Views
1 year ago

2015-15

  • Text
  • Schip
  • Nieuwe
  • Schepen
  • Binnenvaart
  • Juli
  • Jaar
  • Marine
  • Europese
  • Binnenvaartkrant
  • Onze

De Binnenvaartkrant 22

De Binnenvaartkrant 22 14 juli 2015 Alle vrijheid in ontwerp Optimale veiligheid voor uw passagiers DMS levert: Wanden, Deuren, Kozijnen en Plafonds voor Cruiseschepen, Ferries, Passagiersschepen en Megajachten Dutch Marine Systems BV Hoogschaijksestraat 15 Dutch Marine 5374 Systems EC Schaijk BV Hoogschaijksestraat Phone 0486 - 461880 15 5374 EC Schaijk Phone Fax 0486 0486 - - 461880 460220 info@dutchmarinesystems.nl Fax 0486 - 460220 www.dutchmarinesystems.nl info@dutchmarinesystems.com NOORDEINDE 3, 3341 LW H.I. AMBACHT TEL.: (078) 682 12 14 ¤ FAX: (078) 682 12 17 WWW.ALUBOUWDEMOOY.NL WIJ WENSEN MPS CHARLES DICKENS EN BEMANNING EEN BEHOUDEN VAART MTS CHARLES DICKENS VEKA WENST GENERAL BUNKERING SERVICES BVBA EN DE BEMANNING VAN MTS CHOPIN EEN BEHOUDEN VAART. VEKA SHIPBUILDING LEVERDE HET COMPLETE SCHIP. VEKA Shipbuilding bv | T: +31 (0)183 505 230 | info@vekagroup.com | www.vekagroup.com

De Binnenvaartkrant 23 14 juli 2015 Welcome Home ss George Stephenson DOOR JOHAN DE WITTE Na meer dan 40 jaar verzamelen en 9 jaar na de kiellegging is het unieke stoomschip door de vicepresident van Lloyds in het beroemde St Katharine Docks te Londen gedoopt. Als eerbetoon voor de realisatie van dit maritiem nostalgische mirakel verwierf de vindingrijke en gedreven Faas Strik met zijn schip een speciale opening van de Tower Bridge. De stoomfluit vroeg drie maal om een opening, waarop Faas Strik – zelf aan wal met zijn gezelschap – achter de hendels het vermaarde kunstwerk mocht bedienen. Hollandse trots Het Londense verkeer stond een kwartier stil bij deze ceremonie. Door de brug draaide de George Stephenson een rondje om het legendarische oorlogschip Belfast, waarna de Hollanders een tweede opening kregen op koers naar St Katharine Docks. In London zag men Hollandse trots en een lach zo breed als de monding van de Theems! In thuishaven Rotterdam kreeg het schip bij de Koninklijke Roei- en Faas Strik, trots aan boord. (foto’s: Johan de Witte) De Havendienst doopte de George Stephenson dunnetjes over. Zeilvereniging De Maas op 20 juni een Welcome Home. Bewogen speeches en een film over de doop begeleid door schitterende filmmuziek raakten het maritieme hart. Naar goed gebruik werd de stoomfluit royaal bediend, goede-wens-munten wierp de familie in de Maas als “anker” voor de toekomst en een plek waar je kan terugkeren. Witte duiven kregen hun vrijheid en het grote gezelschap nam een oorlam als voorschot op goede vaart voor bemanning en schip. De lach van Faas Strik verraadt dat hij zijn plan om een heel bijzonder schip te bouwen heeft verwezenlijkt. Wat een werk, wat een passie! Hoe ervaart u deze dag? ‘Ik voel me zo gelukkig dat het bijna pijn doet. Al het materiaal op dit schip is al eens gebruikt, wij hebben het “opgepoetst” en opnieuw een functie gegeven. Ik ben tegen beroving van de bouwstenen die de natuur ons schenkt. Daarom ben ik voor recycling. De 28 ton hout, 8,5 ton koper, stoom- en dieselwerktuigen, pompen, stalen constructiedelen van de Maasbrug evenals materiaal van beroemde schepen bewijzen dat de George Stephenson een technische spiegel naar het verleden is evenals een voorbeeld voor scholen, ingenieurs en bedrijven die functioneel en verantwoord met materiaal willen omgaan.’ Natuurtalent Faas Strik had aanvankelijk niets van doen met scheepvaart. Opgegroeid in het Westland maakte hij er ook carrière met stoomketelverhuur. Nadien kreeg hij grote affiniteit met scheepvaart. Voor onmogelijke dingen waar te maken bezit hij een natuurlijk talent. Op het gebied van stoomwerktuigen heeft en weet hij alles. Zijn faam gaat ver buiten het Westland. Een ziekenhuis in nood door uitval van verwarming of olie in een gezonken schip? Strik heeft materiaal, is altijd bereikbaar en in reistijd aanwezig. Dit 165 ton zware en 26,30 x 6,50 x 2,10 meter grote schip beschouwt Strik als zijn schat. Hiermee brengt hij een maritieme periode terug die verloren leek. Met een volledig gerenoveerde 180 ipk Compoundstoommachine, oorspronkelijk uit een Clyde-puffer en een 8-cilinder Gardner-diesel die de voortstuwing van de stoommachine kan overnemen, heeft dit schip met zijn originele en nostalgische uitrusting een absoluut uniek karakter. De onder andere opnieuw onder Lloyds-klasse gereviseerde stuurmachine (bouwjaar 1958) onderstreept dit. Grootste uitdaging Teun Rietveld, 43 jaar bij Scheepswerf Gebr. Buijs verantwoordelijk voor platen en spanten drukken, zegt: ‘Strik kwam bij ons in de loods en wilde een eigen nostalgisch model schip. Hij vroeg of we platen konden drukken. Twee jaar later kwam hij terug met een tekening en zei: “Begin maar.” De kimplaat tussen vlak en kim kostte vier weken werk.’ Cees Buijs: ‘Van alle schepen die onze werf bouwde, was dit de grootste uitdaging.’ Dik Visser stond ruim negen en een half jaar aan de draaibank. Hij “draaide” zich onmisbaar in het project en zorgde voor reserve- ADVERTENTIE onderdelen op de plank. ‘Originele dingen maken van honderd jaar terug en oude spullen revideren, is machtig mooi werk. Het kost echter veel tijd. Respect voor de kwaliteit van toen dringt zich daarbij altijd op.’ Elk onderdeel is een hoofdstuk Hans Vogel van de firma Blom uit Krimpen aan den IJssel, voor zes en een half jaar uitgeleend aan het George Stephenson-project: ‘Wanneer je oude deuren van het beroemde SS Windsorcastle nieuw mag maken, een licht Lindenhout-panelen plafond uit een Frans justitieel gebouw kan aanbrengen, voor de wanden Amerikaans grenen mag gebruiken en Afzelia rond 1940 voor de vloeren en de stuurhut uit onmogelijk nog te krijgen teak kan maken, maak je als timmerman wel een sprongetje.’ De scheepsschroeven (één reserve) zijn gegoten uit een schroef van het fameuze Franse vliegdekschip Clemenceau. Aan 4 ovale patrijspoorten hangt het jaartal 1912. In de stuurstoel van de kapitein zat eens de kapitein van het passagiersschip Normandië. De stoel heeft een gedeeltelijk gietijzeren ruglening, is onverslijtbaar maar vooral uniek. Elk onderdeel is een hoofdstuk voor Faas Strik. U begrijpt dat zijn verhaal te veel is voor één krant. Duurzame binnenvaart op Wereldhavendagen Op 4, 5 en 6 september is het weer zover: dan opent de haven van Rotterdam zijn deuren voor het publiek tijdens de Wereldhavendagen. Thema dit jaar is: Droomhaven. Rondom dit thema worden diverse activiteiten georganiseerd in en rond de haven. Schip gezocht Ook het BVB zal aanwezig zijn om de binnenvaart bij een breed publiek onder de aandacht te brengen. Zoals altijd in een tente op de Westerkade, om informatie te kunnen verstrekken over de bedrijfstak. Het BVB trekt hierbij, net als vorig jaar, op met het EICB. Zij zullen het publiek meer vertellen over duurzame VOORTOUW Nieuws van het BVB www.bureauvoorlichtingbinnenvaart.nl en innovatieve initiatieven in de markt. De grootste publiekstrekker is/zijn altijd het schip of de schepen die voor de kade liggen en te bezoeken zijn. Dit jaar heeft het BVB het Sendo Shipping bereid gevonden op zaterdag en zondag hun schip ms Nadorias open te stellen voor scheepsbezoeken. Dit hybride aangedreven schip van 110 x 11,45 meter neemt 150 containers mee met een vermogen van 400 kW. We kunnen dat voor het publiek van de Wereldhavendagen vergelijken met een gemiddelde vrachtwagen die met een vermogen van 300 kW maar 2 containers meeneemt. De vrijdag is altijd de “jongerendag”. De organisatie onderzoekt het idee om pannavoetbal in een ruim te organiseren. Pannavoetbal is een vorm van straatvoetbal van 2 tegen 2 op een klein veldje, normaal in een kooi maar nu dus eventueel in een ruim. Met behendige voetbaltrucs proberen de spelers elkaar af te troeven. Het BVB is dus op zoek naar een schip met ruimen waar eventueel het pannavoetbal in gehouden kan worden. Mocht dat niet doorgaan, dan zal het schip gewoon opengesteld kunnen worden voor bezoek. Wilt u bijdragen aan promotie van de binnenvaart en vrijdag 4 september vrij kunnen maken? Neem dan contact op met het BVB: info@bureauvoorlichtingbinnenvaart.nl of (010) 412 91 51. Tour de France De tweede etappe van de Tour de France kwam door Rotterdam. Het BVB zag kans de binnenvaart in de kijker te spelen tijdens dit drukbezochte event. Na een oproep of er iemand op 5 juli in de stad zou zijn, meldde de heer Danser van het ms Capibara zich. Het schip zou tot en met maandag aan het Noordereiland liggen en was vanaf de Maasboulevard en Erasmusbrug zichtbaar. Het BVB heeft een groot doek van 15 meter breed beschikbaar gesteld voor op de den met de tekst ‘Hier vaart een file van 150 vrachtwagens’. We bedanken de heer Danser voor zijn medewerking om deze binnenvaartpromotie mogelijk te maken. Reclame maken doen we samen. Sendo Shipping stelt het ms Nadorias beschikbaar voor scheepsbezichtigingen tijdens de Wereldhavendagen. (foto: www.scheepvaartinbeeld.nl)

De Binnenvaartkrant