Views
1 year ago

2015-15

  • Text
  • Schip
  • Nieuwe
  • Schepen
  • Binnenvaart
  • Juli
  • Jaar
  • Marine
  • Europese
  • Binnenvaartkrant
  • Onze

De Binnenvaartkrant 2 14

De Binnenvaartkrant 2 14 juli 2015 COLOFON De Binnenvaartkrant is een vakblad voor de Rijn- en Binnenvaart met een oplage van 23.000 exemplaren, verspreid in Nederland, België, Duitsland, Oostenrijk en Frankrijk, op plaatsen waar ze binnen bereik liggen van opvarenden van binnenvaartschepen. Een uitgave van Riomar BV Uitgever: Michel Gonlag Adres redactie en acquisitie Bezoekadres Pr. Hendrikkade 12e, 3071 KB Rotterdam T +31(0)10 414 00 60 F +31(0)84 88 44 671 service@binnenvaartkrant.nl www.binnenvaartkrant.nl Postadres Postbus 24202, 3007 DE Rotterdam Wij gaan verhuizen! Vanaf 29 juli 2015 is ons nieuwe adres: ‘s-Gravenweg 37 A 2901 LA Capelle aan den IJssel Alle overige adressen komen te vervallen. Telefoonnummer en emailadressen blijven ongewijzigd. Acquisitie Vanessa Lingsveld André Sijbrands Secretariaat Karin Hell (Office Manager, Boekhouding) Mariska Doornkamp (Administratief medewerker) Lay-out Steven Chiang San Lin Redactie Martin Dekker Hoofdredacteur M 06-22871516 redactie@binnenvaartkrant.nl GROUP BAECK TE KOOP VEERPONT 300 PERS, 37,35 x 8,20 x 2,0 m, 2 schottels type K 155, 2 x 275 PK, CAT type 3406 PC, 2 gensets Perkins, gewicht 450 TON, € 49.000,- = recupwaarde Bijkomende info: nadine.vanderdonck@baeck.be Tel.(0032)03/546.06.33 • Fax. (0032)03/ 546.06.36 TELESC SPUDPALEN tk BESTE Te koop PRIJS KWALITEIT Nostra Nave 685T, 55x7.18, op voorraad diam 930mm/ ingericht voor zand/grind en 830mm en 730mm zoekt bagger vervoer, automatisch de bodem en Naut. compleet, CvO 2022, stopt dan ! spudpl 9,50m www.botermantechniek.nl Tel. 06-51415378 Tel. 06-54287373 Gevraagd BEMANNING NODIG? voor droge ladingschip. Gerwil Crewing Letland SIA Echtpaar/stel met matroos. biedt u per direct aan: op % of termijn overname. (licht)matroos / Vaargebied hoofdz. goede condities België-Ned. Email: office.nl@gerwil.com, Tel. 06-23737025 T. 0527-690032 TK RADIOGR BEDIENINGEN 8 functies à € 425,00 www.botermantechniek.nl Tel 06 54 287373 TK VAN TIEM Boegschroef, schroef 70cm 300 PK. www.botermantechniek.nl Tel. 06-54287373 Matrozen beschikbaar voor 115 euro per dag (incl. voeding). Johnny Saija i: www.alfuru.com t: 06 52 68 82 52 MS 968 t/ bj 1950 gelast vlak 1981-73.15 x 8.15 x 2.83 m. stl. vloer 2002-ca. 1400 m 3 . Fr.alum kap + el.luikenwagen 660 PK Deutz 1995 tot revisie 2012 ca. € 50.000,-- / hydr.stuurwerk boegschroef 220 PK DAF - naut.compl. – woning 2/3 sl.kmrs. SI april 2016 EUR 135.000,- Tel. 010 - 4671204 TK Nieuwe BOEGSCHROEVEN schroef 1m 430 pk, € 26.500,00 schroef 1,2m 550 pk, € 33.800,00 www.botermantechniek.nl Tel. 06-54287373 GEZOCHT: Kapitein voor Tanker Patent tot Mannheim, ADN-C patent Voorkeur niet-roker Contact: 0032/ 475 94 54 34 Edmond Van den Abbeele Vaart U ook met een historische motor? Hang er eens een bijbehorende vlag of wimpel bij!! Voorradig zijn: ACCU’S VARTA 230 Amp. 96801 pr. op aanvr. DAVECO 120 Amp. 94,- 150 Amp. 114,- 200 Amp. 151,- 230 Amp. 171,- Optima 815 175,- TRACTIEBATTERIJEN 520 Amp. 1315,- 620 Amp. 1475,- 720 Amp. 1695,- 820 Amp. 1830,- 920 Amp. 1975,- 1040 Amp. 2180,- 1160 Amp. 2375,- Prijzen gelden bij inlevering van gelijkwaardige oude accu, anders lood toeslag. excl. BTW Bezorging door geheel Nederland en in Antwerpen DAVECO Leeghwaterstraat 19 4251 LM Werkendam Tel. 0183-501016 www.daveco.nl Ruimen 500Bar + verf spuiten. Hydrojetten 3000Bar Paans komt naar u toe! Bel 06-54340087 Sleep & Duwvaart Stichting B.A.S.M. Postbus 190 - 1520 AD Wormerveer Tel: 06 22 516 238 E-mail: basmbehoud@xs4all.nl www.sleepduwvaart.nl BASM werd opgericht 04-08-1980 Michel Gonlag Eindredacteur M 06-53244445 michel@binnenvaartkrant.nl Aan dit blad werkten mee Frank Antonie van Alphen Evert Bruinekool Jan Johan ten Have Jan Hoek Sarah de Preter Johan de Witte Druk Koninklijke BDU Grafisch Bedrijf bv, Barneveld Verspreidingspunten U kunt onze verspreidpunten vinden op onze site; www.binnenvaartkrant.nl Advertenties worden geplaatst volgens onze leveringsvoorwaarden, gedeponeerd bij de KvK te Rotterdam onder nr. 24241388. Wij zijn niet verantwoordelijk voor eventuele fouten in de geplaatste advertentie bij telefonisch doorgegeven teksten. Tevens dragen wij niet de verantwoording voor foutieve of onvolledige informatie vermeld in de leverancierslijsten. Volg ons via: www.autena.nl RADARpilot 720° navigeert beter! De RADARpilot 720° combineert informatie van radar, GPS, AIS en elektronische kaart. Met aanvullende informatie, zoals de snelheid van andere radarecho’s of scheepsnamen van schepen met AIS, wordt de schipper zijn eigen verkeersbegeleider. RADARpilot 720° is de nieuwe dimensie in het navigeren! AIS gereed! St. Teunismolenweg 48F Nijmegen Tel +31 (0)24 355 94 17 E-mail info@autena.nl Afmetingen en prijzen van deze doeken: http://www.basm.nl/basmsite/merchandise.html Andere activiteiten van de stichting zijn o.a.: Onderzoek in openbare registers naar de historie van de Sleep- en Duwvaart in Nederland met vastlegging daarvan in bestanden en publicaties in SLEEP & DUWVAART. Uitgave van hèt blad op het gebied van de Sleep-, Stoom en Duwvaart. Vraag nu een proefnummer !!!! for Peak performance Rotterdam l Hamburg l Basel l Antwerpen WE WANT YOU AS OUR CAPTAIN auf einem unserer 12 modernen Oil oder Chemie Rhein Tankmotorschiffe Wir suchen: Rheinpatent bis Mannheim / Basel Radarpatent ADN-Zertifikat Sprache: Deutsch und Niederländisch Wir bieten: Hohes Sicherheitsverständnis Attraktive Schweizer Arbeitskonditionen Permanente Weiterbildung Aufstiegschancen Gutes Arbeits-Freizeit-Verhältnis - 1:1 Gutes Betriebsklima Wir freuen uns auf Ihre Bewerbung – einfach bewerben über unsere Webseite! Wij zoeken: Rijn patent tot Mannheim / Basel Radarpatent ADN-Certificaat Taal: Nederlands en Duits Wij bieden: Veiligheid hoog in het vaandel Aantrekkelijke Zwitserse arbeidsvoorwaarden Mogelijkheden voor zelf ontplooiing Goede promotie kansen Comfortabele 1:1 verhouding van werktijd en vrije tijd Motiverende & inspirerende bedrijfscultuur Sollicitaties eenvoudig via onze website! Bewerbungen an: Jesko Wehrt Human Resources Manager Fluvia AG Hafenstrasse 87 CH-4127 Birsfelden www.fluvia.eu jesko.wehrt@fluvia.eu tanker shipping | tank storage | tanker brokers www.huizinga-snijder.nl

De Binnenvaartkrant 3 14 juli 2015 EU-miljoenen moeten kip-ei-situatie doorbreken >> Vervolg van de voorpagina Khalid Tachi, managing director van het EICB vertelt: ‘De verschillende partners hebben elk ingeschreven voor een aantal schepen die omgebouwd kunnen worden.’ Opmerkelijk is dat alle partners Nederlands zijn. Het is ongebruikelijk bij Europese projecten dat alle partners in een consortium uit één land afkomstig zijn. ‘Het is een Nederlands feestje. We hebben de Commissie duidelijk gemaakt dat het nu eenmaal hier gebeurt.’ De subsidie komt uit het Europese project Connecting Europe Facilities. EICB/SPB heeft al globaal onderzocht hoeveel schepen in de binnenvaart in aanmerking komen voor ombouw – retrofit – naar een LNG-aandrijving. Khalid Tachi: ‘Daaruit kwam een aantal van 300 schepen waarvoor de investering loont.’ Dat onderzoek (Study with deployment pilots) zal nog aanzienlijk intensiever worden gedaan. ‘We gaan er daarbij van uit dat de schepen lang genoeg mee gaan om de investering terug te verdienen.’ De start van het project is begin 2016. Het loopt tot en met 2018. In die tijd zullen dus zo’n 25 schepen Minister Schultz van Haegen moet een voortrekkersrol vervullen om onnodige technische voorschriften voor binnenschepen af te schaffen. Een motie met die strekking, ingediend door SP’er Farshad Bashir, werd vlak voor het zomerreces door de Tweede Kamer aangenomen. Ook de motie van Betty de Boer (VVD) en Lutz Jacobi (PvdA) om het huisvuilabonnement te verlagen, werd breed gesteund. De minister van Infrastructuur & kunnen worden omgebouwd naar LNG-aandrijving en wordt een aantal bunkerstations geschikt gemaakt voor de levering van LNG. De huidige vijf schepen die op LNG varen, maken gebruik van verschillende LNG-leveringssystemen. ‘Daar is nog geen structuur in’, zegt Tachi. CBRB opent meldpunt over vluchtwegen Met een digitaal meldpunt over vluchtwegen wil het CBRB aandachtspunten en klachten die te maken hebben met de nieuwe regelgeving op dit gebied, verzamelen. In het ADN van 2015 zijn nieuwe voorschriften opgenomen voor vluchtwegen. Het doel van vluchtwegen en evacuatiemiddelen is om het schip veilig te kunnen verlaten bij een noodsituatie binnen en buiten de ladingzone/beschermde zone. Daarnaast moeten hulpverleners veilig aan en van boord kunnen komen bij een noodsituatie. Tweede Kamer geeft Schultz huiswerk mee Milieu kreeg zodoende huiswerk mee voor de vakantie. De Tweede Kamer wilde nu duidelijk maken dat Schultz van Haegen echt aan de slag moet met een aantal langlopende kwesties. Bashir had – net als een aantal collega’s – er al meermaals bij de minister op aangedrongen om zich in te zetten voor verlichting van de ROSR-voorschriften. Nu het CE- SNI-comité is opgericht om een uniforme standaard te ontwikkelen voor CCR en Europese Unie, was dat voor Bashir opnieuw aanleiding Schultz van Haegen te vragen een voortrekkersrol op te pakken. Om te voorkomen dat nadelige regelgeving blijft bestaan of er zelfs nieuwe bijkomt bij de vernieuwing van de EU richtlijn 2006/87/EG. De Boer en Jacobi toonden zich ontevreden over het lage aantal huisvuilabonnementen voor afgifte op Rijksvaarwegen. Daarvan zijn er in het eerste jaar slechts 400 verkocht. Kostendekkend is het door de binnenvaart bekritiseerde systeem pas bij 500 abonnementen. Ze zijn te duur, vinden De Boer en Internaat De Singel heeft afscheid genomen van vier kanjers: Opgeteld hebben Lia Lems, Caroline Scheltens, Anneke Stam en Babs van Beusekom meer dan een eeuw – 102 jaar om precies te zijn – gewerkt bij het Dordtse internaat. Drie als administratief medewerker en één als teamleider. Het afscheid werd 3 juli gevierd. De dames werden thuis opgehaald in een met paars en rood versierde In de nieuwe regelgeving zijn de stof (UN-nummer, Klasse en Verpakkingsgroep) en de situatie (wal/ schip) mede bepalend voor de keuze voor het juiste vluchtmiddel. ‘De doelstelling van de nieuwe voorschriften is om, binnen een flexibel systeem van opties, de basisveiligheid van de bemanning te garanderen’, aldus het CBRB in een toelichting op het meldpunt. De organisatie wil nagaan of dat in de praktijk ook werkt. Kijk voor het meldpunt op www.cbrb.nl. Afscheid van een eeuw Singel-ervaring Vlnr: Lia Lems, Caroline Scheltens, Anneke Stam en Babs van Beusekom. (foto: Internaat De Singel) Shell-tankers LNG-subsidie heeft de afgelopen tijd ook een rol gespeeld in de discussie naar aanleiding van het gerucht dat Shell 40 tankers met LNGaandrijving wil laten bouwen. Tachi: ‘De subsidie voor ons project is in principe niet bestemd voor nieuwbouwschepen, maar voor retrofit van bestaande schepen. Uit de Study with deployment pilots zou in theorie echter kunnen blijken dat schepen die geschikt zijn voor ombouw, te oud zijn om de investering terug te verdienen. Dan is niet uitgesloten dat die schepen zouden moeten worden vervangen door nieuwe schepen.’ Shell zal dus niet aankloppen bij het EICB voor subsidie van eigen nieuwbouwschepen. ‘Shell zou zelf een project aan kunnen melden bij de Europese Commissie.’ Gevraagd naar de plannen stelt een woordvoerder van Shell: ‘We reageren niet op geruchten. Het is reguliere business bij Shell dat we onderzoeken welke barges we kunnen charteren, die het beste onze producten kunnen vervoeren in het ARA-gebied en op de Rijn. Daarbij kijken we wel naar de mogelijkheden van een andere aandrijving. Twee schepen varen al op LNG, de Greenrhine en Greenstream.’ Beide schepen varen bij Interstream Barging. De woordvoerder verwijst tevens naar een LNG-aangedreven bunkerschip dat Shell laat ontwikkelen. ‘De sector is in beweging. Er wordt ook gewerkt aan de uitbreiding van de LNG-terminal op de Maasvlakte.’ Jacobi. Zij verzoeken in hun motie aan de regering ‘om in overleg met de vertegenwoordigende organisaties in de binnenvaart te komen tot een kostendekkingsnorm die is gebaseerd op de afgifte van substantieel meer passen dan 500’. Hun advies is te streven naar 7.500, de volledige vloot. Dan wordt de afvalpas zó goedkoop dat de prijs geen beletsel meer is, luidt de redenering. superdeluxe Mercedes. Bij het nieuwe prieeltje op het internaatsterrein werden ze onder het genot van een hapje en een drankje toegesproken. De boodschap was “petje af”, omdat iedereen veel waardering heeft voor de manier waarop Caroline, Babs, Lia en Anneke altijd voor het internaat en de kinderen hebben klaargestaan. Overal waren petjes te vinden: in de slingers, de cadeautjes en zelfs petjes van chocolade. Ook werd het spel “petje op, petje af” gespeeld. Ter afsluiting was er voor iedereen een rijsttafel. The Mask Demasqués kunnen verbijsterend zijn. Bill Cosby is niet meer voor te stellen als de grappig moraliserende papa van een groepje ondeugende kinderen. Of verrassend: we dachten vroeger toch echt dat oliemaatschappijen instellingen waren met als enig doel geld verdienen door zoveel mogelijk fossiele brandstoffen in de samenleving te pompen. Blijken het zomaar nobele organisaties te zijn, die milieuvriendelijke tankers laten bouwen. Het zijn gewoon groene clubs. Los van de vraag of het serieus wat extra overcapaciteit laat bouwen, houdt Shell de gemoederen in de binnentankvaart deze warme zomer vrolijk bezig (hete zomers zijn voorbehouden aan de droge lading) en slaagt het erin om de partijen in de binnenvaart achteloos uit elkaar te drijven. EBU en ESO zijn weer ouderwets op ramkoers. Nog niet zo gek lang geleden waren ze in gesprek om samen te gaan. Eén grote, Europese club was het ultieme, hogere doel. Let je even niet op en hopla, daar worden de degens weer geslepen. Het demasqué van de menselijke aard, daar zullen we het maar op houden. Je hebt gewoon weerstand nodig van een tegenpartij, anders kun je je niet onderscheiden. Ergens wel goed. Stel je voor dat er nog maar één club is die de binnenvaart vertegenwoordigt. Stel dat mensen in die club verschillende belangen hebben. Stel dat die het een keer niet met elkaar eens zijn. Je voorstellingsvermogen wordt heus niet zwaar op de proef gesteld om te bedenken wat voor zouteloos compromis het Politbureau van zo’n organisatie aan de buitenwereld zou presenteren. Nu worden we fijn getrakteerd op de rijke argumenten die diverse partijen aandragen en kunnen we allemaal meedenken en meediscussiëren. Ik heb al wat pareltjes van argumenten gehoord. Je gooit toch geen miljoenen aan subsidie voor LNG-aangedreven schepen overboord omdat een groep ondernemers jarenlang dacht dat de bomen tot in de hemel groeiden en enthousiast een schitterende vloot dubbelwandige tankers heeft gecreëerd? Wat heb je aan die miljoenen subsidie als je geld toe moet leggen om je tanker te laten varen? Eigenlijk een rare discussie. Als verladers vervoerders met schone schepen beter belonen, zou die vervoerder niet kunnen wachten om subsidieloos die investering te doen, die zichzelf terugbetaalt. De verlader heeft daar geen subsidie voor nodig. Hij moet alleen onderscheid maken en zo moeilijk is dat niet in de binnenvaart. Anders wordt het tijd dat we de verlader ontdoen van zijn groene masker. Dat is schrikken. Valt het masker weg en blijkt Bill Cosby Jim Carrey te zijn. EÉN POT NAT door Michel Gonlag

De Binnenvaartkrant