Views
2 years ago

2015-16

  • Text
  • Jaar
  • Schip
  • Binnenvaart
  • Juli
  • Nieuwe
  • Binnenvaartkrant
  • Havenbedrijf
  • Schepen
  • Eerste
  • Rederij

De Binnenvaartkrant 6 28

De Binnenvaartkrant 6 28 juli 2015 10 nieuwe overalls € 99,00 Werkkleding vlamvertragend, Veiligheidsschoeisel, Regenkleding Werkjassen Prijzen excl. btw www.terwijn-zwolle.nl www.gratisborduren.nl tel. 038 4651728 Te koop Duwsleepboot Monepool 2x400 PK-GM, Lengte 22,56, breedte 5m88, bj 1944, 3 slaapkamers, 4x40 ton. Koppelieren 2 generates sets elk 40 kvd duwcap. 4500 ton, nieuw certificaat tot 2022. Telefoon : 06-53326791 - 0032-495222166 TK Nieuwe BOEGSCHROEVEN schroef 1m 430 pk, € 26.500,00 schroef 1,2m 550 pk, € 33.800,00 www.botermantechniek.nl Tel. 06-54287373 GEVRAAGD voor diverse tankers, KAPITEINS EN 2DE KAPITEINS i.b.v. van de benodigde papieren. Voor info bel naar: 0035-2661280243 of mail naar: leon@basshipping.eu We are a dynamic and fast developing company. Our specialization is r Economic evaluation of your business p m b +421 917 114 076 h a e Pannenkoekenboot Nijmegen zoekt per direct fulltime schipper/kapitein Vereisten: groot vaarbewijs (bij voorkeur schottelervaring), marifoon- en radarcertificaat, Rijnpatent, gastvrij, flexibel, representatief en technische kennis. Reageren? Waalkade 100, 6511 XR Nijmegen nijmegen@pannenkoekenboot.nl 024-3601262 *Verfügbare Schiffsbesatzung: - Schiffsführer / 2te Kapitän mit Patent der Kategorie „A”; - Steuermann; - Motorenwart /Matrose; - Matrose; - Decksmann/Licht Matrose * Wir bieten Kapitänen mit Donaupatent, Kategorie “A” im Rahmen der Steuerung auf der Strecke Budapest – Donau Delta - Budapest; Wir stehen zu Ihnen gerne 24h/24h zur Verfügung. Für weitere Informationen zögern Sie nicht, uns zu kontaktieren. Navigo The First srl office@navigofirst.com Tel. 004(0)724363747 Party Rederij te Rotterdam zoekt per direct Fulltime Schipper/ Kapitein voor mps De Ameland Alsmede: Stuurman/ Matrozen (mag ook leerling) Vereisten: Groot vaarbewijs Marifoon- en radarcertificaat Gastvrij, flexibel, representatief En technische kennis ivm onderhoud Reageren: Postbus 117, 3255 ZJ Oude-Tonge of via administratie@partyservice.nl . tel. 0187-642090 RsR Nemo Ltd. is de aanbieder van nautisch management voor de binnenvaart riviercruiserederijen. Op dit moment beheert RsR Nemo Ltd. meer dan 24 riviercruiseschepen en is met een medewerkers aantal van meer dan 120 één van de grootste nautisch management bedrijven voor de riviercruisevaart. Voor één van onze klanten, de Zwitserse rederij Scylla AG, zijn wij op zoek naar: 1e en 2e kapitein • i.b.v. Rijnpatent tot minimaal Mannheim • Donaupatent is een pré • Ervaring in de passagiersvaart • Kennis van de Duitse en/of Engelse taal • Representatief uiterlijk • Goede vrijetijdsregeling en salariëring Bent u de juiste persoon voor één van bovengenoemde functies, dan kunt u uw sollicitatie richten aan: RsR Nemo Ltd. Atlantis Building, Office 302, 3rd floor 2 Makariou Avenue CY-4000 Limassol Per mail naar: pz@rsrnemo.com Voor informatie kunt u contact opnemen op telefoonnummer +31 68331541 Acquisitie n.a.v. deze advertentie wordt niet op prijs gesteld.

De Binnenvaartkrant 7 28 juli 2015 Hoe kan Zeebrugge ook profiteren van Seine-Schelde-verbinding? Havencel richt pijlen op Vlaamse Baaien De Havencel West-Vlaanderen ijvert voor een betere ontsluiting van de haven van Zeebrugge voor binnenschepen van 2.500 ton en meer, zodat ook de kusthaven kan profiteren van de toekomstige Seine-Schelde-verbinding. Momenteel wordt minder dan 1% van de goederen in de haven van Zeebrugge per binnenschip aan- of afgevoerd. De haven ligt verder van het hinterland en heeft geen goede aansluiting op het Europese vaarwegennet. Als over enkele jaren de Seine- Schelde-verbinding klaar is, wil ook Zeebrugge een graantje kunnen meepikken. Het West-Vlaamse bedrijfsleven is daarom al jaren vragende partij voor het verbeteren van de vaarwegeninfrastructuur. Stadsvaart De bedrijven zijn positief over Stadsvaart, de upgrade van de Ringvaart rond Brugge waarmee de knelpunten Steenbruggebrug en Dampoortsluis worden aangepakt. Vanaf september ligt de Milieueffectenrapportage (MER) ter inzage. ‘Voor dit project is een open samenwerking opgezet’, zegt Barbara Geschier van de Havencel West- Vlaanderen. ‘We komen regelmatig Antwerpen zoekt exploitant LNG-bunkerstation In Antwerpen kunnen binnenschepen LNG bunkeren vanuit een vrachtwagen. Vanaf 2019 moet dit ook mogelijk zijn via een vaste LNG-installatie. Het Havenbedrijf Antwerpen zoekt een partner om deze bunkerinstallatie nabij kaai 528 te bouwen en exploiteren. Aanvankelijk wilde het Havenbedrijf (foto: MBZ) Wat is de Havencel? samen met Waterwegen en Zeekanaal, de aannemer, het Havenbedrijf en erfgoeddeskundigen. Dit platform werkt heel goed.’ Door de aanpassing van de Steenbruggebrug en Dampoortsluis kunnen klasse Va-schepen tot 2.500 ton vanaf 2020 via de Ringvaart van en De Havencel West-Vlaanderen is een krachtenbundeling tussen de Kamer van Koophandel West-Vlaanderen (VOKA) en APZI, de organisatie van havenbedrijven in Zeebrugge. Ze komt op voor de belangen van de bedrijven in de havens van Oostende en Zeebrugge. Begin juli was Vlaams minister-president Geert Bourgeois aanwezig bij de vergadering van de Havenraad, die de Havencel aanstuurt. De binnenvaartontsluiting van de haven van Zeebrugge kwam tijdens deze bijeenkomst uitvoerig aan bod. zelf investeren in de nieuwe infrastructuur, maar ‘geëvolueerde markt inzichten’ hebben er volgens het Havenbedrijf toe geleid dat deze piste verlaten is. Kandidaten kunnen tot 5 oktober hun projectvoorstel indienen. De tekst van de bevraging staat op de website van het Havenbedrijf. (foto: Havenbedrijf Antwerpen) naar Zeebrugge varen. Een grote verbetering, stelt Geschier. De Havencel heeft er wel op aangedrongen om naast de Ringvaart het hele traject Zeebrugge-Gent toegankelijk te maken voor klasse Va-schepen. Vlaamse Baaien Schepen van meer dan 2.500 ton kunnen Zeebrugge ook na de realisatie van Stadsvaart niet via de Ringvaart bereiken. De daartoe noodzakelijke verbreding van het Schipdonkkanaal zit in de ijskast bij gebrek aan draagvlak. De politiek houdt nog wel een Vlaamse havens presteren wisselend In de eerste zes maanden van het jaar is de goederenoverslag in de Antwerpse haven gestegen. Zeebrugge behandelde minder tonnage en de haven van Gent hield de overslag op peil. In Antwerpen is in het eerste semester 104,5 miljoen ton overgeslagen, een stijging van 6,4%. De overslag van massagoed en het roro-verkeer trokken aan. Het conventionele stukgoed daalde, wat voornamelijk te maken had met het toegenomen transport van fruit in containers. Ook verloor Antwerpen eind vorig jaar de bananentrafiek van Chiquita aan Vlissingen. Saeftinghedok De containeroverslag groeide met 7,4% naar 57,5 miljoen ton. De Antwerpse haven profiteert van de alliantievorming tussen de grote containerrederijen. Het Havenbedrijf Antwerpen verwacht dat de containeroverslag in het Deurganckdok zal blijven groeien. Het Havenbedrijf dringt er dan ook op aan dat de eerste fase van het Saeftinghedok in 2021 gebruiksklaar is. “ Dit platform werkt heel goed ” strook langs het kanaal achter de hand om de vaarweg in de toekomst alsnog te kunnen verbreden. De Havencel is verheugd dat deze reservatiestrook nog steeds in de De Vlaamse overheid wil daar werk van maken. Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts gaat het milieueffectenrapport (MER) laten opstellen. Hierin wordt de impact van het nieuwe dok op de mobiliteit in het Waasland essentieel. Onder meer havenondernemer Fernand Huts waarschuwde onlangs voor een gigantische verkeersopstopping als het dok er komt. Maar Weyts zegt dat naast vrachtwagens ook binnenschepen een groot deel van het containertransport naar het achterland moeten gaan verzorgen. Meer samenwerking In tegenstelling tot Antwerpen ziet Zeebrugge door de alliantievorming containerstromen verdwijnen naar andere havens. De containertrafiek in de kusthaven daalde met 26%. Ook de overslag van stukgoed nam af. De roro-sector en het massagoed deden het wel goed, maar konden het verlies in de containersector niet compenseren: de totale tonnage daalde met 11,8% naar 19,4 miljoen ton. Minister Weyts spoort de havens van Antwerpen en Zeebrugge aan beleidsnota staat, maar richt de pijlen op dit moment volop op de mogelijkheid om grote binnenschepen over zee naar Zeebrugge te laten varen. Hiervoor is een wetswijziging noodzakelijk waardoor het traject Zeebrugge-Westerschelde beschouwd wordt als kanaalzone. Ook moeten oplossingen worden gezocht voor de hoge golfslag. Dit alles kan worden meegenomen in het kustbeschermingsproject Vlaamse Baaien. Haveningang vanaf zee Geschier: ‘We kunnen buffers bouwen in zee om de golfslag te beperken. Eilanden, die wat ons betreft commercieel benut kunnen worden. Daarnaast moeten binnenschepen vanaf zee een ingang tot de haven krijgen.’ De eerste resultaten van het studiewerk rond Vlaamse Baaien zullen ten vroegste medio 2016 voorliggen. De Havencel wacht rustig af. ‘We zijn al blij dat de studies lopen en dat het debat op gang is gekomen. Ook milieuvertegenwoordigers staan achter de plannen en begrijpen het belang ervan.’ ‘Het is natuurlijk ook een budgettair verhaal, het project gaat gepaard met de nodige investeringen. Maar als het niet doorgaat, blijft de haven van Zeebrugge zitten op die grens van 2.500 ton – een handicap.’ om meer samen te werken. Als Zeebrugge containercapaciteit over heeft, zou Antwerpen die kunnen benutten. ‘We moeten toe naar één Vlaams havengebied’, aldus de minister. Gent Gent klokte af op 24 miljoen ton en zit daarmee op het niveau van 2013 en 2014. Voor de zeevaart was het tweede kwartaal met 7 miljoen ton het beste in vier jaar tijd. De binnenvaartoverslag daalde met 5,7% naar 5,2 miljoen ton. Verliezers waren ertsen, metaalresiduen, voedingsmiddelen en veevoeders. ADVERTENTIE SCHROEF KAPOT? OF ANDERE NODIG? BEL ONS!! Tel. 078-6133831

Binnenvaartkrant