VAKBLAD VOOR RIJN- & BINNENVAART www.binnenvaartkrant.nl · www.vlootschouw.nl · tel. 010 414 00 60 · Oplage: 23.000 · Verspreidingspunten: 650 22 september 2015 - 6 oktober 2015 Editie 20 Exclusief interview met Kees de Vries 24/7 SERVICE 5 Kobelt motorbedieningen, schroefasremmen, trek-/ duwkabels & MJP waterjets Tel. 078-6192003 - www.dcsint.nl Inzameling scheepsafval in Vlaanderen Thecla neemt Peters Shipyard over 7 'Terminals Boven-Rijn moeten om de tafel' 16 Service In binnen- en buitenland NEEM GEEN RISICO Officieel Cummins-dealer +31 (0) 85-4861360 info@marinepowerdrechtsteden.nl Heeft u last van zwakke schakels? Viking Johnson Marine koppelingen uit voorraad leverbaar! Thecla Bodewes is eigenaar geworden van Peters Shipyard in Kampen. Het heeft meer dan een jaar geduurd voordat de deal rond was. Eerder kocht de Thecla Bodewes Group al de inventaris en intellectuele eigendommen van de werf, die in april 2014 failliet ging. De werf zal zijn nieuwbouwactiviteiten weer oppakken. Het eerste half jaar zullen in Kampen echter alleen kleine werkzaamheden plaatsvinden. Op die manier heeft het noordelijk consortium onder leiding van Barkmeijer de ruimte om de Caranx I af te bouwen. Het casco van dat schip ligt nog op de werf sinds die dicht ging. Bodewes, in 2011 uitgeroepen tot Zakenvrouw van het Jaar, heeft al werven in Harlingen, Hasselt en Meppel. Van die laatste, De Kaap, worden de nieuwbouw- en reparatiewerkzaamheden op termijn overgeheveld naar Kampen. (foto Thecla Bodewes Group) Bescherm uw investering KOOP ORIGINEEL PON POWER BV pon-cat.com/onderdelen Al 65 jaar specialist voor uw slangen en koppelingen Officieel dealer van: power passion partnership Levering en installatie alle merken motoren Servicepunt Iveco en All Pumps Holland Tel. +31 (0) Tel. 184411922 +31 (0) 85-4861340 Fax. +31 (0) 184419565 Airconditioning Overdrukinstallaties Mechanische ventilatie Koel/vries installaties T 085 4861350 | E info@climalogic.nl Europese brancheorganisaties gebruiken Reservefonds Nieuw overlegplatform van ESO en EBU Met geld uit het Reservefonds richten de Europese brancheorganisaties ESO en EBU een gezamenlijk overlegplatform op. Hester Duursema, secretaris-generaal van de ESO, kondigt dit aan in het "Magazine Binnenvaart", het orgaan van Koninklijke BLN-Schuttevaer. Theresia Hacksteiner, secretaris-generaal van de Europese Binnenvaart Unie, beaamt dat dit het voornemen is. Het Reservefonds – geld dat overbleef na een aantal sloopacties in de jaren ’90 – bevat zo’n 32 miljoen euro. ‘Voor het platform vragen we voor een periode van tien jaar zes miljoen’, aldus Hester Duursema. ‘Dat kan, omdat het reservegeld niet langer alleen voor capaciteitsbeheersing is, maar ook kan dienen voor versterking van de organisaties, onderwijs en vergroening.’ ESO (Europese Schippers Organisatie) en EBU (Europese Binnenvaart Unie) kunnen met het nieuwe overlegplatform dat geld besteden door proactief expertise in te kopen, legt Theresia Hacksteiner uit. ‘Dat kan op verschillende manieren. Denk aan innovatie, nieuwe motoreneisen. We kunnen ook samen standpunten innemen over het attractief maken van de sector voor nieuwe bemanningsleden, voor zowel jonge mensen als zijinstromers, de kwaliteit hoogstaand houden en de voorwaarden bespreken. De sociale dialoog kunnen we verder uitbreiden.’ Cesni Beide secretarissen-generaal maken melding van Cesni, de nieuwe gezamenlijke commissie van EU en de Centrale Rijnvaartcommissie (CCR) voor de binnenvaart, waardoor voor een aantal onderwerpen gestructureerder kan worden samengewerkt. Het overlegplatform van EBU en ESO kan daarbij de noodzakelijke inbreng verzorgen vanuit de sector. Duursema: 'We verwachten het nodige van Cesni. Dat kan leiden tot snellere besluitvorming en ik ben er niet bang voor dat niet-binnenvaartlanden – zeg maar Malta – in Cesni aanschuiven om politieke uitruilen te maken. Dat gebeurt elders in de Europese politiek ook niet. (…) De Europese Commissie zegt meer inbreng van de sector te willen en ik geloof dat ze het meent. Daar moeten we dan wel de nodige mankracht op kunnen zetten.’ Hacksteiner: ‘Bij Cesni kan dit platform een belangrijke rol spelen. Ook proactief, zowel met expertise als met additionele studies.’ Voorts verwacht de secretaris-generaal van de EBU dat veel onderwerpen ‘projectmatig worden aangevlogen’. Haar collega van de ESO ziet kansen genoeg: ‘We zien bijvoorbeeld graag een moderniseringsfonds dat met publieke en private middelen wordt gevoed en waarmee het MKB op gunstige voorwaarden technische en vergroenende aanpassingen aan het schip kan financieren.’ Ze zou ook graag in het overlegplatform werken aan ‘real time marktobservatie’. Maar daar zal de ESO bij de EBU niet direct de handen voor op elkaar krijgen. OMVORMERS, ACCULADERS Tel. 0182 - 38 75 22 Frankepad 1 - Hendrik Ido Ambacht Tel. (078)6813127 - Fax (078)6812025 www.koedood.nl - info@koedood.nl Officieel dealer van: VOORTVAREND VERZEKERD +31 (0)10 400 3700 HYDRAULISCHE (STUUR)INSTALLATIES +31 (0)10 258 02 58 info@olthof.eu WWW.OLTHOF.EU De onderlinge specialist in scheepsverzekeringen T. 088 6699500 | eoc.nl (078) 682 12 14 WWW.ALUBOUWDEMOOY.NL T: +31 (0) 78 890 8050 E: binnenvaart@heinenhopman.nl W: www.heinenhopmanbinnenvaart.nl Verwarming Ventilatie Airconditioning Koeling
Loading...
Loading...
Loading...
De Binnenvaartkrant is hét vakblad met het grootste bereik in Rijn- & binnenvaart, passagiersvaart, recreatievaart, visserij en dredging. De oplage van 23.000 exemplaren ligt op circa 650 plaatsen in Nederland, België, Duitsland, Oostenrijk en Frankrijk binnen het bereik van opvarenden van binnenvaartschepen.
Neem contact met ons op: klantenservice@binnenvaartkrant.nl