Views
2 years ago

2015-24

  • Text
  • Jaar
  • November
  • Schepen
  • Binnenvaart
  • Schip
  • Nieuwe
  • Marine
  • Veth
  • Onze
  • Binnenvaartkrant

De Binnenvaartkrant 2 17

De Binnenvaartkrant 2 17 november 2015 COLOFON De Binnenvaartkrant is een vakblad voor de Rijn- en Binnenvaart met een oplage van 23.000 exemplaren, verspreid in Nederland, België, Duitsland, Oostenrijk en Frankrijk, op plaatsen waar ze binnen bereik liggen van opvarenden van binnenvaartschepen. Een uitgave van Riomar BV Uitgever: Michel Gonlag Adres redactie en acquisitie ‘s-Gravenweg 37A 2901 LA Capelle aan den IJssel T +31(0)10 414 00 60 F +31(0)84 88 44 671 service@binnenvaartkrant.nl www.binnenvaartkrant.nl Acquisitie Johan Burggraaf (Sales Manager) Vanessa Lingsveld Ken Rijkers Secretariaat Karin Hell (Office Manager, Boekhouding) Mariska Doornkamp (Administratief medewerker) M.P.S. DA VINCI & M.P.S. ANTONIO BELLUCCI Mediship AG te Basel, een Zwitserse rederij, is op zoek naar nieuwe collega’s 1STE KAPITEIN (zpp bespreekbaar) 2DE KAPITEIN STUURMAN MACHINIST MATROOS Voor deze functie is/zijn gewenst: • Goede technische kennis • Goede contactuele eigenschappen • Representatief uiterlijk • Beheersing van de Engelse/Duitse taal Wij bieden: Een Zwitsers contract aan met goede voorwaarden en een uitstekend salaris. Vrije tijds regeling in overleg Bent u toe aan een nieuwe uitdaging en lijkt het u iets om op één van de mooiste passagiersschepen te varen met een variërend vaarprogramma, en bent u in bezit van de juiste papieren, neem dan contact op met: Patrick van Hengst Tel: 0612344067 of e-mail je CV naar patrickvanhengst@me.com KAPITEIN NODIG? INFORMEER NAAR DE ADVERTENTIE MOGELIJKHEDEN +31(0)10-414 00 60 ADVERTENTIE@BINNENVAARTKRANT.NL 10 nieuwe overalls € 99,00 Werkkleding vlamvertragend, Veiligheidsschoeisel, Regenkleding Werkjassen Prijzen excl. btw www.terwijn-zwolle.nl www.gratisborduren.nl tel. 038 4651728 2 Lay-out Steven Chiang San Lin Redactie Martin Dekker Hoofdredacteur M 06-22871516 redactie@binnenvaartkrant.nl Michel Gonlag Eindredacteur M 06-53244445 redactie@binnenvaartkrant.nl Aan dit blad werkten mee Ken Rijkers Frank Antonie van Alphen Evert Bruinekool Jan Johan ten Have Jan Hoek Sarah de Preter Johan de Witte Druk Koninklijke BDU Grafisch Bedrijf bv, Barneveld Verspreidingspunten U kunt onze verspreidpunten vinden op onze site; www.binnenvaartkrant.nl Advertenties worden geplaatst volgens onze leveringsvoorwaarden, gedeponeerd bij de KvK te Rotterdam onder nr. 24241388. Wij zijn niet verantwoordelijk voor eventuele fouten in de geplaatste advertentie bij telefonisch doorgegeven teksten. Tevens dragen wij niet de verantwoording voor foutieve of onvolledige informatie vermeld in de leverancierslijsten. Volg ons via: www.autena.nl Stuwen met ContainerPlanner Op elk schip dat containers vaart is ContainerPlanner het onmisbare gereedschap. Het stuwprogramma is ontwikkeld vanuit de binnenvaartpraktijk. Met de muis maak je eenvoudig het beste stuwplan. for Peak performance Rotterdam l Hamburg l Basel l Antwerpen WE WANT YOU AS OUR CAPTAIN auf einem unserer 12 modernen Oil oder Chemie Rhein Tankmotorschiffe Wir suchen: Rheinpatent bis Mannheim / Basel Radarpatent ADN-Zertifikat Sprache: Deutsch und Niederländisch Wir bieten: Hohes Sicherheitsverständnis Attraktive Schweizer Arbeitskonditionen Permanente Weiterbildung Aufstiegschancen Gutes Arbeits-Freizeit-Verhältnis - 1:1 Gutes Betriebsklima Wir freuen uns auf Ihre Bewerbung – einfach bewerben über unsere Webseite! Wij zoeken: Rijn patent tot Mannheim / Basel Radarpatent ADN-Certificaat Taal: Nederlands en Duits Wij bieden: Veiligheid hoog in het vaandel Aantrekkelijke Zwitserse arbeidsvoorwaarden Mogelijkheden voor zelf ontplooiing Goede promotie kansen Comfortabele 1:1 verhouding van werktijd en vrije tijd Motiverende & inspirerende bedrijfscultuur Sollicitaties eenvoudig via onze website! Bewerbungen an: Jesko Wehrt Human Resources Manager Fluvia AG Hafenstrasse 87 CH-4127 Birsfelden www.fluvia.eu jesko.wehrt@fluvia.eu tanker shipping | tank storage | tanker brokers per 1 april 2008 ACCU’S VARTA 230 Amp. 96801 pr. op aanvr. DAVECO 120 Amp. 94,- 150 Amp. 114,- 200 Amp. 151,- 230 Amp. 171,- Optima 815 175,- TRACTIEBATTERIJEN 520 Amp. 1315,- 620 Amp. 1475,- 720 Amp. 1695,- 820 Amp. 1830,- 920 Amp. 1975,- 1040 Amp. 2180,- 1160 Amp. 2375,- Prijzen gelden bij inlevering van gelijkwaardige oude accu, anders lood toeslag. excl. BTW Bezorging door geheel Nederland en in Antwerpen DAVECO Leeghwaterstraat 19 4251 LM Werkendam Tel. 0183-501016 www.daveco.nl 2 Te huur Standaard duwbak + container duwbakken. P St. Teunismolenweg 48F Nijmegen Tel +31 (0)24 355 94 17 E-mail info@autena.nl

De Binnenvaartkrant 3 17 november 2015 Koninklijke zegen voor sluis Ternaaien DOOR SARAH DE PRETER 20 jaar nadat Nederland en Wallonië een akkoord bereikten over de bouw van een nieuwe sluis in Ternaaien, is het kunstwerk zo goed als klaar. Ook het trimodale platform Trilogiport in de haven van Luik staat eindelijk in de startblokken. Afgelopen vrijdag heeft de Belgische koning Filip beide projecten officieel ingehuldigd. De hoeveelheid Waalse ministers die bij de inhuldiging aanwezig waren, onderstreepte het belang van deze twee infrastructuurprojecten voor de binnenvaart en de Waalse economie. Steeds meer Walen werken in de logistieke sector en veel Waalse bedrijven verdienen hun geld met export. Ze zijn aangewezen op goede verbindingen met het buitenland en degelijke infrastructuur, zei Waals minister-president Paul Magnette. Europese schakel Over de Waalse vaarwegen wordt jaarlijks zo’n 40 miljoen ton vervoerd. Als het aan de Waalse minister van Openbare Werken Maxime Prévot ligt, komt daar tot 2020 nog Eerbetoon aan volhouders 6 mannen hebben door te volharden in het streven naar een betere bereikbaarheid van Oost- Brabant over water, voor elkaar gekregen dat de vaarwegen in die regio zijn verruimd, de sluizen verbeterd en dat er zelfs een nieuwe vaarweg bij is gekomen. Dat laatst is natuurlijk het Máxima-kanaal. Deze 6 mensen werden woensdag 11 november in Veghel geëerd met een ‘publieksbord’ aan de haven van die Brabantse plaats, die nu bereikbaar is voor klasse IVschepen. 3 van de 6 zijn helaas al overleden: oud-burgemeester Ies Keijzer van Veghel, voormalig MCAvoorzitter André Schaart en ouddirecteur Harry Goijer van CeHaVe. Hun naaste familie was wel aanwezig in Veghel. De andere 3 zijn oud-MCA-directeur Bert Hilberts, oud-directeur Peter van der Meij van Intexo/DHL en Jan Kerkhof, nu voorzitter van het MCA. Bij de gelegenheid waren taltijke hoogwaardigheidsbekleders. ‘Bereikbaarheid is de sleutel’, Koning Filip bestudeert de monitors van het sluispersoneel. De Nederlandse minister Schultz van Haegen, de Waalse minister Jean-Claude Marcourt en de Waalse premier Paul Magnette kijken over zijn schouders mee. eens 10% bij. Hij zet in op het verbeteren van de Waalse vaarwegen Met het onthullen van een plaquette werden de brug naar Trilogiport en het multimodaal platform zelf geopend. (foto’s: Gouvernement Wallon) aldus de burgemeester van Veghel. ‘Als deze founding fathers toen niet bij elkaar waren gaan zitten, dan en de integratie ervan in het Europese vaarwegennet. De vierde sluis in Ternaaien is hier een voorbeeld van. Die verbindt Wallonië via de Maas met Nederland en de Rijn-Main-Donaucorridor. Het Albertkanaal vormt de connectie richting Vlaanderen en Frankrijk. De bouw van de 225 meter lange en 25 meter brede sluis startte in de zomer van 2011 en was deze zomer klaar. Na de nodige tests is de sluis nu bijna helemaal klaar. Ze kan 9.000 ton schutten: 2 koppelverbanden van 4.500 ton of 4 schepen van 2.000 ton. De grote sluis biedt een antwoord op de stijgende goederenstromen en zal de wachttijden voor de binnenvaart reduceren. Ieder jaar passeert zo’n 11 miljoen vraag ik me af of het nu wel zo goed met Veghel was gegaan.’ Op de foto (vlnr) Bert Hilberts, Peter van der ton goederen het sluizencomplex in Ternaaien. Daar kan vanaf nu 500.000 ton per jaar bijkomen. Trilogiport Trilogiport, het nieuwe logistieke platform aan het Albertkanaal in Luik, wordt begin 2016 operationeel. Het in 2003 gelanceerde project is gefinancierd door de Waalse overheid en de haven van Luik. Europa droeg 9 miljoen euro bij. Het 120 hectare grote logistieke platform moet een ‘logistieke trekpleister’ worden in het hart van Europa. Het hart van Trilogiport vormt de containerterminal van DP World aan het Albertkanaal. Daarnaast zijn er een logistieke zone, een haventerrein en een natuurgebied. Meij, burgemeester Ina Adema, Jannita Robberse (HID van Rijkswaterstaat) en Jan Kerkhof. Water op Mars Wat moeten we met een rivier zonder water? Er is water gevonden op Mars. Dan is er leven mogelijk. Stuur er mensen heen. Wie heeft er zin? Of vind je het zinloos? Als er mogelijkheden zijn, dan moet je die benutten. En als je die benut, dan raak je eraan gewend, verslaafd, van afhankelijk. Ongeveer in die volgorde. Leven zonder smartphones en internet is niet meer denkbaar (alleen nog wel op Mars, denk ik, daar heb je aan water genoeg). Met stijgende verbazing zie ik hoe de samenleving zich vormt aan de hand van wat mogelijk is. Razendsnelle communicatie met een lawine aan informatie (dagelijks verwerken wij meer info dan onze voorouders in de Middeleeuwen hun hele leven over zich heen kregen) en we passen ons aan, vinden het normaal, waarderen het, kunnen niet zonder. Ook de wetten- en regelmakers weten van gekkigheid niet hoe snel ze hun brouwsels aan moeten passen aan alweer een nieuwe werkelijkheid. Onze klanten verwachten de aanpassingen van ons. Alles moet sneller, efficiënter, nauwkeuriger en goedkoper. Ja duurzamer ook, maar alleen als het wat oplevert. In dat licht moeten we Binnenvaart 3.0 zien, het is niet de hobby van Henk van Laar (ja, ook wel) maar een doorkijkje naar een enerverende toekomst. Niet omdat het toepassen van al die technische vondsten leuk is, maar noodzakelijk. Als je je daar niet aan committeert, red je het eenvoudig niet in die toekomst (dat is morgen hè, eigenlijk vanmiddag al). Is dat nou wel nodig? Kunnen we niet alles bij het oude laten? Het leven was toch wel de moeite waard? Kinderen die buiten spelen in plaats van op de tablet ingewikkelde spelletjes doen waar hun ouders niks van snappen. Ik vrees dat we geen keus hebben. De wereld wordt steeds drukker en we zullen ons moeten voorbereiden op een nog veel complexere samenleving, met meer mensen op door de stijgende zeespiegel minder oppervlak. We worden wel met ons neusje op de feiten gedrukt nu we ‘overspoeld’ worden door vluchtelingen. We delen de aardbol met deze mensen; hun komst naar hier is gewoon een verandering waar we mee moeten dealen. Hun probleem is ons probleem. Alles en iedereen hangt met elkaar samen. Door het delven van schaliegas heeft Amerika genoeg eigen brandstoffen. Als de VS nu afhankelijk zouden zijn geweest van de olie in het Midden- Oosten, hadden ze allang over IS heen gewalst met grondtroepen. Oorlog voorbij, vluchtelingen terug. Welkom in de Wereld 3.0. Ik denk dat ik me maar meld voor een trip naar Mars. Ze hebben daar water, dus kunnen we gelijk aan de slag met Binnenvaart 3.0. EÉN POT NAT door Michel Gonlag

De Binnenvaartkrant