Views
1 year ago

2015-15

  • Text
  • Schip
  • Nieuwe
  • Schepen
  • Binnenvaart
  • Juli
  • Jaar
  • Marine
  • Europese
  • Binnenvaartkrant
  • Onze

De Binnenvaartkrant 14

De Binnenvaartkrant 14 14 juli 2015 Frankepad 1 3341 LV Hendrik-Ido-Ambacht Tel.: 078 6813127 E-mail: info@koedood.nl Foto: Fritz Hernberger Wij bedanken Reederei Jaegers voor het in ons gestelde vertrouwen en wensen mts Hedy Jaegers een goede vaart. Complete elektrische installatie. Nieuwland Parc 307, 2952 DD Alblasserdam WWW.ELECTRICMARINESUPPORT.NL | INFO@ELECTRICMARINESUPPORT.NL Ringdijk 506 2987 VZ Ridderkerk Hartelijk gefeliciteerd met mts Hedy Jaegers Wij leverden: Tel. 0180-44 22 66 Fax 0180-44 22 69 2 x Bornemann ladingpomp type W7T2.z. Deze pompen hebben elk een capaciteit van 350 m3/h bij een werkdruk van 7 bar en een viscositeit van 10 cSt. Ze zijn voorzien van frequentie regelbare explosieveilige ABB elektromotoren in Eex-de IIB T4 uitvoering met een vermogen van 105 kW VOOR HET MTS HEDY JAEGERS LEVERDEN WIJ: • 2x Mitsubishi S6R-MPTAW 470 Kw@1600-1800 omw. (speciale hybride uitvoering) • 2 x Mitsubishi 6D24TC Generatosets 240 Kva • 1 x Mitsubishi S4S-DT Generatorset 45 Kva WIJ WENSEN REDERIJ JAEGERS GMBH EEN BEHOUDEN VAART MET HET MTS HEDY JAEGERS 1 x Bornemann slobpomp type SLI80-20/1. Deze pomp heeft een capaciteit van 15m3/h bij een werkdruk van 3 bar. Voorzien van een explosieveilige ABB elektromotor in Eex-de IIB T4 uitvoering met een vermogen van 3,5 kW Voor extra info: info@epsbv.com WILT U OP DE HOOGTE BLIJVEN VAN ONZE DUURZAME INNOVATIES? Kijk eens op www.koedood.nl of volg ons op J GEBR DE JONGE SHIPBUILDING SERVICES B.V. J Diverse NIEUWBOUWMOGELIJKHEDEN bij Shipyard Kladovo zoals Motorschepen, Koppelverbanden, Duwbakken, Tankers, Pontons en/of ander drijvend materiaal meerdere afmetingen zijn mogelijk. Hybride voortstuwing claimt toekomst Foto’s Fritz Hernberger Wij wensen Reederei Jaegers en de bemanning veel succes en een behouden vaart met mts Hedy Jaegers. Gebr. De Jonge Shipbuilding Services B.V. Koedijk 4 Nederland 7241CL Lochem Tel. 0031 573 250 680 Fax 0031 573 250 685 Mobiel 0031 653 308 248 . 0031 653 125 543 E-mail info@shipbuildingservice.nl Shipyard Kladovo Rhine Danube d.o.o. Djerdapskiput b.b. 19320 Kladovo Serbia Tel. 00381 19 801 024 Fax 00381 19 800 315 Email office@shipyardkladovo.com Wij wensen mts Hedy Jaegers en haar bemanning een behouden vaart. Efficiency makes the difference Waalhaven Z.z. 42 3088 HJ Rotterdam T +31 10 4865066 M +31 646 066398 E henri@hybridshippropulsion.com W www.hybridshippropulsion.com Hybrid Ship Propulsion is officieel dealer van Baumüller motoren

De Binnenvaartkrant 15 14 juli 2015 Hybride tanker Hedy Jaegers in de vaart DOOR SARAH DE PRETER De Duitse rederij Jaegers doet ervaring op met alternatieve voortstuwingsconcepten. Vorig jaar investeerde dochterbedrijf Chemgas in de dual fuel-tanker Sirocco, die op diesel en LNG vaart. Op 26 juni doopte de rederij in Duisburg haar nieuwe type C-tanker met een hybride dieselelektrische voortstuwing: de Hedy Jaegers. De Hedy Jaegers is afgebouwd op de Rotterdamse scheepswerf Trico, die al verschillende hybride schepen heeft geleverd. De tanker heeft een Mitsubishi-hoofdmotor met een vermogen van 640 pk (470 kW), bestemd voor de dieseldirecte aandrijving. De elektromotor van Baumüller, die om de schroefas heen zit, kan 225 kW extra vermogen leveren. Hij wordt van stroom voorzien door Mitsubishi-generatorsets, die ook de boegschroef en de ladingpompen aandrijven. Minder brandstof Met deze opstelling kan de Hedy Jaegers dieseldirect, dieselelektrisch of – als veel vermogen nodig is – door beide systemen tegelijk worden aangedreven. Er kan met één of twee generatoren worden gevaren en als het schip alleen op de dieselmotor vaart, kan de elektromotor als asgenerator functioneren (foto’s: Rederij Jaegers) en het volledige boordnet voeden. ‘Wij hopen hiermee brandstof te besparen en het aantal draaiuren van de motoren te reduceren’, zegt Norbert Kuhlmann, technisch directeur bij de rederij. ‘En natuurlijk verlagen we op deze wijze ook onze CO2-uitstoot.’ De nieuwe tanker kreeg een Easyflow-roersysteem van De Waal, waarmee rederij Jaegers al goede ervaringen heeft opgedaan. Kuhlmann: ‘Wij hebben op diverse tankers de roeren laten ombouwen naar dit systeem. De roerbladen zijn slank en staan ver naar buiten opgesteld, waardoor het water ongehinderd kan stromen. Dit levert een brandstofbesparing op, zonder de manoeuvreerbaarheid van het schip te beperken.’ De Hedy Jaegers vaart als een klassieke tanker, maar de schipper moet zelf de gewenste vaarmodus instellen. Afhankelijk van het vaargebied en/of de beladingsgraad kiest hij voor dieseldirect varen, elektrisch of gecombineerd. De 85 meter lange en 9,60 meter brede, dubbelwandige tanker zal voornamelijk worden ingezet op de kanalen. Met een diepgang van 3,28 meter neemt hij 1.747 ton mee. Het schip heeft geen verwarmingssysteem in de tanks. Rijntanker Scheepswerf Trico is inmiddels begonnen met de afbouw van alweer de volgende nieuwe tanker voor Jaegers. Het 110 meter lange mts Leonie, bestemd voor de Rijnvaart, heeft een conventionele voortstuwing. Op de Rijn is een hybride dieselelektrische voortstuwing voor Jaegers geen alternatief. ‘Wij achten dit systeem vooral geschikt voor de kanalen en vaarwegen met weinig stroming’, zegt Kuhlmann. ‘Natuurlijk zou je op de Rijn leeg stroomafwaarts elektrisch kunnen varen, maar geladen en stroomopwaarts is dit niet interessant.’ Rederij Jaegers, die over zo’n 130 eigen tankers beschikt, heeft de vloot de afgelopen jaren stapsgewijs overgezet naar dubbelwandig door enkelwandige schepen die klasse moesten maken consequent te verkopen, te slopen of naar dubbelwandig om te bouwen. De vloot telt nog een tiental enkelwandige schepen, aldus Kuhlmann. Wij leverden Stuurhuis met hefkolom, ankers, ankerlieren en kettingen. GEFELICITEERD.. ...met mts Hedy Jaegers Wij leverden de complete tankmeting en -alarmering met behulp van Saabradars, alsmede de temperatuur- en drukmeting. Wij feliciteren Reederei met mts Hedy Jaegers en wensen hen veel succes Biesboschweg 5 ∙ 4926 SJ Lage Zwaluwe Tel.+31(0) 168-484555 ∙ Fax.+31(0) 168-484224 www.ebr-bv.nl Reigersingel 10 2922 GP Krimpen a/d IJssel Tel. werkplaats: 0180 - 551731 Mobiel: 06 - 53164125 06 - 53561008 Fax : 0180 - 599727 Wie leverden aan het mts Hedy Jaegers (hybride voortstuwing) Trico Shipyard B.V. Axces B.V. motor 282 Kw@1780 omw/min. vuilwater Reinplus Vanwoerden Bunker B.V.- Levering compleet schip (Turn-key project) Uitlaatgassendempers Verhaar Omega Air & Nitrogen B.V. Oonincx Scheepsonderhoud B.V. 2-zijdig Argos Diesel EN 590 en Shell middelen Gebr. de Jonge Shipbuilding Services B.V. Pinta Nieuwburg B.V. 2 x schroefcompressorset Marine Air verticaal gedreven ballastpomp Shell Marine Products Smeermiddelen Levering casco Isolatie uitlaatgassensystemen System GA11FF met ingebouwde Imtech Marine Netherlands Muehlhan B.V. Stralen en coaten van de Shipyard Kladovo Service Wartsila Netherlands B.V. koeldroger. Nautische apparatuur ladingtanks. Coaten van de Bouw casco Straalbuis ClimaLogic B.V. EBR Marine Constructions machinekamers en het afschilderen van Lloyd’s Register EMEA Classificatie Den Breejen Shipyard Airconditioning, overdrukinstallatie, RVS Stuurhuis met hefkolom, ankers, het schip. Koedood Dieselservice B.V. Schroefasinstallatie afsluitbare roosters, ankerlieren en kettingen. PSI Piping Laad - lossysteem, Voortstuwing: Mitsubishi type S6R- De Waal Machinefabriek B.V. Easyflow® machinekamerventilatoren en Blommaert BVBA Voormast type Arizona, stripsysteem, dampretoursysteem, MPTAW, 470 KW@1600 rpm en Baumüller roersysteem, stuurmachine (Hybrid touch) ontgassingventilator de boordlichtbakken, heklichtbeugels en dekwassysteem, sprinklersysteem, adem- / electromotor type DST2-315 ZA54W-030- en Tankset Electric Marine Support Binnenvaart stuurhuttrap werkluchtsysteem en brandstoftrimleiding 5, aangedreven door Mitsubishi type SD24. Lagersmit Schroefasafdichting B.V. Electrische installatie Dutch Marine Technology B.V. Econosto Nederland B.V. Afsluiters/ Masson tandwielkast type MMW 3450 Blokland Non-Ferro B.V. Beunkoelers Minimax Brandbeveiliging B.V. Radio Zeeland Sigma 500, Swiss radar appendages ADS van STIGT De Ruyter Dieseltechniek bv 2x Brandbeveiligingsapparatuur (RNII) inclusief overlay, Communicatie EPS European Pump Services BV 2 x Masson Marine keerkoppeling type MM Samenbouw Mitsubishi 6D24(voor RBC Brandbeveiliging Nederland B.V. apparatuur en Persikal chart system Bornemann ladingpomp type W7T2.z, 1 x W3450 4,913:1, 24V solenoid t.b.v. aandrijving elektromotoren van de Complete scheepsinventaris pakket mogen Rafa B.V. Ramen Bornemann slobpomp type SLI80-20/1. electrische bediening, schroefas gedreven voorstuwing, boegschroef en leveren inclusief de bijboot Verveer Scheepsbetimmeringen B.V. Hoveko B.V. Complete tankmeting en - ingebouwde sleepsmeerpomp en Vulkan ladingpompen) 1x Samenbouw Mitsubishi Dolo Repair Alu. machinekamerplaten en Betimmering woning en stuurhuis alarmering met behulp van Saabradars, elastische koppeling S4S beschermkappen VE- Woning en Scheepsstoffering alsmede de temperatuur- en drukmeting Hybrid Ship Propulsion Levering Verhaar Omega B.V. Boegschroef Dutch Well Pumps B.V. Pompen voor Complete stoffering en ve-screen Imbema Cleton B.V. Baumüller een DST2-315ZA van 235 kW. stuurroostersysteem type VBS 900 SR, E- algemene dienst, lens- en ballast en zonwering stuurhuis Laad-en losslangen

De Binnenvaartkrant