Views
1 year ago

2015-15

  • Text
  • Schip
  • Nieuwe
  • Schepen
  • Binnenvaart
  • Juli
  • Jaar
  • Marine
  • Europese
  • Binnenvaartkrant
  • Onze

De Binnenvaartkrant 4 14

De Binnenvaartkrant 4 14 juli 2015 www.huizinga-snijder.nl TE KOOP? INFORMEER NAAR DE ADVERTENTIE MOGELIJKHEDEN +31(0)10-414 00 60 ADVERTENTIE@BINNENVAARTKRANT.NL Nehmen Sie Platz als KAPITÄN auf der Flotte der Reederei Somtrans! Reederei Somtrans bietet Ihnen eine Flotte von 30 modernen, ausschliesslich eigenen Tank- und Mega-Tankschiffen, die innerhalb des europäischen Binnenschiffahrtnetzwerkes minerale Ölprodukte, als auch chemische Produkte transportiert. Wir bieten Ihnen Arbeitssicherheit, 100% Soziale Versicherung, Weiterbildungskurse und Aufstiegsmöglichkeiten. Wir suchen motivierte Kapitäne mit Rheinpatent bis Mannheim,Radarpatent und ADN-Zertifikat. Ein C-Zertifikat bietet einen Mehrwert. SOMTRANS NV Albertkanaalbaan 9 - B-2110 Wijnegem Tel: 0032(0) 3 355 16 88 www.somtrans.be Email: admin@somtrans.be SHIPPING-TECHNICS -LOGISTICS De vakbeurs voor binnenscheepvaart in Duitsland. Griether Strasse 110-120, Kalkar. WIR SIND DA! 29-30 SEPTEMBER Te koop: ms Mystique 10 nieuwe overalls € 99,00 Werkkleding vlamvertragend, Veiligheidsschoeisel, Regenkleding Werkjassen Prijzen excl. btw www.terwijn-zwolle.nl www.gratisborduren.nl tel. 038 4651728 B L. 67 x b. 7,20 x d. 253 Bwj. 1959, 778 ton 650 pk Cat. Alu rolluiken SI tot 22-9-2015 Vraagprijs 95.000,00 euro UYCK T ECHNIEK B.V. HYDRAULIEK en slangenservice ONTWERP - INSTALLATIE - REPARATIE Voor alle hydrauliek bij u aan boord. Gespecialiseerd in stuurwerken. 0167 - 52 45 65 | Heijningen | info@buycktechniek.nl 4 PERSONEN Tel: 0641-42 06 07 WWW.BUYCKTECHNIEK.NL GEVRAAGD: MATROOS op mcs Navitas, vaartraject Rotterdam-Köln Vrijetijdsregeling 14 dagen op - 14 dagen af, TELEFOON: 06-51838726 TE HUUR: DIRECTIEVAARTUIG Ook geschikt voor langere reizen (Frankrijk-Belgie), zowel in de zomer als in de winter. Telefoon: 06-51125174 TE KOOP/ TE HUUR Ponton: Bwjr: 2009, 55.00 x 11.40 x 1.86. Laadverm. 826 ton. Alle geldige papieren + ADN. 2 spuds elk 12.00 meter. Met spudpaalkantelaar. Ponton: Bwjr: 2009, 45.02 x 10.06 x 2.50 m. Laadverm: 834 ton. 2 spuds elk 12.00 m. Alle geldige papieren + ADN. Ponton: Bwjr: 2012, 45.00 x 7.50 x 1.62 m. Laadverm: 362 ton. 2 spuds elke 12.00 m. Alle geldige papieren + ADN Ponton: Bwjr: 1970, 55.00 x 15.80 m. Zwaar ponton. Geen geldige papieren. Ponton: Bwjr: 1972, 68x18.10 m. Waterverplaatsing: 3200 ton. Scheepsattest geldig tot 12/2018. Voorzien van generator 420 KVA (Deutz BA6M 528) Brandstoftank: 40 m3. Diktemetingsrapport: 12/2008. Ponton: Bwjr: 2009. 21.00x10.98x1.70 m. 2 spuds elk 12.00 m. Geldig scheepsattest + meetbrief (werkvaartuig). Werkponton: Bwjr 2012. 18.00 x 6.00 m x 1.25 m. 2 spuds elk 6.00 m. met handlieren. Tel: 06-53163480 Email: aquatrans@gijsdaanen.nl Te Koop jachtje Lang 14.96 bij 4.00 breed Motor Daf en boegschroef alles 24 volt Richtprijs € 112.000.00 Tel. 0653536141 Mail: janstrien@zonnet.nl WATERSPORTVERENIGING “IJMOND” Für unsere erfolgreich wachsende Reederei suchen wir Schiffsführer (m/w) Rheinpatent, Radarpatent, ADN-C Bescheinigung Arbeitsplatz: Doppelhüllen-Edelstahltanker Fahrtgebiet: Rheinstrom und ARA-Raum Schichtsystem: wählbar 15/15 oder 20/20 Sozialleistungen: Luxemburger Konditionen Gerne erwarten wir Ihre Bewerbung an: Reederei Deymann Management GmbH & Co. KG Papenwiese 5 • D- 49733 Haren (Ems) info@reederei-deymann.de info@navilux.lu Tel.: 0049(0)172 5705178 Martin Deymann Tel.: 0049(0)172 2889169 Ralph van Beek Watersportvereniging “IJmond” telt meer dan 300 leden en onze haven heeft 240 ligplaatsen. Voor onze haven zoeken wij per 1 december 2015 een enthousiaste HAVENMEESTER m/v De havenmeester die wij zoeken voldoet ten minste aan het volgende profiel: Klantgerichte, maar duidelijke houding Affiniteit en enige ervaring met de watersport Bereid om op onregelmatige tijden te werken Bereid om de dienstwoning te betrekken. Naast het beheer van de haven heeft de havenmeester (kleine) technische, administratieve, onderhouds- en schoonmaakwerkzaamheden. Zie voor een uitgebreide functiebeschrijving www.wvijmond.nl Reacties met motivatie, foto en CV kunnen worden gericht aan het bestuur en zijn tot 15 augustus welkom via vacature@wvijmond.nl

De Binnenvaartkrant 5 14 juli 2015 Ligplaatsen knelpunt in Terneuzen De binnenvaart vreest langere wachttijden en een toenemend tekort aan ligplaatsen tijdens de bouw van de Nieuwe Sluis Terneuzen. Zowel de ASV als BLN- KSV kaarten dat probleem in hun afzonderlijk zienswijzen aan bij verantwoordelijk minister Schultz van Haegen. Op het Ontwerp Tracé Besluit konden belanghebbenden tot 8 juli reageren. De ASV schrijft geen goede invulling in het Ontwerp Tracé Besluit (OTB) te zien van de belangen van binnenvaartschippers. Niet alleen tijdens de bouw van de nieuwe sluis maar ook daarna. Het gaat met name om het vlot kunnen passeren van de sluizen zonder lange wachttijden, voldoende wacht- en overnachtingsplaatsen en voldoende ligplaatsen voor een periode langer dan één overnachting. BLN-Koninklijke Schuttevaer heeft haar zienswijze in COV-verband ingediend. In het Centraal Overleg Vaarwegen trekt de vereniging samen op met verladersorganisatie EVO en de Vereniging van Waterbouwers. BLN-KSV neemt weliswaar deel aan overleggen met het Ook binnenvaart profiteert van 13,1 miljard Het 13,1 miljard euro kostende investeringsplan van de Europese Commissie voor de infrastructuur is goedgekeurd door het CEF-comité. De lidstaten gaven vrijdag 10 juli groen licht voor de geselecteerde projecten en de bijbehorende subsidiebedragen. DOOR EVERT BRUINEKOOL Op de Randmeren vangen vissers drie weken betaald wier in plaats van vis. In totaal wordt er 350 hectare gemaaid op het Gooimeer, Drontermeer, Wolderwijd, Eemmeer en Veluwemeer. In het vaarseizoen veroorzaakt de grote hoeveelheid fonteinkruid de nodige overlast voor watersporters. Hulpverleners slepen bijna dagelijks plezierboten weg die door de planten zijn vastgelopen of motorstoring hebben gekregen. Aan de andere kant is het water in de Randmeren zo prachtig helder en schoon geworden door diezelfde waterplanten. Vooral in het Gooimeer hebben de schepen het zwaar te verduren door ministerie en andere betrokken partijen, toch heeft zij haar zorgen en bedenkingen duidelijk gemaakt in de zienswijze. ‘De kernpunten voor de binnenvaart zijn voldoende en veilige ligplaatsen, betrouwbare passeertijden zonder onnodige hinder en een heldere communicatie’, vat Lisette Booij samen. Als regiocoördinator voor Zeeland vertegenwoordigt zij BLN-KSV in de overleggen. ‘Er is wel sprake van een bijzondere situatie: dat we al een zienswijze moeten indienen terwijl het overleg over het project nog loopt.’ De Belgisch-Nederlandse plannenmaker hadden echter haast: anders waren ze te laat voor de aanvraag bij het CEF-fonds van de Europese Commissie. Om ruimte te maken voor de nieuwe sluis wordt de Middensluis gesloopt. Dat betekent sowieso vijf jaar lang minder schutcapaciteit. Daarmee is de toekenning uit het CEF-fonds (Connecting Europe Facility) zo goed als zeker. Na deze belangrijke stap zijn er echter nog twee te gaan: eind deze maand neemt de Europese Commissie de formele financieringsbeslissing. De afzonderlijke projectvoorstellen worden vervolgens door INEA uitgewerkt met de indieners. Het Innovation and Networks Executive Agency is de opvolger van het agentschap voor de Trans-Europese Transportnetwerken. Eind dit jaar worden de eerste subsidies uitgekeerd. De CEF-bijdrage is maximaal 50 procent. De rest moeten de landen zelf betalen. De binnenvaart profiteert mee. Het grootste bedrag voor natte infrastructuur (bijna 980 miljoen euro) gaat naar de Seine-Schelde-verbinding. Geld is ook toegekend aan onder meer de nieuwe sluis in Terneuzen, de Maasroute, verhoging van bruggen op het Albertkanaal, een knelpunt op het Mittellandkanaal, voor de doorbraak van LNG en voor de uitbreiding van RIS. Transportcommissaris Violeta Bulc is tevreden: ‘Ik ben erg blij dat de lidstaten ons voorstel steunen voor het grootste investeringsplan dat de Europese Unie ooit voor de transportsector heeft opgesteld.’ 276 projecten Van ruim 700 ingediende projecten heeft de Europese Commissie er 276 gehonoreerd. Voor alle projecten zou meer dan 36 miljard euro nodig geweest zijn. Er is echter “maar” 13,1 miljard beschikbaar. Bulc heeft prioriteit gegeven aan de projecten die de hoogste toegevoegde waarde opleveren voor Europa, gemeten naar economie en werkgelegenheid. Vissers vangen waterplanten (foto: E.J. Bruinekool Fotografie) Binnenvaart vreest lange wachttijden tijdens bouw nieuwe sluis De ligplaatsen die verloren gaan, worden vooraf vervangen. Maar, stellen zowel ASV als BLN-KSV, er is nu al sprake van een ligplaatsentekort. Zonder Middensluis zullen schepen langer moeten wachten en loopt het tekort dus op. ‘Wanneer binnenvaartchippers verordonneerd worden door te varen, bijvoorbeeld naar Gent of via en Westerschelde naar een andere bestemming, worden noodgedwongen wettelijke rusttijden overschreven’, waarschuwt BLN-KSV. ‘Gezien de intensiteit van het scheepvaartverkeer kan nu al worden vastgesteld dat de gecreëerde wachtplaatsen ontoereikend zullen zijn’, schrijft de ASV. De nieuwe sluis wordt 427 meter lang, 55 meter breed en 16 meter diep. De capaciteit van het huidige sluizencomplex en de beperkte afmetingen zijn nadelig voor de ontwikkeling van de haven van Gent. Met de uitbreiding van de Seine- het taaie fonteinkruid. Op plaatsen waar boten in het Gooimeer te water gelaten kunnen worden staan waarschuwingsborden: ‘Let op! Scheldeverbinding zal ook de binnenvaart (meer) hinder en langere wachttijden gaan ondervinden zonder grotere sluis in Terneuzen. Sluisplanning Om de wachttijden bij de sluizen in de hand te houden wil Rijkswaterstaat sluisplanning invoeren. Binnenschepen moeten zich dan zes uur vóór aankomst bij de sluizen melden voor het schutten. Dat ziet de ASV helemaal niet zitten: ‘In theorie kan er een sluisplanning gemaakt worden van zes uur vooruit en kunnen schepen “onderweg” blijven liggen. Vanuit de praktijk (schippers) gezien is de ASV van mening dat zo lang op voorhand melden voor de sluizen een hopeloze boel wordt.’ ‘Schepen kunnen zich niet zo vroeg al melden‘, stelt vicevoorzitter Ron Breedveld. In de zienswijze merkt de ASV ook nog op: ‘Met zoveel variabelen in de aanvaarroutes en omstandigheden is het voor bedienend personeel op de sluizen onmogelijk om een rechtvaardige planning te maken waarin zes uur Niet goed voor het imago Het was een alarmerend bericht dat de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) begin deze maand de wereld in stuurde: ‘Schippers varen met onjuiste certificaten’. In alle media werd de binnenvaart neergezet als een branche die zich massaal niet aan de regels houdt. Maar het bleek om slechts drie overtredingen te gaan. Dat bleek overigens ook uit het persbericht zelf. De ILT ‘signaleert dat schippers niet altijd binnen de scope van hun certificaten varen. De ILT heeft de afgelopen periode op drie schepen maatregelen genomen voor het varen zonder juiste certificaten.’ Elke overtreding is er één te veel. Maar drie is niet echt een aantal om meteen te doen alsof het om een Obstakels waterplanten.’ De vissersschepen GM29, PU3 en HK3 zijn druk bezig om met speciale installaties het wier uit de vaargeul te verwijderen. vooruit wordt gekeken.’ Er zal volgens de vereniging dan ook geen sprake meer kunnen zijn van schutten op basis van ‘rechtvaardige beurt’, en dat principe wil de ASV niet loslaten. Spuien Tijdens de bouwperiode komt er een tijdelijk spuikanaal. Als de nieuwe sluis klaar is, verdwijnt dat weer. Omdat het spuiwater de manoeuvreerbaarheid bij de sluisingang verslechtert. De ASV wil alsnog een aparte spuivoorziening. Als het spuien, zoals nu gepland, via de sluis moet gebeuren, kan die kolk tijdelijk niet worden gebruikt voor het schutten. Volgens Breedveld is berekend dat die situatie 55 uur per jaar voorkomt. ‘Over de dubbele functie van de sluizen is niet toekomstgericht gedacht; dat zal voor de binnenvaart in toenemende mate zorgen voor oponthoud.’ Ook het COV en BLN- KSV dringen erop aan dat spuien moet gebeuren zonder hinder voor het scheepvaartverkeer. veel voorkomend verschijnsel gaat. Met het persbericht stelt de inspectiedienst de binnenvaart onnodig in een slecht daglicht. Twee schepen beschikten over papieren voor de binnenvaart terwijl zij op open zee voeren. De schippers konden geen certificaat van deugdelijkheid tonen waarmee op open zee mag worden gevaren. Zij waren alleen in bezit van een zogenaamd Communautair Binnenvaart-certificaat voor Binnenschepen. Dit CBB is alleen geldig op binnenwateren. De technische eisen die aan zeegaande schepen worden gesteld, zijn zwaarder. Het derde schip voer ’s nachts zonder daarvoor gecertificeerd te zijn. Het was daarnaast ook nog onderbemand. Gastvrije Randmeren De maaioperatie is in gang gezet door Gastvrije Randmeren en de Stichting Maaien Waterplanten Randmeren. De unieke pilot van drie jaar die in 2014 startte, is nu al verlengd naar vijf jaar. De Stichting Maaien Waterplanten, waarin HISWA, Watersportverbond en watersportverenigingen samenwerken, organiseert het maaien. Zij doen dit met vrijwilligers van watersportverenigingen en ondernemers van jachthavens. Voorzitter Jaap Wiggers: ‘Er zijn zoveel watersporters bereid de handen uit de mouwen te steken dat er drie weken lang elke dag hulp aan boord is van de maaiboten.’ ADVERTENTIE

De Binnenvaartkrant