Views
3 years ago

2015-19 - 50 jaar Chemgas

  • Text
  • Chemgas
  • Jaar
  • Rederij
  • Sefarina
  • September
  • Binnenvaartkrant
  • Binnenvaart
  • Nieuwe
  • Schepen
  • Shipping

De Binnenvaartkrant 23 9

De Binnenvaartkrant 23 9 september 2015 De Binnenvaartkrant Thema Chemgas 50 jaar 6 8 september 2015 Wärtsilä feliciteert CHEMGAS met het 50-jarig bestaan. GASTANKVAARTMIJ CHEMGAS Van harte gefeliciteerd met het 50 jarig jubileum! @

De Binnenvaartkrant 22 Thema Chemgas 50 jaar 7 89 september 2015 Rederij is nooit de voorlopersrol uit de weg gegaan Chemgas: noblesse oblige >> Vervolg van pagina 5 Pas toen die samenwerking in 1974 stopte, kwamen de schepen volledig in eigendom van Van Ommeren Binnentankvaart. Twee jaar later bracht die zijn gehele gasvloot in bij Chemgas. Het ging onder meer om de Wandria, de Rhenania en de Belgia. In 1980 nam Chemgas de Belgische rederij Derca over. Daarmee werden de vloot en het marktaandeel verder vergroot. Chemgas was inmiddels verantwoordelijk voor circa twee derde van het gasvervoer over de binnenwateren. Zeevaart In 1985 zette het bedrijf een nieuwe stap met de oprichting van Chemgas Intercoastal. Dat werd een afdeling speciaal voor de gecombineerde binnen-/buitenvaart. De eerste LPG-kruiplijncoaster, de Zephyr, werd door Den Breejen in Hardinxveld gebouwd. Maar wel onder eigen beheer van de technische afdeling van Chemgas. Dat doet het bedrijf tot op de dag van vandaag; het koestert de technische knowhow die in huis is en bewaakt zo de continuïteit. De uitbreiding van het vaargebied was een succes. Klanten profiteerden ervan dat het aantal overslaghandelingen in de zeehavens omlaag kon; de schepen konden door hun ontwerp gewoon zelf doorvaren naar veel van de bestemmingen in het achterland. Later volgden nog andere kruiplijners, zoals de Salmon, Sturgeon, Trout en Twaite. Later ontwikkelde de zeevaarttak zich verder. Er werden zelfs twee LPG-coasters in Azië geëxploiteerd. In de jaren ’90 had Chemgas het moeilijk – net als de rest van de binnentankvaart. De slechte markt noopte tot een vlootsanering. Dat was mede mogelijk dankzij de Europese sloopregeling die toen bestond. In hetzelfde decennium slaagde de rederij er toch ook in wederom het vaargebied uit te breiden. Nu op de Rôhne en in samenwerking met de Met de kruiplijncoaster Zephyr begon in 1985 een nieuw tijdperk: Chemgas werd ook in de zeevaart actief. (foto: archief Chemgas Shipping) Franse partner CFT. Ook de technische innovatie ging door. Zo liet Chemgas in 1995 als eerste schepen met een lichtgewicht constructie bouwen. Dat zorgde voor verbeterde prestaties bij laagwater. Toen Van Ommeren in 1999 met Pakhoed fuseerde tot Vopak, kwam Chemgas in een lastige positie. Het moederbedrijf legde de focus op tankopslag en zag voor zichzelf geen toekomst meer in het transport. De rederijen Theodora en De Sundowner komt volgend jaar in de vaart. Het casco ging vrijdag 28 augustus in Foxhol te water. (foto Jeroen Houtman) Gebr. Broere waren al verkocht en ook van Chemgas wilde Vopak af. Dat waren onzekere tijden voor het personeel en er was geen ruimte voor nieuwe activiteiten. Groot was dan ook de opluchting toen de Duitse Reederei Jaegers in 2003 het bedrijf overname en meteen duidelijk maakte Chemgas zelfstandig verder te laten opereren. Er volgde al snel een ambitieus investeringsprogramma voor nieuwe schepen – zowel in de binnenvaart als de zeevaart. Scheldehuid Ondertussen was Chemgas wel betrokken bij een noviteit die samen met Scheepswerf De Schelde werd ontwikkeld: een Y-constructie voor scheepswanden, die daardoor veel sterker te maken zijn. Inmiddels mogen schepen met deze gepatenteerde “Scheldehuid” met grotere ladingtanks worden uitgerust dan de 380 kuub die voorheen maximaal werd toegestaan door overheden en klassebureaus. De Chemgas 20 en Chemgas 21 (beide 2002), de Emwatis (2004) en Embata (2004) waren de eerste tankers met zo’n Scheldehuid. Chemgas is altijd in Rotterdam gevestigd geweest. Begin dit jaar verhuisde het kantoor van de Van Vollenhovenstraat naar de Gedempte Zalmhaven. Hemelsbreed is het maar een paar honderd meter, maar in de praktijk is het een wereld van De binnenvaarttankers van Chemgas hebben altijd de naam van een wind. Zoals de Brise en Blizzard. (foto: archief Chemgas Shipping) verschil. De mensen werken in een nieuwe, licht en ruim kantoor. Bovendien hebben ze uitzicht op de Erasmusbrug…en de Nieuwe Maas. Ondertussen gaat de vlootvernieuwing door. De jongste aanwinsten zijn – hoe kan het ook anders – weer innovatief. LNG is nu de gemeenschappelijke deler. De nieuwe schepen zijn uitgerust met dual fuelvoortstuwing en kunnen zodoende op het vloeibare natuurlijke gas én op diesel varen. Vorig jaar kwam de binnenvaarttanker Sirocco in de vaart. De Sefarina wordt 17 september gedoopt. Dit zeeschip krijgt er volgend jaar een zuster bij. Het casco daarvoor ging vorige maand te water. Dat past in de lange traditie van Chemgas Shipping, en bij de voorlopersrol die de rederij nooit uit de weg is gegaan. Noblesse oblige.

Binnenvaartkrant