Nieuwe vestiging voor ‘Natte Boekhouder’ Al 15 jaar is Peters & van Sandijk aan de Havenstraat in Maasbracht voor veel schippers een vertrouwd adres voor administratie, fiscale dienstverlening en bedrijfsadvisering. Intussen werken er 14 mensen en zijn er 4 partners: de naamgevers Johan Peters en Peter van Sandijk en sinds 2012 ook Marion van de Runstraat en Dennis van den Heuvel. Op donderdag 12 november openden ze een vestiging aan de Westpier in Zwijndrecht. ‘3 van de 4 zijn schipperskinderen’, vertelt Marion van de Runstraat bij de openingsreceptie in Zwijndrecht. Met een brede glimlach voegt ze daaraan toe: ‘We zijn gespecialiseerd in de binnenvaart, we zijn zeg maar “Natte Boekhouder”. We weten waar we over praten.’ Alle 4 de partners van Peters & van Sandijk hebben een specialisatie. Marion is specialist salarisadministratie. En ze vaart regelmatig mee met haar eigen partner, binnenvaartondernemer en eigenaar van een tanker waarmee hij eetbare oliën vaart voor Maaskade Bevrachters, de buurman van de vestiging in Zwijndrecht. Klantbehoefte Met de vestiging in Zwijndrecht wil Peters & van Sandijk de klanten beter bedienen, die immers meestal varenden zijn en niet altijd in de buurt van Maasbracht. Marion van de Runstraat: ‘Je merkt dat er behoefte is aan een contactpersoon in deze omgeving. Op die behoefte spelen we in.’ 3 van de 4 partners rouleren in de bezetting van het kantoor in Zwijndrecht. www.pvsa.nl Op de kade van de Oude Maas in Zwijndrecht, net als in Maasbracht met zicht op de binnenvaart. De vier partners van Peters & van Sandijk van links naar rechts: Marion van de Runstraat, Peter van Sandijk, Dennis van den Heuvel en Johan Peters. Nieuwe kans voor oudere cruiseschepen DOOR EVERT BRUINEKOOL Een verdrievoudiging in de laatste drie jaar van het aantal overnachtingen op hotelschepen tijdens festivals en ingezet voor bedrijven. Slaapschepen.nl en dochter Hotelschepen.nl merken een toename, vooral door bedrijven die watergerelateerd bouwen. Voor de oudere riviercruiseschepen is dat een tweede leven en de courante cruiseschepen en charterschepen kunnen in de tijd dat zij niet varen, omzet generen. ‘In de winter zijn er natuurlijk wat meer cruiseschepen en charterschepen beschikbaar dan zomers. De schepen varen in de zomer met gasten’, vertelt Mark Jongedijk, eigenaar van de bedrijven Slaapschepen.nl en Hotelschepen.nl. ‘We hebben het hele jaar voldoende schepen ter beschikking op alle plaatsen die aan het water liggen.’ Mark Jongedijk: ‘De reder verdient door onze verhuur toch geld met het schip.’ (foto’s E.J. Bruinekool Fotografie) Rotterdamse Hoek Voor particulieren die een stedentripje willen maken of met familie en vrienden een paar dagen als groep weg willen, zijn de kosten voor een overnachting met ontbijt vanaf 30 euro per persoon. Een luxe overnachting in een hut, met alle voorzieningen, kost 50 euro per persoon. Bij longstay-verhuur aan bedrijven liggen de kosten anders. Het is geheel afhankelijk van de wensen van de klant. Volpension behoort ook tot de mogelijkheden en varen naar de werklocatie ook. Als voorbeeld noemt Jongedijk Urk: ‘Op Urk ligt een cruiseschip als hotel. Regelmatig vaart het schip naar het windmolenpark en ligt daar voor anker. In het weekeind, als er niet gewerkt wordt, ligt het schip in de haven. Door deze actie van het verplaatsbare hotel is er geen verlies van werktijd door reizen naar de Rotterdamse Hoek.’ Andere locaties waar op dit moment gebruik van de hotelschepen wordt gemaakt voor windparken zijn Borkum op het Duitse Wad voor Van Oord en IJmuiden voor Van Oord. Smit Hanab en Boskalis zetten ook hotelschepen in. In Rotterdam ligt een schip om tijdelijk 100 studenten te huisvesten. ‘Als er evenementen zijn, is het aantal overnachtingen al snel 10 maal zo groot’, vertelt Jongedijk. ‘Het afgelopen jaar op het Eurosonic Noorderslag-festival in Groningen hadden wij volgens de havenmeester 2,5 kilometer schepen aan de kade. 2.000 overnachtingen is zeker geen concurrentie voor de hotels in de stad; die zaten allemaal vol. Het zijn 2.000 extra bezoekers die 3 dagen geld uitgeven in de stad.’ ‘De prijzen op festivals liggen iets hoger, 60 tot 150 euro per hut, omdat de schepen er naartoe moeten varen. Na het festival zijn de schepen weer weg. Ook op festivals als Oerol wordt van onze diensten gebruikgemaakt, ook op dance events en andere evenementen. Wij zijn geen concurrentie voor hotels maar een aanvulling in de capaciteit. Tijdens de evenementen zitten de hotels meestal helemaal vol.’ Offshore De enige haven die er anders tegen aankijkt, is Amsterdam. Dat bevreemdt Jongendijk: ‘Amsterdam weert hotelschepen. Het Havenbedrijf probeert deze markt naar het Amsterdamse havengebied te laten komen. Hotels horen inmiddels bij de offshore-markt. De bedrijven zoeken altijd overnachtingen dicht bij hun werk; daar zijn hotelschepen ideaal voor. De schepen hebben hetzelfde certificaat als riviercruiseschepen, het zijn zelfs dezelfde schepen. Zeker de onveiligheid kan geen reden zijn. Soms worden de hutten op de schepen aangepast van 2-persoonshut naar 1-persoonshut met bureau. Dat is op klantspecifieke wensen allemaal mogelijk’. ‘Ook scheepswerven hebben inmiddels het gemak van deze hotelschepen ondervonden’, aldus Jongedijk. Als er grote saneringsklussen uitgevoerd worden en de bemanning niet aan boord mag blijven, is het handig langszij een schip aan te leggen waar de bemanning dan tijdelijk op woont. Jongedijk let scherp op de markt van charter- en riviercruiseschepen. ‘Soms gaan er touroperators failliet, dan heeft de reder tijdelijk leegstand op de cruiseschepen. Dat is dan een potentieel schip voor ons. De reder verdient door onze verhuur toch geld met het schip. De kosten voor een schip lopen gewoon door, of het gebruikt wordt of niet, en zo zijn wij beiden geholpen. Er zijn circa 300 tot 400 cruiseschepen en 400 charterschepen in de markt; er zijn dus altijd schepen beschikbaar.’ Door de vernieuwing in de riviercruisemarkt zijn er schepen die eigenlijk voor de rivieren te weinig hutten hebben. Voor deze schepen begint een tweede leven als hotelschip. Slaapschepen.nl en Hotelschepen.nl hebben met een aantal van deze bedrijven vaste afspraken lopen. De Arlene, hier op het Grand Canal d’Alsace, wordt regelmatig ingezet als ‘slaapschip.’ Wij leveren en plaatsen: HYDRAULISCHE STUURWERKEN CILINDERS AGGREGATEN ASGENERATOREN VOOR AL UW HYDRAULIEK! Wij verzorgden de complete hydraulische installatie voor de Hybride sleepboot Sil-Jeske-B en wensen BMS Seatowage B.V. veel succes. Visschersbuurt 19 3356 AE PAPENDRECHT - Tel. 078-6159596 bezoek onze website: www.hydromarine.nl Sil-Jeske-B: indrukwekkende prestaties >> Vervolg van pagina 19 Die bleek bij de paaltrekproef maar liefst 30 ton te zijn. ‘Het extra vermogen is ook in het bovengebied goed te benutten.’ De elektrische aandrijving stelt het schip in staat om bij geringe snelheid en standbywerkzaamheden met 1 of 2 dieselgeneratorsets te werken, zonder gebruik van de hoofdmotoren. ‘Dat is economisch aantrekkelijk, want het brandstofverbruik gaat erdoor omlaag’, legt De Gelder uit. ‘Daarnaast is het ook milieutechnisch een aanzienlijke verbetering doordat de uitstoot eveneens vermindert.’ Een extra voordeel is dat het vaartuig met deze aandrijving in staat is veel nauwkeuriger te manoeuvreren dan met de conventionele voortstuwing. Dat vergroot de efficiëntie en verkleint de kans op schade. ‘De prestaties van deze boot zijn indrukwekkend’, zegt De Gelder tot slot. ‘Hij kan duwen, hij kan trekken, hij kan alles. Het is werkelijk een multifunctioneel zeegaand schip geworden. Ze kunnen het wereldwijd voor alle activiteiten inzetten. Van anchor handling, tot assistentie bij de aanleg van windmolenparken en dive support.’

De Binnenvaartkrant