Views
2 years ago

2015-20

  • Text
  • Binnenvaart
  • Nieuwe
  • Jaar
  • Gaat
  • Schip
  • Haven
  • September
  • Moeten
  • Europese
  • Steeds

De Binnenvaartkrant 10

De Binnenvaartkrant 10 22 september 2015 Verkoop en keuring van brandblusmaterialen RiBrandy Brandbeveiliging N.C.P. erkend REOB onderhoudsbedrijf Keuring brandblusser aan boord € 8,50 excl. BTW inclusief voorrijden en SI certificaat Ook keuringen van zwemvestjes. U belt en wij komen. Vierlinghstraat 12 e 4251 LC Werkendam tel. 0183 - 678030 of mob. 06-22248335 Scheepselektro - Meet - en regeltechniek Gespecialiseerd in Tankmeet- en Tankalarminstallaties o.a. Saab, Krohne, Brooks en Heinrichs. Ook leveren wij dek PC met ons nieuwe Green Light automatische pompbedieningssysteem. 24 uur service, 7 dagen per week! Reigersingel 10 2922 GP Krimpen a/d IJssel Tel. werkplaats: 0180 - 551731 Mobiel: 06 - 53164125 06 - 53561008 Fax : 0180 - 599727 www.vlootschouw.nl Beurs-World Trade Center Beursplein 37, Rotterdam Telefoon: 010 - 405 2000 E-mail: casco@gebrsluyter.nl www.gebrsluyter.nl VLOOTSCHOUW NIEUWBOUWSCHEPEN UIT DE BINNENVAARTKRANT SINDS 1997 www.vlootschouw.nl ALTIJD SCHERPE PRIJZEN BIJ: VOOR : • alle onderhoudswerkzaamheden • alle scheepsreparaties • verlengingen / inkortingen • hellingdok tot 60 meter Veerweg 59A - H.I. Ambacht Tel. 078-6812551, b.g.g. 078-6822742, Fax 078-6821446 w.buitendijk@scheepswerfhetanker.nl - www.scheepswerfhetanker.nl DOK 138 – Unit 4 Boterhamvaartweg 2 B-2030 Antwerpen Tel. +32(0)3-2251444 . Fax +32(0)3-2906646 Mobiel +32(0)4-78656736 info@femm.be . www.femm.be SCHEEPSSLOPERIJ TREFFERS BV 'für alle Ihre Abwrackschiffe, Abwracktonnage und andere treibende Objekte." +31(0) 23-5325211 +31(0) 6-53187317 Barzahlung E-mail: treffers@hetnet.nl Hendrik Figeeweg 35, 2031 BJ Haarlem airconditioning, koelinstallaties, centrale verwarming, luchtbehandeling, scheepsventilatie, sanitaire installaties, meet- en regeltechniek Flexibele Klimaatregeling Voor al uw wensen op het gebied van airconditioning hebben wij het juiste antwoord. Flexibiliteit is ons devies. Zo bieden wij naast daikin koudwater-machines ook het daikin multisplit-systeem: efficiënt te installeren en met een dito energieverbruik tot 5 binnendelen zijn op één buitendeel aan te sluiten. Daarbij is ieder element individueel regelbaar. Plaatsing door geheel Nederland! Ook voor service, onderhoud en reparaties. Nijverheidsstraat 31 Hardinxveld-Giessendam T.: (+31) 184 613911 www.klimaatservice.nl info@klimaatservice.nl

De Binnenvaartkrant 11 22 september 2015 Het Europees Parlement steunt in grote lijnen het voorstel van de Europese Commissie om de langverwachte Motorenrichtlijn aan te passen die ook voor de binnenvaart geldt. De herziening van deze Non Road Mobile Machinery Directive betekent een forse verzwaring van de emissie-eisen met ingang van – waarschijnlijk – 2020. In de binnenvaart bestaat de vrees dat de voorgestelde normen zó streng zijn dat er tegen die tijd geen motoren leverbaar zijn die eraan voldoen. Wat zijn de gevolgen en hoe moet je als schipper inspelen op de nieuwe norm? Groenervaren.nl vraagt het twee experts: Alwin de Kock van Solfic BV en Peter Snijders van Pon Power BV. ‘Alleen Stadsvaart biedt geen meerwaarde’ De milieueffectenrapportage voor Stadsvaart is gestart, de aanpassing van de ringvaart rond Brugge voor grotere schepen. De Bond van Eigenschippers is niet gecharmeerd van de plannen. Om de havens van Zeebrugge en Oostende beter toegankelijk te maken voor de binnenvaart werden jaren geleden plannen gemaakt voor de verbreding van het Schipdonkkanaal. Politici vonden daar geen draagvlak voor, en dus staat het project in de koelkast. De overheid gaat nu de knelpunten voor klasse Va-schepen (110 meter) op de ringvaart wegwerken. De stad Brugge wil hiermee in één klap ook de problemen van het wegvervoer (openstaande bruggen) en het stadsgezicht verbeteren. Waterwegen en Zeekanaal startte vorig jaar een studie. Sinds enkele dagen ligt de kennisgevingsnota van het plan- MER ter inzage. Iedereen kan hier tot 20 oktober op reageren. Half werk De Bond van Eigenschippers (BvE) ziet weinig in de plannen, aangezien die maar 2 van de 8 knelpunten op het traject van Gent naar Oostende aanpakken: de vernieuwing van de Dammepoortsluis en de vernieuwing van de brug van Steenbrugge. BvE-voorzitter Christiaan Van Lancker ergert zich aan het feit dat Stadsvaart wordt voorgesteld als een grote verbetering voor de binnenvaart. ‘Dit project heeft alleen meerwaarde als je naast de ringvaart ook de rest van het traject van Gent naar Oostende aanpast voor schepen van klasse Va.’ De BvE blijft pleiten voor een ‘volwaardige’ verbinding tussen de havens van Oostende en Zeebrugge en het Europese binnenvaartnetwerk voor schepen van minimaal 4.000 ton. Dat kan alleen worden bereikt door de verbreding van het Schipdonkkanaal. Stadsvaart is voor de bond geen alternatief. Van Lancker heeft wel een vermoeden waarom het project zo opgeklopt wordt. ‘Normaal gezien zou de stad Brugge dit moeten bekostigen, maar zo hoopt men Europese subsidies te krijgen.’ Volgens Van Lancker is het nog maar de vraag of die subsidies er komen. Dammepoortsluis In het Milieueffectenrapport (MER) worden alle positieve en negatieve milieueffecten van de verschillende alternatieven in kaart gebracht. Voor de vernieuwing van de Steenbruggebrug en het rechttrekken van de bocht net ten noorden van de brug, wordt meteen een project- MER opgemaakt. ‘Voor dit projectonderdeel zijn de alternatieven immers al concreet genoeg en bovendien liggen ze allemaal in de nabije omgeving van de huidige brug’, meldt WenZ. Voor de overige aanpassingen aan de doortocht en ook voor de vernieuwing van de Dammepoortsluis wordt eerst nog een plan-MER opgemaakt omdat dit projectonderdeel volgens de vaarwegbeheerder nog niet concreet genoeg is. Zo zijn er voor de ligging van de nieuwe Dammepoortsluis nog heel wat opties. In een plan-MER worden de verschillende alternatieven afgewogen. Nieuwe sluis Ivoz-Ramet verkort wachttijden Op de Boven-Maas is de nieuwe sluis van Ivoz-Ramet ingehuldigd. In Ternaaien wordt binnenkort de vierde sluis opengesteld voor de binnenvaart. De nieuwe sluis in Ivoz-Ramet is 225 meter lang en 25 meter breed. Ze kan twee duwkonvooien van 4.500 ton of vier schepen van 2.000 ton in één keer schutten. De bouw heeft 7 jaar geduurd en 80 miljoen euro gekost. De Europese Unie betaalde één vijfde deel mee. Het sluizencomplex in Ivoz-Ramet bestaat nu uit één grote sluis en één kleinere van 136 meter bij 16 meter. Deze laatste wordt momenteel gerenoveerd. De nieuwe sluis verkort de wachttijden voor de binnenvaart aanzienlijk. Ivoz-Ramet is met 12 miljoen ton per jaar het drukst bezochte sluizencomplex in Wallonië. Naar verwachting loopt het volume de komende jaren verder op tot 22 miljoen ton. De Waalse transportminister Maxime Prévot noemt het kunstwerk dan ook een belangrijke schakel in het vervoer over water. Binnenkort wordt de vierde sluis van Ternaaien in gebruik genomen. Op de route Rijn/Maas-Main- Donau moet dan alleen nog de sluis van Ampsin-Neuville worden vergroot. Hiervoor lopen momenteel studies. Prévot noemt het uitbouwen van de vaarwegen van essentieel belang om goederen te verschuiven van de weg naar het water. (foto: Waals Ministerie van Transport)

Binnenvaartkrant