Views
2 years ago

2015-24

  • Text
  • Jaar
  • November
  • Schepen
  • Binnenvaart
  • Schip
  • Nieuwe
  • Marine
  • Veth
  • Onze
  • Binnenvaartkrant

De Binnenvaartkrant 10

De Binnenvaartkrant 10 17 november 2015 Een SONzekere vaart Wij bedanken Nova Zembla V.O.F. voor het in ons gestelde vertrouwen en wensen ms Zembla een goede vaart. Complete elektrische installatie. Nieuwland Parc 307, 2952 DD Alblasserdam WWW.ELECTRICMARINESUPPORT.NL | INFO@ELECTRICMARINESUPPORT.NL SON scheepsverzekeringen feliciteert de familie Van de Wijgaart SON is onderdeel van de TVM Groep SON scheepsverzekeringen feliciteert de familie Van de Wijgaart met het nieuwe containerschip ZEMBLA en wenst schip en bemanning een behouden vaart. www.son.nl Wij leverden het stuurhuis met hefkolom. Wij wensen ms Zembla en bemanning een behouden vaart. E: info@kampers.nl - T: 078-6763811 - www.kampers.nl WIJ FELICITEREN GEBR. VAN DE WIJGAART MET HYBRIDE SCHIP MCS ZEMBLA SHIPYARD TRICO B.V. IS EEN SCHEEPSWERF TE ROTTERDAM, GESPECIALISEERD IN DE AFBOUW VAN ALLE TYPE SCHEPEN EN REPARATIES BOVEN DE WATERLIJN. Sluisjesdijk 145 3087 AG Rotterdam T + 31 (0) 10 29 40 800 F + 31 (0) 10 42 80 700 info@tricobv.nl www.tricobv.nl

De Binnenvaartkrant 11 17 november 2015 Trots op hybride aangedreven Zembla Scheepvaartonderneming Gebr. Van de Wijgaart heeft het motorschip Zembla direct na de proefvaart van 27 oktober in gebruik genomen. De Zembla werd afgebouwd bij Shipyard Trico aan de Sluisjesdijk in Rotterdam, waarvan Gebr. Van de Wijgaart mede-eigenaar is. De eerste reis van de nieuwe Zembla was met 6.000 ton kolen voor Zelzate en momenteel vaart het schip met erts van Rotterdam naar Neuss voor Rijnaarde Global Trading & Logistics. John van de Wijgaart heeft één van de eerste reizen zelf gevaren op de Zembla en hij beaamt dat hij een gevoel van trots niet kan onderdrukken als hij op dat moderne, grote schip over de rivieren vaart. De Zembla is 7.085 ton groot en meet 135 bij 17,20 meter. Natuurlijk is het schip bij uitstek geschikt voor het containervervoer, maar een dergelijk groot schip inpassen in de complexe containerlogistiek is geen sinecure. Het schip werd in de vaart gebracht tijdens de langste en meest extreme laagwaterperiode van de laatste 5 jaar. Hoewel het lage water de binnenvaart op het oog geen windeieren legt, gelooft John van de Wijgaart dat het niet te lang moet duren want dat zou de binnenvaart geen goed doen. ‘Als het water nog verder zakt, houdt het voor de grote schepen gewoon op.’ Fluctuaties in de waterstanden zijn er altijd geweest; dus zal het ook in Zuid-Duitsland wel weer een keer gaan regenen. Beter is het te focussen op de kwaliteit van de schepen, en dan vooral op de voortstuwing ervan. ‘Voor onszelf bouwen we alleen hybride schepen. Daarmee maak je voor de klant uiteindelijk toch het onderscheid.’ De Zembla tijdens de vaart met kolen voor Zelzate. (foto Trico) ”Wij wensen u een succesvolle toekomst” Scheepmakerij 360 3331 MC Zwijndrecht email: info@riegman-klaverdijk.nl Telefoon 078 - 625 6000 Telefax 078 - 625 6009 internet: www. riegman-klaverdijk.nl Gebr. Van de Wijgaart koos voor een dieselelektrische aandrijving. Bovendien zijn achter de motoren en generatorsets roetfilters en SCR-katalysatoren geplaatst, waarmee de uitstoot van respectievelijk fijnstofdeeltjes en stikstofoxiden drastisch wordt teruggebracht. Een volgend schip voor Gebr. Van de Wijgaart zou precies eender worden uitgerust. ‘We zijn deze weg ingeslagen en er is voor ons geen weg terug naar de traditionele systemen. We zijn nog niet toe aan een nieuw schip laten bouwen, maar de markt ontwikkelt zich langzaamaan beter en we durven weer omhoog te kijken.’ Als mede-eigenaar van scheepswerf Trico blijft John van de Wijgaart met beide benen op de grond: ‘Natuurlijk bouwt Trico voor een opdrachtgever een traditioneel schip als die daarom vraagt, maar we hebben de expertise verworven om hybride schepen te bouwen. Ik denk dat het verstandig is om over energiegebruik na te denken en dus zijn we bezig met energiemanagement aan boord. Het is ook belangrijk voor het personeel dat ze op die manier leren denken en slimmer met de energie omgaan.’ ‘Natuurlijk is dat ook economisch aantrekkelijk om zorgvuldig om te gaan met het brandstofverbruik. Dat is op de Zembla lager dan met een vergelijkbaar schip dat alleen op diesel vaart. We hebben het nog niet precies gemeten maar het verschil ligt ergens tussen de 5 en 10%. Bovendien heb je aan een hybride schip minder onderhoud doordat de diesel relatief weinig uren maakt. Ook dat is gunstig voor de kosten. We hebben op de Zembla 1.000 pk minder vermogen, simpel door de motoren op de juiste plek te plaatsen.’ Regels Tijdens de proefvaart werden 3 situaties getest: met de traditionele voortstuwing, op 1 motor en volledig elektrisch voortgestuwd. ‘Geladen met 6.000 ton voeren we alleen elektrisch nog 13,6 kilometer per uur. Het geluid van de aandrijving is dan magnifiek.’ Dan werken alleen de generatorsets – goed voor 1.200 pk voortstuwing – op het voorschip, die op het achterschip niet of nauwelijks hoorbaar zijn. De boegschroef is volledig elektrisch. ‘Op plaatsen waar dat gewenst – zoals op de Maasvlakte – is kunnen we volledig CO 2 -neutraal varen.’ In de toekomst verwacht John van de Wijgaart dat er ook regels zullen komen waaraan hybride schepen alvast voldoen. ‘Net als de grote steden nu milieuzones instellen voor vrachtauto’s, zo zullen over een aantal jaar steden als Keulen of Nijmegen alleen nog maar schepen toestaan te passeren, als ze voldoen aan strenge emissienormen.’ In de tankvaart is men meer dan in de droge lading geneigd om sneller te kiezen voor hybride aandrijving. ‘Tankers hebben vanwege de noodzakelijke pompcapaciteit toch al meer of grotere generatoren aan boord. Die staan vaak stil tijdens de vaart, je kan er elektromotoren voor de voortstuwing op aansluiten.’ Hoewel de afgelopen decennia de ene innovatie na de andere werd doorgevoerd in de scheepvaart, is het nog steeds mogelijk nieuwe elementen toe te voegen aan een schip. Zo heeft de Zembla in nauwe samenwerking met EMS (Electric Marine Support) camerasystemen aangebracht waarmee de aan boord geplaatste containers worden gefilmd. ‘De opnamen worden automatisch 30 dagen bewaard, zodat later altijd na is te gaan waar en op welk moment een container werd geplaatst. Ik kan op mijn iPhone volgen wat er tijdens de belading gebeurt.’ Maar niet alleen in verband met de containervaart is dit praktisch. ‘Alle camera’s staan nu vooruit gericht. Je hoopt dat het nooit nodig is, maar in geval van een aanvaring is terug te zien wat er aan de aanvaring vooraf ging. Dan sta je sterker in verband met afhandeling van John van de Wijgaart. de verzekering, maar ook voor het eigen personeel is het goed om ervan te leren. Je zou dat inderdaad kunnen vergelijken met de black box in een vliegtuig.’ Het bedrijf Shipyard Trico heeft al 7 hybride schepen afgebouwd, evenals het eerste LNG-schip, de tanker Argonon. De vloot van Gebr. Van de Wijgaart bestaat uit 3 tankers (de Virginia en de North en de South Carolina), de koppelverbanden Arizona I & II en Montana I & II en de motorschepen Justin, Amazone en de Zembla. Wie leverden aan het ms Zembla Shipyard Trico B.V. Complete afbouw Rommerts Ship Design B.V. Stabiliteitsberekeningen ABN AMRO Binnenvaartunit Nederland Financiering Lloyd’s Register EMEA Classificatie Riegman & Klaverdijk B.V. Accountancy SON Scheepsverzekeringen Verzekering Pon Power BV 2 x Caterpillar Marine Propulsion Engine, model 3508c, unrestricted continuous rating 746 bkw (1000 bhp) at 1600 rpm. Caterpillar marine diesel auxiliary engine for generator drive, (each) consisting of: Caterpillar marine diesel engine, model c32 scac acert, Stamford marine generator, model pm734c2. Prime power rating: 1540 kva, (60 hz). Caterpillar marine generator set, (each) consisting of: Caterpillar marine diesel engine, model c4.4 dita, Leroysomer marine generator, model lsam 44.2 vs3 and radiator with mechanical fan drive. Prime power rating: 81,3 kva / 65 ekw (50 hz) Electric Marine Support Binnenvaart B.V. (EMS) Complete electrische installatie en nautisch pakket i.s.m. DMT Dutch Marine Technology B.V. Nautisch apparatuur On Site Alignment B.V. Uitlijnen voortstuwinginstallaties ADS van STIGT 2 x Masson Marine keerkoppeling type MM W5200, 4,962:1. Centa elastische koppeling, 24V solenoid t.b.v. electrische bediening, schroefas gedreven ingebouwde sleepsmeerpomp, ADS van STIGT “Hybrid ready” pakket Axces B.V. Uitlaatgassendempers generatorsets Pinta Nieuwburg BV isolatie Uitlaatgassenleidingen Dutch Well Pumps B.V. Machinekamerpompen Blokland Non-ferro B.V. Beunkoelers Den Breejen Shipyard Schroefasinstallaties Van Voorden Maritime B.V. Schroeven Damen Marine Components 2 straalbuizen Ø 1.762 mm type Optima Van der Velden Marine Systems Stuurpaneel: SP 2700, hydraulisch aggregaat: HPP 2700-360} 2-1-0 / 11 kW, roeraandrijving: 4 DWKK 6080/75. Hydrodynamische profielroeren: 4 stuks Dolphin XR 200 en Spoilers: 2 stuks Dolphin XR. Verhaar Omega B.V. Boegschroef kanalensysteem type 31170 S-4k met een vermogen van 975 pk@1772 omw/min. RuGotech Pijpleidingen B.V. Machinekamerleidingen voor en achter schip ClimaLogic B.V. Airconditioning installatie, ventilatiesysteem machinekamers en RVS afsluitbare roosters Meuzelaar Maritiem BV Aanleg sanitaire installaties All Pumps Holland B.V. Victor pompen Minimax Brandbeveiliging B.V. Vaste brandblusinstallatie Rubber Design B.V. Flexibele rubbers EBR Marine Constructions B.V. Ankerlieren, ankers en kettingen Machinefabriek en Scheepsreparatiebedrijf Van Wijk B.V. Spudpalen Blommaert BVBA Voormast type Improval XL. Handelsonderneming Beerens B.V. Alu sierradarmast type Compromis, alu stuurhuistrap en alu davit Van Wijk Stuurhuizen BV Alu deuren Kampers Shipyard B.V. Stuurhuis met hefkolom P. Hoenderop B.V. Stuurstoel Periskal CVBA Periskal Inland ECDIS Viewer Sygo B.V. Ladingmeter VE- Woning en Scheepsstoffering Complete stoffering van woning en stuurhuis icl. VE-screen zonwering RAFA Scheepsramen B.V. Ramen Verveer Scheepsbetimmeringen B.V. Isoleren en betimmeren van woning en stuurhuis Meuzelaar Maritiem B.V. Levering en aanleg sanitaire installatie FEMM Rotterdam Verfpakket en touwen Dockmarks Signs B.V. Belettering RBC Brandbeveiliging Nederland Bijboot, veiligheids- en brandblusmiddelen Hempel (The Netherlands ) B.V. Verf Transafe B.V. Veiligheidsadvies

Binnenvaartkrant