Views
4 years ago

2015-23

  • Text
  • Binnenvaart
  • Nieuwe
  • Schepen
  • Somtrans
  • Schip
  • November
  • Jaar
  • Binnenvaartkrant
  • Moeten
  • Onze

De Binnenvaartkrant 4 3

De Binnenvaartkrant 4 3 november 2015 De vertrouwde krant altijd en overal te lezen Toermalijnring 1000, Dordrecht www.adejongth.nl BEZOEK ONS OP STAND 4112 TIJDENS EUROPORT 2015 · 3-6 NOV DOE UW VISITEKAART IN DE BUS EN MAAK KANS OP EEN iPAD KAPITEIN / STUURMAN MET PATENT In bezit van - Rijnpatent Mannheim - ADN – Chemie - Andere nodige documenten Werken met jonge, moderne schepen en aangename collega´s! Reageren naar: symphony@pt.lu . 0031 621 850 912 Vraag naar de speciale actieprijs 078-6552031 of info@adejongth.nl Gebruik hiervoor de actiecode: 15BVK Toftejorg tankwasmachine type TZ82 Overslagbedrijf Speksnijder vof Overslagbedrijf Speksnijder vof is een klein overslagbedrijf met drie kraanpontons in Amsterdam en Rotterdam. Voor deze kraanpontons zoeken wij een bobcatrijder/ tremmer/matroos Werkzaamheden meestal in de haven van Amsterdam voor overslag van turf, veevoeders, mineralen en andere bulkgoederen. Heeft u verantwoordelijkheidsgevoel en vindt u, net als wij, dat werken met drijvende kranen het mooiste wat er is, dan hebben wij een geschikte baan voor u. Werkzaamheden zijn het rijden op de schrankladers, onderhoud en aanmeren van onze eigen duwboten en kranen door de zeehavens van Nederland, tremwerkzaamheden. Het in de goede staat houden van ons materiaal. En op een verantwoordelijke manier omgaan met collega’s, klanten, schippers en andere mensen die bij ons werk betrokken zijn en last, but not least ons materiaal. Functie eisen; in bezit van rijbewijs en ervaring in bulk overslag en scheepvaart. Daar stellen wij tegen over; loon naar binnenvaart CAO en aangezien wij geen 9 tot 5 bedrijf zijn, een passende overwerk vergoeding en kilometer vergoeding plus voedingsregeling. Wilt u informatie, dan kunt u bellen naar; 06-51809092 of 06-20704015 . Mailen: info@overslagbedrijfspeksnijder.nl AKTIE PRIJZEN NAJAARS AKTIE 2015 HELLY HANSEN LUDVIKA PARKA van 145.00 voor 119.00 KI JACKET 165 MET REDDINGSVEST • ALLE MATEN van 325.00 voor 259.00 KI WAISTCOAT ANTI STAT./VLAM VERTR. van 225,35 voor 179.00 BATA WALKLINE INDUSTRIAL (MET GRATIS PAAR SOKKEN) van 77.50 voor 59.00 PARKA ANTI STAT./VLAM VERTR. M-WEAR van 119.00 voor 97.00 HANDCLEANER CITRUS MET POMPJE 3,8 LTR. van 19.84 voor12.50 TRICOTECH 1 DEKWASSLANG • ROL 50 MTR. (WEGENS SUCCES) van 139.00 voor 89.00 PERMAFLEX 125ML SF01 van 29.95 voor 22.50 • DORDRECHT • AMSTERDAM • ZALTBOMMEL • HANSWEERT • VLISSINGEN • LOBITH ✉ INFO@SLURINK.NL NL

De Binnenvaartkrant 5 3 november 2015 ‘Semi-autonoom varen bevordert de veiligheid op water’ >> Vervolg van de voorpagina Henk van Laar pleit voor de vorming van een ‘cross-sectoraal, internationaal consortium’. ‘Gekeken moet worden welke partijen relevante kennis bezitten en welke ondernemingen geïnteresseerd zijn om het concept van Binnenvaart 3.0 naar de markt te brengen.’ In de eerste fase zal een “high level innovatie comité” de huidige stand van zaken in de techniek en de bestaande initiatieven inventariseren. Aan het slot van die eerste fase ligt er een Consortium letter of intent en een Road Map Binnenvaart 3.0. Dat laatste houdt in een tijdsplanning, een begroting en een plan van aanpak. In die eerste fase wordt ook gezocht naar financiers. Want het lenen van ideeën uit andere sectoren is één stap, er is ook een heel eigen ontwikkelingstraject noodzakelijk. De voortgang en invulling van de plannen hangt voor een belangrijk deel af van interesse van de markt en de financiële mogelijkheden. ADVERTENTIE INNOVATIE Fundamentele bijdrage Het idee achter Binnenvaart 3.0 is om innovaties met elkaar te combineren en zo een nieuwe – unieke – toepassing te vinden. Van Laar legt uit: ‘Een moderne smartphone is krachtiger dan een supercomputer uit de jaren 80 en 90. Smart-phones zijn een unieke combinatie van mobiele computers, verbonden in een datanetwerk, uitgerust met apps, GPS, acceleratiemeter en kompas, voorzien van elektronische kaarten en allerlei andere technische snufjes. In feite is een smartphone een stapeling van allerlei technieken, die in eerste instantie niet met dat doel voor ogen zijn bedacht.’ Hij omschrijft dit als ‘het hergebruik van generieke technologie, dat redelijk toevallig en willekeurig uitmondt in vele nieuwe toepassingen. Binnenvaart 3.0 – het internet van schepen – voorziet in de combinatie van wat eigenlijk al bestaat, maar waarvan de combinatie nieuwe economische waarde creëert.’ Volgens het rapport kan Binnenvaart 3.0 een ‘fundamentele bijdrage’ leveren op 5 gebieden, omschreven als de 5 doelen: - focus op operational excellence: door onder andere betere reisplanning tegen een optimale prijs diensten leveren aan tevreden klanten - optimalisering van milieu-impact: door kunstmatige intelligentie en bench marking minder brandstofverbruik maar ook minder uitstoot van fijnstof - integratie van logistieke ketens en zeehavens: door een digitale relatie (tracking and tracing) tussen opdrachtgever en opdrachtnemer kan de planning worden verbeterd voor strakkere omloop en snellere afhandeling in zeehavens - efficiënter gebruik van infrastructuur: door delen van informatie met de vaarwegbeheerder kan de intensiteit van het gebruik van de vaarweg omhoog en dat biedt ook mogelijkheden in de keten (hier spelen wel privacy-issues) - verbetering van de veiligheid op het water. Falen en bedieningsfouten als oorzaak van ongelukken kunnen worden voorkomen door (semi-)autonoom te varen. De eerste stap was al de introductie van AIS. Ook hier kijkt Van Laar naar de ontwikkeling van de zelfsturende auto. ‘Ongelukken kunnen worden voorkomen: eerder remmen, sneller zien dat verkeer voor je stilstaat, adaptieve cruise control, et cetera. Dit veronderstelt peer-to-peer-communicatie die goed te standaardiseren valt en in de binnenvaart nog geheel afwezig is.’ ‘De huidige technologische revolutie brengt dergelijke oplossingen ook voor de binnenvaart en vaarwegen een grote stap dichterbij.’ De laatste weken waren er veel charterschepen op het IJsselmeer en het Markermeer. De afsluiting van het SynchroMania Het lijkt eeuwen geleden dat de binnenvaart vrijwel uitsluitend diende als transporteur van droge en natte bulk. Met de revolutionaire ontwikkeling van het containertransport is dat wel anders. De Tweede Maasvlakte zou nooit zijn aangelegd zonder harde garanties van een zeer hoog vaarwegpercentage voor het achterlandtransport van containers. Toch zijn er kansen voor een nóg groter binnenvaartaandeel. Niet alleen door slimmer in te spelen op de wensen vanuit de markt of af te stemmen mét de verschillende partijen in de transportketen (zoals via Nextlogic). Maar ook door binnen de eigen binnenvaartsector én met de klanten en opdrachtgevers eens op een andere manier in de spiegel te kijken. Kunnen we het transport misschien anders aanpakken dan we gewend zijn? Simulatiegames IDVV In 2014 organiseerden TNO en Rijkswaterstaat met steun van het IDVV-programma (Impuls Dynamisch Verkeersmanagement Vaarwegen) gamesessies, waarbij ketenpartijen serieus met elkaar op zoek gingen naar concrete efficiency-verbeteringen in het containertransport over water. Binnenvaartschippers, inland terminals, zeereders, bevrachters, zeehaventerminals, havenbedrijven en vaarwegbeheerders. Zij zaten allemaal aan dezelfde “gametafel” en bespraken elkaars ambities en ergernissen. Ze wisselden praktische ideeën uit. Vervolgens speelden ze na wat dat voor iedere partij en de klant betekent. De simulatiegame vergelijkt steeds seizoen was zondag 25 oktober in Muiden. Gezellig onder elkaar varen, eten en drinken. Het was de laatste in een lange rij wedstrijden binnen enkele weken: met onder meer de Muider Hardzeildagen, de Bontekoerace in Hoorn en de Klipperace in de prestaties van de binnenvaart met die van het wegvervoer. De focus ligt op kosten en betrouwbaarheid. De gamesessies hebben geleid tot meerdere samenwerkingsinitiatieven op het vlak van ladingbundeling (zoals slimmere vaarroutes en meer frequente vaarschema’s en jouw containers meegeven aan de concurrent, die toch dezelfde kant op vaart). INNOVATIEVE BINNENVAART Enkhuizen. Veel van die wedstrijden vinden hun oorsprong in de vroegere vrachtvaart. door Frans de Mol Vaak wordt tijdens de wedstrijden de vaargeul gepasseerd. Daar ontmoeten de oude schepen hun moderne Voor ECT, European Gateway Services en rederij Danser waren de waardevolle game-ervaringen aanleiding om TNO opdracht te geven voor het maken van de game SynchroMania. Met dit simulatiespel kunnen de eigen medewerkers ervaren wat synchromodaal plannen voor hen betekent. Wat verandert er als je bij je containertransport tot het laatst flexibel wilt blijven bij de keuze voor schip, truck of trein? Layla Lebesque van TNO: ‘Spelers moeten in drie speelrondes orders van een aantal opdrachtgevers (X goederen op uiterlijk tijdstip Y afleveren op locatie Z) toewijzen aan een bepaalde modaliteit of een slimme combinatie van meerdere modaliteiten. Ze moeten goed rekening houden met beschikbare transportcapaciteit en prijsverschillen. In de tweede en derde ronde kun je als speler actiekaarten inzetten, waarmee je meer (plannings-) vrijheid kan creëren. Zo kan je bijvoorbeeld aangeven of je van een bepaalde klant meer speelruimte wil bij de keuze van route, modaliteit of aflevertijd. Dit vraagt om strategisch inzicht: welke optie kies je en voor welke klant? Aan het eind van iedere spelronde kijken we naar de scores voor kosten, klanttevredenheid en emissies. We spelen met maximaal 6 teams van 2 à 3 personen.’ Waardevolle ervaringen Dit voorjaar hebben de operationeel planners en de salesmensen van de betrokken bedrijven SynchroMania gespeeld. ECT-manager Arno van Rijn: ‘Dit levert ons veel inzicht op. Het draagt bij aan een mindshift; we gaan anders naar ons werk en onze klanten kijken. Het brengt ook de dialoog op gang tussen onze operationele en commerciële medewerkers. Die spreken niet altijd dezelfde taal.’ ECT, EGS en Danser blijven de game gebruiken voor trainingen met de eigen medewerkers. Ook wordt de game inmiddels gespeeld met de eigen relaties in de transportketen, zoals rederijen, verladers en mogelijk ook de schippers. Schipper, mag ik nog voorlangs? opvolgers. De charterschippers proberen het soms: ‘Schipper mag ik er nog voorlangs? Ik vaar een wedstrijd.’ Maar meestal vallen de zeilschepen af om, zoals het hoort, de vrachtvaarder of tanker voorgang te verlenen. (tekst en foto: Evert Bruinekool) ONDERNEMER innovatiezoektondernemer.nl

Binnenvaartkrant