Views
2 years ago

2015-24

  • Text
  • Jaar
  • November
  • Schepen
  • Binnenvaart
  • Schip
  • Nieuwe
  • Marine
  • Veth
  • Onze
  • Binnenvaartkrant

De Binnenvaartkrant 16

De Binnenvaartkrant 16 17 november 2015 18,19 en 20 maart 2016 Open Scheepvaartdagen 2016 ANTWERPEN SCHRIJF NU IN ALS EXPOSANT info@osd-antwerpen.be www.osd-antwerpen.be Maurice Peleman +32 477 41 80 93 Joseph Romeijnders +32 475 75 74 84 Financiële administratie Jaarrekening Salarisadministratie Fiscale advisering Startersbegeleiding Bedrijfsadvisering RPP Hangar 29 - Waagnatie Antwerpen info@phoenix-shipyard.be Herbekestraat 71 2620 Hemiksem (Antwerpen) 03/877 55 28 Davy Cloostermans 0472/29 44 09 dc@phoenix-shipyard.be Jimmy Cloostermans 0475/83 11 73 jc@phoenix-shipyard.be Facebook facebook.com/phoenixshipyard • Algemene scheepsreparaties en nieuwbouw • Klasse • Hellingscapaciteit tot 6 schepen breed (max. 145 m l x 22 m b) • Industriële constructies: capaciteit hallen: L90 x B18 x H11 en L45 x B13 x H11 Vraag vrijblijvend een offerte op maat

De Binnenvaartkrant 17 17 november 2015 Onderhoudsvrije dome voor wifi en tv aan boord EVO zoekt beste binnenvaartbedrijf De EVO houdt aan een enquête naar de kwaliteit van de dienstverlening van binnenvaartbedrijven. De verladersorganisatie roept bedrijven op daaraan mee te werken en te helpen bij de selectie van de best presterende binnenvaartondernemer. Die wint dan de EVO- Binnenvaartprijs, die in 2016 voor het eerst wordt toegekend. ‘De binnenvaartsector, verladers en overheid zijn het erover eens dat voor structuurversterking van de binnenvaart professionalisering nodig is’, schrijft de EVO in een toelichting. ‘De kwaliteit van de dienstverlening moet beter aansluiten bij de logistieke behoeften van verladers.’ Erik Bryld van het Deens/Italiaanse bedrijf Pro Marine was op Europort om de Nederlandse markt te verkennen voor de uitgebreide collectie antennes voor aan boord van schepen, die hij in de aanbieding heeft. Veel lange antennes voor zeegaande jachten, maar ook een juweeltje specifiek voor de professionele binnenvaart. Een Glomex-dome vol met elektronica voor de ontvangst buiten van het internet/tv-signaal om dat draadloos verder te leiden aan boord. Een soort van wifi aan boord. ‘Gebaseerd op 2 SIM-kaartjes, waarbij automatisch wordt overgeschakeld naar wifi als dat in de omgeving wordt aangeboden. Je kunt een app op je smartphone downloaden, waardoor je vanzelf via deze verbinding over internet beschikt, maar het is ook ideaal voor televisie aan boord van de binnenschepen.’ De dome heeft geen onderhoud nodig, want er zijn geen bewegende delen. Via de app op de smartphone is het apparaat ook in te stellen. Pro Marine heeft nog geen vestiging in Nederland, maar zal de dome aan de binnenvaart gaan aanbieden via lokale dealers. Erik Bryld houdt de dome omhoog. De gelijkenis met het Vrijheidsbeeld is louter toevallig. Onderhandelen Om te kunnen beoordelen welke verbeteringen daarvoor nodig zijn, wil de EVO graag weten wat verladers vinden van de kwaliteit van de dienstverlening door de bevrachters die zij inschakelen en de schippers die voor hen varen. De vragen gaan onder meer over betrouwbaarheid, flexibiliteit, prijstransparantie en de mogelijkheid om te onderhandelen. De organisatie vraagt verladers mee te werken aan de enquête. Zo bepalen ze mee welke binnenvaartondernemer het best presteert en de EVO-Binnenvaartprijs 2016 krijgt. Met die nieuwe prijs wil EVO de binnenvaartsector stimuleren om zijn dienstverlening te verbeteren, ‘ook in het belang van EVOleden’. In de zeevaart reikt de organisatie al enkele jaren zo’n prijs uit voor de beste containerrederij. Zelfde software voor verschillende Alphatroninstrumenten Tussen al die machtig mooie schermen voor de brug op zeeschepen, had Alphatron op Europort voor de binnenvaart de Alphaline MF-S/M/L: een universele klok, een scherm waarbij de software onder andere kan worden ingesteld als bochtaanwijzer, roerstandaanwijzer, windsnelheidsmeter of dieptemeter (naast nog wat andere mogelijke instrumenten). De prijzen voor de Alphaline-producten konden relatief laag worden gehouden, doordat steeds dezelfde software, print en processor worden gebruikt voor de verschillende instrumenten, vertelt Robert Schneider (foto), sales manager binnenvaart bij Alphatron Marine. ‘Zeker de combinatie van roerstanden bochtwaanwijzer is interessant. Je houdt de kosten laag doordat je slechts één stuk hardware aanschaft met een dubbele functie in de klok.’ ‘Een andere uitvoering is een klok die een combinatie kan weergeven van diepte, koers en snelheid over de grond. Hiermee hebben we d zogenoemde “Alphanav” weer terug in ons programma.’ In het algemeen geldt dat men bij aanschaf kiest wat de klok moet weergeven. Het is later wel aan te passen, maar dat kan alleen in het servicemenu van de software zelf. Een van de voordelen is dat met een geringer aantal van deze klokken (dan bij de concurrent) de console of lessenaar strak kan worden vormgegeven. Bovendien zijn de producten van Alphaline in verschillende groottes verkrijgbaar. ‘Kleurkeuze van de weergave is geheel naar de persoonlijke voorkeur van de schipper. Belangrijk voor de zichtbaarheid is dat het licht in de klok traploos kan worden gedimd.’ Complete simulatie van blusacties Griekse voorzitter voor Green Award ILT krijgt nieuwe inspecteur-generaal Kapitein Dimitrios Mattheou is benoemd tot voorzitter van de Green Award Foundation. De Griek is CEO van Arcadia Shipmanagement. Hij volgt de Nederlander Pieter Struijs (ex-Havenbedrijf Rotterdam en ex-CBRB) op bij de in Rotterdam gevestigde stichting. Green Award certificeert zee- en binnenvaartschepen die aantoonbaar milieuvriendelijker zijn dan de geldende wet- en regelgeving voorschrijft. Mattheou heeft 40 jaar bij diverse rederijen gewerkt, zowel aan boord als aan de wal. Sinds 2012 is hij CEO van Arcadia Shipmanagement in Athene. Diverse schepen van de tankvaartrederij zijn in het bezit van een Green Award-certificaat. Mr. Jan van den Bos wordt inspecteur-generaal bij de Inspectie Leefomgeving en Transport van het ministerie van Infrastructuur en Milieu. Hij volgt Jenny Thunnissen op, die 7 jaar baas was van de ILT. Zij stapte op 1 november over naar de Algemene Bestuursdienst. De Inspectie Leefomgeving en Transport is toezichthouder voor leefomgeving, transport en volkshuisvesting. De ministerraad heeft Van den Bos voorgedragen op voorstel van minister Blok voor Wonen en Rijksdienst en minister Schultz van Haegen van Infrastructuur en Milieu. De benoeming gaat in op 1 januari 2016. Van den Bos (60) is sinds 2010 inspecteur-generaal van de Inspectie SZW bij het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid. Van maart tot augustus 2014 was hij waarnemend secretaris-generaal SZW. Daarvoor was hij onder andere directeur-generaal Arbeidsmarktbeleid en Bijstand en directeur Financieel-Economische Zaken op het ministerie van SZW. Eerder was hij werkzaam bij het ministerie van Financiën en bij Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties. Ook werkte Van den Bos een aantal jaar op gemeentelijk niveau. Van den Bos heeft Rechten gestudeerd aan de Erasmus Universiteit Rotterdam. XVR Simulation kijkt naar binnenvaarttoepassingen van de uitgebreide digitale simulatieprogramma’s die het bedrijf op de beurs in Ahoy demonstreerde. De enthousiaste Albert Nijssen (l) en Captain Tim Lodder lieten op Europort zien hoe een blusactie aan boord volledig kan worden gecoördineerd vanachter het computerscherm, waarbij wordt meegekeken wat de verschillende leden van het blusteam op elk moment aan het doen zijn. ‘Je kan zelfs beslissen op welk moment mannen moeten worden vervangen omdat ze te moe aan het worden zijn’, vertelt Tim Lodder. Er kunnen complete trainingen worden verzorgd met behulp van deze simulatieprogramma’s. ADVERTENTIE SCHROEF KAPOT? OF ANDERE NODIG? BEL ONS!! Tel. 078-6133831

Binnenvaartkrant