Views
2 years ago

2015-15

  • Text
  • Schip
  • Nieuwe
  • Schepen
  • Binnenvaart
  • Juli
  • Jaar
  • Marine
  • Europese
  • Binnenvaartkrant
  • Onze

De Binnenvaartkrant 20

De Binnenvaartkrant 20 14 juli 2015 Wij leverden Boeg- en achterankerlier, ankers, ankerdraden, verhaaldraden, zijlieren en rollenkluizen. GEFELICITEERD.. ...met mps Charles Dickens Biesboschweg 5 ∙ 4926 SJ Lage Zwaluwe Tel.+31(0) 168-484555 ∙ Fax.+31(0) 168-484224 www.ebr-bv.nl Perfectie waarop u kunt vertrouwen Begonialaan 1 6851 TE Huissen T 026-3250336 info@willemsen-interieurbouw.nl www.willemsen-interieurbouw.nl Woninginrichting | Scheepsinrichting | Projectinrichting WIJ FELICITEREN SELECT VOYAGES MET DE OPLEVERING VAN HET M.P.S. CHARLES DICKENS In opdracht van VEKA/Scheepswerf Lemmer bv en Select Voyages hebben wij het m.p.s. Charles Dickens volledig mogen stofferen en inrichten. Wij leverden: • Alle vloerbedekking • Alle gordijnen • Tafellinnen • Alle losse meubilair (tafels en stoelen) • Grastapijt sundeck en dek meublair • Alle matrassen en bedtextiel Leeghwaterstraat 11 4251LM Werkendam | T. 0183 66 31 59 | info@dikdenhollander.nl www.dikdenhollander.nl

De Binnenvaartkrant 21 14 juli 2015 Bijlsma Shipyard bouwt superstille Charles Dickens DOOR JAN HOEK Bij Bijlsma Shipyard in Lemmer, onderdeel van de VEKA Group, is geheel volgens planning mps Charles Dickens gebouwd. Snijtech uit Joure leverde op 2 december 2014 de benodigde staalonderdelen voor het casco en vanaf dat moment ging alles geheel volgens wens. Het resultaat was dat al op 4 juli, onder toezicht van Bureau Veritas, de proefvaart op het IJsselmeer kon plaatsvinden. Afgelopen woensdag vond bij VEKA Werkendam de overdracht plaats en kon opdrachtgever Select Voyages in relatief korte tijd een tweede 5-sterren-rivercruiser toevoegen aan de nu zeven schepen tellende vloot. Eerder werd het eveneens bij Bijlsma afgebouwde zusterschip William Shakespeare opgeleverd. De Charles Dickens (110 x 11,45 x 2,75 meter) beschikt over drie passagiersdekken, een capaciteit van 152 passagiers, 76 hutten, waaronder vier Deluxe Suites die naast een Frans balkon ook over een eigen serre beschikken. Verder is er accommodatie voor 43 bemanningsleden aan boord. Twee Caterpillars van 746 kW zorgen voor een maximale snelheid van 22 kilometer. 2-ploegendienst Na de geslaagde proefvaart lag de Charles Dickens in Lemmer aan de afbouwkade. Daarvóór lag het schip in de 144 lange en 30 meter hoge dokhal, met een droogdok van 138 x 18 meter. ‘Voor de onderaannemers zijn er in de hal eigen werk- en opslagruimten’, vertelt projectleider Pieter Postma. ‘Met elkaar hebben we in een zeer korte tijd de bouw gerealiseerd. Tijdens de cascobouw hebben we van 06.00 tot 24.00 uur gewerkt in een 2-ploegendienst, waardoor de onderaannemers al snel met hun werkzaamheden konden beginnen. De combinatie van korte lijnen, veel overleg en de grote ervaring en kennis van bedrijven als Werkina Het zonnedek is uitgerust met een putting green, diverse spellen, een whirlpool, ligbedden en wifi. (foto: Jan Hoek) Scheepselektra, Willemsen Interieurbouw, Windex Engineering en Dik den Hollander Interieurs zorgde voor een bijzonder fijne afbouwperiode.’ ‘Dat is ook te danken aan een bedrijf als TBS Roestvaststaal Industrie uit Sibrandabuorren. Zij hebben, zeg maar alles wat buitenom glimt geleverd en ook meerwerk werd ad hoc en supergoed afgewerkt gefabriceerd en geïnstalleerd.’ ‘Kwaliteit leveren is voor de genoemde bedrijven een vanzelfsprekendheid’, concludeert Postma. Bart Bos, operationsmanager bij Select Voyages, onderstreept de woorden van de projectleider. ‘Ondanks de enorme tijdsdruk heb ik enorm respect gekregen voor de werkwijze en geleverde kwaliteit aan boord van dit schip. Na een bouw van slechts acht maanden – ongeveer een maand korter dan de bouw van de William Shakespeare – ben ik dan ook meer dan tevreden.’ Superstil Zowel de William Sheakspeare als de Charles Dickens is ontworpen door 3D Ship Engineering uit Grave. Dat heeft ten opzichte van de eerder gebouwde William Shakespeare enkele kleine verbeterpunten aangebracht. Postma: ‘Zo is het gewicht van de technische ruimten, door het wat meer naar het middenschip te verplaatsen, op het midden- en achterschip beter verdeeld. Hierdoor gaat het ballasten merkbaar comfortabeler. Zo werd de fitnessruimte aan boord van de Charles Dickens verplaatst is naar het achterschip.’ De rivercruiser is een superstil schip. ‘Dat heeft onder meer te maken met de Rubberscreed-ondervloer van alle drie de passagiersdekken. Die is samengesteld uit een rubbermix en minerale grondstoffen. Dat zorgt niet alleen voor een enorme demping maar ook voor veel minder geluid en trilling. Verder zijn er in de machinekamer ontdreuningsplaten geplaatst en is op gebied van isolatie door ons gekozen voor de beste materialen, waardoor een maximale absorptie van geluid is gecreeerd. Zelfs de medewerkers van Bureau Veritas waren tijdens de proefvaart onder de indruk.’ Afvalwaterzuivering Ook de voorvechters van een groene(re) binnenvaart kunnen content zijn dankzij het door AWWS (Advanced Waste Water Solutions) uit Kapellebrug geleverde vacuümsysteem: de Innopack++. Sara Jansen van AWWS legt uit: ‘Deze biologische afvalwaterzuivering behandelt alle afvalwaterstromen aan boord. Zelfs het moeilijk afbreekbare galley-water wordt in dezelfde installatie verwerkt. De Innopack++ Marine garandeert een hoge kwaliteit afvalwater, dat tegemoet komt aan de nieuwe Europese normen.’ Met deze innovatie draagt de Charles Dickens bij aan de verduurzaming van de scheepvaart. Door geavanceerde data control wordt het proces van de Innopack++ Marine op afstand bewaakt. Bij veranderde omstandigheden kan worden ingegrepen, al dan niet automatisch. Zo worden operationele kosten en organisatie beperkt. Het doel van AWWS is niet alleen het schoonhouden van onze Europese rivieren, maar ook het voorkomen dat de rivercruiser stil moet liggen door de waterzuivering.’ Select Voyages is een van Nederlands grootste aanbieders van luxe riviercruises op de Rijn, Donau, Moezel, Rhône en de Nederlandse en Belgische waterwegen. De Charles Dickens is het zevende schip onder de vlag van deze rederij. Bart Bos: ‘Dit schip is gebouwd voor de Engelse markt, waardoor de inrichting een combinatie is van modern en klassiek. Bijzonder is dat de schuifdeuren in de hutten volledig weggeschoven kunnen worden. Het complete schip beschikt over een zeer goede aircoinstallatie, waardoor de ruimten zelfs bij een buitentemperatuur tot zo’n +50°C prima te koelen zijn.’ ‘Het zonnedek is uitgerust met een putting green, diverse spellen, een whirlpool, ligbedden en wifi. Aan boord van de William Shakespeare hebben de drie passagiersdekken de namen Romeo-, Othello- en Hamletdek. Dat past natuurlijk niet aan boord van de Charles Dickens, waarvan de dekken de namen Nickelby-, Copperfield- en Oliver Twistdek hebben gekregen. ‘De eerste twee weken gaat onze nieuwste aanwinst varen op de Rijn; daarna maakt de rivercruiser een oversteek naar de Donau, waar ze de rest van het seizoen te vinden is.’ Wie leverden aan het mps Charles Dickens Veka Shipbuilding B.V. Bouw en levering compleet schip (turn-key project) 3 D Ship Engineering Ontwerp schip, tekening casco en levering informatie snijpakket Bureau Veritas Classificatie Pon Power B.V. 2 x 1 Caterpillar type C32 SCAC ACERT, 746 kW (1000 bhp) 1800 rpm, 2 Caterpillar generatorsets , 1 Caterpillar type C18 SCAC ACERT (301bkW), 1 Stamfort generator, model HCM534D1, vermogen 435 kVA / 348ekW (50 Hz), 1 Caterpillar boegschroefmotor type C18 SCAC ACERT, 447 kW (600 bhp) at 1800 rpm, 1 Caterpillar generatorset, bestaande uit: 1 Caterpillar marine diesel engine, type C7.1 ACERT DITA, 1 LeroySomer marine generator, model LSAM 46.2 M5, vermogen: 188 kVA / 150 ekW (50 Hz) Veth Propulsion B.V. 2 contraroterende Veth Z-drives type VZ- 900-CR, 746 kW/1800 rpm inclusief contrafundatie, 1 Veth Jet type 4-K-1200 (404 kW / 1800 rpm) AWWS | PureBlue Vacuum system, Innopack marine sewage treatment plant Grease separator for galley water Blokland Non-Ferro B.V. Beunkoelers voortstuwing en generatorsets Caldic Techniek B.V. Stamford generatoren WindeX Engineering B.V. Airconditioning, verwarming, ventilatie, brandblusinstallatie, sanitaire installatie, drinkwaterinstallatie en vacuüm installatie Minimax Brandbeveiliging B.V. Brandbeveiligingsapparatuur Werkina Werkendam B.V. De complete elektrische installatie, incl. 2- draads databesturing, monitoring systeem met touchscreen bediening, complete nautisch pakket, Orlaco camerasysteem, Intellian antennesysteem, Tresco Ecdis Inland Vieuwer, brandmeldinstallatie en Oceansat AIS installatie. All Pumps Holland B.V. Victor pompen, Saer drinkwaterunit en appendages Advanced Waste Water Solutions Vacuum systeem, Innopack marine sewage treatment plant en Grease separator for galley water Alubouw de Mooy B.V. Stuurhuis met stalen onderbouw, overzakbare bovenbouw en hefmechanisme, voormast en geusje Imtech Marine Netherlands BV Nautische apparatuur Rafa B.V. Plakbeglazing, klemramen, portholes en automatische deuren Willemsen interieurbouw & scheepsbetimmering B.V. Complete betimmering DMS Dutch Marine Systems B.V. Aanbrengen van DMS wanden en plafonds, levering en montage van kozijnen en deuren inclusief beslag en deursystemen G. van Dreumel Tegelwerken Alle tegelwerken Jacobs Beheersbaar Onderhoud Alle binnen beglazing, binnen schilderwerk en behangwerk Dik den Hollander interieur advies en realisatie Stoffering, gordijnen, matrassen en bedtextiel, tafels en stoelen, tafellinnen, grastapijt op sundeck en dekmeubilair etc. EBR Marine Equipment Boeg- en achterankerlier, ankers, ankerdraden, verhaaldraden, zijlieren en rollenkluizen Van Wijk Stuurhuizen B.V. Davit Machinefabriek en Scheepsreparatiebedrijf Van Wijk B.V. 2x Gangwaykranen TBS-RVS Divers RVS en ijzerwerkzaamheden inclusief RVS zonnetent Reinplus Vanwoerden Bunker B.V.- Argos Diesel EN 590, Mobil smeermiddelen en scheepsinventaris Scheepvaartwinkel Marine B.V. Scheepsbenodigdheden, meerdraden, nautisch pakket, stuurstoel, reddingsvesten en bijboot Den Breejen & Zn. Schilderwerken B.V. Compleet schilderwerk buiten- en binnen Hotek Security & Comfort Systems Sleutelkaartsysteem Studio L B.V. Binnenhuisarchitect Winel B.V. Waterdichte deuren Record Automatische Deuren B.V. A O Deuren Electronic Service B.V. Intellian TV satelliet systeem, IP TV met VOD, PA-systeem, telefoonsystem, brandmeldsysteem, stil alarm-systeem, routingpaneel, deuralarm, inbraakalarm, beamers, intern camerasysteem BSS ICT-Groep Managed Internetverbindenigen, Wifi schip dekkend, hotelmanagement, kassasysteem en scheepsnetwerk Miele Professional B.V. 2 Miele Professionele wasautomaten met een capaciteit van 10 kg, 2 Miele Professionele droogautomaten met een capaciteit van 10 kg, 3 Miele Professionele wasautomaten met een capaciteit van 6,5 kg, 3 Miele Professionele droogautomaten met een capaciteit van 6,5 kg, 1 Miele Professionele mangel HM 5316 JVS Scheeps- en Industrietechniek B.V. Geluids- en trilling berekening van der Straaten’s Assurantiekantoor Verzekering

Binnenvaartkrant