Views
2 years ago

2015-24

  • Text
  • Jaar
  • November
  • Schepen
  • Binnenvaart
  • Schip
  • Nieuwe
  • Marine
  • Veth
  • Onze
  • Binnenvaartkrant

De Binnenvaartkrant 14

De Binnenvaartkrant 14 17 november 2015 Meer binnenvaart-opdrachten voor Veth Propulsion 1 2 3 Een toost op de aanschaf van twee nieuwe duwboten met Area Sales Manager Wim Boom van Veth Propulsion, directeur Erik Veth, Gaston Pius, Stefan Coupé, de twee kinderen Jonas en Kobe, Etienne Coupé, Peter van Helden van Veth Propulsion en Jurjen Eerkens van Shipcon. Ook hier een toost op het contract: (vlnr) Michel van Weel en Peter Versluis van VEKA, Erik Veth, Wim Boom en Marco Huisman, allen van Veth Propulsion. Leon Padmos, Padmos sr. (Padmos Stellendam), Ton Kooren, Martin van der Jagt, Erik Veth (Veth Propulsion), Evan Willems (Rotortug) en Michael Fitzpatrick (Robert Allan). Veth Propulsion deed goede zaken op Europort. Erik Veth is blij met opdrachten uit de binnenvaart. ‘Daar liggen onze roots. De laatste jaren kwamen – afgezien van de passagiersvaart – niet zoveel opdrachten meer uit de binnenvaart, maar dat is nu duidelijk weer aan het omkeren.’ Veth Propulsion is internationaal een grote speler geworden. Bij het bedrijf in Papendrecht werken 150 mensen. Er wordt hard gewerkt aan een uitbreiding van de productiehal en kantoorruimte in Papendrecht. THE POWER TO TURN YOUR WORLD 360 o Veth Propulsion is de thrusterleverancier die al decennia lang garant staat voor kwaliteit, service en innovatie. Samen bouwen, geïnspireerd door water, geïnspireerd door u. T 078 615 22 66 www.veth.net 1. Twee boten Er werd getoost op de eerste dieselelektrische duwboot, waarvoor Veth Propulsion de L- drives zal leveren. Bij scheepswerf Shipcon in Dodewaard wordt de kiel gelegd voor de allereerste dieselelektrische duwboot. De Cygnus wordt uitgerust met twee Veth L-Drives, type VL-900. Eigenaren zijn de Vlaamse families Coupé en ’t Kindt. Zij bestelden tegelijkertijd samen met het bedrijf Soflutra van de familie Pius een tweede, iets zwaardere duwboot, de volledig dieselaangedreven Narwal, voorzien van twee Veth Z-Drive, type VZ-900. Ook het casco voor die boot zal worden gebouwd bij Shipcon die Cygnus en Narwal beide respectievelijk in mei en juni 2016 turn key oplevert. De elektromotor voor de aandrijving van de Cygnus wordt geleverd door Hybrid Ship Propulsion. de dieselgeneratorsets door Koedood. ‘We zaten bij Shipcon bij elkaar’, vertelt Wim Boom, Area Sales Manager bij Veth Propulsion. ‘En we hebben gebrainstormd hoe we voor deze duwboot een optimaal rendement konden realiseren. We leveren de Veth L-Drives en passen de thruster en de permanentmagneet elektromotor zó aan dat deze onder het dek passen.’ De Vlaamse families Coupé, ’t Kindt en Pius hebben gezamenlijk een indrukwekkend in Ahn (Luxemburg) gevestigd bedrijf waar ruim 100 mensen werken. De vloot bestaat uit 5 duwboten en 20 bakken, waarmee in het Noord-Zuid-verkeer en op de Rijn met zowel bulk als containers wordt gevaren. Voorts bestaat de vloot uit 7 tankers en 3 drogeladingmotorschepen. De nieuwe boten zijn nodig voor het uitbreidende pakket opdrachten voor het bedrijf, waarbij de Cygnus als multifunctionele boot zal worden ingezet in het kanaal- en havenwerk en de zwaardere Narwal voor de Strecke op de Rijn. ‘We hebben voor de L-drives van Veth Propulsion gekozen bij de Cygnus omdat zij nog eens 2% extra rendement opleveren’, aldus Gaston Pius van Soflutra. ‘Gedeeltelijk dienen deze boten als vervanging van onder andere een boot die we hebben verkocht en wordt ingezet op de Donau voor een Oost-Europees bedrijf.’ 2. Twee gastankers voor Imperial De technische dienst van Imperial Gas Barging had al besloten dat de 2 nieuwe LPGgastankers Imperial Gas 92 en 93 zouden worden uitgerust met compacte Veththrusters en op de beurs werd ook hiervoor het contract getekend. ‘Gebruikelijk is dat we deze Veth Z-Drives leveren aan passagiersschepen, omdat ze zo stil zijn’, legt directeur Erik Veth uit. ‘Het mooie is dat ze 360 graden in elke richting dezelfde stuwkracht hebben. Er is geen dode hoek.’ De stille kracht van de Veth Z-Drives heeft te maken met hoe het water door de unit stroomt. Dat maakt geen contact met het schip zelf en maakt daardoor veel minder geluid. ‘Het mooie van deze opdracht is dat we het hele schip – dus de boegschroeven en de voortstuwing – mogen verzorgen.’ Achterop komen 2 Z-Drives van elk 700 pk (515 kW), aangedreven door eveneens door Veth geleverde Scania’s DI16. De keuze voor deze aandrijving is ingegeven door de compacte opstelling ervan, waardoor er niet alleen meer rendement uit de voortstuwing wordt gehaald, maar er ook meer laadruimte overbleef in het schip. Erik Veth: ‘Deze samenwerking tussen VEKA en Veth Propulsion is gebaseerd op wederzijds vertrouwen. Het is goed dat we al in een vroeg stadium betrokken zijn bij de bouw van deze schepen.‘ VEKA bouwt de beide schepen voor Imperial Gas Barging. De casco’s worden gebouwd in Polen op de werf die sinds 2009 deel uitmaakt van het VEKA-concern: VEKA Shipyard Plock. De schepen worden in Werkendam bij VEKA afgebouwd. Het eerste schip zal medio 2016 worden opgeleverd en het tweede schip 3 maanden later. Imperial Gas Barging GmbH heeft 17 gastankers. 3. Drie Veth Z-Drives voor Rotortug Veth Propulsion levert maar liefst drie Z- Drives, type VZ-200, voorzien van aandrijfmotoren met aslijn en een generatorset aan de ART10-15 Training Rotortug RT Borkum van Rotortug. Het contract daarvoor werd getekend met Padmos Stellendam. ‘Reeds in een vroeg stadium zaten wij al met Robert Allan en Rotortug om tafel en zijn de Veth Z-drives ingetekend in het ontwerp’, vertelt Martin van der Jagt, General Sales Manager van Veth Propulsion. ‘Daarom was het extra leuk dat Michael Fitzpatrick, vicepresident Robert Allan en managing director Evan Willems van Rotortug aanwezig waren tijdens de contractondertekening.’ De 10 ton bollard pull sleepboot is ontworpen door Robert Allan Ltd uit Vancouver en wordt ingezet als een opleidingsschip, ter aanvulling van de bestaande simulatietraining. Het schip wordt uitgerust volgens de kwaliteitseisen van een luxe jacht en tegelijkertijd dient het als representatievaartuig om potentiële klanten kennis te laten maken met het R otortug-principe. Daarnaast is het doel om innovaties uit te testen, die vervolgens kunnen worden toegepast op grotere sleepboten. Om innovaties te kunnen implementeren zijn korte communicatielijnen, in dezelfde taal, snelle beslissingen en het omzetten van innovatieve ideeën naar testbare producten noodzakelijk. ‘En daarom heeft Ton Kooren voor ons gekozen als partner’, aldus Van der Jagt. Veth Propulsion levert de hele voortstuwingslijn, inclusief 3 Scania’s DI09 072M (245 kW/1800 rpm) en 1 SISU Diesel Generatorset (84 kVA/50 Hz). ‘Daarom heeft Rotortug één aanspreekpunt voor alle producten en innovaties in de toekomst.’ Op dit moment werken Padmos en Veth Propulsion samen aan een refit met Veth Z-drives voor sleepboot Saturnus.

De Binnenvaartkrant 15 17 november 2015 Optimisme is tastbaar op Europort De verwachte 30.000 bezoekers haalde Europort nét niet. De beurs trok er 29.174, maar niemand van en in Ahoy die daar rouwig om was. De exposanten deden goede zaken. Afgemeten aan het aantal orders en contracten dat tijdens Europort gesloten werd, weerspiegelt de beurs het toegenomen optimisme in de maritieme sector. De 2-jaarlijkse vakbeurs in Rotterdam speelt op het gebied van technologische innovatie in de internationale scheepvaart een steeds grotere rol. De 15 landenpaviljoens bij de 2015-editie zijn veelzeggend, net als het percentage bezoekers uit het buitenland: 22. Er waren maar liefst 56 seminars en bijeenkomsten waar ‘leiderschap in technologie, efficiency, human capital en nieuwe marktkansen’ aan bod kwam. Nieuw waren de Europort Masterclasses, waar onderwerpen als innovatieve technologische voorsprong en efficiency centraal stonden. De officiële opening gebeurde ouderwets: met een lint en confetti. De officiële opening bestond uit een gevarieerd programma met interviews, muziek, dans, video’s en een motiverende presentatie van Bouwe Bekking, de schipper die Team Brunel dit jaar naar de tweede plaats in de Volvo Ocean Race stuurde. Ondanks alle techniek en noviteiten die op de beurs te zien zijn, gebeurde de opening ouderwets: met het doorknippen van een lint. Het was wel een lang lint en een gezamenlijke actie van allen die op het podium aan bod waren gekomen. FLEX Tunnel blijkt in praktijk nóg gunstiger De Rhenus Duisburg werd dit jaar als eerste schip uitgerust met een FLEX Tunnel van Van der Velden. De besparing op het energieverbruik blijkt in de praktijk nog hoger uit te vallen dan de verwachte 10 tot 20%. Van der Velden Marine Systems presenteerde op de openingsdag van Europort 2015 de resultaten van praktijkmetingen. die het mogelijk maakte het achterschip optimaal te ontwerpen voor het vaargebied van dit schip.’ Minder brandstof De inklapbare FLEX Tunnel maakt het mogelijk, in tegenstelling tot vaste tunnels die de meeste binnenvaartschepen hebben, indien gewenst ook zonder tunnels te varen. Bijvoorbeeld als de diepgang en Rhenus PartnerShip ontworpen. Daarbij is het onderwaterschip afgestemd op het specifieke vaarpofiel. De Rhenus Duisburg is gebouwd voor het transport van kolen van Rotterdam naar Lünen. Het verband vaart niet alleen met één gekoppelde duwbak, maar neemt op de Waal en Rijn ook dikwijls twee extra bakken langszij mee. Het gehele konvooi gaat geladen te berg en in flash door het Wesel- Datteln-Kanaal. Met dit vaarprofiel wordt zowel geladen als leeg in ballast én in diep en ondiep water gevaren. Laagwater De praktijk wijst uit dat de functionaliteit en flexibiliteit van de FLEX Tunnel in dat geval tot hun recht komen. De resultaten bevestigen de verwachtingen van extreem hoge onderdrukken met een uitgeklapte tunnel. Imtech verder als RH Marine Group Imtech Marine gaat verder als RH Marine Group. Dat heeft het bedrijf donderdag 5 november op Europort 2015 bekendgemaakt. Na het faillissement van moederbedrijf Koninklijke Imtech werd de scheepvaarttak overgenomen door Pon Holding en Parcom Capital. Vorige maand liet de Europese Commissie weten geen bezwaar te hebben tegen die transactie. CEO René ten Brinke vertelde op de beurs in Ahoy dat met de nieuwe naam de rijke historie van de voorlopers worden geëerd. De initialen ‘RH’ verwijzen naar Radio Holland (volgend jaar precies een eeuw oud) en Van Rietschoten & Houwens (opgericht in 1860). Radio Holland was binnen Imtech een poosje buiten beeld. Vorig jaar keerde de ijzersterke merknaam toch weer terug. Nu wordt Radio Holland nog belangrijker. Het is een van de twee pijlers van de nieuwe organisatie. Deze tak levert navigatie- en communicatieapparatuur. Het vroegere Imtech Marine & Offshore gaat verder als RH Marine. Dit is de complete system integrator en leverancier voor elektrotechnische, automatiserings- en HVACinstallaties (temperatuur- en luchtbehandeling). ‘We blijven onze producten en diensten voor het complete schip aanbieden’, aldus Ten Brinke. Leo van Zon (links) en Edwin van Buren presenteerden de uitkomsten op Europort. Edwin van Buren, directeur R&D bij Van der Velden Marine Systems, maakte de uitkomsten bekend: ‘We hebben de gegevens vergeleken met conventionele schepen met eenzelfde tonnage en geïnstalleerd vermogen. Energieverbruik De Rhenus Duisburg kwam uit op circa 27% minder energieverbruik (minder pk’s/kilowatts, red.). Dat is te danken aan de FLEX Tunnel, waterdiepte dat toestaan. Dit levert direct een forse weerstandsvermindering op, hetgeen resulteert in een gunstiger brandstofverbruik. De metingen aan boord van de Rhenus Duisburg zijn door Van der Velden uitgevoerd onder auspiciën van DST (Development Centre for Ship Technology and Transport Systems). Het Duitse ontwikkelcentrum heeft het koppelverband in opdracht van Door de luchtdichte afsluiting op de straalbuizen en de scheepsromp krijgen de schroeven voldoende water om efficiënt te werken en gaat er geen rendement verloren door boven water draaiende propellers. Dat maakt grotere schroeven, tot wel 2 meter, mogelijk. De FLEX Tunnel is uitermate geschikt om te gebruiken in ongeladen toestand en bij laagwater. ‘Zeker met de huidige, lange laagwaterperiode heb je voordeel aan de tunnel’, vertelde verkoopdirecteur Leo van Zon. ‘Je kunt immers langer blijven doorvaren.’ René ten Brinke maakte op Europort de nieuwe namen bekend.

De Binnenvaartkrant