Views
4 years ago

2015-24

  • Text
  • Jaar
  • November
  • Schepen
  • Binnenvaart
  • Schip
  • Nieuwe
  • Marine
  • Veth
  • Onze
  • Binnenvaartkrant

De Binnenvaartkrant 12

De Binnenvaartkrant 12 17 november 2015 Wij feliciteren Nova Zembla V.O.F. van harte met ms Zembla. DAMEN MARINE COMPONENTS Shipyard

De Binnenvaartkrant 13 17 november 2015 ‘150 jaar’ Schmitt Ankers & Kettingen Op 4 november vierde Schmitt Ankers & Kettingen zijn 150-jarig bestaan. Precies tijdens Europort en dus viel het feest middenin een drukke week. Maar dat was niet toevallig: zo konden meer buitenlandse relaties de beurs en het jubileumfeest combineren. In totaal waren er bijna 300 gasten in een van de tot feestzaal omgebouwde hallen waar normaal een deel van de voorraad ankers ligt. Eigenlijk bestaat het bedrijf langer, bekent general manager Xander Scheffel lachend. ‘De oprichting was in 1862; dus we zitten al aan de 153 jaar. Maar we hebben er niet eerder aandacht aan besteed. We waren te druk met andere zaken. Zoals de verhuizing van Rotterdam naar Zwijndrecht.’ Schmitt Ankers & Kettingen heeft daar in 2014 het vroegere pand van Turboned aan de Kreekweg betrokken. Er is flink verbouwd en een groot deel van het buitenterrein is opgehoogd en opgeknapt. ‘Nu we hier alles op orde hebben, was Xander Scheffel, Rinus van Gilst en Frank Schmitt (vlnr) in een van de voorraadhallen. het meteen een mooie gelegenheid om dat aan onze relaties te tonen’, aldus Scheffel. Zwijndrecht Schmitt Ankers & Kettingen levert wereldwijd ankers, kettingen en alles wat daarbij komt kijken. Voor de zeevaart, visserij en binnenvaart. Die laatste doelgroep wordt bediend via dealers. Het bedrijf was meer dan 150 jaar in Rotterdam gevestigd, al verhuisde het wel een aantal keer. Soms noodgedwongen (door het bombardement in 1940 en door de bouw van de Thomassentunnel), soms vanwege de groei. In Zwijndrecht kan het bedrijf nog jaren doorgroeien. Toch heeft het bedrijf nog steeds een opslaglocatie aan de Waalhaven. ‘Uit strategische overwegingen, want daar zitten we dicht bij de havens’, zegt Rinus van Gilst. ‘Al ben je hier vanuit Zwijndrecht ook snel in Rotterdam.’ Van Gilst zit al 30 jaar in de ankers en kettingen. Op zijn 67e is hij het onlangs wat rustiger aan gaan doen. Scheffel is hem opgevolgd als general manager en zelf werkt hij nu nog 2 dagen per week. Zo kunnen de collega’s blijven profiteren van zijn technische en marktkennis. Voorraad Tot 2004 stond nog steeds een Schmitt aan de leiding. Frank Schmitt was inmiddels de vierde generatie toen hij in 1970 in de zaak kwam werken. 5 jaar later werd hij eigenaar. Toen hij stopte was er binnen de familie geen opvolger. Daarom verkocht hij het bedrijf aan de Rotterdamse ondernemer Dennis Barzilay. Schmitt Ankers & Kettingen is fabrikant van het SHH- en het SHI-anker. Deze high holding power-ankers hebben een gewichtsreductie van 25%. Bij de bouw van een nieuw schip zijn de ankers vaak een ondergeschoven kindje. Van Gilst: ‘De naval architect en de reder kijken naar allerlei zaken. Vooral het laadvermogen en het brandstofverbruik. Maar de ankers en kettingen komen op de laatste plaats. En dan kan het gebeuren dat de beschikbare ruimte in de ankerkluis niet voldoet. Kiezen voor een kleiner anker is niet verstandig, want je wilt dat het schip stevig en veilig vast ligt.’ Schmitt Ankers & Kettingen combineert een onovertroffen voorraad aan hoge kwaliteit. Scheffel: ‘We willen niet alleen goede producten leveren, maar ook snel. In de scheepvaart is tijd geld – zeker in de zeevaart. Het moet wel heel raar lopen als we niet het juiste anker en de bijhorende ketting op voorraad hebben.’ Die filosofie blijft ook de komende decennia hoog in het vaandel bij het bedrijf, verzekert hij. www.schmitt-anchors.nl ‘Maritieme innovaties houden Nederland in wereldtop’ Maandag 2 november zijn in Rotterdam de 5 nationale maritieme prijzen voor reders, scheepswerven, studenten, ontwerpers en toeleveranciers uitgereikt tijdens het Maritime Awards Gala 2015. Hull Vane ontving de Maritime Innovation Award voor zijn omgekeerde onderwaterspoiler die brandstofbesparingen van 10 tot ruim 20 % oplevert. KOTUG kreeg de KVNR Shipping Award voor twee nieuwe hybride Rotortugsleepboten en KNVTS Schip van het Jaar werd het door Royal Niestern Sander gebouwde Maintenance Support Walk-to-Work Vessel Kroonborg. De Maritime Designer Award ging naar Victor Verhulst voor zijn “onderwaterlounge” voor luxe jachten. Het onderzoek naar cilindervormige containers die aan de buitenkant van onderzeeboten de uitrusting van special forces kunnen meenemen leverde luitenant-terzee Kevin Stouten de van Hengel- Spengler Prijs van de Koninklijke Marine op. Minister Melanie Schultz van Haegen was lovend over de winnaars: ‘De Nederlandse maritieme sector speelt niet alleen in de Europese top, maar in de wereldtop’, zei ze. ‘In de Maritieme Strategie hebben we afspraken gemaakt om onze maritieme toppositie te behouden en te versterken. Mede dankzij excellente innovaties. Het is deze hoogwaardige kennis die ons aan de maritieme wereldtop houdt.’ Binnenvaart in de media Het BVB wordt vaak benaderd door diverse media voor een artikel over de binnenvaart of een reportage aan boord. Ook recent is het BVB benaderd met de vraag of het kon bemiddelen in het vinden van een binnenvaartondernemer die mee wilde werken aan een artikel. Hieruit volgden twee leuke items. Het tijdschrift Vriendin was op zoek naar ‘bijzondere gezinnen’. Ze wilden graag ook een binnenvaartgezin voor een reportage. Het BVB heeft hiervoor familie Van der Klei- Fromm van het ms Amigos bereid gevonden mee te werken. Binnenkort zal het item in Vriendin verschijnen. We houden u op de hoogte. Dan is het BVB ook benaderd door het blad Waterkampioen, het watersportmagazine van de ANWB, voor een bijdrage aan de maandelijkse rubriek Waterwerker. Hierin worden mensen geïnterviewd die werkzaam zijn op of betrokken zijn bij het water. Ze wilden graag eens een binnenvaartschipper interviewen. Het BVB heeft Roland Bosman van Universe Shipping bereid gevonden mee te werken. In het novembernummer van de Waterkampioen staat het artikel inclusief een mooie foto. Laagwater Ook is het BVB diverse malen benaderd door de media in verband met het laag water. Het BVB probeert daarin altijd een zo realistisch mogelijk beeld te geven van de situatie en de gevolgen voor de binnenvaart goed voor het voetlicht te brengen. Werkbezoek Haven Amsterdam Op verzoek van het Havenbedrijf Amsterdam heeft het BVB maandag 9 november een werkbezoek georganiseerd voor medewerkers van diverse afdelingen van het Havenbedrijf. Het gezelschap ging onder begeleiding van Wilco Volker aan boord van het ms Novum van de familie Leijten om een stuk mee te varen en zo kennis te maken met het werken en leven aan boord. Aangezien het een kleine groep was, leende deze opzet zich er goed voor en kon de groep een langere tijd aan boord mee varen om alle praktijkvragen te kunnen stellen. Het was dan ook een zeer leerzame ervaring. VOORTOUW Nieuws van het BVB www.bureauvoorlichtingbinnenvaart.nl 25 jaar Roland Bosman van Universe Shipping is geïnterviewd voor de rubriek Waterwerker in ANWB’s magazine Waterkampioen.

Binnenvaartkrant