Views
2 years ago

2015-15

  • Text
  • Schip
  • Nieuwe
  • Schepen
  • Binnenvaart
  • Juli
  • Jaar
  • Marine
  • Europese
  • Binnenvaartkrant
  • Onze

VAKBLAD VOOR RIJN- & BINNENVAART www.binnenvaartkrant.nl · www.vlootschouw.nl · tel. 010 414 00 60 · Oplage: 23.000 · Verspreidingspunten: 650 14 juli 2015 - 28 juli 2015 Editie 15 Nieuwe column door Cenflumarin verhuist later 3 Michel Gonlag 11 dan gepland 17 Chemieindustrie fordert Infrastruktur-Offensive Holland Diesel Maassluis Verkoop Inbouw Onderhoud Reparatie Revisie T 010 591 26 11 | www.hollanddiesel.nl Containers winnen aan gewicht Scheepsgegevens combineren voor handhaving Handhavers op het water gaan gegevens van de binnenvaart vanuit verschillende bronnen samenvoegen en uitwisselen. Daardoor willen ze het toezicht soepeler laten verlopen. Op 8 juli hebben het ministerie van I&M en de Havenmeesters van Rotterdam en Amsterdam daarvoor het convenant Inspectieview getekend. Service In binnen- en buitenland Officieel dealer van: Officieel Cummins-dealer +31 (0) 85-4861360 info@marinepowerdrechtsteden.nl pay it forward on www.tenyearsteamco.com power passion partnership Levering en installatie alle merken motoren Servicepunt Iveco en All Pumps Holland Tel. +31 (0) Tel. 184411922 +31 (0) 85-4861340 Fax. +31 (0) 184419565 Airconditioning Overdrukinstallaties Mechanische ventilatie Koel/vries installaties T 085 4861350 | E info@climalogic.nl Containers worden steeds belangrijker voor de binnenvaart. Een groeiend deel van de vervoerde lading gaat in containers. Het aantal TEU’s is tussen 2010 en 2014 gestegen met ruim 22%. In het binnenlands vervoer was dat zelfs 25%. Dat staat in "Transport en mobiliteit 2015" van het Centraal Bureau voor de Statistiek. in die studie presenteert het CBS de nieuwste feiten en trends over het verkeer en vervoer in Nederland. Jaarlijks komt bijna 565 miljoen Het consortium van EICB/SPB, LNG-leveranciers, werven en motorenleveranciers ontvangt 21 miljoen aan subsidie van de Europese Unie om LNG als brandstof in de binnenvaart te bevorderen. Dat heeft de Europese Commissie besloten. Het Europees Parlement moet er nog mee instemmen. De subsidie dient voor het doorbreken van de kip-ei-situatie. Het aantal LNG-aangedreven schepen neemt niet toe zo lang er niet genoeg LNG-vulpunten zijn terwijl het aantal vulpunten niet toeneemt zo lang er niet genoeg LNG-aangedreven schepen zijn. Het EICB (Expertise en Innovatie ton goederen Nederland binnen. Ruim 70% komt over zee. Van de 420 miljoen ton goederen die Nederland verlaten, gaat een derde deel via de binnenwateren. Modal split Meer dan 35% van de export verloopt over zee en ruim een vijfde via de weg. Van het goederenvervoer binnen Nederland gaat ruim 80% over de weg en heeft de binnenvaart een marktaandeel van bijna 20%. Het spoor telt nauwelijks mee. In de afgelopen twintig jaar bleef EU-miljoenen voor ombouw naar LNG Centrum Binnenvaart) is samen met SPB (Stichting Projecten Binnenvaart) projectcoördinator. Ze hadden eigenlijk 36 miljoen euro gevraagd in hun voorstel aan de Europese Commissie. Hoewel het voorstel het predicaat ‘Excellent proposal’ kreeg, vindt de Commissie het aantal pilots van 37 te hoog. Een uitleg hiervan is nog niet gegeven. de verhouding tussen het wegvervoer enerzijds en de binnenvaart en het spoor samen anderzijds nagenoeg onveranderd. Een verklaring hiervoor is volgens het CBS dat voor het vóór- en/of natransport heel vaak nog steeds trucks nodig zijn. ‘Wordt er niet alleen gekeken naar het geladen gewicht, maar ook naar afstand waarover de lading wordt vervoerd (gewicht x kilometer), dan is het gezamenlijk aandeel in het vervoer van binnenvaart en spoor gestegen van 21 procent in 1994 tot 29 procent in 2014.’ Nederlands feestje EICB schat in dat nu 25 schepen kunnen worden omgebouwd naar LNG met behulp van deze subsidie. Ook worden maximaal vier bunkerstations aangepast voor de levering van LNG. Dat laatste is een essentieel onderdeel van de strategie om bovengenoemde kip-eisituatie te doorbreken. Juist het ontbreken van bunkermogelijkheden voor LNG-schepen blokkeert de groei van het aantal binnenschepen met LNG als brandstof. Het consortium bestaat uit tien partners. Behalve EICB/SPB zijn dat de werven Koedood, Kooijman en Dolderman, de motorenproducenten Pon Power en Wärtsilä, de gasleveranciers GDF Suez en LNG-24 en het bedrijf Tri-Fleet dat de leasemogelijkheden onderzoekt voor losse gasflessen voor aan boord van binnenschepen. Lees verder op pagina 3 >> Scheepvaartweg 9 3356 LL Papendrecht +31 (0)78 641 68 88 E info@psipiping.com www.psipiping.com OMVORMERS, ACCULADERS Tel. 0182 - 38 75 22 Op zoek naar een baan in de binnenvaart? Bel 085 4840200 Voor de juiste match, www.swetsgroup.nl Rensen-Driessen Shipbuilding www.rensen-driessen.com E N G I N E S E R V I C E Officieel dealer van: VOORTVAREND VERZEKERD Servicestation ABC, Brons, Bolnes en Stork +31 (0)10 258 02 80 oes@olthof.eu WWW.OLTHOF.EU De onderlinge specialist in scheepsverzekeringen T. 088 6699500 | eoc.nl (078) 682 12 14 WWW.ALUBOUWDEMOOY.NL Frankepad 1 - Hendrik Ido Ambacht Tel. (078)6813127 - Fax (078)6812025 www.koedood.nl - info@koedood.nl

Binnenvaartkrant