Views
2 years ago

2015-16

  • Text
  • Jaar
  • Schip
  • Binnenvaart
  • Juli
  • Nieuwe
  • Binnenvaartkrant
  • Havenbedrijf
  • Schepen
  • Eerste
  • Rederij

De Binnenvaartkrant 4 28

De Binnenvaartkrant 4 28 juli 2015 [ Familieberichten ] Familieberichten zijn mededelingen van: geboorte, verloving, huwelijk, overlijden, dankbetuiging en in memoriam. Het plaatsen van een familiebericht in De Binnenvaartkrant kost € 0,80 per mm in hoogte, excl. 21% BTW. 4 PERSONEN TE HUUR: DIRECTIEVAARTUIG Voor alle sloop- en saneringsschepen Havenweg 1 3295 XZ ‘s-Gravendeel T: +31 (0)78 - 673 60 55 www.sloperij-nederland.nl 27-07-2005 27-07-2015 WILLEM LOURENS MEEUSEN Nu pas weten wij, dat stilte zo stil kan zijn en leegte zo koud. Dat verdriet zo diep kan gaan en gemis zo`n pijn kan doen. Ook geschikt voor langere reizen (Frankrijk-Belgie), zowel in de zomer als in de winter. Telefoon: 06-51125174 BEMANNING NODIG? Gerwil Crewing Letland SIA biedt u per direct aan: (licht)matroos / goede condities Email: office.nl@gerwil.com, T. 0527-690032 Matrozen beschikbaar voor 115 euro per dag (incl. voeding). Johnny Saija i: www.alfuru.com t: 06 52 68 82 52 Upstream Crew B.V. Uw betrouwbare bemiddeling voor Poolse bemanning. e: info@upstreamcrew.com t: +31 (0)858772324 Cora en kinderen 27-07-2005 27-07-2015 WILLEM LOURENS MEEUSEN Af en toe ben je een dagje vrij maar anders ben je er gewoon bij. Van de Graaf & Meeusen Groep Ridderkerk B UYCK T ECHNIEK B.V. HYDRAULIEK en slangenservice Beurs-World Trade Center Beursplein 37, Rotterdam Telefoon: 010 - 405 2000 E-mail: casco@gebrsluyter.nl www.gebrsluyter.nl ONTWERP - INSTALLATIE - REPARATIE 0167 - 52 45 65 | Heijningen | info@buycktechniek.nl WWW.BUYCKTECHNIEK.NL GEZOCHT: Kapitein voor Tanker Patent tot Mannheim, ADN-C patent Voorkeur niet-roker Contact: 0032/ 475 94 54 34 Edmond Van den Abbeele 2 2 Te huur Standaard duwbak + container duwbakken. 6OCM HDTV ANTENNE + GRATIS TUNER! Intellian i6 inland LEASE/KOOP INRUIL MOGELIJK NIEUW! € 3495, 00 P +31 (0)183 401025 INFO@OCEANSAT.COM WWW.OCEANSAT.COM Keep in touch_ www.huizinga-snijder.nl

De Binnenvaartkrant 5 28 juli 2015 Afblazen Shtandart-terminal is tegenvaller voor Havenbedrijf Olieoverslag Rotterdam herstelt zich Rotterdam zag zijn overslag in de eerste zes maanden met 6,8% toenemen. De groei komt vrijwel geheel op het conto van de overslag van olieproducten (+29,7%) en ruwe olie (+8,3%). De natte overslag laat een duidelijk herstel zien. Ruwe aardolie en minerale olieproducten zijn dominant in de Rotterdamse haven. Het zijn de twee grootste goederenstromen, die van de mainport een prominente energiehaven maakten. Samen zijn ze goed voor meer dan 40% van de totale overslag. Een daling of stijging in deze segmenten werkt dan ook flink door in de totaalcijfers. Dat was bijvoorbeeld ook in 2014 merkbaar toen de overslag van ruwe olie ook al groeide (4,8%) maar bij de minerale olieproducten in 2014 met 8,1 procent de grootste afname liet zien. De belangrijkste oorzaken waren toen de concurrentie van nieuwe tankterminals in andere havens. Met name Antwerpen liep toen in. Nu herstelt Rotterdam de verhoudingen: er gingen twee keer zo veel aardolieproducten doorheen als in Antwerpen (dat dit jaar tot nu toe 2,8% pluste). Wat is de verklaring voor het opmerkelijke Rotterdamse herstel? De relatief lage olieprijs. Die leidde tot voorraadvorming en zorgde voor betere marges bij de raffinaderijen. Goed halfjaar De overslag van olieproducten steeg met 29,7%. (foto Tekst & Toebehoren) Gevolg was een vrij hoge bezettingsgraad van de raffinaderijen waarvoor veel ruwe olie werd aangevoerd. ‘Omdat er substantieel meer olie geraffineerd werd in Noordwest- Europa en Rusland was er in dit deel van de wereld een overaanbod van stookolie’, meldt Havenbedrijf Rotterdam een andere ontwikkeling. Dat leidde tot een forse toename van de export naar het Verre Oosten via Rotterdam. De overslag van stookolie nam met 11 miljoen ton toe, een stijging van 50%. De De haven van Rotterdam heeft een goed eerste halfjaar achter de rug. De totale overslag nam 6,8% toe ten opzichte van de eerste helft van 2014 en kwam uit op 236.182 miljoen ton. Vorig jaar was dat 221.146 miljoen ton. Naast de overslag van olieproducten en ruwe olie zaten ook containers (in TEU’s gemeten 3,7%) en roro-vervoer (9,6%) in de plus. De overslag van droge bulk (agribulk, kolen, ertsen) daalde over de hele linie: -4,9%. Ook financieel had het Havenbedrijf positief nieuws. De winst (vóór belastingen) steeg in de eerste zes maanden met 3,1 miljoen euro naar 122,5 miljoen. De omzet nam met 14,7 miljoen euro toe ten opzichte van de eerste helft van 2014. ‘Rotterdamse haven is een draaischijf voor olieproducten en profiteert van deze onbalans en schommelingen in de markt.’ Tegenslag Een tegenslag voor de haven werd bekend een dag voordat CEO Allard Castelein van Havenbedrijf Rotterdam de overslagcijfers bekendmaakte: de olieterminal van Shtandart TT komt er definitief niet. Er leefden al langer grote twijfels over de komst van de Russen. In 2010 werd met in het bijzijn van premier Rutte en toenmalig president Medvedev het contract getekend tussen moederbedrijf Summa Group en het Havenbedrijf Rotterdam. Inmiddels is de vriendschap tussen beide landen behoorlijk bekoeld en ziet de wereldoliemarkt er anders uit. Naar verluidt kreeg Summa de financiering voor de bouw niet rond en waren Russische olieproducenten niet meer happig om olie via de nieuwe terminal te leveren. Begin 2013 leverde het Havenbedrijf het terrein op de hoek van het Calandkanaal en het Beerkanaal al bouwrijp op aan Shtandart TT. Een jaar later stapte het Nederlandse tankopslag- en distributiebedrijf VTTI uit het project. Sindsdien bleef het angstvallig stil. Half juli werd bekend wat insiders al langer verwachtten: het plan wordt helemaal afgeblazen; het Ruim gezocht voor pannavoetbal WHD Het BVB is op zoek naar een enthousiaste ondernemer die tijdens de jongerendag van de Wereldhavendagen aan de Westerkade wil afmeren en zijn ruim open wil stellen voor pannavoetbal. Dat is op vrijdag 4 september. De Wereldhavendagen (WHD) duren tot en met zondag 6 september. VOORTOUW Nieuws van het BVB www.bureauvoorlichtingbinnenvaart.nl Pannavoetbal is een vorm van straatvoetbal van 2 tegen 2 op een klein veldje. Normaal in een kooi, maar nu dus hopelijk in een ruim. De spelers proberen elkaar met behendigheid en voetbaltrucs af te troeven. Het BVB is specifiek op zoek naar een schip met ruimen. Mocht het pannavoetbal niet doorgaan, dan zal het schip gewoon opengesteld kunnen worden voor belangstellenden. Wilt u bijdragen aan promotie van de binnenvaart en jongeren op een leuke en speelse manier kennis laten maken met de binnenvaart en kunt u die vrijdag vrijmaken? Neem dan contact op met het BVB: info@bureauvoorlichtingbinnenvaart.nl of (010) 412 91 51. Bijzondere voorstelling van Maastheater Het Maas Theater en Dans brengt de voorstelling Toen wij van Rotterdam vertrokken op een unieke manier. Het is een varende theaterproductie in Delfshaven. Het publiek “ vaart op een schip langs het decor waar de vijf hoofdpersonen vertellen hoe hun leven is beïnvloed door de haven. Een van de partners van de productie is de Wereldhavendagen. Tijdens de Wereldhavendagen zijn er ook voorstellingen. Die sluiten mooi aan bij het evenement waarbij het publiek kennis maakt met de haven. De voorstelling wordt opgevoerd van 26 augustus tot en met 19 september. Kaarten zijn verkrijgbaar via www.maastd.nl. Aandacht voor vervoer ADVERTENTIE contract voor de Tank Terminal Europoort West is inmiddels ontbonden. De terminal, die uiteindelijk een opslagcapaciteit van ruim 3 miljoen m³ zou krijgen, was bedoeld voor de doorvoer van ruwe olie en olieproducten uit de Oeral. Gerekend werd op 30 miljoen ton overslag per jaar. ‘We hoeven geen gezichtsverlies te leiden; het is een verstandige keuze’, zei Allard Castelein bij de presentaties van de halfjaarcijfers. ‘Het is beter om het project te annuleren als je er allebei net niet helemaal in gelooft.’ Het Havenbedrijf gaat nu op zoek naar een andere partij voor de te bouwen tankterminal. Er is naar schatting 200 miljoen euro in het terrein geïnvesteerd. ‘Gelet op de dynamiek in de mondiale oliesector, inclusief die in Rusland, en ontwikkelingen in de overslag van olieproducten in Rotterdam’, is het Havenbedrijf van mening dat het mogelijk is het terminalconcept met een andere partij alsnog te realiseren nu het terrein weer beschikbaar is. Ongeveer 30% van de ruwe olie in Rotterdam komt tegenwoordig uit Rusland. ‘Het Havenbedrijf is ervan overtuigd dat de beëindiging van het contract met Shtandart geen effect zal hebben op de omvangrijke hoeveelheden ruwe olie en olieproducten die tussen Rusland en Rotterdam verscheept worden.’ Verreweg de grootste stijger dit halfjaar was LNG. Procentueel dan. Maar Ontbinden contract is een verstandige keuze ” de toename van 106,6% is hogelijk vertekend doordat het nog om kleine hoeveelheden gaat. In de eerste zes maanden van 2014 verwerkte Gate Terminal 550.000 ton. Dit jaar was dat 1.136.000 ton, nog geen half procent van de totale overslag in Rotterdam. over water Bij het Financieele Dagblad zat enige tijd geleden een bijlage met de naam Smart City & Logistics. Het BVB heeft een bijdrage geleverd over the Blue Road en de positie van de binnenvaart in het vervoer in Nederland. Het BVB kon op deze manier aan een grote landelijke lezersgroep duidelijk maken wat de voordelen van vervoer over water zijn en benadrukken dat de binnenvaart een toegevoegde waarde kan zijn in de logistieke keten van een verlader. Zo kan de nu al groeiende belangstelling voor de binnenvaart versterkt worden.

Binnenvaartkrant