Views
4 years ago

2015-22 - Europort

  • Text
  • Marine
  • Maritime
  • Europort
  • Rotterdam
  • Maritieme
  • Jaar
  • Nederland
  • Binnenvaartkrant
  • Holland
  • Tijdens

De Binnenvaartkrant

De Binnenvaartkrant 35Europort 2 20 oktober 2015 follow us:

De Binnenvaartkrant 34Europort 3 20 oktober 2015 Vier dagen Europort vergen twee jaar voorbereiding De vier dagen durende Europort in Ahoy is een 2-jaarlijks hoogtepunt voor beursmanager Raymond Siliakus. Natuurlijk omdat hij daar twee jaar naartoe werkt, maar ook blijft het onderwerp hem boeien. ‘Dit is mijn vierde editie. Ik blijf het een fascinerende sector vinden, met zoveel verschillende takken van sport. De hele beurs duurt vier dagen en wij zijn daar twee jaar mee bezig om het voor te bereiden. De beurs zelf onderga je dan in een roes, maar je probeert vooral veel feedback op te vangen van alle deelnemers.’ Europort is de grootst mogelijke beurs in het Ahoy-complex. Een beurs met ruim 1.100 exposanten en zo’n 30.000 bezoekers vraagt een degelijke voorbereiding. ‘Er komen exposanten van over de hele wereld. Dat betekent dat het team van Ahoy over de hele wereld zwerft om contacten met klanten te leggen en te onderhouden. Ook om het congresprogramma samen te stellen. Je kan uiteraard niet voor alle 1.100 exposanten tegelijk klaarstaan in die laatste twee maanden voor de beurs.’ Veel exposanten starten al vroeg. ‘Je bent tijdens de beurs van 2015 eigenlijk al bezig met de beurs van 2017. Je let vooral op wat de exposanten je vertellen tijdens de beurs.’ Raymond Siliakus zit er heel rustig bij en maakt niet de minste indruk slechts enkele weken voor het crescendo van zijn werk te zitten. Klanten jaren van tevoren bezoeken betekent ook dat je hen als organisatie meer diepgang kan bieden. ‘Op het moment dat een klant intekent voor een beurs, begint het hele circus pas. Je vraagt klanten goed na te denken over wat ze willen met die beurs. Laten ze nieuwe producten zien, willen ze nieuwe contacten leggen of juist de bestaande onderhouden? Wat je ook doet, zorg dat er een strategie achter zit.’ Binnenvaart De beurs in Rotterdam heeft een lange geschiedenis. De binnenvaart is al lange tijd geleden uit de titel van de beurs verdwenen, maar de sector is nog steeds nadrukkelijk aanwezig. ‘Oorspronkelijk waren er twee beurzen: de Binnenvaart + Visserij in Rotterdam in het ene jaar, de Europort het andere jaar in Amsterdam.’ Gaandeweg zijn deze twee beurzen samengesmolten. ‘De Nederlandse binnenvaart blijft een belangrijk cluster, dat vooral moet laten zien waar het echt goed in is: kennis van technologie en wat een prachtige vloot het heeft.’ Europort is bepaald niet kleiner geworden. Het is groter, internationaler. Toen Raymond Siliakus begon in 2009, telde Europort ruim 850 standhouders, inmiddels zijn Raymond Siliakus (46) maakt sinds 2006 deel uit van de organisatie van Ahoy. Aanvankelijk was hij verantwoordelijk voor andere vakbeurzen binnen de voedingsmiddelen- en bouwindustrie. Sinds Europort 2009 heeft hij er hard aan gewerkt om het merk Europort nog meer in en buiten Europa op de kaart te zetten. Er is ook elke twee jaar een Europort Istanbul en een Europort Romania (in de Roemeense havenplaats Constanta). Internationaal is het Europort-team vooral actief bij de contacten met standhouders. het er 1.100. ‘Er is voor de schippers veel meer te zien. Er zijn kansen voor de binnenvaart om bedrijven in actie te zien die ze anders nooit zouden zien. Bedrijven die aan offshore en zeevaart leveren, kunnen net zo goed aan de binnenvaart leveren.’ Doelgroepen van veel ondernemingen verschuiven nogal eens. ‘Waar bedrijven op mikken, verschilt van jaar tot jaar.’ De beurs is groter dan ooit eerder een tentoonstelling in Ahoy is geweest. Het is al gebruikelijk dat er extra hallen bij worden gezet en deze keer is dat weer 5. 000 m2 meer dan de vorige keer. Alles bij elkaar beslaat de beurs nu 45.000 m2. ‘We kunnen niet verder uitbreiden. Er is eenvoudig geen plek meer voor. De tijdelijke hal die aan de voorkant van het sportpaleis komt te staan, is verder uitgebreid en die staat deze keer tegen het sportpaleis aan.’ Bezoekers Dat het bezoekersaantal van 30.000 wordt overschreden, is niet de voornaamste doelstelling, zegt Raymond Siliakus. ‘Het gaat uiteindelijk vooral ook om de kwaliteit van bezoekers en niet alleen om het aantal.’ Bezoekers dienen zich te registreren. ‘We zijn zeer actief om potentiële bezoekers in binnen- en buitenland te bereiken. We struinen de hele wereld af om bezoekers te interesseren voor deze beurs. Veel gaat digitaal, maar er zijn ook nog papieren uitnodigingen.’ Er is een paviljoen voor China, net als vorige keer. Deze keer is het 500 m2 groot. De Europort-organisatie heeft een uitstekende band met China. ‘Dat heeft ook te maken met ons regelmatige bezoek aan de Chinese beurzen.’ Er is ook aandacht voor de ‘thuismarkt’. ‘We houden het op 80% Nederlanders. Er zijn hier in de omgeving nu eenmaal veel maritieme bedrijven. De haven trekt dat aan. We zijn ook blij met Rotterdam, die stad wordt ook steeds sexyer. Op de wereldkaart heeft Rotterdam intussen het karakter van a must be place.’ Maar helemaal afhankelijk van die plek is Europort ook weer niet. ‘Wij kunnen soortgelijke beurzen overal ter wereld organiseren.’ Congressen Tijdens Europort is er elke dag een congres. Siliakus vindt dat er veel bij zit waar de schipper zijn voordeel mee kan doen. Met name noemt hij het congres over energiezuinige schepen, georganiseerd door de Royal Institution of Naval Architects (RINA), dat wordt gehouden op 4 november. De dag vóór Europort zijn deuren opent, vindt het 15e Mare Forum Ship Finance plaats in het Hilton Hotel Rotterdam. Alle nieuwe ontwikkelingen op het gebied van scheepsfinancieringen komen hier langs onder het motto Ship owners vs. Capital Providers. (Zie voor meer informatie over de congressen www.europort.nl.) Er zijn ook speciale Masterclasses die worden georganiseerd in samenwerking met Netherlands Maritime Technology. Voorbeeld hiervan is de Masterclass Vessels for the Future op dinsdag 3 november. Het schip van de toekomst kan best een emissieloos schip zijn. Deze Masterclas bevat presentaties van Rolls Roys, DNV-GL en Damen Shipyards over projecten die een tip van de sluier oplichten over de scheepvaart in de toekomst. Bij deze masterclass is ook gelegenheid om te netwerken met experts. Thema’s Tijdens Europort wordt elke dag ingezoomd op andere thema’s rondom maritiem leiderschap: 3 november: leiderschap door ontwerp (technologisch leiderschap) 4 november: leiderschap door technologie (efficiency) 5 november: leiderschap door efficiency (human capital) 6 november: leiderschap door mensen (nieuwe marktkansen). Woensdag 4 november is aan boord van het ss Rotterdam de Europort Cruise Party met een avondvullend programma voor € 99,- (inschrijven via www.europort.nl) Europort werkt nauw samen met de opleidingsinstituten STC, TU Delft, Hogeschool Rotterdam en het Da Vinci College. Rondom Europort is er de Maritime Week, die opent met het Maritime Awards Gala, gesponsord door onder andere Ahoy. In de Onderzeebootloods op het RDM-terrein ontmoeten 850 professionals uit de scheepvaart elkaar tijdens de tiende editie van het Maritime Awards Gala waar vijf maritieme prijzen worden uitgereikt: de Maritime Designer Award, Maritime Innovation Award, KNVTS Schip van het Jaar prijs, KVNR Shipping Award en de Koninklijke Marine Van Hengel- Spengler prijs. Innovaties Innovaties in de scheepvaart gaan nooit vervelen. ‘Ik zie nog steeds dingen waar ik van onder de indruk ben’, zegt Raymond Siliakus. ‘De thema’s efficiency en duurzaamheid komen altijd terug in de innovaties. Denk maar aan de optimale brandstofverbruik strategieën.’ De beurs van 3 tot en met 6 november is de eerste Europort waar de nieuwe organisatie van de binnenvaart, Koninklijke BLN- Schuttevaer, zal staan. Dat is even wennen, al zal BLN zich niet onmiddellijk met seminars en dergelijke manifesteren. Dat zal in de toekomst wel gaan gebeuren. Siliakus: ‘Het is belangrijk dat een branche met een sterke organisatie komt, niet alleen bij een evenement. Als je met één krachtig orgaan spreekt, zal je eerder op de agenda van mensen staan.’ Opening De opening op 3 november om 10.30 uur geschiedt door een groep mensen die in een compacte bijeenkomst een eerste vonk doen overspringen. Captains of industry, voorafgegaan door Bouwe Bekking, de schipper van het Brunel Volvo Ocean Race Team. Een speelse manier om direct het thema “leiderschap” over te dragen. ‘Een dynamisch begin, niet te zwaar, maar wel doeltreffend. Een mooi bruggetje naar de inhoud van de beurs.’ De kopstukken die Bouwe Bekking volgen bij de opening zijn: - voorzitter Kjelt Dittmann van de Europese brancheorganisatie voor de maritieme industrie Sea Europe. - Jan Valkier, directeur van Anthony Veder - Havenman van het jaar Harold Linssen, directeur van Keppel Verolme - Matthieu Bosboom, directeur DMO (Defensie Materieel Organisatie) Kijk voor alle programma’s op www.europort.nl Ahoy Ahoy bestaat sinds 1950 en werd gebouwd voor de expositie Rotterdam Ahoy’. De huidige accommodatie werd geopend in 1971 en in 1998 verbouwd. In 2010 werd het Sportpaleis flink gerenoveerd. De komende jaren gaan het Ahoy-complex en het gebied rond Zuidplein volledig op de schop. Siliakus: ‘Vaststaat dat de beurs er geen hinder van mag ondervinden. De veranderingen zijn goed voor ons. Er is ook een nieuw congrescentrum gepland bij Zuidplein. Het is een spannend traject.’

Binnenvaartkrant