Views
2 years ago

2015-16

  • Text
  • Jaar
  • Schip
  • Binnenvaart
  • Juli
  • Nieuwe
  • Binnenvaartkrant
  • Havenbedrijf
  • Schepen
  • Eerste
  • Rederij

De Binnenvaartkrant 2 28

De Binnenvaartkrant 2 28 juli 2015 COLOFON De Binnenvaartkrant is een vakblad voor de Rijn- en Binnenvaart met een oplage van 23.000 exemplaren, verspreid in Nederland, België, Duitsland, Oostenrijk en Frankrijk, op plaatsen waar ze binnen bereik liggen van opvarenden van binnenvaartschepen. Een uitgave van Riomar BV Uitgever: Michel Gonlag Adres redactie en acquisitie Bezoekadres Pr. Hendrikkade 12e, 3071 KB Rotterdam T +31(0)10 414 00 60 F +31(0)84 88 44 671 service@binnenvaartkrant.nl www.binnenvaartkrant.nl Postadres Postbus 24202, 3007 DE Rotterdam Wij gaan verhuizen! Vanaf 29 juli 2015 is ons nieuwe adres: ‘s-Gravenweg 37 A 2901 LA Capelle aan den IJssel Alle overige adressen komen te vervallen. Telefoonnummer en emailadressen blijven ongewijzigd. TK VAN TIEM Boegschroef, schroef 70cm, 300 PK. www.botermantechniek.nl Tel. 06-54287373 Ruimen 500Bar + verf spuiten. Hydrojetten 3000Bar Paans komt naar u toe! Bel 06-54340087 GROUP BAECK TE KOOP Aflosser nodig? Rijn-, Elbe-, Donaupatent, Radar en ADN. Bel direkt: +49-152-2253-2418 VEERPONT 300 PERS, 37,35 x 8,20 x 2,0 m, 2 schottels type K 155, 2 x 275 PK, CAT type 3406 PC, 2 gensets Perkins, gewicht 450 TON, € 49.000,- = recupwaarde Bijkomende info: nadine.vanderdonck@baeck.be Tel.(0032)03/546.06.33 • Fax. (0032)03/ 546.06.36 Per 1/8 komen er 2 kamers vrij in het Scheepskindhuis te Maasbracht. Meer info via scheepskindhuis.nl SCHEEPSSLOPERIJ TREFFERS BV 'für alle Ihre Abwrackschiffe, Abwracktonnage und andere treibende Objekte." +31(0) 23-5325211 +31(0) 6-53187317 Barzahlung E-mail: treffers@hetnet.nl Hendrik Figeeweg 35, 2031 BJ Haarlem ACCU’S VARTA 230 Amp. 96801 pr. op aanvr. DAVECO 120 Amp. 94,- 150 Amp. 114,- 200 Amp. 151,- 230 Amp. 171,- Optima 815 175,- TRACTIEBATTERIJEN 520 Amp. 1315,- 620 Amp. 1475,- 720 Amp. 1695,- 820 Amp. 1830,- 920 Amp. 1975,- 1040 Amp. 2180,- 1160 Amp. 2375,- Prijzen gelden bij inlevering van gelijkwaardige oude accu, anders lood toeslag. excl. BTW Bezorging door geheel Nederland en in Antwerpen DAVECO Leeghwaterstraat 19 4251 LM Werkendam Tel. 0183-501016 www.daveco.nl Acquisitie Vanessa Lingsveld André Sijbrands Secretariaat Karin Hell (Office Manager, Boekhouding) Mariska Doornkamp (Administratief medewerker) Lay-out Steven Chiang San Lin Redactie Martin Dekker Hoofdredacteur M 06-22871516 redactie@binnenvaartkrant.nl Michel Gonlag Eindredacteur M 06-53244445 michel@binnenvaartkrant.nl Aan dit blad werkten mee Frank Antonie van Alphen Evert Bruinekool Jan Johan ten Have Jan Hoek Sarah de Preter Johan de Witte Druk Koninklijke BDU Grafisch Bedrijf bv, Barneveld Verspreidingspunten U kunt onze verspreidpunten vinden op onze site; www.binnenvaartkrant.nl Advertenties worden geplaatst volgens onze leveringsvoorwaarden, gedeponeerd bij de KvK te Rotterdam onder nr. 24241388. Wij zijn niet verantwoordelijk voor eventuele fouten in de geplaatste advertentie bij telefonisch doorgegeven teksten. Tevens dragen wij niet de verantwoording voor foutieve of onvolledige informatie vermeld in de leverancierslijsten. Volg ons via: Nehmen Sie Platz als KAPITÄN auf der Flotte der Reederei Somtrans! Reederei Somtrans bietet Ihnen eine Flotte von 30 modernen, ausschliesslich eigenen Tank- und Mega-Tankschiffen, die innerhalb des europäischen Binnenschiffahrtnetzwerkes minerale Ölprodukte, als auch chemische Produkte transportiert. Wir bieten Ihnen Arbeitssicherheit, 100% Soziale Versicherung, Weiterbildungskurse und Aufstiegsmöglichkeiten. Wir suchen motivierte Kapitäne mit Rheinpatent bis Mannheim,Radarpatent und ADN-Zertifikat. Ein C-Zertifikat bietet einen Mehrwert. for Peak performance Rotterdam l Hamburg l Basel l Antwerpen WE WANT YOU AS OUR CAPTAIN auf einem unserer 12 modernen Oil oder Chemie Rhein Tankmotorschiffe Wir suchen: Rheinpatent bis Mannheim / Basel Radarpatent ADN-Zertifikat Sprache: Deutsch und Niederländisch Wir bieten: Hohes Sicherheitsverständnis Attraktive Schweizer Arbeitskonditionen Permanente Weiterbildung Aufstiegschancen Gutes Arbeits-Freizeit-Verhältnis - 1:1 Gutes Betriebsklima Wir freuen uns auf Ihre Bewerbung – einfach bewerben über unsere Webseite! SOMTRANS NV Albertkanaalbaan 9 - B-2110 Wijnegem Tel: 0032(0) 3 355 16 88 www.somtrans.be Email: admin@somtrans.be Wij zoeken: Rijn patent tot Mannheim / Basel Radarpatent ADN-Certificaat Taal: Nederlands en Duits Wij bieden: Veiligheid hoog in het vaandel Aantrekkelijke Zwitserse arbeidsvoorwaarden Mogelijkheden voor zelf ontplooiing Goede promotie kansen Comfortabele 1:1 verhouding van werktijd en vrije tijd Motiverende & inspirerende bedrijfscultuur Sollicitaties eenvoudig via onze website! Bewerbungen an: Jesko Wehrt Human Resources Manager Fluvia AG Hafenstrasse 87 CH-4127 Birsfelden www.fluvia.eu jesko.wehrt@fluvia.eu tanker shipping | tank storage | tanker brokers Scheepselektro - Meet - en regeltechniek Gespecialiseerd in Tankmeet- en Tankalarminstallaties o.a. Saab, Krohne, Brooks en Heinrichs. Ook leveren wij dek PC met ons nieuwe Green Light automatische pompbedieningssysteem. 24 uur service, 7 dagen per week! Reigersingel 10 2922 GP Krimpen a/d IJssel Tel. werkplaats: 0180 - 551731 DA-CAPO SPECIALIST IN SCHEEPSTIMMERWERK Rivierdijk 423a • 3372 BV Hardinxveld-Giessendam Tel. 0184-613150 • Fax 0184-618601 • www.da-capobv.nl • info@da-capobv.nl www.autena.nl Stuwen met ContainerPlanner Op elk schip dat containers vaart is ContainerPlanner het onmisbare gereedschap. Het stuwprogramma is ontwikkeld vanuit de binnenvaartpraktijk. Met de muis maak je eenvoudig het beste stuwplan. per 1 april 2008 Mobiel: 06 - 53164125 06 - 53561008 Fax : 0180 - 599727 St. Teunismolenweg 48F Nijmegen Tel +31 (0)24 355 94 17 E-mail info@autena.nl www.huizinga-snijder.nl

De Binnenvaartkrant 3 28 juli 2015 Arie Kraaijeveld leidt bestuur Stichting NN-gelden De Stichting NN-gelden telt twee bestuursleden namens het CBRB, twee namens BLN-Koninklijke Schuttevaer en staat onder voorzitterschap van Arie Kraaijeveld. CBRB en BLN-KSV vaardigen beide de directeur af, respectievelijk Robert Kasteel en Hester Duursema, en leveren ook elk een bestuurslid dat tevens premiebetaler is. Voor het CBRB is dat Kees de Graaff, voor BLN- KSV Sjaak Oudakker. De NN-gelden zijn de premies die door een groot aantal binnenvaartondernemers aan Nationale Nederlanden zijn betaald in het kader van De Binnenvaartkrant verhuist De Binnenvaartkrant gaat verhuizen. Daardoor zijn we op dinsdag 28 en woensdag 29 juli niet op ons vaste telefoonnummer bereikbaar en kunnen e- mailberichten pas op 30 juli worden beantwoord. In dringende gevallen zijn Michel Gonlag (redactie, 0653 24 44 45), Vanessa Lingsveld (verkoop, 0612 83 19 49) en Karin Hell (administratie, 0633 84 80 08) mobiel te bereiken. Vanaf 29 juli is ons nieuwe adres ’s-Gravenweg 37A, 2901 LA Capelle aan den IJssel. Het postbusadres vervalt. Het vaste nummer blijft (010) 414 00 60. Ook de e-mailadressen veranderen niet. Om voor de Europese binnenvaart de regelgeving transparanter te maken en meer samenhang te geven, hebben de Centrale Rijnvaartcommissie en de Europese Commissie het Europees Comité voor de opstelling van standaarden in de binnenvaart opgericht: CESNI. Het CESNI (Comité Européen pour Strenger optreden tegen overtredingen pleziervaart Het Havenbedrijf Rotterdam treedt voortaan strenger op tegen schippers van pleziervaartuigen die de regels overtreden. Vorig jaar bleek dat een derde van de watersporters in het havengebied zich niet houdt aan de regelgeving. ‘We willen de pret niet bederven maar pleziervaarders moeten zich beter voorbereiden op het varen in een druk gebied als de Rotterdamse haven’, vindt havenmeester René de Vries. ‘Eén stuurfout kan desastreuze gevolgen hebben.’ Proces-Verbaal Recreatievaarders vergissen zich regelmatig op drukke kruispunten, varen verboden bekkens in en houden te weinig rekening met zee- en binnenvaartschepen. ‘Dat kan echt niet. De tijd van waarschuwen is voorbij. Bij overtredingen volgt prompt een proces-verbaal.’ Al langere tijd besteedt het Havenbedrijf extra aandacht aan de voorlichting van watersporters, en dan specifiek over de risico’s van het l’Élaboration de Standards dans le Domaine de Navigation Intérieure) moet de ontwikkeling bevorderen van uniforme, moderne en gebruiksvriendelijke voorschriften, aldus de CCR. Vereenvoudiging De vorming van CESNI komt voort uit een overeenkomst tussen de Directeur-Generaal Mobiliteit en varen in het Rotterdamse havengebied. Film Zo is het actief betrokken bij het project Varen Doe Je Samen. In het kader daarvan werken onder andere de politie, Rijkswaterstaat, ANWB, en BLN-Koninklijke Schuttevaer al jaren samen om het gecombineerd gebruik van vaarwegen door de recreatievaart en de beroepsvaart veiliger te maken. Het Havenbedrijf heeft ook een film laten maken om de watersporter bewust te maken van zijn kwetsbaarheid, van gevaarlijke situaties en hoe die zijn te voorkomen. ‘Maar we kunnen niet bezig blijven met voorlichten en waarschuwen’, aldus de Vries. ‘Vandaar dit strengere beleid.’ Recreatievaarders veroorzaken – vaak onbewust – onveilige situaties. (foto: HbR) Comité EC en CCR werkt aan standaardisering ADVERTENTIE Transport van de Europese Commissie en de Secretaris-Generaal van de Centrale Commissie van 2013. In het comité nemen deskundigen zitting van de lidstaten van de Europese Unie en de CCR. Zij worden bijgestaan door vertegenwoordigers van internationale organisaties die zich bezighouden met de binnenvaart. Speedheat is de beste verwarming voor aan boord ! onze ervaring meer dan 620 binnenvaartschepen | vakkundige installatie :2008 onze organisatie 25 jaar beproefde kwaliteit, landelijk werkend netwerk Meer weten ? Bel +31 (0)117 40 15 00 of +31 (0)6 202 507 29 een mantelovereenkomst van de sector. NN betaalt een deel van die premies terug aan de binenvaartorganisaties. Al jaren steggelen de organisaties over de besteding van die gelden. Aanvankelijk werd de stichting in het leven geroepen om het geld te beheren. In december vorig jaar zijn de statuten veranderd, zodat de stichting ook mag beslissen over de besteding van het geld. Onlangs werd bekend dat er ook juridische helderheid is over de mogelijkheden voor de besteding van de bedragen. Juridisch is bepaald dat de gelden besteed dienen te worden aan projecten in lijn met de mantelovereenkomsten (projecten in de sfeer van veiligheid en gezondheid van personeel) of terugbetaald dienen te worden aan de premiebetalers. Terugbetalen is ingewikkeld. Doordat een deel van de individuele ondernemers niet meer traceerbaar is door fusies, faillissementen, bedrijfsbeëindigingen of overlijden zijn de rechtsopvolgers moeilijk te achterhalen. Omdat er vier mantelovereenkomsten zijn gesloten waarbij bij de ene tekorten zijn ontstaan die zijn gecompenseerd door de overwinsten van de andere mantelovereenkomsten, noemen de organisaties het ondoenlijk om uit www.speedheat.nl te rekenen hoeveel geld terugbetaald zou moeten worden. De sector zou er niet veel wijzer van worden als er veel tijd in zou worden gestoken om dat uit te zoeken. Daarom heeft het bestuur van de stichting besloten om projecten uit te laten voeren die ten goede komen aan de gehele sector. Projecten worden door CBRB en/of BLN-KSV ingediend. Het stichtingsbestuur beoordeelt de meerwaarde voor de sector en de verbondenheid met de mantelovereenkomsten. Via de verenigingen kunnen ook projectvoorstellen worden ingediend. De stichting belooft openbaarheid over de uitgaven. De Europese Commissie en de CCR streven naar vereenvoudiging van de binnenvaartregelgeving. CESNI zal verantwoordelijk zijn voor het opstellen van standaarden voor de technische voorschriften voor binnenvaartschepen en voor varend personeel en tevens zorg dragen voor verschillende uitvoeringsmaatregelen op deze reglementaire gebieden. De reglementaire kaders van de Europese Unie en van de CCR (Reglement Onderzoek schepen op de Rijn en Reglement betreffende het scheepvaartpersoneel op de Rijn ) zullen in de toekomst naar de door CESNI uitgewerkte standaarden verwijzen. Op 17 juni werd het comité opgericht en vóór eind 2017 is een evaluatie ervan voorzien. Veghel Slenterend langs de Zuid-Willemsvaart op de kade van Inland Terminal Veghel staar ik naar de duwbakken aan de overkant bij wat ik nog steeds CeHaVe noem. Toen het nog echt zo heette, lag daar altijd een rijtje trouwe kempenaars. Dat was de maximale maat schip die daar toen nog kon komen. Nu heeft koningin Máxima het Máximakanaal geopend en liggen er maximale duwbakken te lossen. Esthetisch verantwoord is iets anders, maar daar vraagt niemand naar. Ik heb zelfs geen actiegroep gezien die zich sterk maakte voor behoud van het aangezicht van Veghel. De binnenvaart levert dat stadje in Oost-Brabant een flinke contributie voor de skyline. Verrijst er pardoes op de kade van de Zuid-Willemsvaart een joekel van een blauwe portaalkraan, op het terrein van de Inland Terminal Veghel. (Ik kort dit liever niet af, stel je voor dat mensen op het idee komen een vereniging voor de particuliere tankvaart op te richten, zo eentje met als harde kern een actiegroep die het lef heeft een stilligactie uit te roepen of af te kondigen, omdat collega’s verdorie maar onder de kostprijs blijven varen – tja dat moet je niet willen. Voordat je het weet, lijdt de sector imagoschade. Dan maar verlies lijden. De bank laat je immers toch niet failliet gaan en er is altijd de hoop op een reusachtig conflict in het Midden- Oosten als West en Oost de krachten bundelen om die akelige kalief eindelijk met grondtroepen het leven zuur te maken. Zal je zien dat dan de vrachtprijzen in de tankvaart skyhigh gaan. Daar is die portaalkraan in Veghel een kleine jongen bij.) Veghel. Een melktanker vaart voorbij. Het is warm en de ijsjesproducent wacht met smart op de aanvoer van de dedicated Campinaboot. Twee toeschouwers aan de overkant vragen zich af of Mars één van de grootste chocoladefabrieken ter wereld nog verder had uitgebreid zonder dat het Máximakanaal Oost-Brabant had ontsloten. Ik geef geen antwoord. Dat hadden ze toch niet gehoord, want daarvoor is de Zuid-Willemsvaart veel te breed op dat punt, ook al sta ik op de rand van de kade. Het is vreemd balanceren op dit tijdsgewricht. Je weet dat de vaart op Veghel met die (toen nog relatief) kleine schepen een geweldige historische betekenis had en nu alleen nog maar deel uitmaakt van die historie. De prijzen van de reizen naar Veghel waren bijna de maatlat waar de RVI z’n tarieven langs legde. We moeten door. Duwbakken dan maar, maar ook prachtige containerschepen als voeding voor de nieuwe blauwe kraan. Tegen de optimistische kleuren van containers kan geen actiegroep op. EÉN POT NAT door Michel Gonlag

Binnenvaartkrant