Views
1 year ago

2015-23

  • Text
  • Binnenvaart
  • Nieuwe
  • Schepen
  • Somtrans
  • Schip
  • November
  • Jaar
  • Binnenvaartkrant
  • Moeten
  • Onze

De Binnenvaartkrant 10 3

De Binnenvaartkrant 10 3 november 2015 Wij feliciteren YE-118 Noordland B.V. van harte met Mes-heftkotter YE-118 Noordland. DAMEN MARINE COMPONENTS DESIGN & INNOVATION GEFELICITEERD MET DE YE-118 NOORDLAND! DE BELANGRIJKSTE ACTIVITEIT VAN MAASKANT SHIPYARDS STELLENDAM IS HET OP MAAT BOUWEN VAN KOTTERS. DAARNAAST ONTWERPEN EN (VER)BOUWEN WE ZEEGAANDE WERKSCHEPEN. WWW.MAASKANT-SHIPYARDS.NL MEMBER OF THE DAMEN SHIPYARDS GROUP Wij wensen kapitein en bemanning van de YE 118 Noordland behouden vaart ! Scheepselectro Engineering Automatisering EK Electronics Kreeft 19A 4401 NZ Yerseke Tel: 0113 57 60 33 www.ekelectronics.nl info@ekelectronics.nl

De Binnenvaartkrant 11 3 november 2015 Damen Maaskant Shipyards Stellendam bewijst veelzijdigheid van eigen casco Noordland zet nieuwe norm voor mesheftvisserij De kwaliteit van het werk dat Damen Maaskant Shipyards Stellendam aflevert, staat al jaren als een paal boven water. Met de onlangs opgeleverde YE 118 Noordland bewijst de werf eens te meer dat het bekende Maaskant-casco veelzijdig is. Het ontwerp is vergelijkbaar met dat van eerder in Stellendam gebouwde kotters. Maar dit vaartuig is helemaal uitgerust voor zijn specifieke werk: het vissen op mesheften. Opdrachtgever voor dit innovatieve schip is de Nederlandse visserijcoöperatie YE 118 Noordland BV. Er zijn meerdere innovatieve technieken toegepast op de Noordland die het schip tot de nieuwe norm maken voor de mesheftvisserij – nu en in de toekomst. Zowel voor het oogsten als voor de verwerking van de schelpdieren. Mesheften (in de volksmond ook wel ‘scheermessen’ genoemd) en de visserij erop zijn in Nederland nagenoeg onbekend. De langwerpige schepdieren worden vooral in Zuid- Europa geconsumeerd. Het merendeel van de hier gevangen mesheften zijn dan ook voor de export bestemd. Het casco is gebouwd op Damens werf in het Poolse Gdynia. Het 43,19 meter lange schip (foto’s Damen Maaskant Shipyards Stellendam) arriveerde in mei in Stellendam. Eind oktober was het schip klaar en konden de technische proefvaarten plaatsvinden. Kwetsbaar Er zijn nogal wat uitdagingen voor deze specifieke deelsector van de visserij. Het begint met de vangstmethode: die moet er voor zorgen dat het delicate product onbeschadigd aan boord komt. De mesheften zijn kwetsbaar en breken snel. Eenmaal aan boord moeten ze levend en vers gehouden worden, wat best lastig is aangezien de mesheft een gevoelige schelpdiersoort is. Dankzij de samenwerking en kennisdeling door Damen Maaskant Shipyards Stellendam en YE 118 Noordland BV is met dit nieuwe schip aan die eisen voldaan. Opzuigen De Noordland heeft een nieuw pompsysteem voor het vissen van de mesheften. De diertjes worden opgezogen en dat kan tot maar liefst 20 meter diepte. De pomp is direct aangesloten op de zuigslede. Die bevindt zich in een mand met een capaciteit van 5,5 ton. De mand wordt te water gelaten en over de zeebodem getrokken met een snelheid van slechts 0,3 knopen. Een waterjet zorgt ervoor dat het zand wordt losgeblazen; vervolgens zuigt de pomp de losgekomen mesheften op. Speciale machines, vervaardigd volgens de specifieke wensen van YE 118 Noordland BV, sorteren daarna de vangst. Gebroken en lege schelpen worden verwijderd. De gesorteerde mesheften gaan naar bewaartonnen die midscheeps staan opgesteld. Het zijn er 30 in totaal en om de vangst in optimale conditie te houden wordt het zeewater erin continu ververst. Daarvoor is een afzonderlijk pompsysteem geïnstalleerd. Ballastsysteem Damen Maaskant Shipyards Stellendam installeerde een ballastsysteem. Dat zorgt ervoor dat de Noordland stabieler vaart – ook bij ruwe zee. Er kan zodoende langer doorgevist worden; zelfs bij golven van 2,50 meter hoogte. Daarnaast beschikt het vaartuig over een golfcompensatiesysteem, zoals die gebruikelijk zijn in de baggerij. Ook dat verhoogt de stabiliteit. Geslaagd ontwerp De proefvaarten en visproeven op zee verliepen naar wens, vertelt projectmanager Gerrie Maaskant van Damen Maaskant Shipyards Stellendam. De beoogde effecten van de verschillende innovaties bleken in de praktijk uit te pakken zoals voorzien was. ‘Dit is in meerdere opzichten een erg geslaagd ontwerp. Vergeleken met het vorige schip van de opdrachtgever is de productiecapaciteit aanzienlijk verhoogd – vooral dankzij het efficiënte vispompsysteem. De toegepaste apparatuur en procedures zorgt er ook voor dat de kwaliteit van de mesheften omhoog gaat en dat het aandeel beschadigde schelpen significant lager ligt.’ Wie leverden aan Mes-heft kotter YE-118 Noordland Damen Maaskant Shipyards Caterpillar marine auxiliary diesel engine, deiningscompensator voor het lierwerk. De Anko Piping B.V. Complete leidingwerk Survitec Group Limited Reddingsmiddelen Levering casco en afbouw tot innovatieve model c-04.4 ta. Leroy-somer marine hydraulische componenten voor deze Econosto Nederland B.V. Minimax Brandbeveiliging B.V. schelpdierkotter (Turn-key project) generator, model lsam 44.2 s7.prime power aandrijvingen bestaan voornamelijk uit de Afsluiters en appendages MX1230 blusgasinstallatie voor Christ, Gdynia Polen Bouw casco rating: 106, 875 kva (50hz) n. Prime power hiervoor benodigde hydraulische Rombouts Kunststoftechniek machinekamer en hulp machinekamer. Vuyk Engineering Rotterdam B.V. rating 575 kva (50 hz). aggregaten, cilinders en hydraulische HDPE bagger buizen / leidingen IJtama Scheepstimmerbedrijf B.V. Engineering en tekenwerk Reintjes Benelux bvba 2x REINTJES besturingsblokken. WindeX Engineering B.V. Isoleren en betimmeren van Pon Power B.V. 2 x 1 - Caterpillar marine keerkoppeling type WAF 344 L / 3,571:1 International Paint (Nederland) B.V. Verf RVS klaproosters accommodatie en stuurhuis propulsion engine, model c-18 ta scac. Promarin Propeller- und Marinetechnik Distrimex Pompen & Service B.V. Rubber Design B.V. SAM Electronics Nederland B.V. Continuous rating 447, 5 kw (600 hp) at GmbH 5-bladsschroeven, diam. 1100 mm, Vacuum pompen Flexibele ophanging en ondersteuning van Navigatie, communicatie en nautische 1800 rpm. 1x 1 - Caterpillar marine skew design DESMI B.V. Pompen uitlaatgassenleidingen apparatuur generator set, consisting of: caterpillar Damen Marine Components Ambi smeersystemen vetsmeerapparaten Prohand B.V. Ankers en kettingen Winteb B.V. Ontluchtingen marine auxiliary engine, model c-18 ta scac. 2x straalbuis Ø 1111 Optima Schavicast B.V. Stralen en conserveren Dromec B.V. Anchor and mooring Machinefabriek W. Bakker Leroy somer marine generator, model lsam Blokland Non-Ferro B.V. Beunkoelers gehele kotter en aanbrengen van equipment incl. winches, outrigger, Schelpdier verwerking 49.1 s4, prime power rating 575 kva (50 hz). Doedijns Hydraulics B.V. Engineering en bescherming tegen corrosie winches, dredge controls and drives. Winel B.V. Stalen waterdichte Deuren Caterpillar remote control - 2 x main engines levering van de hydraulische aandrijving EK Electronics Elektrische installatie Piet Redert Beheer B.V. Tuigage Trinoxx B.V. Poorten en ramen + 2 x gearbox control. 1 x 1 - Caterpillar van de stuurmachine, de transportwagen, KSB Nederland Heila Cranes Nederland B.V. Schottel Nederland B.V. marine diesel generator set, consisting of: spoelkop en lospoorten alsook de Pompen, druk pomp baggermachine Dekkraan type HLM 25-4S Boegschroef

De Binnenvaartkrant