Views
2 years ago

2015-16

  • Text
  • Jaar
  • Schip
  • Binnenvaart
  • Juli
  • Nieuwe
  • Binnenvaartkrant
  • Havenbedrijf
  • Schepen
  • Eerste
  • Rederij

De Binnenvaartkrant 14

De Binnenvaartkrant 14 28 juli 2015 Brabantse bedrijven blij met 24-uursbediening Vervoerders en verladers in Noord-Brabant zijn tevreden met de bediening van de sluizen op de gehele Maasroute en de belangrijkste Brabantse kanalen: 7 dagen per week 24 uur. Een jaar geleden kwam dat rond dankzij extra geld van de provincie. Nu blijkt dat daardoor verlies van lading voor de binnenvaart voorkomen is. Het bedrijfsleven in Zuid-Nederland werd begin 2013 overdonderd door de bezuinigingsmaatregel van minister Schultz-Van Haegen om alle sluizen ’s nachts dicht te laten. ‘In Brabant werd een succesvol stimuleringsprogramma voor zowel de sterk groeiende containermarkt als de weer aantrekkende bulkmarkt bedreigd door versobering van de sluisen brugbediening’, aldus MCA-Brabant. Het Multimodaal Coördinatie- en Adviescentrum sprong in de bres voor het in stand houden van de bediening van bruggen en sluizen. Dat resulteerde uiteindelijk zelfs in een verbetering. Maar dat ging niet oznder slag of stoot. Meebetalen Het samenwerkingsverband van overheden en bedrijven overlegde met de partners in de regio en vertegenwoordigers van het ministerie van Infrastructuur en Ook de sluizen in het vorig jaar geopende Máximakanaal worden 7 x 24 uur bediend. (foto: MCA) Milieu. In die tijd sprak de Provincie Limburg met I&M af om voor een periode van 10 jaar één miljoen euro bij te dragen zodat de sluizen op de Maas ’s nachts bediend konden worden. Dat zorgde bij bij MCA en zijn partners voor gefronste wenkbrauwen: ‘Waarom moest de regio financieel bij gaan dragen aan het in stand houden van de beschikbaarheid van rijksinfrastructuur?’ MCA Brabant regelde dat 22 bedrijven afzonderlijk een eigen onderbouwing aanleverden die duidelijk maakte dat het terugdraaien van het voorzieningenniveau niet acceptabel was. Geen kans ‘Helaas waren er signalen uit Den Haag dat de lobby voor het binnenboord houden van de rijksmiddelen geen kans maakte. Een lobby vanuit het bedrijfsleven heeft de provincie uiteindelijk doen besluiten om eieren voor haar geld te kiezen en toch zelf in de buidel te tasten. De (imago)schade voor het al ruim 20 jaar gevoerde beleid om vervoer over water te stimuleren zou te groot zijn.’ Ook bestond het risico dat de versobering tot een negatieve modal shift zou leiden: lading die over water ging kon weleens (terug) naar de weg gaan. MCA: ‘Het wegennet in Brabant zou hierdoor nog zwaarder belast worden.’ De provincie Noord- Brabant stelde uiteindelijk voor een periode van 10 jaar 1,5 miljoen beschikbaar voor de 24-uursbediening. Daarmee waren zowel het ministerie als MCA blij. Uw servicepartner H & U Veranderde markten, aangepaste Service! Kennis en Service is het motto! Het bedrijf concentreert zich op die zaken, waar men goed in is: Repareren van Dieselmotoren! De tijd is veranderd en wij veranderen mee! Kennis van Caterpillar en Deutz/MWM Help vluchtelingen hun dromen waarmaken! Giro 999 Den Haag www.vluchteling.org WORD VRIEND VAN EEN VLUCHTELING NEDERLAND B.V. Voor alle soorten lieren en kluizen Gespecialiseerd in: • BINNENVAART • VISSERIJ • ZEEVAART • BAGGERIJ tel. 0164-680097 fax 0164-681971 www.lemans-nederland.eu Tevens voor: • rollenkluis • verhaalrol • panama kluizen • blokken en schijven • fairleads • takels en dommekrachten Technisch buro H&U b.v. Postbus 97 - 4670 AB Dinteloord . Markweg Zuid 4d - 4794 SN Heijningen Tel.: +31 (0)167 52 37 21 . Fax.: +31 (0)167 52 32 99 info@technischburohu.nl . www@technischburohu.nl info@phoenix-shipyard.be Herbekestraat 71 2620 Hemiksem (Antwerpen) 03/877 55 28 Davy Cloostermans 0472/29 44 09 dc@phoenix-shipyard.be Jimmy Cloostermans 0475/83 11 73 jc@n-se.eu Facebook facebook.com/phoenixshipyard • Algemene scheepsreparaties en nieuwbouw • Klasse • Hellingscapaciteit tot 6 schepen breed (max. 145 m l x 22 m b) • Industriële constructies: capaciteit hallen: L90 x B18 x H11 en L45 x B13 x H11 Vraag vrijblijvend een offerte op maat

De Binnenvaartkrant 15 28 juli 2015 Hybride containerschip Zembla voldoet aan eisen van 2025 Binnenvaartonderneming en werfeigenaar Gebroeders van de Wijgaart verwacht dat met het operationeel worden van Maasvlakte 2 de vraag naar containerschepen zal toenemen. ‘Voor Maasvlakte 2 gelden strikte regels voor het aandeel van de containers dat over water of per spoor moet worden af- en aangevoerd. Daar komt nog bij dat zeerederijen als Maersk en Hapag Lloyd hoge eisen stellen aan het inland transport wat betreft de uitstoot van schadelijke stoffen en CO 2 .’ Scheepvaartonderneming Gebr. Van de Wijgaart speelt effectief in op deze ontwikkeling met de keuze voor de afbouw van het nieuwe, grote containerschip Zembla. De Zembla, die Shipyard Trico momenteel afbouwt, vertegenwoordigt een nieuwe generatie schone containerschepen. De binnenvaart staat niet stil waar het gaat om het streven naar een steeds minder milieubelastende manier van transporteren. De Zembla is daar een mooi voorbeeld van. ‘Er zijn de laatste zes jaar geen grote containerschepen meer gebouwd in de binnenvaart’, aldus John van de Wijgaart. In die zes jaar heeft de techniek ingespeeld op de aanscherping van de (milieu- en klimaat)regels. ‘De voorschriften “ voor de uitstoot van motoren worden steeds strenger. Kijk maar naar de eisen aan vrachtautomotoren zoals die bijvoorbeeld zijn ingevoerd voor de binnenstad van Keulen en Düsseldorf. Ik verwacht bovendien dat de containermarkt verder zal groeien. Zelfs in de slechte jaren na de crisis zette die groei door. Dat wordt met de uitbreiding van de Maasvlakte nog meer.’ Hij verwacht volop werk voor een modern, schoon, groot containerschip als de Zembla. Vanaf 1 oktober is het schip operationeel inzetbaar. De naam van het schip heeft een historie voor de Van de Wijgaarts. Maasvlakte 2 biedt voldoende perspectieven voor nieuw containerschip ” John van de Wijgaart aan boord van de Zembla die Trico momenteel afbouwt. (foto MGR) Met de Zembla van 110 bij 11,40 meter gold de familie Van de Wijgaart in 1988 als pioniers in de containervaart op de Rijn. Het bedrijf stond toen onder leiding van de ouders van Addie en John (die toen 14 en 18 jaar oud waren). De snelle toename van het aantal per binnenschip vervoerde containers werd de afgelopen drie decennia mede mogelijk gemaakt door de net zo snelle schaalvergroting in de containerbinnenvaart. De Van de Wijgaarts gingen met hun tijd mee en liepen soms voorop bij die ontwikkeling met de aanschaf van koppelverbanden en een 135 bij 17,50 De toenmalige grote Zembla was in 2004 een vlaggeschip van de binnenvaartvloot in deze publicatie van het Bureau Voorlichting Binnenvaart. meter grote Zembla die tien jaar geleden op de Rijn voer. Die Zembla stond model voor één van de prachtige tekeningen van het Bureau Voorlichting Binnenvaart voor de promotie van de sector. De afmetingen van dit schip komen aardig overeen met de nu in afbouw zijnde Zembla, die 135 bij 17,20 meter meet. Verschillen zijn er ook. Er zullen in de nieuwe Zembla geen containergeleiders staan en er is voorop geen woning. De plek voorop is voorbereid voor de plaatsing van gasgeneratoren. Hoewel het (nog) geen LNG-aangedreven schip “ is, houden de eigenaren er wel rekening mee dat LNG in de toekomst een meer haalbare optie wordt. Direct kiezen voor LNG-aandrijving was echter geen optie. ‘De aanschaf van een LNG-installatie is nog te duur en de mogelijkheden voor LNG bunkeren nog te beperkt.’ Gebr. Van de Wijgaart koos voor een hybride ofwel dieselelektrische aandrijving. Bovendien zijn achter de motoren en generatorsets roetfilters en SCR-katalysatoren gebouwd, waarmee de uitstoot van respectievelijk fijnstofdeeltjes en stikstofoxiden aanmerkelijk wordt gereduceerd. Hybride schepen bouwen kunnen ze bij Trico. ‘Dit is al het zevende hybride schip dat we hier afbouwen. De Zembla is de eerste waarbij zowel de hoofdmotoren, de generatorsets als de boegschroefmotoren zijn voorzien van filters en katalysatoren. Het schip is dus weer een stukje meer hybride en een stuk schoner geworden.’ Trico Gebroeders van de Wijgaart is samen met Alexander Durinck eigenaar van Shipyard Trico, die ze in 2009 zijn begonnen toen er bij de bestaande werven nauwelijks plaats was om hun schepen op tijd af te bouwen. ‘We hadden zelf al zo veel Het schip is dus weer een stukje meer hybride en een stuk schoner geworden ” schepen afgebouwd. We wisten wat we moesten doen.’ De Van de Wijgaarts en Durinck werkten al jaren samen. Inmiddels heeft Trico veertig schepen afgebouwd en zowel met hybride schepen als met LNG-voortstuwing ervaring opgedaan. Het eerste LNG-schip, de tanker Argonon, werd bij Trico afgebouwd. Hybride schepen voldoen aan de milieueisen die pas in 2025 worden gesteld, waarmee de werf de belofte ‘Trico bouwt toekomstbestendig’ gestand doet. Er is een terugverdienmodel voor de investering in hybride schepen. ‘Hybride varen levert een brandstofbesparing van 10 tot 15% op.’ Ook hybride schepen vergen een extra investering van de eigenaar. ‘Er is vraag naar bij verladers. Als twee gelijkwaardige schepen dezelfde prijs bieden en één ervan heeft roetfilters en biedt een milieuvriendelijker concept, dan zal de verlader of operator altijd kiezen voor de milieuvriendelijke aanbieder.’ Vloot Gebr. Van de Wijgaart Naast drie tankers (de Virginia en de North en de South Carolina) bestaat de huidige vloot van Gebr. Van de Wijgaart uit de koppelverbanden Arizona I & II en Montana I & II en de motorschepen Justin en Amazone. De Amazone is 135 meter lang en 15 meter breed. De nieuwe Zembla (niet te verwarren met de Nova Zembla, een schip dat bij Gebr. Van de Wijgaart begin deze eeuw voer) is met een breedte van 17,20 meter groter dan de Amazone. ADVERTENTIE

Binnenvaartkrant